Focus MK 1 Hatchback korotus
Focus MK 1 Hatchback korotus
Korotusta kaivattaisiin, kun tuolla Focuksella pääsee yllättävän pahoista paikoista metsäteillä, MUTTA maavara tahtoo aiheuttaa sen, että kytkintä joutuu luistattelemaan liikaa. Eikä autoa ole järkevää vaihtaa, kun siinä joutuu maksumieheksi verrattuna toimivan auton ajoittaisiin huoltoihin ja korjauksiin.
Eli noin 30-40 millin korotus olisi poikaa (tai tytärtä!). Tämä onnistuunee riittävän laisesti jousten alle tulevilla korotuspaloilla, mutta kysymyksen herättää Camber-kulmat. Meneekö ne ohi? Niitähän tuossa ei voi säätää, jotenkin pitäisi tämä homma ratkaista.
Eli noin 30-40 millin korotus olisi poikaa (tai tytärtä!). Tämä onnistuunee riittävän laisesti jousten alle tulevilla korotuspaloilla, mutta kysymyksen herättää Camber-kulmat. Meneekö ne ohi? Niitähän tuossa ei voi säätää, jotenkin pitäisi tämä homma ratkaista.
Viimeksi muokannut RENNIE, 13 Loka 2023 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
Kaikkein helpoin vaihtoehto olisi suurentaa rengas-/vannekokoa. Alkuperäisenä ilmeisesti 185/65-15 niin mittaamalla saa suunnilleen käsityksen jos mahtuisi vaikka 195/65-16 rengaskoko jolloin maavaraa tulisi samoilla alustanosilla mitään muuta tekemättä vajaat 20mm lisää (38mm halkaisijaan).
Pyöräkoteloon tarvitaan siis esimerkin mukaan lisää 19mm joka suuntaan.
Pyöräkoteloon tarvitaan siis esimerkin mukaan lisää 19mm joka suuntaan.
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
Jep. Tuo on jo tehty, mutta ei ihan riitä. Vielä kun saisi edes pari kolme senttiä lisää, niin olisi hienoa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
-
- Viestit: 2253
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
korotuspalat jousien väliin...?
Biltemassa tuli just ihmeteltyä noita.
Biltemassa tuli just ihmeteltyä noita.
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
Tuo on yksi keino, mutta katsurille mukavampi lienee ihan jousien yläpäähan tulevat korotuspalat. https://risingtuning.com/lift-kits/product-787
Mutta muuttuuko Camber-kulma niin paljon tuolla, että niistä tarvii siis huolehtia?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
Muuttuu varmuudella mutta camber-säätöpulteilla voi saada kulmat oikeaksi tai ainakin paremmiksi. Eikä ole kalliit.
https://www.autodoc.co.uk/car-parts/cam ... 40-1-6-16v
https://www.autodoc.co.uk/car-parts/cam ... 40-1-6-16v
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
Mutta tuossahan on kiinteät ripustukset, käsittääkseni niitä ei voi muuttaa säädettäviksi pelkällä pulttisarjalla, kuten autoissa, joissa napa on kiinni kahdella pultilla.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
En nyt ymmärtänyt, tätäkään? Eikös se camber muutu jos alatukivarsi siirtyy ulospäin epäkeskopultin avulla?
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
No nämähän on sitten loistavia uutisia, mikäli näin menee. Nuo pultit on vain taakse, mites etupää?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
Re: Focus MK 1 Hätspäkki korotus
Onko kaksilitraisessa samat jouset? Vastaava löytyi jostain Euroopastakin.m0ndeo kirjoitti: ↑12 Loka 2023 19:16 https://www.ebay.com/itm/313541227818?f ... BMxoTayuRi
Tuollainen tuli vastaan.
Mitä muita vaihtoehtoja olisi?Mk3Mondeo kirjoitti: ↑09 Loka 2023 22:42
Jos ei muuta keksi niin sitten tuolta:
https://pumaspeed.co.uk/product-Camber- ... rs_357.jsp
Ja sitten nuo takapään camber pultit. Eikös ne tule siihen takapään aurauksensäätöön? Käsittääkseni Focuksessa ei lähtökohtaisesti ole ollenkaan camber-säätöä.
Tuossa kuvassa 5K978:
Kyylä se minunkin silmään näyttää camber-pultilta, mutta joka paikassa huoltomiehet sanoo, että tässä autossa ei voi säätää camberia. Pelkästään aurausta.
Tuosa myös jotain ohjeita: https://www.ffguide.net/camber_and_cast ... t-639.html
Eli 0,25 astetta etupäässä voisi säätää löysäilemällä pultteja. Minkäköhän verran arviolta camberi muuttuu +30 millin korotuksessa?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
Eli voiko antaa arviota, paljonko camber-säätöä tarvitaan 30 mm korotuksessa, jotta ne saa kohdilleen?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
Eli kyllä se nyt poikaat taitaa niin olla, että Suomi on niin paska maa, että liitytään Venä*** (ei oma keksintö vaan taannoisen kotimaisen mäkikotkan aforismi).
Ilmeisesti asia on niin, että korotuspaloihinkin tarvitaan joku ihmeen seriffikaatti, jotta ne voi luvallisesti jättää alle. Toki ne voisi aina katsastukseen ottaa pois tai toivoa, ettei katsastaja niitä huomaa. Mutta siihen en ala, koska kohta A) liian työläs ja B) kyllä se joskus ne huomaa.
Eli onko luvallisia keinoja korottaa Ford Focusta? Onko niin, että ei ole? Spaccerilta löytyy hyväksyttyjä korotuspaloja, mutta tuntuu järjettömältä maksaa korotuspaloista 1 000 euroa. Lisäksi edelleen tullaan siihen ,pitääkö Camber-kulmia säätää vain ei. Kuinka paljon Camber muuttuu 27 millin korotuksella????????
Taitaa nuilla hinnoin tulla lähes samoihin koko auton vaihto vaikkapa Honda Hervoon, mutta mutta. Nälkä kun kasvaa syödessä, niin kohta sitä oltaisiin sitäkin korottamassa.
Ja kylläpä se tommonen Hervo on varmaan yksi kottero verrattuna Focukseen, joka on myös tyydyttävä maantieauto. Maltillinen korotus sitä tuskin pilaisi.
Ilmeisesti asia on niin, että korotuspaloihinkin tarvitaan joku ihmeen seriffikaatti, jotta ne voi luvallisesti jättää alle. Toki ne voisi aina katsastukseen ottaa pois tai toivoa, ettei katsastaja niitä huomaa. Mutta siihen en ala, koska kohta A) liian työläs ja B) kyllä se joskus ne huomaa.
Eli onko luvallisia keinoja korottaa Ford Focusta? Onko niin, että ei ole? Spaccerilta löytyy hyväksyttyjä korotuspaloja, mutta tuntuu järjettömältä maksaa korotuspaloista 1 000 euroa. Lisäksi edelleen tullaan siihen ,pitääkö Camber-kulmia säätää vain ei. Kuinka paljon Camber muuttuu 27 millin korotuksella????????
Taitaa nuilla hinnoin tulla lähes samoihin koko auton vaihto vaikkapa Honda Hervoon, mutta mutta. Nälkä kun kasvaa syödessä, niin kohta sitä oltaisiin sitäkin korottamassa.
Ja kylläpä se tommonen Hervo on varmaan yksi kottero verrattuna Focukseen, joka on myös tyydyttävä maantieauto. Maltillinen korotus sitä tuskin pilaisi.
Viimeksi muokannut RENNIE, 24 Loka 2023 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
Ainahan sitä voi ostaa aivan laillisen Land Cruiserin niin ei tarvitse kärsiä Focuksen maasto-ominaisuuksista. On lisäksi paljon parempi joka suhteessa ja helppo myydä sitten joskus.
Kukaan ei mikään takaa, että kaikki temput voisi tehdä laillisesti Focukseen ja pienellä rahalla. Eihän niitä maastoautoja muuten kukaan ostaisi.
Toyota Land Cruisereita saa jopa halvallakin.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... %3A&vc=Car
Kukaan ei mikään takaa, että kaikki temput voisi tehdä laillisesti Focukseen ja pienellä rahalla. Eihän niitä maastoautoja muuten kukaan ostaisi.
Toyota Land Cruisereita saa jopa halvallakin.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... %3A&vc=Car
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
No näinhän se on, mutta jos maastureihin mennään, niin mieluummin korotettu Jimny läskirenkailla ja kunnon karjapuskurilla + pohjapanssarilla niin se on jo oikea maasturi sitten. Voi ajaa pehmeistäkin ja umpeenkasvaneista kohdista. Lantikka on raskas peli. Toki halpuus on aina näkökulmakysymys - uusi Lantikka on varmaan satatonnia, joten onhan tuo siihen verrattuna halpaa.
No tätä korotusta ei tietenkään ole mitään mieltä edes verrata maastureihin. Kyseessä on vain se, että se on monesti kiinni muutamasta sentistä se maavaran riittävyys minun ajoissa. Mönkijä on sitten kärryssä pahempia paikkoja varten ja sillä pääsee maastokohteelle sitten perille asti.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
-
- Viestit: 2253
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
"kevyt maasturina" menee aika hyvin myös tuollainen fusion, siinä on aikas korkea maavara 2 vetoiseksi autoksi.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
No niin, päivitystä aiheeseen. Eli ilmeisesti korotuspaloihin ei Suomessa muutoskatsastukseen TUV-lappuja tarvita, vaan osavalmistajan viite, että osat on tarkoitettu kyseenosaiseen ajoneuvoon. Onhan näin? Onhan samoin myös niihin camber-osiin?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
Helpoiten asia selviää kysymällä konttorilta.
Tarkoitus ei ole vinoilla mutta eikö kukaan nykyisin vaivaudu asioimaan muutoksista konttorilla? Kyllä ne siellä neuvoo mitä saa ja ei saa tehdä ja mitä dokumentteja tarvitaan.
Monta asiaa selviää puhelinsoitolla tai kipaisemalla lähimmällä konttorilla.
Täällä kysymällä saa mutu ja ehkä ja mahdollisesti vastauksia niiden faktojen lisäksi.
Myös lukaisemalla trafin säädöksiä ajoneuvojen muutoksista saa jotakin osviittaa.
Tarkoitus ei ole vinoilla mutta eikö kukaan nykyisin vaivaudu asioimaan muutoksista konttorilla? Kyllä ne siellä neuvoo mitä saa ja ei saa tehdä ja mitä dokumentteja tarvitaan.
Monta asiaa selviää puhelinsoitolla tai kipaisemalla lähimmällä konttorilla.
Täällä kysymällä saa mutu ja ehkä ja mahdollisesti vastauksia niiden faktojen lisäksi.
Myös lukaisemalla trafin säädöksiä ajoneuvojen muutoksista saa jotakin osviittaa.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
Joo, eli voi muutoskatsastaa pelkästään verkkokaupan sivun tulosteen ollessa dokumenttina. Lisäksi vaaditaan pyöränsuuntausraportti.
Käsittääkseni jonkin verran ripustuksissa on varaa, että camberia voi säätää sellaisenaankin lähemmäksi, mutta koska korjaamot eivät sitä pyynnöistä huolimatta suostu tekemään, joudun asennuttamaan säätöön sopivat osat samalla.
Suurin kysymys on, voiko camber-säätölevytä (etupää) käyttää yhdessä koropalojen kanssa?
Eli esim. tämä:
https://pumaspeed.co.uk/product-Camber- ... rs_357.jsp
ja tämä:
https://risingtuning.com/lift-kits/product-787
Vai onko asia etupään kohdalla kuitenkin niin, että camber ei muutu korotuksessa, kun tuo korotus tulee sinne joustintolpan päälle?
Käsittääkseni jonkin verran ripustuksissa on varaa, että camberia voi säätää sellaisenaankin lähemmäksi, mutta koska korjaamot eivät sitä pyynnöistä huolimatta suostu tekemään, joudun asennuttamaan säätöön sopivat osat samalla.
Suurin kysymys on, voiko camber-säätölevytä (etupää) käyttää yhdessä koropalojen kanssa?
Eli esim. tämä:
https://pumaspeed.co.uk/product-Camber- ... rs_357.jsp
ja tämä:
https://risingtuning.com/lift-kits/product-787
Vai onko asia etupään kohdalla kuitenkin niin, että camber ei muutu korotuksessa, kun tuo korotus tulee sinne joustintolpan päälle?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
Tässä tekoälyltä vastauksia:
Eli saattaa vaikuttaa tai ei, mutta pitää tsekata kulmat, tekoälykin tämän tietää (winkwink). Mutta ehkä eteen ei edes tarvitse mitään camber-säätöä. Mutta taakse ilman muuta. Sinne onkin helpompi juttu, kun tarvii vain vaihtaa säädettävä ylätukivarsi, niin sillä tulee tarkka säätö. Pelkkä camber-pulttikin saattaisi riittää, mutta kyllä se varmempi on tuommoinen säädettävä tukivarsi. En sitten tiedä, haittaako, jos siinä on uretaanipuslat (kaikissa säädettävissä on), kun muissa on kumipuslat. En haluaisi muuta kuin kumipuslia.
EDIT: Voiko joku vahvistaa, voiko tässä autossa säätää cambereita shimmeillä, eli siis välilevyillä? Itse en nyt äkkää, että sellainen olisi mahdollista!
Do car lifting by adding spacers to the top of the strut mount affect front wheel camber? In my mind, it does not
Haetaan kohdetta: effect of car lifting on front wheel camber
Luodaan vastauksia sinulle…
You’re correct. Adding spacers to the top of the strut mount, also known as a lift kit, primarily changes the ride height of the vehicle. This doesn’t directly affect the camber angle, which is the angle between the vertical axis of the wheel and the vertical axis of the vehicle1.
However, it’s important to note that any significant modification to a vehicle’s suspension can indirectly affect wheel alignment, including camber. For instance, if the lift causes the suspension geometry to change significantly, it could potentially affect the camber2. Therefore, after installing a lift kit, it’s generally recommended to have the vehicle’s alignment checked and adjusted if necessary to ensure optimal handling and tire wear.
Remember, camber is just one aspect of wheel alignment. Other important factors include toe and caster. So while lifting a car might not directly change the camber, it could still affect overall wheel alignment. It’s always a good idea to consult with a professional when making significant modifications to your vehicle’s suspension.
Lue lisää
1
autoquarterly.com
2
motortrend.com
3
freeasestudyguides.com
4
oards.com
5
suspensionsecrets.co.uk
But, in my mind, the adding spacers to rear springs with separate springs and shocks, id does affect camber
Haetaan kohdetta: effect of adding spacers to rear springs on camber
Luodaan vastauksia sinulle…
You’re correct. Adding spacers to the rear springs can indeed affect the camber. This is especially true in vehicles with separate springs and shocks, where the suspension geometry can change significantly with the addition of spacers123.
The reason for this is that the spacers change the ride height of the vehicle, which can alter the angle of the suspension components. This can, in turn, change the camber angle2. After installing spacers, it’s generally recommended to have the vehicle’s alignment checked and adjusted if necessary2.
However, it’s important to note that the effect on camber can vary depending on the specific vehicle and the size of the spacers. In some cases, the change in camber may be minimal and within acceptable limits4. But in other cases, especially with larger spacers, the change in camber could be more significant and may require additional modifications to correct12.
As always, it’s a good idea to consult with a professional when making significant modifications to your vehicle’s suspension. They can provide guidance based on your specific vehicle and intended use.
Eli saattaa vaikuttaa tai ei, mutta pitää tsekata kulmat, tekoälykin tämän tietää (winkwink). Mutta ehkä eteen ei edes tarvitse mitään camber-säätöä. Mutta taakse ilman muuta. Sinne onkin helpompi juttu, kun tarvii vain vaihtaa säädettävä ylätukivarsi, niin sillä tulee tarkka säätö. Pelkkä camber-pulttikin saattaisi riittää, mutta kyllä se varmempi on tuommoinen säädettävä tukivarsi. En sitten tiedä, haittaako, jos siinä on uretaanipuslat (kaikissa säädettävissä on), kun muissa on kumipuslat. En haluaisi muuta kuin kumipuslia.
EDIT: Voiko joku vahvistaa, voiko tässä autossa säätää cambereita shimmeillä, eli siis välilevyillä? Itse en nyt äkkää, että sellainen olisi mahdollista!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
Kyllä se minun mielestäni vaikuttaa koska jousituksen geometria muuttuu. Ei paljoa mutta ohjauskulmiin ei tarvitakaan paljoa muutosta kun ne ovat jo pielessä.
Ajatusleikkinä ongelmaa voisi hahmottaa niin, että laittaa yläpäähän metrin korkuiset korotuspalat ja miettisi vaikuttavatko ne ohjauskulmiin...? Vai pysyisikö ne sittenkin samana?
Ajatusleikkinä ongelmaa voisi hahmottaa niin, että laittaa yläpäähän metrin korkuiset korotuspalat ja miettisi vaikuttavatko ne ohjauskulmiin...? Vai pysyisikö ne sittenkin samana?
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
No niin. Eli homma on edennys suunnitteluvaiheessaan hieman. Johon tarvitsisin kanssaropaajilta nyt apua.
Tähän mennessä on siis selvinnyt, ettei muutoskatsastuksessa tule ongelmaa (tuloste verkkokaupan sivulta riittää + pyöränsuuntausrappari) . Mutta nyt pitäisi selvittää, onko etupään korotuspalat ja camber-säätölevyt yhteensopivia. Takapään osaltahan homma on selvä. Camber-säätö onnistuu joka tapauksessa joko camber-pulteilla tai sitten säädettävällä ylätukivarrella. Etupää on vain enää selvittämättä.
Sain vastauksen Rising Tuningilta, eivätkä hekään valitettavasti osanneet sanoa, muuttaako etupään koropalat camberia liikaa vai ei. Eivätkä sitä, onko camber-säätölevyt yhteensopivia koropalan kanssa. Heille ei ole tullut vastaan tietoa, että missään olisi näitä säätölevyjä käytetty yhdessä korotuspalojen kanssa
Korotuspalat:
Camber-säätölevyt:
Oman järjenjuoksun mukaan noiden pitäisi toimia koropalojen kanssa. Korotuspala tulee ylimmäksi ja tämä säädettävä osa tulee sen alle. Voin olla väärässä, ja enemmän iskareiden+alustanosien kanssa turannut varmaan näkee heti tämän kokonaisuuden noista kuvista.
Ainakin tuossa pitää vähintään nuo pultit vaihtaa pidemmiksi. Tämä siksi, koska pulttienhan pitää yltää niiden korotuspalojenkin läpi. Eli kuusi pulttia joutuisi tämän tapaisessa lätkässä poraamaan irti ja hitsamaa paikalleen uudet. Joka voisi johtaa siihen, että tuo levy vääntyy.
P.S. Eikö näitä helkkarin kuvia saa pienemmäksi???
Tähän mennessä on siis selvinnyt, ettei muutoskatsastuksessa tule ongelmaa (tuloste verkkokaupan sivulta riittää + pyöränsuuntausrappari) . Mutta nyt pitäisi selvittää, onko etupään korotuspalat ja camber-säätölevyt yhteensopivia. Takapään osaltahan homma on selvä. Camber-säätö onnistuu joka tapauksessa joko camber-pulteilla tai sitten säädettävällä ylätukivarrella. Etupää on vain enää selvittämättä.
Sain vastauksen Rising Tuningilta, eivätkä hekään valitettavasti osanneet sanoa, muuttaako etupään koropalat camberia liikaa vai ei. Eivätkä sitä, onko camber-säätölevyt yhteensopivia koropalan kanssa. Heille ei ole tullut vastaan tietoa, että missään olisi näitä säätölevyjä käytetty yhdessä korotuspalojen kanssa
Korotuspalat:
Camber-säätölevyt:
Oman järjenjuoksun mukaan noiden pitäisi toimia koropalojen kanssa. Korotuspala tulee ylimmäksi ja tämä säädettävä osa tulee sen alle. Voin olla väärässä, ja enemmän iskareiden+alustanosien kanssa turannut varmaan näkee heti tämän kokonaisuuden noista kuvista.
Ainakin tuossa pitää vähintään nuo pultit vaihtaa pidemmiksi. Tämä siksi, koska pulttienhan pitää yltää niiden korotuspalojenkin läpi. Eli kuusi pulttia joutuisi tämän tapaisessa lätkässä poraamaan irti ja hitsamaa paikalleen uudet. Joka voisi johtaa siihen, että tuo levy vääntyy.
P.S. Eikö näitä helkkarin kuvia saa pienemmäksi???
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
Nuo kiinteät pultithan näyttävät olevan prässättyjä kuten kuvan perusteella nuo pidemmätkin korotuspalojen pultit joten eikös ne saa painettua pois ja toiset tilalle?RENNIE kirjoitti: ↑16 Tammi 2024 12:39
Ainakin tuossa pitää vähintään nuo pultit vaihtaa pidemmiksi. Tämä siksi, koska pulttienhan pitää yltää niiden korotuspalojenkin läpi. Eli kuusi pulttia joutuisi tämän tapaisessa lätkässä poraamaan irti ja hitsamaa paikalleen uudet. Joka voisi johtaa siihen, että tuo levy vääntyy.
P.S. Eikö näitä helkkarin kuvia saa pienemmäksi???
Sikäli kun kuvasta näkyy niin saa vaikutelman, että nuo pidemmät pultit ovat epäkeskopultteja jolloin siitä tulisi jo säätövaraa.
Korjaa toki jos olen väärässä.
Re: Focus MK 1 Hatchback korotus
Eli saisiko prässillä nuo pois ja pidemmät tilalle? Sehän olisi oikein hyvä homma, ei lämpöä hitsauksesta --> ei vääntymistä.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑16 Tammi 2024 13:49 Nuo kiinteät pultithan näyttävät olevan prässättyjä kuten kuvan perusteella nuo pidemmätkin korotuspalojen pultit joten eikös ne saa painettua pois ja toiset tilalle?
Sikäli kun kuvasta näkyy niin saa vaikutelman, että nuo pidemmät pultit ovat epäkeskopultteja jolloin siitä tulisi jo säätövaraa.
Korjaa toki jos olen väärässä.
Mitä tarkoittaa epäkeskopultti tässä tapauksessa?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.