Akuista

transitmiesten oma osio
JTH77
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Marras 2023 22:12

Akuista

Viesti Kirjoittaja JTH77 »

Auto tehnyt parina aamuna siten että luistonestot ja muut hyppää pois ja merkkivalot palaa mittaristossa ja nopeusviisari menee nolliin.
Kaveri vinkkasi että katsoa auton omasta testi ohjelmasta akun jännite, auto seisoi päivän työpaikalla ja töistä lähtiessä tein tuon testin joka näytti akun jännitteeksi 11.8V.
Kotona 30km päässä tein uudelleen ja akun jännitteeksi auton testi näytti 12V, onko tuohon luottaminen ja jos on niin sehän näyttäisi siltä että akut on vaihtokunnossa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

11.8v on tyhjä akku samoin 12v... 12.4 pitäisi olla min.

Kannattaa testata mittarilla tai käydä testattamassa Ikh, Motonet etc...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

JTH77 kirjoitti: 30 Marras 2023 17:28 Auto tehnyt parina aamuna siten että luistonestot ja muut hyppää pois ja merkkivalot palaa mittaristossa ja nopeusviisari menee nolliin.
Kaveri vinkkasi että katsoa auton omasta testi ohjelmasta akun jännite, auto seisoi päivän työpaikalla ja töistä lähtiessä tein tuon testin joka näytti akun jännitteeksi 11.8V.
Kotona 30km päässä tein uudelleen ja akun jännitteeksi auton testi näytti 12V, onko tuohon luottaminen ja jos on niin sehän näyttäisi siltä että akut on vaihtokunnossa.
Tai laturi.

Tai maadoituspisteen huono kiinnitys tai muu kontaktivika.

Paljonko latausjännite on moottorin käydessä?
JTH77
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Marras 2023 22:12

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja JTH77 »

Latausjännitettä en vielä ole kerennyt mitata, eilen töistä lähtiesssä latailin torque sovelluksen ja siitä dataa katselin ajon aikana niin sovellus näytti muistaakseni 14.4.
Tänään aamulla auton oma testi näytti akun jännitteeksi 11.5 ja startatessa näkyi putoavan alle 10
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

JTH77 kirjoitti: 01 Joulu 2023 06:08 Latausjännitettä en vielä ole kerennyt mitata, eilen töistä lähtiesssä latailin torque sovelluksen ja siitä dataa katselin ajon aikana niin sovellus näytti muistaakseni 14.4.
Tänään aamulla auton oma testi näytti akun jännitteeksi 11.5 ja startatessa näkyi putoavan alle 10
Tuo 14,4V on yläkanttiin tavallisille akuille joten akkupuolen testaukseen tai mieluummiin jopa vaihtamiseen on syytä. Kuten itsekin totesit.

On olemassa hyvin pieni vaihtoehto siitä, että akku purkaa itseään viallisen laitteen vuoksi jos mitään muuta kuin omasta toiminnasta johtuvaa kulutusta ei ole (Eeberi/Webasto).

Todennäköisesti vaan akku.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jos akku on yli 5v niin vaihtoon vaan. Nuo jännitteet on sen verta alhaiset seisonnan jälkeen että lienee yksi kenno kuollut tai tyhjä vedestä.
Kun viet autosi korjaamolle akkutesteihin niin makselee se testi kytkentöineen äkkiä akun hinnan.
Ei ne niin kalliita ole. Ja vanhasta saa rahaa romiksella.
Deippa
Viestit: 490
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Mk3Mondeo kirjoitti: 01 Joulu 2023 08:15 Tuo 14,4V on yläkanttiin tavallisille akuille joten akkupuolen testaukseen tai mieluummiin jopa vaihtamiseen on syytä. Kuten itsekin totesit.
Jaa. Mulla ainakin pakkasilla kylmällä koneella lähettyä S-maxi latailee lähemmäs 15V jännnitteillä. Tupukin sytyttimessä sellanen kinkkimittari, joka toki voi näyttää väärinkin. Mutta joka tapauksessam jos lähtee hieman lämpimällä koneella liikkeelle niin sitten se jännite on jotain 14,5 tai oikein lämpimällä n. 14v. Eli minusta moottorin starttauslämpötilan mukaan on 3 eri tasoa jolla lataa akkua. Se typeryyshän näissä on että latausjännite riippuu moottorinlämmöstä eikä ulkolämpötilasta
S-MAX -10 TDCI 140hv
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Deippa kirjoitti: 01 Joulu 2023 10:15
Mk3Mondeo kirjoitti: 01 Joulu 2023 08:15 Tuo 14,4V on yläkanttiin tavallisille akuille joten akkupuolen testaukseen tai mieluummiin jopa vaihtamiseen on syytä. Kuten itsekin totesit.
Jaa. Mulla ainakin pakkasilla kylmällä koneella lähettyä S-maxi latailee lähemmäs 15V jännnitteillä. Tupukin sytyttimessä sellanen kinkkimittari, joka toki voi näyttää väärinkin. Mutta joka tapauksessam jos lähtee hieman lämpimällä koneella liikkeelle niin sitten se jännite on jotain 14,5 tai oikein lämpimällä n. 14v. Eli minusta moottorin starttauslämpötilan mukaan on 3 eri tasoa jolla lataa akkua. Se typeryyshän näissä on että latausjännite riippuu moottorinlämmöstä eikä ulkolämpötilasta
Onko ihan tavallinen lyijyakku ettei ole AGM?
Deippa
Viestit: 490
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Tavallisia tossa on ollu, koska AGMät ei mahu. Eikä taida auto edes tietää mikä akku siellä on ku ei tossa ole akkuvalvontaa. Samankokoista uutta on vaan lykätty tilalle.
S-MAX -10 TDCI 140hv
JTH77
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Marras 2023 22:12

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja JTH77 »

Kertokaas viisaammat vielä customin akuista miksi siinä on kaksi akkua?
Itse asiaan en ole kerennyt perehtyä, jotkut kyllä kirjoittanut starttiakusta ja hupiakusta.
Omassa kulkineessa ei ole esim webastoa.
Mitäs lukemia akuilta pitäisi saada yleismittarilla, varmaan jotain 12.5V
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

JTH77 kirjoitti: 02 Joulu 2023 08:10 Kertokaas viisaammat vielä customin akuista miksi siinä on kaksi akkua?
Itse asiaan en ole kerennyt perehtyä, jotkut kyllä kirjoittanut starttiakusta ja hupiakusta.
Omassa kulkineessa ei ole esim webastoa.
Mitäs lukemia akuilta pitäisi saada yleismittarilla, varmaan jotain 12.5V
En kuulu viisaisiin mutta vastaan silti. Lämpimässä, ilman kulutusta jolloin auton can-väylät ovat nukahtaneet, täyden akun jännite 12,7V. Tuo siis ilman minkäänlaista kulutusta. Todellisessa elämässä meillä mitattiin viime viikolla noin +10C° lämpötilassa varmuudella hyväkuntoisen akun jännitteeksi tallissa 12,4V koska viikonlopun aikana ovia oli auottu useamman kerran plus muuta pientä kulutusta.

Can-väylän lepotilaan siirtyminen kestää ehkä 10min - 20min jotta saa todellisen jännitteen. Jos aukaisee esim. oven tai käyttää virrat päällä, on väylä taas hereillä.

Kahdesta akusta saa enemmän virtaa kuin yhdestä akusta. Vastaava kapasiteetiltaan oleva yksi akku olisi kuorma-auton akun kokoinen eikä mahtuisi mihinkään.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tuo kannattaa tosiaan huomata että kun nykyautosta avaa ovet lukosta niin aika paljon kaikenlaista menee päälle samantien eli akun jännite laskee tosiaan.
Oven avauksen jälkeen 12.5 on vielä hyvä lukema.
Vanhempiin missä on mekaaninen lukko keskellä fordin merkkiä, pääsi akulle ilman että auto herää kokonaan.

Tuo useasti toistuva auton ovien aukoilu jopa tyhjentää akun. Jossain vaiheessa tulee varoitus battery low.
Deippa
Viestit: 490
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Se silti on hyvää can väyläsissä autoissa että sisävalot sammuu jonkun ajan päästä vaikka ovi olis raollaan.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jep, olet juuri makaamassa selälläsi oven raossa selkä kaarella kynnyskotelon ylitte taittuneena ja laittamassa sitä viimestä v mäisessä paikassa olevaa pientä ruuvia sinne kojetaulun alle hankalana koloon ilman suodattimen kiinnikkeeseen ja sitten valot sammuu itsekseen... :thumbup: ;)
JTH77
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Marras 2023 22:12

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja JTH77 »

Tilasin autoon lämmitysjohdon tulevan lataus/ylläpito laturin, kun kytken johdot niin normaalisti maa runkoon ja plussa akulle.
Jos ei enää pääsisi käymään virran vähyydestä omituisia asioita, akkujen vaihdon jälkeen ei vielä ole valo show uusiutunut.
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Akkuliikkeessä ei ainakaan akun testaus mitään maksa,sitä en sitten tiedä nykyajan digiautoissa tehdäänkö enää edes samoin tavoin?
Akkujen kanssa turha leikkiä uutta pellin alle jos ajaa pitää,kohta itellä sama edessä 2 akkua uusittava kun jo ylivanhoja.
JTH77
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Marras 2023 22:12

Re: Akuista

Viesti Kirjoittaja JTH77 »

Uudet akut vaihdettu ja oireet loppui, asensin vielä myöhemmin ylläpitolaturin niin saa akkua ladattua samalla kun lämmittää moottoria.
Vastaa Viestiin