Ford DV4TD / 1.4 TDCI ruiskutussuuttimien tee-se-itse huolto (Fiesta/Fusion 2003)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Ford DV4TD / 1.4 TDCI ruiskutussuuttimien tee-se-itse huolto (Fiesta/Fusion 2003)

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Toiseen ketjuuni liittyen, osaisiko joku kertoa, onnistuuko DV4TD koneen ruiskujen huolto käytännössä kotona. Nyt en ole hakemassa WD40:n ruiskuttamista sokkona patterilla avatunsuuttimen läpi ja käsien laittamista sen jälkeen ristiin suuttimen ylle, vaan sen ruiskun kärjen auki käyttämistä ja putsaamista.

Löysin tällasen videon: https://www.youtube.com/watch?v=d77PeIIfzYg . Siinä kärki ruuvataan kiinni viimeiseksi. Kaikissa purku/kokoamisvideoissa puretaan yleensä koko suutin. Yläosa vaikuttaisi olevan täynnä pientä osaa ja vaativan erikoistyökaluja, joten ei kiinnostaisi koskea sinne, etenkin jos suutin sattuu toimimaan sähköisesti. Toisaalta se kärjen vaihtaminen, vaikka uusia onkin saatavilla kohtuullisen edullisesti (https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 28593.html), voi ehkä piezon korjausvideon perusteella vaatia sen sorttista säätämistä, että saattaa jäädä minulta väliin nyt (https://www.youtube.com/watch?v=Xj9T9_hUHso).

Kysymys kuuluukin siis, voiko pelkän kärjen käyttää noissa auki turvallisesti, ilman että koko suutinta joutuu käyttämään auki? Ajatuksena olisi pestä kärki ultraäänipesijässä, kasata samoilla osilla mielellään lisäämättä kovin paljoa hiekkaa sisälle ja tarkistaa ettei mitään ole jumissa. Tässä olisi kyseessä 9649574480, eli 5WS40148-Z ruisku. En ole ikinä tehnyt mitään tuollaista. Onko kokemuksia onnistumisista tai epäonnistumisista?
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford DV4TD / 1.4 TDCI ruiskutussuuttimien tee-se-itse huolto (Fiesta/Fusion 2003)

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Millä ajattelit muutaman mikronin kokoisia reikiä putsata? Sieltä tulee 1600-1800bar paineella tavaraa läpi, jos siellä on jotain paskaa niin se ei lähde ihan puhaltelemalla.

Et voi millään testata tuliko hyvä vai huonompi suuttimesta jos sulla ei ole penkkiä missä suuttimia ajaa, lisäksi onko holkkien kiristysmomentti tiedossa?

Kotioloissa ei kannata paljoa alkaa säätämään varsinkaan jos mitään uutta et meinnannut suuttimeen laitta.
Ja se mistä yleensä vuotaa on just sieltä matalapaine / paluu puolelta missä on eniten kaikkea kivaa nippeliiä.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford DV4TD / 1.4 TDCI ruiskutussuuttimien tee-se-itse huolto (Fiesta/Fusion 2003)

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

En suosittele suuttimen avaamista. Jo pelkästään siitä syystä että, mikäli jotakin uutta osaa sinne laittaisit niin kotioloissa ei ole mitään keinoa todentaa sen vaikutusta ja ohjelmoida auton Ecu:uun uusia koodeja suuttimen korjausarvoiksi.

Minulla on odottamassa meillä käytössä olevaan turbodieseliin neljä tehdasuutta (ei korjattua) Denson ruiskutussuutinta ja kaikissa niissä on erilainen 30 merkkiä käsittävä koodi.
Vastaa Viestiin