2.0 Turbo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mikey
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Helmi 2005 21:23
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Noista Cossun orkkis männistä vielä sen verran ett, omassa kapistuksessa on 350tkm ajetut männät ja tehoa 1,7 bar paineel 400 konia niin ennemmin lohko kuluu loppuun (mennyt väljäksi) kuin männät (samoilla männillä jo toinen lohko menossa)
Ei riemull rejaa ku Cossu tanel ajaa
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »



ja mikä vitun asia tekee siitä MAHLEilla rakennetusta koneesta niin saatanan heikon :?: perusteluja myös ja nyt ei riitä pelkkä kupla selitykseksi :twisted:

aivan varmasti noi mahlet kestää enemmän kuin jotkin 200tkm poljetut kosan männän rohjot
Noissa kuplan cimoissa on yksi hyvä puoli, ne on selkeästi kevyemmät kuin vaikkapa YB:n männät. Tosin siitä ei kauheasti ole riemua kun niillä kannattaa rajoitin laittaa max. 6500 jos sitä ikää haluaa. Kovaa pyöritystä ja reippaita (yli 2bar) ahtoja ne ei kauheasti kestä vaan helmat halkeaa. Tapin tuenta ei myöskään ole samaa luokkaa kuin vaikka oharin tai YB:n männissä->kovemmilla paineilla menee tapit mutkalle.
Yli 2.5bar ahdoilla niillä on ajettu eikä mitään ole rikki mennyt, mutta kierroksien kanssa pitää olla maltillinen.
Nuo oli hyvä vaihtoehto joskus yli 10v sitten kun tarjonta oli mitä oli.

Ite laitoin tuohon nykyiseen projekti ohariin 4wd Cosan männät, käytetyt, vaikka olis hyllyssä tommoset kuplan 92:set.
On se YB:n mäntä kuitenkin vakuuttavampi.
w00x
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Syys 2005 13:12
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja w00x »

www.kolumbus.fi/huuhka.racing
käy tuolta kattelemassa mitä koneelle on tehty
Ei toimi tuo sivu valittaa ettei sivua löydy syy saattaa tosin olla tässä päässä..jaa ettei alle kolmen satkun tulla penkistä pois..nii onks sul vakiokanget
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

kyllä pitäis toimia, millä selaimella koitit. toimii ainakin firefoxilla.

vakio 205 kangista tehdyt kanget.

ja nyt on kenenkään gurun turha tulla sanomaan että vakio kanget sitä ja tätä.......
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mulla ei toimi Operalla.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

joo jotain mätää nyt on ei toimi enää mullakaan, näkyy vaan se vasen laita :roll: :?:
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
w00x
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Syys 2005 13:12
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja w00x »

juu ei mullakaan näy kun se vasen laita
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Toimii täydellisesti.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

nyt pitäis pelittää explorerillakin :D
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Huvittavaa tinkaa noista männistä... ei voi ku nauraa. :lol: :lol:

Noniin pistänpä sitten oman kommenttini myöskin asiasta.

Elikkäs onkos kukaan ajatellu et miksi juurikin niitä "kuplan mahleja" on alettu käyttää alun perin ohc vapari moottoreissa(yleensä ralli koneissa)? Vastaus on juurikin se että sen mallin mahlella(matalampi) ja saabin pitemmällä veivillä saadaan pienennettyä kangen kiertokulmaa joka lisää koneen kestävyyttä. mutta ei se sitä kerro et se mäntä olis kestävämpi. Mielestäni ne ei ole tako mäntää nähneetkäät... samaa kuonapaskaa kuin muutkin vakiomännät(ohc). Mitä se nyt voi kertoa hintakin... ohc vakio männät 200€/srj kuplan mahlet 210€/srj. Oikeaa takomäntää(edes mahlen) haettaessa tuo noiden sarja hinta on lähempänä niiden kappalehintaa.

200tkm ajettu, hyvin pidetty(huollettu, eikä raiskattu) cossun mahle on varmasti kestävämpi ku joku kuplan silumiinikuonavalutönkki. :shock:

PS. Miten syntyi kuplan mahle... Meksikaano kompastu pihalla hietikossa bootsit jalassa, ja samalla kuopasi hiekkaan bootsin kärjellä kuopan. Sillon sen kaveri sai idean et kappas perkele ja nakkas ämpärillisen kuonaa siihen monttuun. 8)
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Nyt sullekkin nauretaan.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Eemeli kirjoitti:
Elikkäs onkos kukaan ajatellu et miksi juurikin niitä "kuplan mahleja" on alettu käyttää alun perin ohc vapari moottoreissa(yleensä ralli koneissa)?
Noissa "rallimoottoreissa" on tosiaan käytetty (ja käytetään edelleen) saabin veivejä ja kuplan Mahleja.
MUTTA just niitä "kuplan"TAKOMÄNTIÄ...
EI SIIS "kuplan" VALUMÄNTIÄ...

Ei tää nyt voi olla niin vaikeeta..

Mahle tekee mäntiä varmaan lähes kaikkiin moottoreihin.
Tavallisia valumäntiä, tavallisiin moottoreihin. (just niitä kuonapaskabootsinkuoppavalumäntiä)
Ja kovempaan käyttöön Takomäntiä...
Miksi OHC:ssä on käytössä "kuplan" mäntä johtuu siitä samasta syystä miksi käytetään Saabin veivejä.
Löytyy halvalla ja helposti.. ja sopii paikoilleen pienellä vaivalla. :twisted:
Viimeksi muokannut Bootsi, 23 Marras 2005 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Yleensä kun puhutaan kuplan mahleista niin ne on noita 200e mäntiä jotka eivät ole niitä takomäntiä, joita kaikki sitten pitävät kestävinä takomäntinä.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Jaakko85 kirjoitti:Yleensä kun puhutaan kuplan mahleista niin ne on noita 200e mäntiä jotka eivät ole niitä takomäntiä, joita kaikki sitten pitävät kestävinä takomäntinä.
Bingo.

Hyvää ja halpaa... :wink:

Ja sitten kun "paremmista" (kalliimmista) TAKOMÄNTIÄ, voidaan alkaa puhumaan Wisecoista,Eagleista jne. :wink:

(Mahle on ehkäpä halvin TAKOmäntä vaihtoehdoista)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Bootsi kirjoitti: Bingo.



Ja sitten kun "paremmista" (kalliimmista) TAKOMÄNTIÄ, voidaan alkaa puhumaan Wisecoista,Eagleista jne. :wink:
Niin silloin vasta aletaan puhumään männistä jotka kestää käyttöä vähän enemmänkin.

Eiköhän nuo 200€ takomahlet oo jo melko legenda juttu
:lol:

P.s. cossun vakio mahletkin maksaa varmaan luokkaa 1000e

(ei pitänyt enää jatkaa tätä kinaamista...)
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Jaakko85 kirjoitti:

P.s. cossun vakio mahletkin maksaa varmaan luokkaa 1000e

(ei pitänyt enää jatkaa tätä kinaamista...)
Englannista hommattuna YB:n orkkis Mahlet n.700e setti, riippuen vähän £ kurssista.
Luulis tän mäntä asian olevan jo puitu, jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee.
tane
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2005 17:42

Viesti Kirjoittaja tane »

joo mutta ei kannata arvostella ihan noin laajasti noita kupla mahleja jos ei oma kohtaista kokemusta.. jaakko85 puhuu ku joku vanha guru, jolla ei oo ees ollu noita... :)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

tane kirjoitti:joo mutta ei kannata arvostella ihan noin laajasti noita kupla mahleja jos ei oma kohtaista kokemusta.. jaakko85 puhuu ku joku vanha guru, jolla ei oo ees ollu noita... :)
Eikä tule, jokainen laittaa koneeseen mitä itse haluaa ja parhaaksi näkee.

Yksi asia jäi kuitenkin vaivaamaan koskien nuita kuplan tako ja valu mahleja, miksi ne on samanhintaiset ?

Ja nyt en kirjoita enää yhtään paskanjauhamiskommenttia tähän topikkiin. :wink:
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Bootsi kirjoitti: Noissa "rallimoottoreissa" on tosiaan käytetty (ja käytetään edelleen) saabin veivejä ja kuplan Mahleja.
MUTTA just niitä "kuplan"TAKOMÄNTIÄ...
EI SIIS "kuplan" VALUMÄNTIÄ...

Ei tää nyt voi olla niin vaikeeta..

Mahle tekee mäntiä varmaan lähes kaikkiin moottoreihin.
Tavallisia valumäntiä, tavallisiin moottoreihin. (just niitä kuonapaskabootsinkuoppavalumäntiä)
Ja kovempaan käyttöön Takomäntiä...
Miksi OHC:ssä on käytössä "kuplan" mäntä johtuu siitä samasta syystä miksi käytetään Saabin veivejä.
Löytyy halvalla ja helposti.. ja sopii paikoilleen pienellä vaivalla. :twisted:
Bootsi luitko etes mitä kirjoitin... siis noita saabin pitkiä veivejä ei tod käytetä siksi että voi käyttää jotain kuplan mahlea vaan juurikin siksi että se kampi kulma saataisiin pienemmäksi ja näin ollen kanki ei työnnä mäntää niin vinosti sylinteriin, parantaa kestävyyttä, kierrosherkkyyttä yms.

Lainaus lautamäkimotorsportilta:
---------------------------------------------------------------------------------
Wiseco takomännät

Halkaisija 92 mm
- puristuskorkeus 24 mm
- tapin halkaisija 23.55 mm
- sisältää tapin ja renkaat
Tarjous 632 €
Halkaisija 94 mm
- puristuskorkeus 24 mm
- tapin halkaisija 23.55 mm
- sisältää tapin ja renkaat
Tarjous 632 €

Mahle männät

Mahle 92 mm (VW), 4 kpl (myös erikseen)
Saatavana kahdella eri puristuskokeudella: 34,5 mm ja 39,6 mm, tapin halkaisija molemmissa 22 mm 211 €
------------------------------------------------------------------------------------

näkikö joku sanan VW takomännät??
en minä ainakaan. :lol: :lol: :lol:

No mutta... aivan sama. ite en tollaisia koneeseen laittas jos turbolla ajattelisin ottaa tehoa... vapariin kylläkin voisi kuvitella.

Parempi vaieta.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
w00x
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Syys 2005 13:12
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja w00x »

Vielä tuosta katsastamisesta
suora lainaus ProTurbon sivuilta

Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella

Tuon mukaanhan -87 vanhemasta autosta ei tarvittaisi teholappua, mutta eikös jotkut viisaammat sanoneet että se tarvii aina olla?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eikös siinä lue että

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.


Eli jos kone on samassa kunnossa kuin tehtaalta tullessaan (eli ei muutoksia koneessa) niin riittää maahantuojan todistus tehoista'

Jos konetta muutettu esim ohc koneeseen lisätty turbo, niin se ei ole tehtaan tekemää konetta vastaava ja silloin tarvitsee teholaput
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Parempi tosiaan vaieta kun ei asiat mene jakeluun... :?

-tehkää muutakin, kuin vain kuvastojen/hinnastojen lukemista.-
Skorppi
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Helmi 2005 11:31
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja Skorppi »

200tkm ajettu kossun mäntä kestää varmasti enemmän kun noi kuplan kuramännät. Miten toi mäntä muka voi heiketä ajossa ? Materiaali / valmistus tapa sen määrää miten se mäntä kestää, turboautossa on oleellistä että mäntä kestää suuria lämpötila, kossun mäntä kestää, niin uutena kuin vanhanakin ja nuo kuplan kuramännät ei.

Kun autossa alkaa olla oikeasti voimaa se mäntä joutuu todella rasitukselle ja en tarkoita tällä mitään 200hv säälilukuja.
´95 Scorpio 2.0i 16v dohc
´91 Sierra RS Cosworth
jouni
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Helmi 2005 08:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni »

tane kirjoitti:joo mutta ei kannata arvostella ihan noin laajasti noita kupla mahleja jos ei oma kohtaista kokemusta.. jaakko85 puhuu ku joku vanha guru, jolla ei oo ees ollu noita... :)

Miksi hukata aikaansa kinastelemalla täällä foorumissa niiden kestävyydestä, kun senkin ajan voisi käyttää hyödyllisemmin ja näyttää närhen munat epäilijöille rakentamalla sen kestävän turbokoneen kuplan mahleilla?

Kokemustahan saa, kun tekee homman ensin niillä kuplan mahleilla ja sitten toisella kerralla ihan kunnon palikoilla... :roll: Tokihan autoharrastajan on oppirahat maksettava :wink:
Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
tane
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2005 17:42

Viesti Kirjoittaja tane »

joo kaverin kaverilla oli kans kuplan kura männät ja penkitti yli 400...
Vastaa Viestiin