1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
saperu
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Kesä 2023 18:10

1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja saperu »

Yritin etsiä jo olemassa olevia keskusteluja mutta en oikein löytänyt joten kysynpä:

Minulla on Focus 2017 EcoBoost 1.0, 100hp manuaali.

Kannattaako ohjelmoida pirteämmäksi jolloin vääntöäkin tulisi lisää ja kulutus pienenee? Vaikuttaako koneen kestoon heikentävässä mielessä? Mites jos tankkaisin 98 bensiiniä 95 sijaan, vaikuttaako kulutukseen?

Noita mietin koska nykyinen kulutus pyörii maantiellä 5,5-6,5 ja kaupungissa 6,5-8 litran välillä ja auto tuntuu muutenkin aika tuhnulta.

Vertailuksi, vaimolla on käytössään Seat Leon 2017 1.0 WV konsernin koneella ja automaattilaatikolla jonka kulutukset on aika tarkkaan litran vähemmän kuin Fordin. Seat tuntuu muutenkin paljon pirteämmältä kuin Ford.

Tällaisia pohdin, löytyisikö keneltäkään lisää tietoa?
duckworth
Viestit: 3692
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

saperu kirjoitti: 06 Huhti 2024 15:34 Kannattaako ohjelmoida pirteämmäksi jolloin vääntöäkin tulisi lisää ja kulutus pienenee? Vaikuttaako koneen kestoon heikentävässä mielessä?
Itse olen vähän epäileväinen tuon suhteen että rautapuoli pysyy samana ja kun voimaa otetaan lisää niin kulutus pienenee :roll: Mutta jos siis sitä voimaa otetaan enemmän samasta motista niin kyllähän se väkisin sitä kestoakin heikentää tietyssä määrin, riippuen miten suuresta increasesta kyse.
saperu kirjoitti: 06 Huhti 2024 15:34 Noita mietin koska nykyinen kulutus pyörii maantiellä 5,5-6,5 ja kaupungissa 6,5-8 litran välillä ja auto tuntuu muutenkin aika tuhnulta.

Vertailuksi, vaimolla on käytössään Seat Leon 2017 1.0 WV konsernin koneella ja automaattilaatikolla jonka kulutukset on aika tarkkaan litran vähemmän kuin Fordin. Seat tuntuu muutenkin paljon pirteämmältä kuin Ford.
Itsekin tuli joskus koeajettua vuoden -20 Polo joka tolla 1.0-koneella (olikohan siinä 125hp?) ja DSG-lootalla onhan se ripeä kulkuinen tai ainakin ripeä kulkuisempi mitä osasin odottaa varsinkin kun ratin takaa käytti läpysköjä flat shift tyyliin nostamatta kaasua, ja varmasti nykyaikanen automaatti vastaavasti D-asennossa hörppää vähemmän kuin manuaali, mutta eikö se litra suuntaan toiseen satasella mene jo vähän hifistelyksi? :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
saperu
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Kesä 2023 18:10

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja saperu »

Tehonlisäys olisi 100hp-> 130-142hp ja väännön lisäys 170Nm-> 220-240Nm. Eli mielestäni ihan merkittävä lisäys.

Kulutushommat voi olla hifistelyä pelkällä kaupunkipyörittelyllä mutta kun vuodessa tulee ajoa n. 20000 km niin alkaa jo vaikuttamaan.

Löytyisikö vielä joltain kokemuksia 95 ja 98 bensojen mahdollisesta kulutuseroista? Tai vaikka kokemuksia optimoinnista?
kmtt
Viestit: 117
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja kmtt »

saperu kirjoitti: 07 Huhti 2024 01:02 Löytyisikö vielä joltain kokemuksia 95 ja 98 bensojen mahdollisesta kulutuseroista? Tai vaikka kokemuksia optimoinnista?
Jos moottoriin ei mitään optimointia tee, niin lähtökohtaisesti kulutus 98:lla on aavistuksen pienempi, mutta ero on niin mitätön, että 98:n kalliimpaa hintaa et sillä kulutuserolla mitenkään kompensoi. Jos optimoinnilla tuollaiset mainitsemasi tehon- ja väännönlisäykset tulee (tarkoittaen myös ahtopaineiden nousua), niin itse en ahdetulla moottorilla edes harkitsisi enää 95:llä ajamista.

Kulutus pitkässä juoksussa saattaa sillä optimoinnilla pienentyä, jos vastaavissa ajotilanteissa kärry jaksaa jatkossa mennä nikottelematta pykälää isommalla vaihteella / pienemmillä kierroksilla, mutta jos sitä kasvanutta teho-/vääntöreserviä muuten usein käyttää reippaampiin kiihdyttelyihin, niin eihän se teho ja vääntö tyhjästä kuitenkaan synny. Yleisesti ottaen sillä optimoinnilla saa kyllä lisää ajomukavuutta, eikä se kestävyys siitä liikaa kärsi, jos moottoria huoltaa asianmukaisesti, eikä jatkuvasti käytä "ralliautona".
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
hatapalo
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Helmi 2021 13:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja hatapalo »

Omakohtaisella kokemuksella suosittelen optimoinnin jälkeen ilman muuta 98:a. Ainakin omassa 1.0 ecoboostissa ilmeni nakutusta reippammalla kaasulla 95:llä kiihdyttäessä. Kulutuksessa en ole huomannut käytännön eroa. Moottorin kestävyyteen kannattaa asennoitua niin, että ei se siitä ainakaan parane. Huollot ajallaan, mieluiten ennakoiden etenkin öljynvaihtojen kanssa. Ja oikealla öljyllä. Jos moottorilla on ajettu yli 100 tkm, ja aiemmissa huolloissa on epäselvyyksiä, nokkahihnan vaihto voi olla fiksu teko ennen optimointia. Mutta onhan noita hajonnut ihan vakionakin ennen aikojaan.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
saperu
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Kesä 2023 18:10

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja saperu »

Kiitos kommentoijille!

Sain juuri sitä tietoa mitä hain ja nyt voin alkaa suunnittelemaan autoni mahdollista optimointia. Tosin hieman mietityttää kannattaako tehdä koska kone joutuu kovemmalle rasitukselle. Toisaalta onhan noita 1.0. EcoBoosteja jo tehtaan valmistamina 125 hp versioina (minulla siis 100 hp). Oletan että nekin on kenties jo valmiiksi ohjelmoitu tehtaalla ja pitäisi kestää.
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

125hp versiossa on eri turbo.
Taunusautomaatti
Viestit: 2022
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

1.0 litranen on ilman ohjelma boostiakin hieman etten sanoisi heikon maineessa....

ja ohjelmoituja uhkaa myös mojova sakko alkaen kesäkuu jos katsuri huomaa sen jotenkin....
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja focst »

Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Huhti 2024 09:31 1.0 litranen on ilman ohjelma boostiakin hieman etten sanoisi heikon maineessa....

ja ohjelmoituja uhkaa myös mojova sakko alkaen kesäkuu jos katsuri huomaa sen jotenkin....
Eipä sitä bensa vehkeissä näe mistään.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
saperu
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Kesä 2023 18:10

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja saperu »

Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Huhti 2024 09:31 1.0 litranen on ilman ohjelma boostiakin hieman etten sanoisi heikon maineessa....
Mitä meinaat tuolla 😳
Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Huhti 2024 09:31 ja ohjelmoituja uhkaa myös mojova sakko alkaen kesäkuu jos katsuri huomaa sen jotenkin....
Tuleeko joku ohjelmointi kielto voimaan kesäkuussa?
saperu
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Kesä 2023 18:10

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja saperu »

m0ndeo kirjoitti: 10 Huhti 2024 07:58 125hp versiossa on eri turbo.
Jaa, no sitten ehkä kannattaa harkita kahdesti optimointia…
hatapalo
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Helmi 2021 13:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja hatapalo »

Käytännössä mikään "lastutus", ohjelmointi tai optimointi ei ole ollut tähänkään mennessä laillista nykyautoihin poislukien autonvalmistajan hyväksymät viralliset virityspajat esim. Fordilla Mountune ja Volvolla Polestar. Kaikissa muissa pitäisi suorittaa muutoskatsastus, joka vaatii VTT:n tekemät päästömittaukset, jotka maksavat tuhansia euroja, ja joista ei todennäköisesti siltikään pääse läpi. Kukaan ei niitä käytännössä sen takia tee, eli suurin osa ohjelmoiduista autoista on siinä mielessä laittomia. Katsastuksessa ohjelmointi ei yleensä näy, ja sen takia niitä on käytössä. Nyt tuleva uusi laki koskee ennen kaikkea päästömanipulointia eli EGR-, DPF-, ja SCR (AdBlue)-järjestelmien ohituksia ohjelmoinnin tai mekaanisen keinon avulla. Ja sakkoa on tulossa kuluttajan lisäksi myös näitä "korjauksia" tekeville yrityksille. Toki normaalit tehonlisäysohjelmoinnitkin kuuluvat tähän sarjaan, mutta niiden huomaaminen on vaikeampaa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka optimointibisnekselle käy.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Taunusautomaatti
Viestit: 2022
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

saperu kirjoitti: 10 Huhti 2024 21:53
Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Huhti 2024 09:31 1.0 litranen on ilman ohjelma boostiakin hieman etten sanoisi heikon maineessa....
Mitä meinaat tuolla 😳
Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Huhti 2024 09:31 ja ohjelmoituja uhkaa myös mojova sakko alkaen kesäkuu jos katsuri huomaa sen jotenkin....
Tuleeko joku ohjelmointi kielto voimaan kesäkuussa?
1.0 ei ole oikeen hyvän koneen maineessa. Esim Jakoremmit paukkuu poikki tai kumimuhju tukkii öljynkierron jopa alle 100tkm vaikka vaihtoväli 240tkm. 4k-5k remppa. Jäähdytysjärjestelmä vuodot myös vaarantaa koneita. Ja jotain muitakin juttuja on ollut.
1.0 ja siihen vielä automaatti.... se on varmin tapa saada se taivaspaikka. ;)

Päästömanipulaatiosta tulee aika raskas rikos. Teho ohjelmointi muuttaa myös päästöjä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 1291b6299e
Sitä en tiedä pystyykö käytännössä havaitsemaan kuinka hyvin.
Autoliikkeet ehkä alkaa vaatimaan myyjiltä kirjallisia todisteita että autoa ei ole manipuloitu. Itse en ainakaan enää osta autoa ilman tuota todistusta.
Löytyy sitten maksaja sakolle jos onkin manipuloitu...ja katsurilla on parin v päästä laitteet havaita tuo.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Eikö olisi helpompi vaihtaa 125-heppaiseen "tehomalliin"? Sillä kyllä pysyy liikenteen rytmissä ainakin manuaalivaihteisena. Vaivaton ajaa, vaikka olisi perhe ja tavarat kyydissä.

Rallikäytössähän 999-kuutioisesta Ecoboostista otetaan 200 hevosta, mutta en tiedä mitä osaa on vaihdettu. Joka tapauksessa vakiona 125-heppaisessakin on miedot hevosvoimat ja newtonmetrit per litra ja sylinteri ja yleensä ajetaan vielä matalilla kierroksilla. Ei nyt mitään rakettitiedettä ole mitoittaa tuollaisia lukemia kestäviä osia.

Ainakaan meillä ei ole ollut mitään huolia tai murheita jakohihnan kanssa ja mittarissa alkaa olemaan jo 300 000 km. Väärällä voiteluaineellahan jakohihnan saa liuotettua.
Taunusautomaatti
Viestit: 2022
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

JOo ei ne kaikki tietty hajoa läheskään mutta paljon noita on ikäänsä nähden esim huutokaupat commissa.
Jokut liikkeet näyttää myyvän ne huutokaupalla pois niin ei tule takuujuttuja.
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

JiiHoo kirjoitti: 11 Huhti 2024 14:24 Eikö olisi helpompi vaihtaa 125-heppaiseen "tehomalliin"? Sillä kyllä pysyy liikenteen rytmissä ainakin manuaalivaihteisena. Vaivaton ajaa, vaikka olisi perhe ja tavarat kyydissä.

Rallikäytössähän 999-kuutioisesta Ecoboostista otetaan 200 hevosta, mutta en tiedä mitä osaa on vaihdettu. Joka tapauksessa vakiona 125-heppaisessakin on miedot hevosvoimat ja newtonmetrit per litra ja sylinteri ja yleensä ajetaan vielä matalilla kierroksilla. Ei nyt mitään rakettitiedettä ole mitoittaa tuollaisia lukemia kestäviä osia.

Ainakaan meillä ei ole ollut mitään huolia tai murheita jakohihnan kanssa ja mittarissa alkaa olemaan jo 300 000 km. Väärällä voiteluaineellahan jakohihnan saa liuotettua.
Kun litrateho on 125hp niin kyse ei ole miedoista hevosvoimista. Tuollainen on prätkäluokkaa ja niitä ei kuormita juuri ollenkaan auton massaan verrattuna.

Kysyjän ongelmaan minusta olisi helpompi vaihtoehto ostaa sellainen auto jossa on jo valmiiksi tehoa riittävästi niin ei tarvitse itse maksaa sitä tuotekehitystä lisääntyneen väännön ja tehon rikkomista osista.
saperu
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Kesä 2023 18:10

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja saperu »

Taidanpa tyytyä nykyiseen ja unohtaa optimoinnin kokonaan. Hommaan sitten tehokkaamman pelin jos tulee tarve.

Kiitos kaikille kommentoijille, hyvää pohdintaa!
Taunusautomaatti
Viestit: 2022
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

1.0 ocoboom tiktokkia
https://vm.tiktok.com/ZGeutY7TY/
saperu
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Kesä 2023 18:10

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja saperu »

Taunusautomaatti kirjoitti: 14 Huhti 2024 22:13 1.0 ocoboom tiktokkia
https://vm.tiktok.com/ZGeutY7TY/
Oho!
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja Billie »

Kyl mä sanon ihan suoraan että kannattaa unohtaa nuo optimoinnit. Käyttikseks oot tuon varmaan lähtökohtasesti hommannu ja varmaan tykkäät ihan ajaakki sillä etkä etsiä heti uutta moottoria?
Itse ajelin aikoinaan 2012 1.6tdci 115hv mondeolla kaikkiaan 6 vuotta kun oli ruuhkavuodet. En ohjelmoinut ku halusin että se auto toimii. Se toimi täydellisesti aina siihen saakka kunnes työmatkani muuttui 1km:n mittaiseksi. Sen jälkeen oli aika siirtyä dieselistä allekirjoituksen autoihin 8-)
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Taunusautomaatti
Viestit: 2022
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tässä kanssa aika tylyä esitystä tonnisesta ekopommista....

https://vm.tiktok.com/ZGe9JVBaN/

sopisikohan nimeksi paremminkin 100 000 ecoboom :shock:
Vastaa Viestiin