Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Anttilan top10
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Marras 2023 18:31

Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Anttilan top10 »

Morjesta!

Ollut mielessä hankkia diesel-Focus 2016-2018. 1,5 tai 2.0 tdci (myös st) ollut molemmat mietinnässä. Autot noin 150tkm ajettuja. Onko foorumilaisilla kokemuksia kyseisten moottoreiden luotettavuudesta/ominaisuuksista? Mitä hyvää/millaisia tyyppivikoja?

Mites kulutukset, miten kauaksi tehdasarvoista menee? Koneen perään näkyisi olevan tarjolla manuaalia ja powershiftiä, myös näistä kokemukset kiinnostavat. Saa myös linkata vanhoja ketjuja, jossa näitä tekniikoita käsitellään.
GeneralLee
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Moro,
Tää ei nyt ihan mene Focuksesta mutta voimalinja käsittääkseni sama poislukien neliveto. Eli ostin keväällä -17 Kugan 2.0 TDCI ja Powershift. Moottori mun mielestä ihan hyvä suoritusarvoiltaan ja luettettavuudeltaan, olen päässyt alimmillaan 5.44l/100km keskikulutukseen. Tämä siis laskettu kulutus tankkauksista, ei ajotietokoneella.
Mutta tuo PowerShift, se pistää ärsyttään. Jos nyt saisi valita niin manuaalin ostaisin. Onhan se kuulemma paremmassa maineessa kuin VAG DSG mutta ei se täydellinen ole. Itseäni siinä laatikossa ärsyttää liian isolla vaihteella väkisin jyrisyttäminen, kun ajan tasaista 50km/h niin laatikko päättää vaihtaa 5. vaihteen jolloin kierroksia on karvan yli 1000r/min joka on aivan liian vähän. En tiedä onko tuo ominaisuus vai onko laatikossa jotain vikaa.
Ja laatikko on tarkka öljynvaihdoista, 60tkm välein pitää vaihtaa.
hpford
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja hpford »

Olen toiselle säkeelle kirjoittanut ( viewtopic.php?t=45893&start=2025 ):
"2015 Focus 2 litran diesel (110kW, 150hv) PowerShift-automaatti.
Auto ollut alunperin Ruotsissa, hankin sen nelisen vuotta sitten. Akku oli alkuperäinen, tuli vaihtoikään viime syksynä, muutenkin autoon tarvinnut tehdä vain määräaikais-huoltoja kera muutamien kuluvien osien vaihtojen.
Kulutus: laskettu tankkauksista; 5,2 ltr/100km (vaihtelu 4,4 (kesäkuussa) - 6,9 (tammikuussa)), ajotietokoneen laskema kulutuksien keskiarvo (nollattu jokaisen tankkauksen yhteydessä); 5,7 ltr/100km - nämä lukemat perustuvat noin 90tkm:n ajeluun (molemmin puolin 100tkm mittarilukemaa)."

Nyt mittarissa noin 149tkm, ei ole ollut ongelmia, olen huollattanut säännöllisesti merkkihuollossa.
Powershift joskus (harvoin) jyryttää liian pienillä kierroksilla, mutta siinähän -/+ nappi, jolla saa vaihdettua vaihteen - ei ongelma minulle.
hke
Viestit: 312
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja hke »

Minulla ollut uudesta 2017 Focus ST diesel farmari, manuaali. Nyt ajettu 90 tkm. Ensimmäiset vuodet oli perhekäytössä, nyt minulla harrastekäytössä. Huollettu Fordilla ohjelman mukaisesti, uutena (1000km) öljyt ja suodatin vaihdettu sekä finikor alustasuojaus teetetty. Korjaukset; akku (6v), eber vaihdettu kaksi kertaa, kytkimen poljinsylinteri (6v).
Ohituskiihtyvyys hyvä, boksi ja purjelauta katolla ei vaikuta, kulutysta vaikea saada yli 6/100. Takapenkin istuinosat saa helposti irti jolloin selkänojat alemmas. Toisinaan purjelauta sisällä. Tarkka ajaa, jäykän alustan ansiosta kuorma ei tunnu. Mataluus pitää ottaa huomioon.
Toivottavasti pysyy kunnissa kun mitään ei ole oikein tarjolla tilalle ja eläkeläisen talouskin on rajallinen
GeneralLee
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

hpford kirjoitti: 11 Marras 2023 19:11 Olen toiselle säkeelle kirjoittanut ( viewtopic.php?t=45893&start=2025 ):
"2015 Focus 2 litran diesel (110kW, 150hv) PowerShift-automaatti.
Auto ollut alunperin Ruotsissa, hankin sen nelisen vuotta sitten. Akku oli alkuperäinen, tuli vaihtoikään viime syksynä, muutenkin autoon tarvinnut tehdä vain määräaikais-huoltoja kera muutamien kuluvien osien vaihtojen.
Kulutus: laskettu tankkauksista; 5,2 ltr/100km (vaihtelu 4,4 (kesäkuussa) - 6,9 (tammikuussa)), ajotietokoneen laskema kulutuksien keskiarvo (nollattu jokaisen tankkauksen yhteydessä); 5,7 ltr/100km - nämä lukemat perustuvat noin 90tkm:n ajeluun (molemmin puolin 100tkm mittarilukemaa)."

Nyt mittarissa noin 149tkm, ei ole ollut ongelmia, olen huollattanut säännöllisesti merkkihuollossa.
Powershift joskus (harvoin) jyryttää liian pienillä kierroksilla, mutta siinähän -/+ nappi, jolla saa vaihdettua vaihteen - ei ongelma minulle.
Mulla on se ongelma että jos napautan ratin lätkistä pienemmän vaihteen niin sitä iloa ei kestä kauaa kun vaihtaa taas automaattisesti isommalle.
hpford
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja hpford »

GeneralLee kirjoitti: 12 Marras 2023 15:23
hpford kirjoitti: 11 Marras 2023 19:11 Olen toiselle säkeelle kirjoittanut ( viewtopic.php?t=45893&start=2025 ):
"2015 Focus 2 litran diesel (110kW, 150hv) PowerShift-automaatti.
Auto ollut alunperin Ruotsissa, hankin sen nelisen vuotta sitten. Akku oli alkuperäinen, tuli vaihtoikään viime syksynä, muutenkin autoon tarvinnut tehdä vain määräaikais-huoltoja kera muutamien kuluvien osien vaihtojen.
Kulutus: laskettu tankkauksista; 5,2 ltr/100km (vaihtelu 4,4 (kesäkuussa) - 6,9 (tammikuussa)), ajotietokoneen laskema kulutuksien keskiarvo (nollattu jokaisen tankkauksen yhteydessä); 5,7 ltr/100km - nämä lukemat perustuvat noin 90tkm:n ajeluun (molemmin puolin 100tkm mittarilukemaa)."

Nyt mittarissa noin 149tkm, ei ole ollut ongelmia, olen huollattanut säännöllisesti merkkihuollossa.
Powershift joskus (harvoin) jyryttää liian pienillä kierroksilla, mutta siinähän -/+ nappi, jolla saa vaihdettua vaihteen - ei ongelma minulle.
Mulla on se ongelma että jos napautan ratin lätkistä pienemmän vaihteen niin sitä iloa ei kestä kauaa kun vaihtaa taas automaattisesti isommalle.
Noinhan se tekee, kun on sellaiseksi suunniteltu. Omat ajot ovat sellaisia, ettei ole tullut pitkiä matkoja just tarkalleen samalla huonolla (liian pienillä) kierrosluvulla (ja samalla nopeudella), jolloin moottori jyryttää - vaan katu/tie muuttuu että vauhtikin muuttuu - ja Kugan / Focuksen välitykset lienevät erilaiset, että jyrytys sattuu eri nopeudelle.
Focuksessa (2015, 2l diesel, PS-vaihteisto) on myös S-ajomuoto vaihteistossa (tarkoittanee sporttia), jolloin PS ei vaihtele juurikaan kun sille on antanut käskyn vaihtaa pienemmälle - ja D / S ajomuotoja voi vaihtaa lennosta (siis kesken ajamisen).
GeneralLee
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

hpford kirjoitti: 13 Marras 2023 09:21
GeneralLee kirjoitti: 12 Marras 2023 15:23

Mulla on se ongelma että jos napautan ratin lätkistä pienemmän vaihteen niin sitä iloa ei kestä kauaa kun vaihtaa taas automaattisesti isommalle.
Noinhan se tekee, kun on sellaiseksi suunniteltu. Omat ajot ovat sellaisia, ettei ole tullut pitkiä matkoja just tarkalleen samalla huonolla (liian pienillä) kierrosluvulla (ja samalla nopeudella), jolloin moottori jyryttää - vaan katu/tie muuttuu että vauhtikin muuttuu - ja Kugan / Focuksen välitykset lienevät erilaiset, että jyrytys sattuu eri nopeudelle.
Focuksessa (2015, 2l diesel, PS-vaihteisto) on myös S-ajomuoto vaihteistossa (tarkoittanee sporttia), jolloin PS ei vaihtele juurikaan kun sille on antanut käskyn vaihtaa pienemmälle - ja D / S ajomuotoja voi vaihtaa lennosta (siis kesken ajamisen).
Tämä nyt menee vähän ohi aloittajan aiheesta.

Mutta joo, mun mielestä laatikon S-asento on kaupunki ajossa turhan kulmikas, huudattaa kierroksia ja vaihtaa napakasti. Nopeassa ajossa S-asento on todella maukas mutta ei tuolla kaupungissa viittä kaahailla :D Ja kyllä, kun S-asennossa käyttää rattinappeja muuttuu laatikko manuaaliksi poislukien alaspäin vaihtamisen kun vauhti laskee.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Anttilan top10 kirjoitti: 09 Marras 2023 18:43 Ollut mielessä hankkia diesel-Focus 2016-2018. 1,5 tai 2.0 tdci (myös st) ollut molemmat mietinnässä. Autot noin 150tkm ajettuja. Onko foorumilaisilla kokemuksia kyseisten moottoreiden luotettavuudesta/ominaisuuksista? Mitä hyvää/millaisia tyyppivikoja?
Yksi ero noissa moottoreissa on se, että tuo 1.5 tdci on yhdellä nokka-akselilla ja siten 8-venttiilinen.
2.0 tdci taas on kahdella nokka-akselilla, jotka on yhdistetty toisiinsa lyhyellä ketjulla. 16 venttiiliä siis.
1.5 tdci venttiilikoneisto on siis paperilla yksinkertaisempi, mikä ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole eduksi. Niissä on jonkin verran esiintynyt ongelmia ja jakohihnan löystymistä. 2.0 tdci rakenne on taas pysynyt lähes samanlaisena yli vuosikymmenen ilman venttiilikoneiston erityisiä murheita. Nokka-akseleiden välinen ketju kestää 300 tkm ainakin ja on helppo tarkistaa öljyntäyttökorkin kautta.
Jakohihna on varsinkin pienemmässä hyvä vaihtaa jo ennen aikojaan. 200tkm/10 v molemmissa valmistajan suositus.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja duckworth »

GeneralLee kirjoitti: 15 Marras 2023 15:01
hpford kirjoitti: 13 Marras 2023 09:21

Noinhan se tekee, kun on sellaiseksi suunniteltu. Omat ajot ovat sellaisia, ettei ole tullut pitkiä matkoja just tarkalleen samalla huonolla (liian pienillä) kierrosluvulla (ja samalla nopeudella), jolloin moottori jyryttää - vaan katu/tie muuttuu että vauhtikin muuttuu - ja Kugan / Focuksen välitykset lienevät erilaiset, että jyrytys sattuu eri nopeudelle.
Focuksessa (2015, 2l diesel, PS-vaihteisto) on myös S-ajomuoto vaihteistossa (tarkoittanee sporttia), jolloin PS ei vaihtele juurikaan kun sille on antanut käskyn vaihtaa pienemmälle - ja D / S ajomuotoja voi vaihtaa lennosta (siis kesken ajamisen).
Tämä nyt menee vähän ohi aloittajan aiheesta.

Mutta joo, mun mielestä laatikon S-asento on kaupunki ajossa turhan kulmikas, huudattaa kierroksia ja vaihtaa napakasti. Nopeassa ajossa S-asento on todella maukas mutta ei tuolla kaupungissa viittä kaahailla :D Ja kyllä, kun S-asennossa käyttää rattinappeja muuttuu laatikko manuaaliksi poislukien alaspäin vaihtamisen kun vauhti laskee.
Tietyissä autoissa joissa noi flappy paddlet ratissa, pitää myös sammuttaa luistonesto/ajonvakautus että pitää pykälän siinä asennossa jonka valitsee, tai muutoin alko just itsestään vaihtaa vaikka olit valkannu esim. 4-vaihteen ja vaikka oli S-asennossa loota. En tiedä auttaisko Fordissa toi kikka?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Papu83
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2024 06:29

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Papu83 »

Hei uusi käyttäjä täällä kyselee! Laitteeny on 2018 fiesta 1.5 tdci koneella ja tyhjäkäynnillä pitää kolisevaa ääntä, ei muutu kytkintä painamalla ja vähän kaasua laittamalla häviää... olen irroitellut muoveja josko joku niistä aiheuttaa äänen... ehkä korvakuulolla kuuluu enemmän jakonpään puolelta kuin kaksoismassa? Voisiko joku löysä jakohihna ennen hyppäämistään aiheuttaa tuollaista ääntä? Mittarissa nyt 145tkm eikä kirjoissa mainintaa jakopäästä.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Papu83 kirjoitti: 10 Helmi 2024 06:44 Hei uusi käyttäjä täällä kyselee! Laitteeny on 2018 fiesta 1.5 tdci koneella ja tyhjäkäynnillä pitää kolisevaa ääntä, ei muutu kytkintä painamalla ja vähän kaasua laittamalla häviää... olen irroitellut muoveja josko joku niistä aiheuttaa äänen... ehkä korvakuulolla kuuluu enemmän jakonpään puolelta kuin kaksoismassa? Voisiko joku löysä jakohihna ennen hyppäämistään aiheuttaa tuollaista ääntä? Mittarissa nyt 145tkm eikä kirjoissa mainintaa jakopäästä.
Jos olisi mahdollista kokeilla käyntiin ilman apulaite-/moniurahihnaa niin voisi sulkea pois apulaitteiden viat.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Komppaan edellistä, ja ehdotan harkitsemaan jakohihnan vaihtoa jo noilla kilometreillä, liittyi tuo kolina siihen tai ei.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Papu83
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2024 06:29

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Papu83 »

Kerkesin tossa aamulla vähän tutkailemaan...https://youtube.com/shorts/_CVeRyZXsuI? ... yDBrU4mgQq
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Papu83 kirjoitti: 10 Helmi 2024 18:34 Kerkesin tossa aamulla vähän tutkailemaan...https://youtube.com/shorts/_CVeRyZXsuI? ... yDBrU4mgQq
Kivasti moniurahihna lerputtaa...
Kiristin löysällä tai rikki?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Papu83
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2024 06:29

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Papu83 »

En ole päässyt vielä enempää tutkimaan kun nuo työkiireet painaa...menee jopa pari viikkoa että kerkeää perehtyä.. auto on työpaikan pihassa pois ajosta toistaiseksi..
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

yritäedes kirjoitti: 10 Helmi 2024 19:24
Papu83 kirjoitti: 10 Helmi 2024 18:34 Kerkesin tossa aamulla vähän tutkailemaan...https://youtube.com/shorts/_CVeRyZXsuI? ... yDBrU4mgQq
Kivasti moniurahihna lerputtaa...
Kiristin löysällä tai rikki?
Tai jopa laturin vapaakytkin tai kampiakselin värinänvaimennin. Kolinaa noista aiheuttaa enemmän värinänvaimennin.
Papu83
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2024 06:29

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Papu83 »

Niin siis tuo videossa esiintyvä hihnahan on jakohihna.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Papu83 kirjoitti: 11 Helmi 2024 05:33 Niin siis tuo videossa esiintyvä hihnahan on jakohihna.
Oho! Niin sitä ihminen uskoo näkevänsä, mitä luulee näkevänsä...

Sittenhän tapaus on selvä -löystynyt jakohihna.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Papu83
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2024 06:29

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Papu83 »

Nyt on hihna vaihdettu... kolina tyyppine ääni hävisi... oli melkoiset urat kuluneet kiristimeen sekä ohjainrullaan.... huomiootavaa että motonetin alkuperäislaatuisessa sarjassa on kiristinpyörä (joka oli reilusti enemmän kulunut) on rautainen, kun kalliimmalla alkuperäisarjalla olisi molemmat muovisia.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Olipa hyvä että tuli tuolla kuntoon! :thumbup:
Vielä kiinnostaa, että ajeletko Oulun seudulla? Ja että oliko niissä rullissa noin kädessä kokeillen laakerit kunnossa, vai mikähän tuo nopean kulumisen aiheuttaa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Papu83
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2024 06:29

Re: Focus 1.5 tdci ja 2.0 tdci kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Papu83 »

Laakerit ja hihna oli hyvässä kunnossa... hihnan selkäpuoli oli kaivanut uraa rulliin... kiristimestä ehkä reilu 2mm halkaisijasta pois ja ohjainrullasta noin 1mm... auto ei varmaan koskaan ole käynyt oulun suunnalla..
Vastaa Viestiin