Yleistä rateista ja keskiöistä

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Yleistä rateista ja keskiöistä

Viesti Kirjoittaja Paco »

Terve,

Ajattelin hommata autooni ralli-ratin. Kyseinen auto on Peugeot 309 (Takalasissa lukee Fordist for life). Mistä kaupasta (siis ihan fyysisestä kaupasta, ei nettikaupasta) löytyisi hyvin ralliratteja? Jos ostan jonkun random ratin, niin miten tämä keskiöhomma menee? Voinko ottaa orkkis-ratista keskiön ihan mihin vaan rallirattiin, vai onko ratit suunniteltu tietyille keskiöille? Vai tuleeko keskiö ratin mukana?

Tämä on minun ensimmäinen rattiswappini, kun fordissa oli niin hyvä ratti, ettei kehdannu vaihtaa.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

orggis-keskiöstä voi ehkä työstää,mutta tuskin suoraan käy mihinkään.
ja varmaan kaikki varaosaputkat noita ratteja myy.
ei sieltä mitään junia t...
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

janzamar kirjoitti:orggis-keskiöstä voi ehkä työstää,mutta tuskin suoraan käy mihinkään.
ja varmaan kaikki varaosaputkat noita ratteja myy.
Eli tuo uusi keskiö tulee ratin mukana? Harmi ettei Motonet myy ralliratteja :cry:.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

eikö motonetissä tosiaan ole?
en oo kiinnittäny koskaan huomiota kun oon käynyt..
mutta joo,yleensä sen keskiön saa ostaa vielä erikseen.
eli ei tuu automaattisesti ratin mukana.
onhan noita ratteja sitten muuten jo vaikka mihin lähtöön,jotain hiton valokuitumallejakin :) ..niitten laillisuudesta sun muusta en sitten osaa sanoa,enkä omaani huoli sitten millään :lol:
eipä niitten luulis olevan asetusten vastaisia kuitenkaan,ei taida löytyä laista
luultavasti ihan tuommoisiin vielä määräyksiä?
ei sieltä mitään junia t...
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Paco kirjoitti: Eli tuo uusi keskiö tulee ratin mukana? Harmi ettei Motonet myy ralliratteja :cry:.
uusi sopiva keskiö ei tuu ratin mukana, vaan se täytyy erikseen ostaa.
(jos nyt tarkkoja ollaan) :?
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Ja siis itse rattiin käy minkä merkin tahansa erikseen ostettu keskiö? Eli ratti on "standardi" ja kaikki keskiöt sopivat niihin...
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Paco kirjoitti:Ja siis itse rattiin käy minkä merkin tahansa erikseen ostettu keskiö? Eli ratti on "standardi" ja kaikki keskiöt sopivat niihin...
No näinkin voisi sanoa.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ei se niin helppoa valitettavasti,rattiin tarvii omanlaisensa keskiön jonka täytyy tietysti käydä siihen rattitankoon.
malleja riittää kyllä,mutta saman ratin valmistajalla on yleensä
monta rattimallia jotka käy siihen saman merkin keskiöön.
eli auton merkki,malli ja vuosimalli kannattaa kertoa hakiessa..
katsovat kyllä sitten oikean,ainakin toivottavasti.suositus on ettei kuittia heitä heti kassan jälkeen roskiin :)
ei sieltä mitään junia t...
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

keskiötä erikseen ostaessa tarvii tietää, auton merkki/malli/valmistusvuosi -näillä tiedoilla pystyy valitsemaan autoon sopivan keskiön ja sitten tarvii tietenkin tietää ratin valmistaja koska melkeen kaikilla valmistajilla on eri "pulttijako" noilla tiedoilla pitäis alkaa sopivan keskiön löytymään
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Okei, kiitoksia. Nyt vaan rattia ostamaan!
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Tuosta pulttijaosta niin suurin osa taitaa olla 6 pultin jaolla ja sitten paljon on myös 12 pulttisia.

Itse ehkä lähtisin siitä että etsisin autoon sopivan keskiön ja sitten vasta siihen keskiöön sopivan ratin

Eli helpompi löytää sopiva ratti keskiöön kuin löytää sopiva keskiö joka sopii sekä rattiin että autoon, ja varsinkin nuo rallipiireissä ei niin suositut autot tuottavat joskus ongelmaa juuri keskiön etsimisessä
hardwick
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Helmi 2005 13:51
Paikkakunta: länsi suomen metsissä

Viesti Kirjoittaja hardwick »

sit se keskiö on viel pirun kallis :evil: 85 euroo! makso viel enemmän ku ratti, mutta elämme kovia aikoja hyvä ystävä :wink:
ford escort 1.8i -92
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

hardwick kirjoitti:sit se keskiö on viel pirun kallis :evil: 85 euroo! makso viel enemmän ku ratti, mutta elämme kovia aikoja hyvä ystävä :wink:
Aikas kallis mun mielestä, kun välikoppaan maksa mulle Luisin keskiö 25 euroa ja ratti noin. 100 euroa (Luisin mokkaratti).
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itelle Cortinaan keskiö 35e ja Luisin 365mm ratti 49,90e.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Escortsutii kirjoitti:Aikas kallis mun mielestä, kun välikoppaan maksa mulle Luisin keskiö 25 euroa ja ratti noin. 100 euroa (Luisin mokkaratti).
Rallikäyttöönkö tuo mokkaratti, niissä vaan tahtoo olla normaalikäytössä se huono puoli että täytyy ajaa aina sopivat hanskat kädessä, muuten menee pilalle se mokkapinta ja ei pidä kunnolla
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

katukäyttöön se enimmäkseen menee, mut pitää ajella hanskat kädessä :lol: Ei löydy Luisilta mun mielestä sopivaa rattia muutakuin mokkapintaisena...
Viimeksi muokannut Escortsutii, 30 Marras 2005 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No sikälis juu, ja normaali ratin hintainenhan tuon näyttäisi olevan niin ei varmaankaan silleen väliä
Esko
Viestit: 58
Liittynyt: 13 Heinä 2005 23:46

Viesti Kirjoittaja Esko »

Kyselisin tähän samaan topicciin, että käykö -88 sierran ratti -85 sierraan?
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

Esko kirjoitti:Kyselisin tähän samaan topicciin, että käykö -88 sierran ratti -85 sierraan?
Minusta pitäsi käydä kaikki sierrat ja 80-luvun etuveto escortit..
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Voipi joutua säätämään ohjausakselin asentoa eli pyörien suuntaukseen.
Itselläni meni ratti vinoon kun laitoin -85 sierran keskiön -82 escorttiin eli toisessa jäi rattiakselissa oleva kulma (molemmissahan on se 6-kulmainen akseli) ylöspäin ja toisessa suora osa ylöspäin kun renkaat suorassa, mutta uskoisin että säätämällä selviää.
Escort 1.8 sport -97
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Paitsi että kun menet säätämään raidetangoista ratin suoraan niin menee sitten pyöränkulmat/geometria aivan sekaisin. Esim jos hammastanko ei ole keskellä niin kääntyy samalla ratin kääntämisellä paljon enemmän toiseen suuntaa kuin toiseen, renkaat kääntyy ääriasentoihinsa eri verran sekä mutkaan ajettaessa muuttuu pyöränkulmat miten sattuu kuin myös joustossa

Eli vaihtoehtoina ajaa ratti vinossa tai jos rattiakselin ja hammastangon välissä on tiheät boorit niin siitä sitten kääntämällä eri asentoon jotta saa renkaat suoraan, siinäkin täytyy vaan katsoa että pysyy hammastanko operaation aikana samassa kohdassa
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

hyvä pointti Vesq :?
Escort 1.8 sport -97
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Paitsi että kun menet säätämään raidetangoista ratin suoraan niin menee sitten pyöränkulmat/geometria aivan sekaisin. Esim jos hammastanko ei ole keskellä niin kääntyy samalla ratin kääntämisellä paljon enemmän toiseen suuntaa kuin toiseen, renkaat kääntyy ääriasentoihinsa eri verran sekä mutkaan ajettaessa muuttuu pyöränkulmat miten sattuu kuin myös joustossa
Ei se ihan nuin ole. :roll: Raidetangoista voi säätää ja kulmat ei muutu jos säätää molemmista. Jos liikaa säätää niin voi kääntyä toiseen suuntaan liian vähän jos liikevara loppuu. Tehostajamalleissa voi tehostus ja keskitys kärsiä myös. Muutaman asteen voi säätää myös tehostajamalleissa. Tehostamattomissa on rajana vain liikerata eli pitää pystyä kääntyyn tarpeeksi molempiin suuntiin, siis hammastangon liikevaraa pitää olla tarpeeksi molempiin suuntiin. 8)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kyllä se itseasiassa vaikuttaa myös kääntyessä ainakin aurauskulmiin sekä jouston aikana. Jos toinen raidetanko on lyhyempi kuin toinen niin esim joustossa se nivelkohta josta raidetanko liikkuu ylös/alas on eri kohdassa toisella puolella. Kun raidetangon kulma muuttuu (ylä-ala suunnassa, renkaan mukana) niin hammastangon ja pyörännavan välinen matka muuttuu. Jos tässä vaiheessa hammastanko ei ole keskellä niin hammastangon ja navan välinen matka muuttuu toisella puolella enemmän ja toisella vähemmän eli esim monttuun ajettaessa toinen rengas auraa/harittaa enemmän kuin toinen jolloin auton suunta muutttuu

Myös käännyttäessä sisempi/ulompi rengas kääntyy enemmän kuin toinen, ja taas jos hammastanko ei ole kohdallaa seuraa mielenkiintoisia ominaisuuksia
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Alkaa olemaan jo melkoista pilkun viilausta...

Se ratti ei kuitenkaan ole kovin montaa astetta vinossa, joten tuo oikaisu raidetangon avulla ei tunnu missään, "normaali" käytössä.
:roll:
Vastaa Viestiin