mk3 ja mk4 mondeo duratc bensa 2.0 koneesta kysyisin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
nojoojoo
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Elo 2022 01:40

mk3 ja mk4 mondeo duratc bensa 2.0 koneesta kysyisin

Viesti Kirjoittaja nojoojoo »

Olisi irto kone, öp auki ja vauhtipyöräkin irti, takastefa vaihtoon. Aajattelin että kattoisi kk ja rl laakerit varmuuden vuoksi ja vaihtasi uudet. KK onnistuu, mutta saako yhtenäisen runkolaakeri kehikon irti sieltä ilman jakopää purkua? Öljypumpun hetjun laahain ainakin on kiini siinä- mahtuuko se tulemaan siinä mukana kun taitaaolla niin ettei laahaimen pultteja saa siellä avattua tai pois kapeassa välissä ilman jakop kopan aukasua? Onko kokemuksia tällasesta vai pitääkö vaan jättää rl pukki aukomatta. Sitten kk janiitten rl pulttien momentit kiinnostelee, ja onko uusittavia pultteja nevaiko kiinni entisillä?
Tarkotus semmonen urkuauton kone vähän kattoa ennen asennusta toiseen autoon jossa on jo ilmeisestikkin kk laakeri vikaa, ettei heti tarttisi uudelleen samaa. Itelläei ole isompaan remppaan aikaa, joskin männänrengas vaihto jne olisi varmaan hyvä nyt tuossakohtaa. Joskokonaan on joku näitä avannut, niin onko pitänyt uusianiitä kitkalevy tms rikkoja sinne kampiakselille, ja nokkapyörille, kiilojahan siellä ei ilmeisesti ole missään? Niin, jajos joku osaava on jossain Oulu-Jyväskylätai Kokkola-Kuopio ympyrän sisällä, ja jotasi pikimmiten tekemään kohtuu korvausta vastaan tuollaiseen irtokoneeseen ännänrengas ym rempan niin saa ilmottautua, käyttikseen siis toimiva kone muutamaksi vuodeksi haaveena.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: mk3 ja mk4 mondeo duratc bensa 2.0 koneesta kysyisin

Viesti Kirjoittaja duckworth »

KK-laakerit saat vaihdettua kyllä kampiakseli paikallaan, mutta RKL:ien kanssa epäilen vähän että jos et pura jakoketjua tai löysää sitä reippaasti, niin et kyllä muutoin saa lohkonpuoleisia laakereita vaihdettua. Toisaalta jos jakopää on aikomuksena kuitenkin purkaa kitkalevyjen uusinnan vuoksi niin silloinhan saat kampiakselinkin irti kunnolla, jolloin RK-laakeritkin vaihtuvat.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
nojoojoo
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Elo 2022 01:40

Re: mk3 ja mk4 mondeo duratc bensa 2.0 koneesta kysyisin

Viesti Kirjoittaja nojoojoo »

no kun ei olisi muuta tarkoitus kun vaan onnistua vaihtamaan kaiki laakerit, kun ne jo on- mutta osottautui pikkusen haasteeksi se runkl puoli kuulemma. Eli kai se saattasi onnistua sinne pujottamaan ne ylemmätkin, jos vaan saisi sen kehikon pois, siinä ehkä esteenä se öp n ketjun ohjain mahtuuko pois. Juurikin niitten kitkalevyjen ja jaopään ajttoleunkin vuksi sen jätettäs rauhaan, paisuu homma että kohta olisi sama aivan atomeiksi se laittaa vaan sitä ei nyt mielellään
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: mk3 ja mk4 mondeo duratc bensa 2.0 koneesta kysyisin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

nojoojoo kirjoitti: 03 Syys 2023 15:21 no kun ei olisi muuta tarkoitus kun vaan onnistua vaihtamaan kaiki laakerit, kun ne jo on- mutta osottautui pikkusen haasteeksi se runkl puoli kuulemma. Eli kai se saattasi onnistua sinne pujottamaan ne ylemmätkin, jos vaan saisi sen kehikon pois, siinä ehkä esteenä se öp n ketjun ohjain mahtuuko pois. Juurikin niitten kitkalevyjen ja jaopään ajttoleunkin vuksi sen jätettäs rauhaan, paisuu homma että kohta olisi sama aivan atomeiksi se laittaa vaan sitä ei nyt mielellään
Kokemusperäisenä tietona yhdestä 2.0 Mk3:sta oli hajonnut ykkössylinterin kk-laakerit, lähes puoli millimetriä pois mutta koko liuska oli samannäköistä laakerimateriaalia jolloin kampiakselin kaula oli vielä juuri ja juuri speksien alarajalla.
Laitoin uudet kiertokanget uusilla alkuperäisillä männillä ja laakereilla sekä uuden öljypumpun. Hyvin toimi sen vajaan 10 000km minkä se meillä oli.

Jostakin syystä vain ykkössylinterin laakerit hajoavat, kaikki muut olivat kunnossa ja tuosta koneesta en edes katsonut rk-laakereita.
Vastaa Viestiin