Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

On kyllä tosi kova homma tämä pakosarjan irrotus. Lämpökilven pulteista vain yksi lähti kiertämällä pois. Alapultti piti reemelillä hiota pois. Saa nähdä, meneekö jotain rikki kun pakosarjan pultteja irrottaa.

Sain pakosarjan pulteista vain ylimmän (ei pinnapultti) pois kiertämällä. Muut sain vaikeuksien kautta välillä auton alakautta ja yläkautta pulttipyssyllä löysättyä vähäsen ja siitä pikkuisen eteenpäin puolen metrin räikkäavaimella. En uskaltanut niitä avata vielä tuon enempää kun aika paljon tarvii voimaa niiden pyörittämiseen. Nyt taas WD-40 vaikuttamassa, jospa sitten lähtisi kohtuuvoimalla irti! :)

E: Nyt pakosarja lopulta saatu 8 tunnin työn jälkeen irti. Ongelmia tuotti lopulta eniten itse pakosarjan pultit, jotka eivät millään meinanneet pyöriä edes puolen metrin varrella. Eikä niihin päässyt oikein millään avaimella kunnolla käsiksi. Ilman pulttipyssyn kanssa painimista olisi kyllä pakosarja jäänyt paikalleen. Irrottaessa ei sitten sillä pitemmällä varrella ja niksahtelevan kulmanivelen kanssa kaikin voimin uskaltanut vääntää vaan aina vähän auki ja takaisin. Ja WD-40:ää väliin!

Kaksi pinnapulttia jäi lohkoon paikalleen, onneksi ehjänä. Olisin nekin irrottanut ja uusinut pinnapultit, mutta yrittäessäni irrottaa toista pinnapulttia, sen torx-kanta hajosi, joten pinnapulttia ei kotikonstein tai kohtuuhinnoin ole mahdollista saada irti. Joten päätin, että jätetään vanhat pinnapultit kaikkiin ja puhdistetaan kierteet kierrepakalla tai ehkä "sahatulla" mutterilla.

Tuo pakosarja jousto-osa on muuten aika erikoinen, kun moottorin päässä halkaisija 45 mm ja jousto-osan jälkeen 50,5 milliä. Eli pitäisi löytää jousto-osa, jossa toisessa päässä on eri halkaisija reikä! :shock:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Hieno tarina. Paitsi puolen metrin jatkovarsi jolla saa kaikki pakosarjan pultit poikki mistä tahansa henkilöautosta. Sellaista ei kukaan tarvitse pakosarjan irroittamiseen alumiinikoneesta.

Käytitkö millaista induktiokuumenninta? Muutenhan kierteet yleensä tuppaavat hitsaamaan.

Pulttipyssy on oikein huono tuollaiseen kun sillä saa vaivattomasti poikki paljon isommatkin pultit.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mk3Mondeo kirjoitti: 20 Joulu 2023 22:05 Hieno tarina. Paitsi puolen metrin jatkovarsi jolla saa kaikki pakosarjan pultit poikki mistä tahansa henkilöautosta. Sellaista ei kukaan tarvitse pakosarjan irroittamiseen alumiinikoneesta.

Käytitkö millaista induktiokuumenninta? Muutenhan kierteet yleensä tuppaavat hitsaamaan.

Pulttipyssy on oikein huono tuollaiseen kun sillä saa vaivattomasti poikki paljon isommatkin pultit.
Tietenkään sillä puolen metrin varrella ei kaikin voimin väännetty vaan aina hieman auki ja taas takaisin, kuten kerroin. Normi kiintovarrella ei saanut tarpeeksi vipua. Ilman pulttipyssyä ei mitään mahdollisuutta olisi ollut saada niitä pultteja lähtemään ensteksi liikkeelle katkomatta niitä, koska induktiokuumenninta ei ole eikä kannata hankkia kertaluontoista hommaa varten.

Kyllä se homma näinkin menee, joskaan ei parhaimmalla tavalla. Ainakin näistä kirjoituksistani nyt näkee, mitä kaikkea vaikeutta voi olla edessä. Melkein suosittelen teettämään koko homman korjaamolla. Joko vaihdattaa uuden pakosarjan tai vaihdattaa vanhan jouston.

Korjaamolla menee se vähintään 200-250 eur jos vanha pakosarja korjataan ja ehkä vähän enemmän jos laitetaan uusi (tarvike-) pakosarja. Sitten näissä tarvikepakosarjoissahan on määrättyjä juttuja jotka kannattaa huomioida. 1) pakosarjan virtaus saattaa olla heikompi tarvikemallissa, 2) jousto-osa saattaa olla esimerkiksi liian lyhyt, joka aiheuttaa jousto-osan rikkoutumisen ennenaikaisesti ja 3) valmistusmateriaali voi olla herkästi ruostuvaa, toki ei välttämättä ole niin iso pulma käyttöiän ehtoopuolella olevalle autolle. Siis melkein ajattelisin, että paras on ehkä korjata kuitenkin se alkuperäinen pakosarja mikäli mahdollista.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 20 Joulu 2023 22:34 Tietenkään sillä puolen metrin varrella ei kaikin voimin väännetty vaan aina hieman auki ja taas takaisin, kuten kerroin. Normi kiintovarrella ei saanut tarpeeksi vipua. Ilman pulttipyssyä ei mitään mahdollisuutta olisi ollut saada niitä pultteja lähtemään ensteksi liikkeelle katkomatta niitä, koska induktiokuumenninta ei ole eikä kannata hankkia kertaluontoista hommaa varten.

Kyllä se homma näinkin menee, joskaan ei parhaimmalla tavalla. Ainakin näistä kirjoituksistani nyt näkee, mitä kaikkea vaikeutta voi olla edessä. Melkein suosittelen teettämään koko homman korjaamolla. Joko vaihdattaa uuden pakosarjan tai vaihdattaa vanhan jouston.
Ihan oikealla tekniikalla olet avannut ruosteiset pultit :) Itse oon sormin laskettavan kerran joutunu lämmittämään, mulla ei edes oo tallilla induktiokuumenninta tai tohoa :lol: Ainoot pultit jotka oon katkassu sisään on Sierran iskarinalapäät ja Omegan lämpökilven yksi pultti koko harrastuksen ja autoalalla touhuilun aikana. Kaverin autossa jouduttiin lämmitämään tukivarren pulttia kun ei liikknu millään tää taitaa olla toinen tai kolmas tapaus jossa on ollu pakko lämmittää. Toki joissain tapauksissa kun pitää saada esim. kappale laajenemaan lämmöllä, vaikkapa pyöränlaakerin vaihdossa, huom, joissain tapauksissa ei monessakaan, se on suht. relevanttia.

Duunikaverin joka lämmitti induktiokuumentemilla auton raidetankoa, onnistui lopulta saamaan poikki koko tangon kun vielä väänti hitaasti ja voimalla.

Alustanpultteihin ainakin käyttäisin aina pyssyä jos vaan mahdollista, irtosi muuten komeesti 20 vuotta vanhasta Omegasta takakelkka ja varret, kaikki pultit siis ehjinä ja korin kierteet pysyi hyvänä. Pienempiin sitten räikkähylsyä tai lenkkiä ja isku nyrkillä avaimen varteen ja irtoaa muuten ehjänä, tai jos ei niin ei irtoo ehjänä millään muullakaan metodilla. Rosvosektoriin osuessa, johon siihenkin joskus päätyy vanhojen autojen kanssa, on olemassa helicoilit, kulmaporat ja kierretapit.

Ja irroitusöljyn roolia ei voi olla korostamatta.

-Arttu
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mites muuten hitsisaumojen ruostesuojaus jousto-osan hitsissä? Onko semmoiselle edes tarvetta? En ainakaan usko, että tuossa alunperin olisi mitään suojausta käytetty. Ompi kyllä hyvässä kunnossa nuo alkuperäis hitsisaumat. Myös siellä katin kohdalla olevissa pahasti syöpyneissä kannakkeissa hitsisaumat ovat alkuperäisessä paksuudessa. Hullunkurinen juttu! :ugeek:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 22 Joulu 2023 21:59 Mites muuten hitsisaumojen ruostesuojaus jousto-osan hitsissä? Onko semmoiselle edes tarvetta? En ainakaan usko, että tuossa alunperin olisi mitään suojausta käytetty. Ompi kyllä hyvässä kunnossa nuo alkuperäis hitsisaumat. Myös siellä katin kohdalla olevissa pahasti syöpyneissä kannakkeissa hitsisaumat ovat alkuperäisessä paksuudessa. Hullunkurinen juttu! :ugeek:
Vaihdoin tänä syksynä dieseliin jousto-osan ja maalasin sen Wurthin Perfect -sinkkispraylla jolle luvataan +500C° mutta todennäköisesti melko turhaan kun tuo osa on useimmiten kuiva lämmöstä johtuen ja jopa niin kuuma ettei siinä oikein pinnoitteet pysy.
Kokeilin kun oli jäänyt tuota ainetta jäljelle.
Pitkäaikainen suoja metallipinnoille

Sopii erinomaisesti pistehitsaukseen

Valumaton ja kulutusta kestävä pinta

Riittävä sinkkipaksuus yhdellä ristikkäisvedolla pinnoitettaessa

Käyttökohteita:

Sinkittyjen metallirakenteiden ja auton korin osien korjaukseen sekä ruostesuojaukseen.

Optimaalinen suoja ruostumista vastaan
Säänkestävä
Minimaalinen ajan käyttö,vain yksi työstökerros riittää
Hyvä peittokykySuuri sinkkipitoisuus
Sinkkispray Perfect 99%
Vaalea Sinkki Perfect 98,5 %Voidaan käyttää ruosteen päälle
Vain irtoruoste täytyy poistaaKorkea lämpötilan kesto
Sinkkispray Perfect n. + 500 °C
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mites kannattaa pakosarjan + muun putkiston välisen välyksen olla? Kun aikanaan irrotin pakosarjan, tipahti muu putkisto pikkuisen alemmas, joten kyllä se pakosarja ilmeisesti on osan putkiston massasta kantanut.

Nyt ollaan sovittelemassa koko hökötystä. Saatiin puikolla hitsattua kolmella täpällä sarjan ja putkiston välinen laippa joustoon kiinni ja loppu"säätö" hoidetaan jouston toisessa. Nyt mahdollista vielä säätää em. välystä ennen kuin toinenkin pää hitsataan täpillä paikalleen. Nyt välys olisi laipalta katsottuna ehkä pikkurillin kynnen leveyden verran.

Viimeinen operaatio on käyttää sitten koko kasattu pakosarja hitsuulla. Ei ole mig-konetta, niin näin täytyy tehdä. :)

BTW oli muuten hirveen työn takana löytää oikeen mittainen jousto! Mätänetissä oli joko ihan tosi lyhyitä tai pitkiä joustoja ja tarvikeliikkeet myi ei-oota. Onneksi kuudennesta liikkeestä löytyi!

Vaikea uskoa, että tämä homma olisi edes korjaamossa mennyt siihen 150 euroon, kuten arvioivat. Eli kyllä tästä vielä muutaman kympin saa voittoa, kunhan homma on kasassa. Ajallisesti ei niinkään, kun joka päivä muutaman tunnin turaa tallissa. Onneksi auto ei juuri nyt ole ajossa, silloinhan se toki olisi ollut pakko teettää.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Minkäkokoiset aukot noki tukkii? Kun korjaamolla oli vissiin hitsaustaidoton epeli vuorossa, niin tuli sitten siihen aika huono sauma ja tuossa vedellä testattiin, niin jonkin verran vettä vuotaa ainakin yhdestä hitsisaumasta. Paras olisi toki viedä takaisin korjaamolle, että tekisivät homman uusiksi, mutta ei millään enää viitsisi, kun on tämä homma jo venähtänyt sen verran. Noo, vaikeuksien kautta voittoon ja uuteen aamun koittoon, vai mites se oli...
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jos hitsaaminen ei mahdollista, niin pyöräytä vähän pakoputkikittiä vuotokohtaan :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin