Tv ohjelmat ja Ford

Off-topic-keskustelu
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tv ohjelmat ja Ford

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

duckworth kirjoitti: 22 Loka 2023 14:06
NiceMan kirjoitti: 22 Loka 2023 12:31 Ok, ei ole tullut vastaan vaikka ajan tomaatilla että manuaalilla joka on tuuppari versio... tuskin ihan lukkoon menee koska moottori käy mutta pyörät hidastuvat kyllä jos pito kaikkoaa mutta eivät pysähdy jos ei moottoria sammuta...
Tämä vain minun teoria.
No en mä nyt ihan kirjaimellisesti tarkota että ne pyörät pysähtyy, vaan kuten itsekin googlen avulla ymmärsit, ne hidastuvat voimakkaasti ja menettää rajusti pitoa. Aina tietysti voi saivarrella...
Niin, jos ei tarkoita niin ei mene siis lukkoon... menee tai ei... tai jotain muuta sitten eli hidastuu.. En saivartele vaan yritin korjata koska moni voi ymmärtää väärin kun väärin kirjoitettu.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Tv ohjelmat ja Ford

Viesti Kirjoittaja duckworth »

NiceMan kirjoitti: 26 Loka 2023 19:39 Niin, jos ei tarkoita niin ei mene siis lukkoon... menee tai ei... tai jotain muuta sitten eli hidastuu.. En saivartele vaan yritin korjata koska moni voi ymmärtää väärin kun väärin kirjoitettu.
Siitäpä sulle vähän infopakettia, toi Scott Mansell vääntä aika hyvin rautalangasta homman jujun :) :

https://www.youtube.com/watch?v=f6yAO1ziQ8o&t=10s


Muutama video kuinka itse käytän tuota tekniikkaa kun lähestyn kaarretta, kesällä lähinnä antamaan tasasemman/pehmmeemmän alasvaihdon:

https://www.youtube.com/watch?v=ZI207qabQ44

https://www.youtube.com/watch?v=gIbcKlVe8gI

(kyllä mulla luistaa perä, mutta vasta ulostullessa ja täysin tarkoituksella ;) )


Ja sitten ihan maailmalta ammattikuskien pedalcamista:

https://www.youtube.com/watch?v=qdWSyrqEnE4

https://www.youtube.com/watch?v=kzLjZWrpzmQ


Walter Röhlin incar, josta näkee ja kuulee kantapäällä polkaistun välikaasun:

https://www.youtube.com/watch?v=-CVYuvkbA5Q


Ja nämä vain muutama poiminta siitä materiaalin kirjosta joissa tuota heel&toe-tekniikka käytetään. Toki täällä takapajulassa varmaan on monen mielestä vaan parempi vaihdella pienempää ilman välikaasua ja unohtaa vaikeat/vaikeasti lausuttavat englanninkieliset termit... Kukin tietysti tyylillään, eikä omana tarkotuksena ollut alunperin ärsyttää ketään, vaikka hieman ihmettelen mikä soppa voikin syntyä yhdestä vanhanliiton alasvaihtotekniikasta :thumbup:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tv ohjelmat ja Ford

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti: 18 Loka 2023 19:56 Häiritteekö muuten ketään (muitaki ku mua :lol: ) että monessa autoleffassa joissa kumminki ihan sairaan kova budjetti, pilataan joillakin hölmöilla jutuilla ajokohtauksia? Esimerkiksi ihan hirmusena kuvataan ylösvaihtoja, kytkin pohjaan pykälää sisään (eikä edes kaksoispolksulla :roll: ) mutta ei hirveen monta heel&toeta nähdä tossa Ford vs. Ferrari tai Fast and Furious tai Driven (jos joku vielä muistaa). Tai vaikkapa Rush -elokuvassa se kohtaus jos Niki Lauda innostuu kaahaamaan sillä Alfa Romeolla eikä edes leikkaa kunnolla mutkissa vaan ajaa keskellä kaistaa kulmikkaasti kuin ammattikoulupojat konsanaan :o

Sitten kyllä autot lentelee katolleen ja syttyy tuleen......

PS. FF: Tokyo Drift näin jälkeen päin ajateltuna on ehkä parhaimpia autoleffoja, siinä näkee sellaisia asioita joita ehkä oikeastikin pystytään autolla tekemään ja oli ohjattu aika näyttävästi ja taitavat stuntit.
En tiedä mitä tarkoitit tuolla kaksoispolkaisulla (oletan että näin yritit kirjoittaa), mutta minä ainakin yhdistän sen suoraan siihen, kun ajetaan jollain aatamin aikaisella vehkeellä tai kuorma-autolla ilman synkroja, niin pienemmälle vaihtaessa painetaan ensin kytkin pohjaan, sitten vaihde vapaalle, kytkin ylös, välikaasu, kytkin pohjaan, pienempi vaihde silmään, kytkin ylös, ja matka jatkuu, eli kytkintä polkaistaan kaksi kertaa. Tämän "fullertanssin" tai englanniksi "double clutching":in tarkoitus on se, että amatöörillä vaihto onnistuisi ilman suurempaa rattaiden rutinaa, ammattilaiset hoitaa homman kuulemma ilman kytkintä. Suuremmalle vaihto onnistuu normaalisti. Tällä ei ole ollu liki sataan vuoteen mitään tekemistä kilpa-autoilun kanssa. Tuohonhan menisi mutkaisella radalla niin paljon aikaa ja energiaa, että syncronoituja ja suorakytkyjä vastaan loppusijoitus olis sama, kuin ajais rallinsa sitten oikealla polkuautolla.

Sitten tämän "heel&toe":ssa olevan ylimääräisen kaasupolkaisun/välikaasun tarkoitus, on vain pienentää ja pehmentää moottorijarrutusta, kuten tiedät. Kyse on siis ihan eri polkaisuista ja polkimesta, ja vain toisella manööverillä on yhteys kilvanajoon.
Mk1escos kirjoitti: 19 Loka 2023 10:19 Missä kohta mainitsin heel&toe? Kyse oli tuosta tuplapolkaisusta jonka mainitsit, sillä ei ole mitään tekoa heel&toe kanssa.
Suorakytkentää on käytetty jo 50 luvun puolella ja synkronointia myös.
Ja molemmissa voi alas vaihtoa helpottaa kaasun kanssa mutta tarpeen se ei ole kuin suorakytkennässä.

Lähinnä huvittaa tuo elokuvista opitun jargonin käyttö tietämättä mistä oikeasti on kysymys.
"Elokuvista opitulla jargonilla" tarkoitat tässä varmaan Hurjapää elokuvan kohtausta, jossa annetaan ohjeena että "no double clutching"
En ymmärrä myöskään mitä siinä on ajettu takaa. Luulis sen ajajan nyt itsekkin ymmärtävän, ettei istu missään Peterbiltissä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Tv ohjelmat ja Ford

Viesti Kirjoittaja duckworth »

emax kirjoitti: 30 Loka 2023 13:46
duckworth kirjoitti: 18 Loka 2023 19:56 Häiritteekö muuten ketään (muitaki ku mua :lol: ) että monessa autoleffassa joissa kumminki ihan sairaan kova budjetti, pilataan joillakin hölmöilla jutuilla ajokohtauksia? Esimerkiksi ihan hirmusena kuvataan ylösvaihtoja, kytkin pohjaan pykälää sisään (eikä edes kaksoispolksulla :roll: ) mutta ei hirveen monta heel&toeta nähdä tossa Ford vs. Ferrari tai Fast and Furious tai Driven (jos joku vielä muistaa). Tai vaikkapa Rush -elokuvassa se kohtaus jos Niki Lauda innostuu kaahaamaan sillä Alfa Romeolla eikä edes leikkaa kunnolla mutkissa vaan ajaa keskellä kaistaa kulmikkaasti kuin ammattikoulupojat konsanaan :o

Sitten kyllä autot lentelee katolleen ja syttyy tuleen......

PS. FF: Tokyo Drift näin jälkeen päin ajateltuna on ehkä parhaimpia autoleffoja, siinä näkee sellaisia asioita joita ehkä oikeastikin pystytään autolla tekemään ja oli ohjattu aika näyttävästi ja taitavat stuntit.
En tiedä mitä tarkoitit tuolla kaksoispolkaisulla (oletan että näin yritit kirjoittaa), mutta minä ainakin yhdistän sen suoraan siihen, kun ajetaan jollain aatamin aikaisella vehkeellä tai kuorma-autolla ilman synkroja, niin pienemmälle vaihtaessa painetaan ensin kytkin pohjaan, sitten vaihde vapaalle, kytkin ylös, välikaasu, kytkin pohjaan, pienempi vaihde silmään, kytkin ylös, ja matka jatkuu, eli kytkintä polkaistaan kaksi kertaa. Tämän "fullertanssin" tai englanniksi "double clutching":in tarkoitus on se, että amatöörillä vaihto onnistuisi ilman suurempaa rattaiden rutinaa, ammattilaiset hoitaa homman kuulemma ilman kytkintä. Suuremmalle vaihto onnistuu normaalisti. Tällä ei ole ollu liki sataan vuoteen mitään tekemistä kilpa-autoilun kanssa. Tuohonhan menisi mutkaisella radalla niin paljon aikaa ja energiaa, että syncronoituja ja suorakytkyjä vastaan loppusijoitus olis sama, kuin ajais rallinsa sitten oikealla polkuautolla.

Sitten tämän "heel&toe":ssa olevan ylimääräisen kaasupolkaisun/välikaasun tarkoitus, on vain pienentää ja pehmentää moottorijarrutusta, kuten tiedät. Kyse on siis ihan eri polkaisuista ja polkimesta, ja vain toisella manööverillä on yhteys kilvanajoon.
Voi olla että kirjoitin vähän tiivisti tohon ekaan postiin näitä juttuja, suokaa armoa lukihäröselle rengasukolle :D , mutta en siis tarkottanu edellenkää että olisi sama asia kaksospolkasu ja heel&toe, ja saatoin erehtyä kaksospolkasun tarpeellisuudesta ylösvaihdoissa, enkä oikeen itsekään hallitse tuota double cluthing- tekniikkaa, mutta alasvaihtoon tulevaa heel&toeta käytän ja uskon se olevan hyvinki tarpeellinen. Tänään meni monta kertaa Omegan takaset "lukkoon" kun oli noi talvikengät joilla ei pystyny kantapäällä tarjoon välikaasua, huomenna kyllä kietasen drift catit jalkaan, jos on yhtä paskakeli mitä tänään :mrgreen:

EDIT: Ai niin, long time no seen, tervetuloo takasin foorumille emax! ei oo hetkeen täällä näkynykään äijää :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tv ohjelmat ja Ford

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti: 30 Loka 2023 19:27
Voi olla että kirjoitin vähän tiivisti tohon ekaan postiin näitä juttuja, suokaa armoa lukihäröselle rengasukolle :D , mutta en siis tarkottanu edellenkää että olisi sama asia kaksospolkasu ja heel&toe, ja saatoin erehtyä kaksospolkasun tarpeellisuudesta ylösvaihdoissa, enkä oikeen itsekään hallitse tuota double cluthing- tekniikkaa, mutta alasvaihtoon tulevaa heel&toeta käytän ja uskon se olevan hyvinki tarpeellinen. Tänään meni monta kertaa Omegan takaset "lukkoon" kun oli noi talvikengät joilla ei pystyny kantapäällä tarjoon välikaasua, huomenna kyllä kietasen drift catit jalkaan, jos on yhtä paskakeli mitä tänään :mrgreen:

EDIT: Ai niin, long time no seen, tervetuloo takasin foorumille emax! ei oo hetkeen täällä näkynykään äijää :)
Jouduin itte tuota opetella kun jouduin ajamaan aika pitkän matkaa -60lukuista miniä, jossa syncroja ei enää ollut. Se ei vaan mennyt pienemmälle, jos ei käyttäny vapaan kautta, muuten oli kuin pakkia olis yrittäny vauhdista päälle, ja lisäksi vielä tyhjäkäynti oikutteli. Sielä kopissa oli kyllä kaikki kaksoispolkaisut ja välikaasut ja heel&toet sun muut käytössä kun kaupungin läpi ajettiin. Risteyksiin tullessa mieleen tuli lähinnä urkuharmooni, mutta kolmella polkimella.

Ja kiitos, olihan siinä taukoa jonku aikaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Tv ohjelmat ja Ford

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Alkaa menee jo yli TV.n Fordeista,vois siirtää nää keskustelut tekniikka sivustolle...
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Tv ohjelmat ja Ford

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Nyt jengi TV:n ääreen! :lol:

https://www.iltalehti.fi/telkku/ohjelma ... m/14414533

Tulee teemalta ihan lyhytanimaatioelokuva jonka nimi on Sierra :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin