Focus Mk4 nykii ~80km/h nopeudessa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Beev
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Syys 2022 20:18

Focus Mk4 nykii ~80km/h nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Beev »

Elikkäs kokemuksia kaipaisin nykimisongelmasta. Kyseessä vm. 2019 Focus 2.0 EcoBlue diesel koneella. Kilometrejä takana 223tkm.

Talven aikana auto alkanut nykimään ajettaessa nopeusvälillä 70-90km/h. Heinäkuussa tullut FordPassiin ilmoitus tekstillä "Voimansiirron vika/alempi teho", mutta tämän huomasin vasta nyt tammikuussa, koska autossa ei vikavaloa pala. Enkä tiedä onko näillä kahdella asialla yhteyttä. En muista oliko ongelmaa jo syksyllä havaittavissa.

Joten jos jollain kokemusta moisesta ongelmasta, tai mistä voisi vikaa lähteä hakemaan, niin kaikki vinkit ovat tervetulleita. Autohuoltamo vinkit Uudenmaan alueelta ovat myös tervetulleita. Nelipyörä kun lupasi asiaa selvitellä 150e tuntihinnalla.
Beev
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Syys 2022 20:18

Re: Focus Mk4 nykii ~80km/h nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Beev »

Lisäyksenä vielä, että autossa on automaattivaihteisto.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus Mk4 nykii ~80km/h nopeudessa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kuvaile vähän, minkälaista nykiminen on?
- jatkuvaa, vatkaavaa nypytystä (vetoakseli?)
- satunnainen, voimakkaampi nykäisy
- aiheutuuko selvästi moottorista, vai
liittyykö voimansiirtoon

Vetoakselin sisempi nivel sopisi tuohon nopeuteen ja kilometreihin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Beev
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Syys 2022 20:18

Re: Focus Mk4 nykii ~80km/h nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Beev »

Semmoista jatkuvaa nyppimistä. Hieman saman tuntuista, kun ajaisi liian isolla vaihteella, mutta tilanteella ei kuitenkaan kierroksiin ole vaikutusta. Helpommin havaittavissa tasaista nopeutta ajaessa. Kiihdyttäessä en ole nykimistä huomannut.

Jotenkin itse ajattelisin liittyvän voimansiirtoon, koska ei tunnu vaikuttavan itse moottorin toimintaan.
jaisoh
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Kesä 2015 18:34

Re: Focus Mk4 nykii ~80km/h nopeudessa

Viesti Kirjoittaja jaisoh »

Mulla -21 bensa koneella, ajettu 55tkm, ja oireet on samanlaiset. Tasaisella kaasulla nykii/ravistaa. Vika korjaantuu aina muutamaksi viikoksi vaihteiston opetusajolla ja palaa sen jälkeen asteittain. Kaksi vuotta tutkittu ja nyt Ford suositteli vaihdelaatikon vaihtoa. Nähtäväksi jää auttaako asiaan.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus Mk4 nykii ~80km/h nopeudessa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

jaisoh kirjoitti: 04 Maalis 2024 16:16 Mulla -21 bensa koneella, ajettu 55tkm, ja oireet on samanlaiset. Tasaisella kaasulla nykii/ravistaa. Vika korjaantuu aina muutamaksi viikoksi vaihteiston opetusajolla ja palaa sen jälkeen asteittain. Kaksi vuotta tutkittu ja nyt Ford suositteli vaihdelaatikon vaihtoa. Nähtäväksi jää auttaako asiaan.
Mitä noin uudessa mallissa tarkoittaa vaihteiston opetusajo? Onko se vain testerillä tehtävissä vai DIY-toimenpide?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin