Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Laitoin jo talviteloille Focukseni, mutta kun peruutin sen väliaikaisesti tallista huomasin, että kyllä se kuitenkin savuttaa lievästi. Ilmankos se P0420 on aina näytössä. Öljyä ei kulu ja vedot on hyvät moottorissa.
Koska auton kaksi edellistä omistajaa on ollut naisia, veikkaan, että öljyrenkaat on körötelty hiljaisella ajolla jumiin. Yhdessä toisen merkkisessä autossani yritin vesiruiskutuksella pestä mäntiä, mutta lopuksi purkasin männät esille ja öljyrenkaat ja männän reiät oli aivan tukossa ja vaihdoin tehomännänrenkaat ja moottorista tuli kuin uusi.
Yksi vaihtoehto voisi olla Forte käsittely tai jos laittaisi dieseliä mäntien päälle likoamaan? Järki sanoo, ettei se karsta sieltä millään irtoa ja pahimmassa tapauksessa se pikikarsta lähtee liikkeelle ja tukki säätyvän nokka-akselin kanavat. Tämä 1.6 Ti-VCT on kertakäyttömoottoriksi suunniteltu, ei ylikokomäntiä tai porausmahdollisuutta, mutt ei ole tarkoitus isoa remonttia tehdäkään.
Uskaltaako kokeilla moottorin huuhtelua vai Youtube Kilmerin neuvomaa 4l ruiskumaalarin ohennetta tankkiin katin puhdistamiseksi, se ruiskuohenne ei ainakaan riko moottoria?
Kun vain saisi sen vikavalon pois, moottori on vasta sisäänajettu 160000 km. Kyllä harmittaa, kun Relluni 1.4 16V on 260000 km ajettu, eikä siinä ole pienintäkään oiretta savutuksesta eikä vikavaloa.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mutta kirjoitit, että öljyä ei kulu? Eli jos savutus olisi öljykäryä mäntien ohi pääsevästä öljystä, niin pitäisihän se näkyä öljynkulutuksena, ainakin pari desilitraa tuhannella?
Olisiko tässä sittenkin kysymys seos (lambda) ongelmasta. Onko lambdojen arvoja seurattu testerillä? Alkaako savutus heti käynnistuksestä ja loppuu parin minuutin sisällä? Vai päinvastoin, alkaa vasta lambda-anturin lämmettyä?

Hei tämähän on se sama auto, josta juuri oli keskustelua - päästöt kunnossa, ja silti herjaa P0420?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Totta se on, ei ole tarvinnut lisätä öljyä. Mutta jotain hajua se päästää, savu on harmaata, ei mustaa, kuten loppuunajetussa moottorissa.
Huomasin sen kun jätin auton tyhjäkäynnille tallin eteen joksikin aikaa.
Uskoisin, että ne pikiset männät päästää sen verran öljyä, että tulee hajuhaittaa. Tosiaan se lykkää sen P0420 koodin. Viimeksi meni keväästä pari kuukautta ennenkuin vikavalo ja koodi tuli. Siis tosi paskamainen vika, kun saa koko ajan pelätä, että kohta se taas tulee.
Hain päästölapun ennen katsastusta ja viimeksi nollasin koodin 2 viikkoa ennen tarkastusta ja tietenkin tämä murheen kryyni antoi koodin taas 2 päivää ennen leimausta. Nollasin koodin ja kaahasin mielettömästi 2 päivää kolmosvaihteella 100 km/t suurinta sallittua ja sain leiman.
Auto oli huollossa Lambdavian takia ja sanottiin, ettei ole mitään vikaa ja pitää ajaa pitempiä matkoja kovilla kierroksilla. Ei varmaan ole lambda arvoissa vikaa, kun ei niistä mainittu mitään. Ei se pitkän ajon jälkeen savuta yhtään, vain kylmänä löyhkää. Onhan muissakin Fordeissa tyyppivikoja, jostain meni venttiilivarren tiivisteet ja savuttivat sen takia. Tässä ei ole EGR-venttiiliäkään, niin ei sitä voi putsata.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Laitan keväällä käyttönoton jälkeen jotain myrkkyä likoamaan mäntien päälle useina päivinä peräkkäin. Voisihan sitä kokeilla Saab-kerhon "dieseliä yksi litra öljyn sekaan ja tyhjäkäyntiä max 2000 rpm, sitten huuhteluöljyt ja suodatin ja sitten ajoa muutama sata km ja taas Ford 5w öljyt ja uusi laatusuodatin. Sitten tarkkailen pakoputkea ja lopuksi ruiskuohennetta tankkiin. En usko, että noin pieni ja lyhyt aika polttoöljyllä käyttöä ehtii rikkoa moottoria, kun on vain tyhjäkäyntiä eikä laakerit rasitu. Ohipuhallusmittaus olisi mielenkiintoista tehdä, mutta katson venttiilikopan täyttökorkin kautta tapahtuvaa savutusta.
EI tänä shokkihoito moottoria riko, toivottavasti auttaa vikavaloon. Tulppia tarkastelemalla yritän löytää huonoimman sylinterin ja keskittyä sen liottamiseen.
Kun ostin tämän 150 000 ajettuna, tulpat olivat kuin uudet. Jos keväällä olisi tullut rutosti harmaata savua ja jäähdytysneste valo olisi palanut, tapaus olisi selvä kannentiiviste sökö. Hyvä Volkkari 2.0 SDI joutui tuon takia vaihtoon.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Löysin tällaisen kokeiluvideon männänrenkaiden irrotukseen.
https://www.youtube.com/watch?v=bXE5XZstTkE
Tilasin uuden sytyspuolapaketin, tulpanjohdot ja tulpat, jotta oletetut sytytyskatkokset saadaan pois.
Tämä moottori vetää ja kiihtyy mainiosti, joten kokeilen seuraavaksi videon temppua.
Moottori kuumaksi, tulpat pois ja kaadaan ksyleeniä moottoriin tulpan reiistä. Mukavaa rapinaa, pitää
kun se neste siellä kuplii. Luulisi, että jotain siellä tapahtuu. Ei se varmaan syty päin naamaa, vaikka kuuma olisikin.
En kyllä laittaisi jarrunestettä tai brakecleaneriä, mutta eiköhän tuo ksyleeni tepsi. Tolueenikin voisi toimia.
Käsittelyn jälkeen laitan moottoriöljyä lusikallisen tulpan reiistä, ettei käy kuivana. Sitten vaan uusi suodatin ja öljyt koneeseen.
Vähän sisäänajoa ja sitten tarkistan öljyn värin. Jos on mustaa, vaihdan taas suodattimen ja öljyt.
Lopuksi laitan täyteen tankkiin 4 litraa ksyleeniä, niin eiköhän ne möhnät ole poistuneet moottorista ja vikakoodit
ikuisesti poissa. :?
Teräviä ja epäileviä kommentteja voi laittaa. Mikä olisi vielä parempi konsti akkojen kynsissä( 2 edellistä omistajaa uudesta asti) karstoittuneen koneen
elvytykseen?
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

En laittaisi ksyleeniä missään tapauksessa kuumaan koneeseen. Tuossa on palopommin ainekset.

Enkä muutoinkaan oikein usko, että jollakin aineella saisi merkittäviä tuloksia aiempien virheiden poistamiseksi.

Ihan tavallinen diesel-polttoaine on varmasti turvallisempi mutta sitäkään en laittaisi kuumaan juuri ajosta tulleeseen moottoriin.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja duckworth »

fokkewulf kirjoitti: 16 Tammi 2024 18:48 Löysin tällaisen kokeiluvideon männänrenkaiden irrotukseen.
https://www.youtube.com/watch?v=bXE5XZstTkE
Samalta kanavalta löyty jatko-osa:
https://www.youtube.com/watch?v=mASyXMF2qPY

Mitä ton nyt pikakelailemalla katoin, niin tuo seppä ei osannu itsekään sanoa vaikuttiko bräkläänerin suihkiminen pyttyihin mitään, koska ton "käsittelyn" jälkeen vaihto paksummat öljyt mitä koneessa oli aiemmin käytetty.

Jos omaa mielipidettä pitää sanoa, niin oon hieman skeptinen noilla filmeillä nähtyihin konsteihin. Tuo aiemmin ehdotettu dieselillä liuottaminen on joissain tapauksissa saattanu auttaa, mutta itsellä ei kokemuksia siitä, vaikka monella foorumilla tuosta onkin juttua (mm. OCF:n puolella).

Sellasta helppoa oljenkortta öljyn palamiseen mietin että voisiko PCV-vena temppuilla? Riippuen toki minkä verran sitä öljyä kuluu 10tkm vaihtovälilä?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tässä siis moottori polttaa öljyä, joka tulee männänrenkaiden ohi - mutta silti öljyä ei kulu? Jotain tässä nyt ei natsaa.
P0420 pukkaa jo pitemmän aikaa, mutta päästöarvot saa kohdalleen ajamalla koneen ja katin kuumaksi?
Eli katti on tehoton?
Kun kierrät öljykorkin irti niin tuleeko kovaakin puhallusta - vai sykkiikö ilmavirta vain edestakaisin, niinkuin tavallisesti. Tuleeko käryä?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Niin, öljyä ei ole tarvinnut lisätä. Relluuni verrattuna tämä kuitenkin sotkee öljyn mustaksi aika nopeasti tai oikeastaan heti muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Val Kilmerin ohennekikka voi toimia. tämä videolla toiminut monttööri teki kyllä niin hurjia kokeita, että en tohdi itse noita mömmöjä laittaa. Mistä pirusta se keksi laittaa ATF-öljyä moottoriöljyksi tai bräkleeniä liuottimeksi. Harmi kun ei ole jäänyt kuin hyvä mäntiä nelitahtimopoista varastoon. Viisainta olisi kokeilla karstaisella männällä, mikä liuotin toimii parhaiten. Eiköhän jostain moottorikoneistamosta saisi auton rikkinäisen männän kokeita varten, kun nätisti pyytää.
Mitään en enää menetä, vaikka tämä liuotus ei tepsi, mäntiä en ota esille rapsuttelua varten. Pari vuotta sitten XV125 mopo oli karstoittanut mäntien öljyreiät umpeen. Puristukset tulivat kuntoon, kun hioin venttiilit, rassasin mäntien reiät poralla auki ja laitoin uudet männänrenkaat. Autossa kuluu samaan työhön liian paljon aikaa ja rahaa, kun ei voi Aliexpressistä tilata osia.
Ksyleenin valitsin, koska ne kalliit tehtaan pikkupullot sisältää usein samaa ainetta ja Puuilo myy litran purkin alle kympillä. Ksyleeniä käytetään myös jokkismoottoreissa oktaaniluvun korotukseen, joten ei se mitään riko.
Ihailen Pelle Pelotonta ja Pelle Hermannia, joten jotain pitää kokeilla. Voihan olla, että sytytyspuolen uusiminen ratkaisee koko P0420 ongelman.
Se teki minuun lähtemättömän vaikutuksen, kun kaverin suppilosta kupli ja ropisi mukavasti, liuotusaine varmasti imeytyy kuumaan moottoriin paremmin kuin kylmään.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

yritäedes kirjoitti: 17 Tammi 2024 10:54 Tässä siis moottori polttaa öljyä, joka tulee männänrenkaiden ohi - mutta silti öljyä ei kulu? Jotain tässä nyt ei natsaa.
P0420 pukkaa jo pitemmän aikaa, mutta päästöarvot saa kohdalleen ajamalla koneen ja katin kuumaksi?
Eli katti on tehoton?
Kun kierrät öljykorkin irti niin tuleeko kovaakin puhallusta - vai sykkiikö ilmavirta vain edestakaisin, niinkuin tavallisesti. Tuleeko käryä?
En havainnut kovaa puhallusta ja jäähdytysneste pysyy hyvin moottorissa.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Huohotusventtiili tässä moottorissa on imusarjan alla, pitäisi vissiin purkaan imusarja irti, jotta sen voisi tarkistaa. Vai onko joku saanut sen pois ilman imusarjan irrotusta? Muovinen vehje siellä on kuvien mukaan. Suunnittelin jo omatekoista kampikammion tuuletusta,onhan tässä venttiilikopan kannessa yksi letku. Ainakin sen irrottamalla voisi tutkia huohotuksen laatua. Öljyntyöttökorkkiin en halua laittaa reikää. Etupuolella olevasta letkusta voisi laittaa Catch Can -virityksen T-liittimen avulla. Ajatuksena olisi ohittaa tuo imusarjan alla oleva hässäkkä, niin näkee, ettei siinä ole vikaa.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja duckworth »

fokkewulf kirjoitti: 17 Tammi 2024 17:09 Huohotusventtiili tässä moottorissa on imusarjan alla, pitäisi vissiin purkaan imusarja irti, jotta sen voisi tarkistaa. Vai onko joku saanut sen pois ilman imusarjan irrotusta? Muovinen vehje siellä on kuvien mukaan. Suunnittelin jo omatekoista kampikammion tuuletusta,onhan tässä venttiilikopan kannessa yksi letku. Ainakin sen irrottamalla voisi tutkia huohotuksen laatua. Öljyntyöttökorkkiin en halua laittaa reikää. Etupuolella olevasta letkusta voisi laittaa Catch Can -virityksen T-liittimen avulla. Ajatuksena olisi ohittaa tuo imusarjan alla oleva hässäkkä, niin näkee, ettei siinä ole vikaa.
Ainakin Mk1:ssä oon saanu aina irti purkamatta imusarjaa tai yhtään mitään, vaikka joissaki ohjeissa käsketään purkaa tavaraa pois edestä. Olennaisinta lienee purkamisjärjestys, eli kannattaa ekana kammeta ne kaksi letkua irti imusarjan nipoista, jolloin letkuhässäkästä saa kunnon otteen ja voi vetää letkut ja PCV-venan könttänä pois.

Noita patentteja huohotusjärjestelmään ton aikakauden autossa en välttämättä lähtisi askartelemaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Katson MK1 korjauskirjasta niin näen onko se huohotusventtiili sama. Jos on sama, yritän saada sen ulos puhdistusta varten. Kyllä käy kateeksi Hondan ja muiden laatuautojen omistajia, joilla tuo venttiili on helposti vaihdettavissa. Rellun huohotintilannetta en ole katsonut, kun siinä moottori ei temppuile.
Onneksi uudet ecoboostit on vielä reilusti huonompia kuin nämä 4-pyttyiset Fordit, se lohduttaa hieman.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus 2006 1.6 Ti VCT päästöt

Viesti Kirjoittaja duckworth »

fokkewulf kirjoitti: 18 Tammi 2024 08:59 Katson MK1 korjauskirjasta niin näen onko se huohotusventtiili sama. Jos on sama, yritän saada sen ulos puhdistusta varten. Kyllä käy kateeksi Hondan ja muiden laatuautojen omistajia, joilla tuo venttiili on helposti vaihdettavissa. Rellun huohotintilannetta en ole katsonut, kun siinä moottori ei temppuile.
OT: Taitaa aika monessa muussakin merkissä olla ongelmia tällä aikakaudella huohotinjärjestelmän kanssa, BMW, Opel, jne, kun on on tehty hieman kompleksimpia systeemejä.

Vertailun vuoksi saman ikäinen Omega esimerkkinä:

Kuva

Varsinaiseen huohottimeen käsiksi pääsemiseen piti purkaa:
-imusarja/plenuumi
-tuulasinpyyhkimet
-vesikaukalo
-EVAP-venttiili
-raitisilmasuodatin

Oikein toimiessaan vallan mukavia, mutta tukkeutuessaan vähän pottumaisempia :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin