Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Markonford kirjoitti: 01 Kesä 2023 18:18
Kiljunkeittäjä kirjoitti: 06 Helmi 2022 08:53 Nyt on vika korjattu, ja ääni poissa.. Ei kuulu räminää enää. Uusi osa erilainen kuin vanha🙏
Kuga Hevin konehuoneesta kuuluu räminää, kun kylmän auton käynnistää. Räminää vähemmän, tai häviää kun moottori lämpiää. Olisikohan tämä nyt samanlainen kytkimen/moottorin välinen levyvika, kuin edellä mainitussa Kiljunkeittäjän autossa? Onko muiden autoista kuulunut moottorin käydessä ylimääräistä ääntä?
Vaikuttaa juurikin siltä, mikä mm. Kiljunkeittäjän ja minun autoon fiksattiin. Ääni ei poistunut aivan sataprosenttisesti, mutta hiljeni huomattavasti ja kuului korjauksen jälkeen vain hyvin lyhyen aikaa kylmänä käynnistyessään. Ja näyttää olevan tosiaan ominaisuus hybridi-Kugassa.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Käykääpä autonne fordpassissa:eilen tuli sinne viesti että autoon tehdään uusi ohjelmistopäivitys joka liittyy jo aiemmin tehtyihin toimenpiteisiin.Silloinhan sitä pohjamuovia muunmuassa vähän porailtiin ja niitä automaatilla sulkeutuvia ilmanohjaimia muutamia poistettiin.Kirje tulee kotiin jonka jälkeen hommaa saa kai alkaa kyselemään huollosta.Ps.onkohan kukaan saanut tuota viimeisintä ohjelmistopäivitystä nyt jo autoonsa ja näkyikö se mitenkään auton toiminnassa.Edellinenhän päivitys vei auton talvisen etäkäynnistyksen(esilämmityksen) aina suoraan polttiksella tapahtuvaksi!
Mamba
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Maalis 2023 18:53

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mamba »

hessuko kirjoitti: 10 Kesä 2023 08:37 Edellinenhän päivitys vei auton talvisen etäkäynnistyksen(esilämmityksen) aina suoraan polttiksella tapahtuvaksi!
Ja toi ilmeisesti myös sen, että ev only -tila käynnistää kylmällä polttomoottorin - jollei käy sillä ev-napilla ajotiloja läpi. FB-ryhmässä tosin Fordin edustaja sanoi, että tähän on jo päivitys olemassa. Ilmeisesti siitä ei vaan ole tiedoteltu ulospäin.
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Jaahas. Auto ollut yön autotallissa latauksessa ja ovet lukittu. Tänään aamulla ei ovet auenneet etäavauksella, eikä laturinjohto lähde irti. Kuskin oven sain auki fyysisellä avaimella, mutta auto ei reagoi mihinkää. Lähihuoltoliikkeet ovat kiinni maanantaihin asti. Mikäköhän avuksi? Akku sökö? Miten laturinjohdon saa irti, jos joutuu hinauttamaan? Auto ollut viimeksi eilen illalla käytössä, eikä sen toiminnassa mitään poikkeuksellista.
Mamba
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Maalis 2023 18:53

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mamba »

Seppinen kirjoitti: 10 Kesä 2023 10:05 Jaahas. Auto ollut yön autotallissa latauksessa ja ovet lukittu. Tänään aamulla ei ovet auenneet etäavauksella, eikä laturinjohto lähde irti. Kuskin oven sain auki fyysisellä avaimella, mutta auto ei reagoi mihinkää. Lähihuoltoliikkeet ovat kiinni maanantaihin asti. Mikäköhän avuksi? Akku sökö? Miten laturinjohdon saa irti, jos joutuu hinauttamaan? Auto ollut viimeksi eilen illalla käytössä, eikä sen toiminnassa mitään poikkeuksellista.
Kuulostaa erittäin paljon siltä, että 12V akku tyhjä ja/tai sökö.
Laturinjohdon saa irti seuraavasti: konepelti auki ja siellä sen latausportin takana on ohut vaijeri, josta vetämällä lukitus aukeaa.
Jos löytyy älylaturia, voit kokeilla sillä ladata 12V akkua. Plus- ja miinusnavat löytyy konehuoneesta (vaikka akku on paksissa). Jos ei herää henkiin, seuraavaksi kokeillaan boosteria (tai toisesta autosta virtaa). Jos ei löydy itseltä/kaverilta, hinausautoista löytyy. Jos tämäkään ei auta -> hinauskeikka.
(Itselle siis tapahtunut tismalleen sama, hinausauton apuvirralla lähti käyntiin ja sen jälkeen vaihdettiin akku.)
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Itsekin jouduin aikoinaan kerran tuon latausjohdon autosta tuon vaijerin avulla irroittamaan.Muistaakseni pitää vetäistä ihan reippaasti että irrotus onnistui.Pikkasen hankalassa paikassa on tuo ohuehko vaijeri.
Mamba
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Maalis 2023 18:53

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mamba »

hessuko kirjoitti: 10 Kesä 2023 08:37 Käykääpä autonne fordpassissa:eilen tuli sinne viesti että autoon tehdään uusi ohjelmistopäivitys joka liittyy jo aiemmin tehtyihin toimenpiteisiin
Tässä lisätietoa tuosta nyt tulevasta takaisinkutsusta: https://www.ford.com/support/how-tos/re ... re-recall/

Jos siis ymmärrän oikein, polttomoottorin "leikatessa kiinni" tai muuten vaurioituessa pahasti, jatkaa sähköpuoli toimintaa ja iso konerikko ei välttämättä paljastu ajajalle (tai on periaatteessa mahdollista, ettei paljastu...). Tällöin öljyä ja/tai polttoainekaasuja saattaa päästä paikkaan, joka sytyttää tulipalon. Eli nyt ilmeisesti poistetaan softalla se mahdollisuus, että kuski voi jatkaa matkaa sähköllä, kun polttomoottorissa on iso vaurio.

Lisäys: ja tässä edellinen takaisinkutsu samaan ongelmaan liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=-sMZusIrT6Y
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Kiitoksia viesteistä. Sain laturinhihnan irti antamillanne vinkeillä. Kokeilen huomenna ottaa apuvirtaa toisesta autosta. Minkäköhän takia akku mennyt tyhjäksi? Ei ole kuitenkaan oireillut mitenkään. Vähän harmillinen ajankohta auton vikaantumisille, koska ensi viikolla sen kanssa pitäisi olla ulkomailla…
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Omassa autossa jouduttiin tuo 12v akku vaihtamaan talvella 2021 jolloin myös se ajoakku vaihdettiin.Omat ajot olivat ns.pätkäajoja sinä talvena ja kun sitä ajoakkua ei saanut ladata meni se 12v akku sököksi.(monenlaista ilmoitustahan auto ilmoitteli ennen sitä ja mm.ovien avaustoiminnat olivat hiukan erikoisia ajoittain.Sittenhän auto jämähti jumiin mm.vaihteistoa ei saanut pyöriteltyä lainkaan.Boosterilla saatiin auto taas" tulille " ja ajettua huoltoon.Mutta vaihdettavahan se akku lopulta oli.Sen jälkeen auto on toiminut samoilla ajoilla jo 2 talvea moitteettomasti.Nythän 12 v akkua tulee ladattua aina samalla kun auto on latauksessa.Kugan 12v akuissa on ollut jossain vaiheessa kai ns.huonoja akkuja ja olen lukenut että joillain on ollut jotain softaongelmia jotka ovat pilanneet tuon 12v akun. Toivottavasti akun vaihto poistaa autosi ongelmat.Yleismittarillahan saat helposti mitattua akun jännitten(+ ja - navathan löytyy sieltä edestä konepellin alta kuten aiemmin on jo kirjoitettu).
Mamba
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Maalis 2023 18:53

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mamba »

Seppinen kirjoitti: 11 Kesä 2023 02:13 Minkäköhän takia akku mennyt tyhjäksi? Ei ole kuitenkaan oireillut mitenkään. Vähän harmillinen ajankohta auton vikaantumisille, koska ensi viikolla sen kanssa pitäisi olla ulkomailla…
Tästä on erilaisia teorioita internetissä. Jollakin on kuulemma joku viallinen anturi (olikohan ABS) syönyt vaivihkaa akkua. Joidenkin teorioiden mukaan auton pitäminen laturissa ilman latausta (eli esim. käyttämällä ajastettuja latauksia) syö 12V akkua. Vialliset akutkin on ollut tosiaan yksi teoria.
Autoalalle tyypillisesti näistä asioista ei vaan tiedoteta avoimesti ja asiakkaat ovat saaneet vieläpä ihan erilaista kohtelua ongelmia kohdattuaan. Joillekin on vaihdettu akku, jotkut ovat joutuneet hinauttamaan autoa useamman kerran huoltoon, kun ei ole uskottu akunvaihdon auttavan.

Kuinka vanha autosi on? Eli onko 12V akku monta vuotta vanha? Ihan ilman vikojakin nämä hybridit, merkistä riippumatta, ovat vaativia 12V akuille. Tässä Kugassa on vielä poikkeuksellisen pieni se akku, varmaankin jälkiviisaana alimitoitettu. Eli jos akku on useamman vuoden vanha, ja ulkomaan matka edessä, vaihtaisin sen ilman muuta uuteen. Vaikka joku merkkihuolto eri mieltä olisikin. Ei pitäisi olla kovin kalliskaan investointi, koska on käsittääkseni ihan "perusakku" ja aika pienikin sellainen.
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Mamba kirjoitti: 10 Kesä 2023 11:19
hessuko kirjoitti: 10 Kesä 2023 08:37 Käykääpä autonne fordpassissa:eilen tuli sinne viesti että autoon tehdään uusi ohjelmistopäivitys joka liittyy jo aiemmin tehtyihin toimenpiteisiin
Tässä lisätietoa tuosta nyt tulevasta takaisinkutsusta: https://www.ford.com/support/how-tos/re ... re-recall/

Jos siis ymmärrän oikein, polttomoottorin "leikatessa kiinni" tai muuten vaurioituessa pahasti, jatkaa sähköpuoli toimintaa ja iso konerikko ei välttämättä paljastu ajajalle (tai on periaatteessa mahdollista, ettei paljastu...). Tällöin öljyä ja/tai polttoainekaasuja saattaa päästä paikkaan, joka sytyttää tulipalon. Eli nyt ilmeisesti poistetaan softalla se mahdollisuus, että kuski voi jatkaa matkaa sähköllä, kun polttomoottorissa on iso vaurio.

Lisäys: ja tässä edellinen takaisinkutsu samaan ongelmaan liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=-sMZusIrT6Y
https://www.ford.com/support/recalls-de ... cape/2021/
Aikamoinen määrä on Kugalla takaisinkutsuja jenkkilässä. Lieneekö Euroopassa tarve noille kaikille samoille 🤔 Aika moni taitaa tosin liittyä tuohon moottorin potentiaaliseen hajoamiseen. Onko noita moottoririkon aiheuttavia väärin hiottuja laakereita tarkastettu Suomessa ?
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Mamba kirjoitti: 11 Kesä 2023 11:43
Seppinen kirjoitti: 11 Kesä 2023 02:13 Minkäköhän takia akku mennyt tyhjäksi? Ei ole kuitenkaan oireillut mitenkään. Vähän harmillinen ajankohta auton vikaantumisille, koska ensi viikolla sen kanssa pitäisi olla ulkomailla…
Tästä on erilaisia teorioita internetissä. Jollakin on kuulemma joku viallinen anturi (olikohan ABS) syönyt vaivihkaa akkua. Joidenkin teorioiden mukaan auton pitäminen laturissa ilman latausta (eli esim. käyttämällä ajastettuja latauksia) syö 12V akkua. Vialliset akutkin on ollut tosiaan yksi teoria.
Autoalalle tyypillisesti näistä asioista ei vaan tiedoteta avoimesti ja asiakkaat ovat saaneet vieläpä ihan erilaista kohtelua ongelmia kohdattuaan. Joillekin on vaihdettu akku, jotkut ovat joutuneet hinauttamaan autoa useamman kerran huoltoon, kun ei ole uskottu akunvaihdon auttavan.

Kuinka vanha autosi on? Eli onko 12V akku monta vuotta vanha? Ihan ilman vikojakin nämä hybridit, merkistä riippumatta, ovat vaativia 12V akuille. Tässä Kugassa on vielä poikkeuksellisen pieni se akku, varmaankin jälkiviisaana alimitoitettu. Eli jos akku on useamman vuoden vanha, ja ulkomaan matka edessä, vaihtaisin sen ilman muuta uuteen. Vaikka joku merkkihuolto eri mieltä olisikin. Ei pitäisi olla kovin kalliskaan investointi, koska on käsittääkseni ihan "perusakku" ja aika pienikin sellainen.
Sain auton käyntiin apuvirtaa antamalla. Yritän saada huomiseksi Hedistä korjausajan, mutta epäilen etteivät he sieltä sellaista pysty antamaan. Kyseessä on 06/2020 Kuga ST Line x. Voikohan akku olla mennyt tyhjäksi, koska meillä on noin 90% ajoista täys-sähköajoa?
Mamba
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Maalis 2023 18:53

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mamba »

Seppinen kirjoitti: 11 Kesä 2023 16:03Sain auton käyntiin apuvirtaa antamalla. Yritän saada huomiseksi Hedistä korjausajan, mutta epäilen etteivät he sieltä sellaista pysty antamaan. Kyseessä on 06/2020 Kuga ST Line x. Voikohan akku olla mennyt tyhjäksi, koska meillä on noin 90% ajoista täys-sähköajoa?
No ei sen pitäisi asiaan vaikuttaa. Auto lataa 12V akkua myös silloin kun ajetaan sähköajoa ja kun ajoakkua ladataan. Eli ei tarvitse polttomoottorin käyttöä siihen.
Jos/kun on alkuperäinen akku, se voi jo ihan "luonnostaankin" olla käyttöikänsä lopussa. Kolme vuotta hybridiauton (liian pienelle) akulle taitaa olla jo suht pitkä ikä. Ja varsinkin jos on vielä jotain softapuolen ongelmia tän kanssa, mikä kenties rasittanut akkua normaalia enemmän.
Itse akun vaihdon voi suorittaa lähes mikä tahansa nyrkkipaja, siihen ei tarvita merkkiliikettä. Jos haluat, että enemmän asiaa selvittelevät (että mistä johtui), sitten merkkiliike voi olla järkevä. Tai jos on jotain takuuta vielä jäljellä (en tiedä kuinka pitkä takuu näissä on).
Enitenhän tässä akkuongelmassa häiritsee se, ettei auto juuri varoittele asiasta. Vaan se on sitten kerrasta mykkä. Jo se kertoo, että jotain feelua softassa vähintään on.
JykkeDaMan
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Kesä 2023 08:03

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja JykkeDaMan »

Jeipii kirjoitti: 11 Kesä 2023 11:52
Mamba kirjoitti: 10 Kesä 2023 11:19

Tässä lisätietoa tuosta nyt tulevasta takaisinkutsusta: https://www.ford.com/support/how-tos/re ... re-recall/

Jos siis ymmärrän oikein, polttomoottorin "leikatessa kiinni" tai muuten vaurioituessa pahasti, jatkaa sähköpuoli toimintaa ja iso konerikko ei välttämättä paljastu ajajalle (tai on periaatteessa mahdollista, ettei paljastu...). Tällöin öljyä ja/tai polttoainekaasuja saattaa päästä paikkaan, joka sytyttää tulipalon. Eli nyt ilmeisesti poistetaan softalla se mahdollisuus, että kuski voi jatkaa matkaa sähköllä, kun polttomoottorissa on iso vaurio.

Lisäys: ja tässä edellinen takaisinkutsu samaan ongelmaan liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=-sMZusIrT6Y
https://www.ford.com/support/recalls-de ... cape/2021/
Aikamoinen määrä on Kugalla takaisinkutsuja jenkkilässä. Lieneekö Euroopassa tarve noille kaikille samoille 🤔 Aika moni taitaa tosin liittyä tuohon moottorin potentiaaliseen hajoamiseen. Onko noita moottoririkon aiheuttavia väärin hiottuja laakereita tarkastettu Suomessa ?
Polttomoottorin käynnistymiseen EV-tilassa on Hedinin mukaan olemassa vain "huoltotiedote", ja sitä asennellaan vain asiakkaiden valitusten perusteella. Se on SOBDM:n softapäivitys. En tosin ole saanut mitään referenssiä kuten versionumeroa tms, eikä sitä käyttäjä pysty tarkistamaan itse ilman OBD-testeriä. Autokeskus ei tästä "tiennyt" vielä viikko sitten, kertoivat vain tuosta 23S27:sta (kampanja). 23S27:sta oli viime viikolla tiedossa, että valmistajan ohje vielä puuttui ja olisi tulossa kesän lopulla/alkusyksystä. Kuulosti siltä, että syys-lokakuussa. Mutta nythän pompsahti FordPassiin jo tiedote, että kirjeitä pukkais. Tuntuisi aika aikaiselta tiedotukselta siellä, jos vielä 2-3 kk menisi ennen kuin huollot saavat ohjeet?
Spica
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Joulu 2021 20:48

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Spica »

hessuko kirjoitti: 10 Kesä 2023 11:06 Itsekin jouduin aikoinaan kerran tuon latausjohdon autosta tuon vaijerin avulla irroittamaan.Muistaakseni pitää vetäistä ihan reippaasti että irrotus onnistui.Pikkasen hankalassa paikassa on tuo ohuehko vaijeri.
Mulla kävi joskus myös näin, että latausjohto ei lähtenytkään irti napista painamalla. Muutoin auto oli ihan kunnossa. Hetken asiaa ihmettelin ja sitten muistin, että kosketusnäytöstä löytyy myös valikoiden takaa nappi, jolla johdon saa irti. Tämä auttoi. Vika ei ole toistunut uudelleen.

Hyvä tietää, että löytyy myös mekaaninen konsti irroittaa johto.
Ford Kuga Phev ST-Line X 2021
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Kuga oli alkuviikosta huollossa ja akku oli kuulemma OK. Siihen asennettiin jotain softaa uudelleen ja homman piti olla OK. Olin koko viikon Virossa, enkä laittanut autoa ollenkaan lataukseen ja auto toimi moitteetta. Eilen illalla tulin takaisin Suomeen ja laitoin auton lataukseen illalla. Äsken, kun yritin autolla lähteä liikenteeseen, oli akku taas mennyt tyhjäksi. Huoh….

Ei kai auta muu kuin apuvirtaa käyttämällä taas käynnistää auto ja ajella pelkällä bensakoneella, kunnes ongelma ratkaistu. Tässähän menee loma mukavasti korjaamolla rampatessa…
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Latasin akun vielä älylaturilla täyteen, mutta auto ei silti starttaa….
Mamba
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Maalis 2023 18:53

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mamba »

Seppinen kirjoitti: 17 Kesä 2023 13:43 Kuga oli alkuviikosta huollossa ja akku oli kuulemma OK.
Kyllä mä väitän, että se akku on sökö/loppu. Varsinkin jos/kun on alkuperäinen vielä.
Joku toinenkin (täällä tai fb-ryhmässä) oli joutunut tappelemaan asiasta. Noloa Fordin (maahantuojan) kannalta, etteivät hoida asiaa kerralla kuntoon. Varsinkin kun aika halvasta osasta kyse.
Mamba
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Maalis 2023 18:53

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mamba »

Seppinen kirjoitti: 17 Kesä 2023 15:34 Latasin akun vielä älylaturilla täyteen, mutta auto ei silti starttaa….
Vaikuttiko se siis siltä, että akku tuli täyteen? Eli laturi näyttää akun olevan täysi? Oliko 12V akun latauksessa mitään erikoista vai menikö ihan normaalisti? (Mulla esim. alkoi kaiuttimet jumputtamaan vastaavassa tilanteessa...)
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Edelleen tuo auton sähkörange ihmetyttää. Eilen ajeltiin vajaa 200km. Auton akku oli tyhjä jo 40 km kohdalla. Tai säköisiä kilometrejä oli 40, kun ajettiin automaattimoodissa. Nopeus oli 80-100.
Auto itse ilmoitti sähkätehokkuudeksi 17kwh/100, jolla olisi pitänyt päästä 65km(tämähän autolle luvataan mainoksissa rangeksi). Täydellä latauksella akku ottaa nykyisin n.9.5 kwh.
Tuosta 40 km, voidaan laskea että olisi kulutettu vain 6,8kwh. Joku tässä nyt ei täsmää.

Perjantaina ajettiin täsmälleen sama matka toiseen suuntaan, lähdössä akku oli vain ~70% latauksessa. Sama bensankulutus. Kelissäkään ei merkittävää eroa.

Niinkuin joku imisi sähköä oikein kunnolla, mutta ei näy energiatehokkuudessa. Tuossa tehokkuudessa näkyy lämmitys ainakin talvella. Ja nopeus millä ajetaan vaikuttaa selkeästi.
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Mamba kirjoitti: 17 Kesä 2023 21:15
Seppinen kirjoitti: 17 Kesä 2023 15:34 Latasin akun vielä älylaturilla täyteen, mutta auto ei silti starttaa….
Vaikuttiko se siis siltä, että akku tuli täyteen? Eli laturi näyttää akun olevan täysi? Oliko 12V akun latauksessa mitään erikoista vai menikö ihan normaalisti? (Mulla esim. alkoi kaiuttimet jumputtamaan vastaavassa tilanteessa...)
Laturin mukaan akku tuli täyteen. Vien Kugan taas huomenna koko päiväksi huoltoon diagnostiikkaan. Yritin ehdottaa akunvaihtoa, mutta ei kuulemma onnistu, koska testien mukaan se oli OK. Täytyy kuulemma tehdä tiketti Foordille ja he tekevät korjausehdotuksen. Vähän rupeaa jo ketuttamaan tämä, kun eivät merkkihuollossakaan tietävän mikä Kugaa vaivaa….
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Pasi123 kirjoitti: 19 Kesä 2023 07:24 Edelleen tuo auton sähkörange ihmetyttää. Eilen ajeltiin vajaa 200km. Auton akku oli tyhjä jo 40 km kohdalla. Tai säköisiä kilometrejä oli 40, kun ajettiin automaattimoodissa. Nopeus oli 80-100.
Auto itse ilmoitti sähkätehokkuudeksi 17kwh/100, jolla olisi pitänyt päästä 65km(tämähän autolle luvataan mainoksissa rangeksi). Täydellä latauksella akku ottaa nykyisin n.9.5 kwh.
Tuosta 40 km, voidaan laskea että olisi kulutettu vain 6,8kwh. Joku tässä nyt ei täsmää.

Perjantaina ajettiin täsmälleen sama matka toiseen suuntaan, lähdössä akku oli vain ~70% latauksessa. Sama bensankulutus. Kelissäkään ei merkittävää eroa.

Niinkuin joku imisi sähköä oikein kunnolla, mutta ei näy energiatehokkuudessa. Tuossa tehokkuudessa näkyy lämmitys ainakin talvella. Ja nopeus millä ajetaan vaikuttaa selkeästi.
Aika vähältä kyllä 40km kuulostaa. Me ajeltiin perjantaina pitkää matkaa, lähtö täydellä akulla ja polttis käynnistyi 50 km kohdalla kun akku oli 0%. Oisko tuosta 40km 100kmh alueella ja loput 80kmh. Lähtiessä taisi näyttää rangeksi 68km. Kolmesti kiihdytys nollasta vauhtiin, eli se söi varmaan jo muutaman kilometrin rangea. Gps:stä katsottuna vedin 3kmh yli rajoituksen molemmilla alueilla. Kwh kulutusta en ole seurannut.

Lämpö ulkona oli reilu 20C
Kuga PHEV
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

nestori kirjoitti: 19 Kesä 2023 16:00
Pasi123 kirjoitti: 19 Kesä 2023 07:24 Edelleen tuo auton sähkörange ihmetyttää. Eilen ajeltiin vajaa 200km. Auton akku oli tyhjä jo 40 km kohdalla. Tai säköisiä kilometrejä oli 40, kun ajettiin automaattimoodissa. Nopeus oli 80-100.
Auto itse ilmoitti sähkätehokkuudeksi 17kwh/100, jolla olisi pitänyt päästä 65km(tämähän autolle luvataan mainoksissa rangeksi). Täydellä latauksella akku ottaa nykyisin n.9.5 kwh.
Tuosta 40 km, voidaan laskea että olisi kulutettu vain 6,8kwh. Joku tässä nyt ei täsmää.

Perjantaina ajettiin täsmälleen sama matka toiseen suuntaan, lähdössä akku oli vain ~70% latauksessa. Sama bensankulutus. Kelissäkään ei merkittävää eroa.

Niinkuin joku imisi sähköä oikein kunnolla, mutta ei näy energiatehokkuudessa. Tuossa tehokkuudessa näkyy lämmitys ainakin talvella. Ja nopeus millä ajetaan vaikuttaa selkeästi.
Aika vähältä kyllä 40km kuulostaa. Me ajeltiin perjantaina pitkää matkaa, lähtö täydellä akulla ja polttis käynnistyi 50 km kohdalla kun akku oli 0%. Oisko tuosta 40km 100kmh alueella ja loput 80kmh. Lähtiessä taisi näyttää rangeksi 68km. Kolmesti kiihdytys nollasta vauhtiin, eli se söi varmaan jo muutaman kilometrin rangea. Gps:stä katsottuna vedin 3kmh yli rajoituksen molemmilla alueilla. Kwh kulutusta en ole seurannut.

Lämpö ulkona oli reilu 20C
Asian tekee hankalaksi myös se, että toiminta tuntuu vaihtelevan aika paljon. Välillä akku kestää paljon paremmin, vaikka olosuhteissa ei merkittävää muutosta.

Yhtenä päivänä ajettiin reilut 20 km taajamassa, ja akkua oli ~75% jäljellä (loistava tulos). Paluumatkalle lähdettiin parin tunnin päästä, ajettiin eri reittiä, vähän pitempi matka moottoritien kautta. Akun varaus laski tosi nopeasti, kotona akku oli jokseenkin tyhjä.. Toki 100km/h vauhti syö enemmän sähköä, mutta aika kova ero oli.

Huollossa ovat sitä mieltä ettei ole ongelmaa. Ei vikakoodeja. Olivat kuulemma mitanneet akun nettokapasiteetin (mitä sitten tarkoittaakin) oli jotain 12,5khw joka, kuulemma loistava tulos. Parempi kuin heidän esittelyautossa.
Spica
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Joulu 2021 20:48

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Spica »

Pasi123 kirjoitti: 19 Kesä 2023 07:24 Edelleen tuo auton sähkörange ihmetyttää. Eilen ajeltiin vajaa 200km. Auton akku oli tyhjä jo 40 km kohdalla. Tai säköisiä kilometrejä oli 40, kun ajettiin automaattimoodissa. Nopeus oli 80-100.
Mä olen ajatellut, että jos on automaattimoodi päällä, niin sähköajon kilometrit ei oikeastaan kerro juuri mitään. Mielestäni auto laskee sähköajoksi vain ne kilometrit kun polttomoottori on sammutettuna, mutta auto käyttää sähköä myös polttomoottorin rinnalla muulloinkin.

Moottoritiellä tuon näkee hyvin siitä, että 120 vauhdissa automaattimoodissa ei juuri kerry sähkökilometrejä. Auton bensan kulutus on kuitenkin tällä aikaa parin litran tienoilla ja sitten kun se akku on tyhjä, niin kulutus nousee reiluun 5 litraan.

Samoin kun akku tyhjä ja auto toimii hybridinä, niin nopeuksista ja ympäristöstä riippuen kertyy sähkökilometrejä. Parhaiten kaupungissa.
Ford Kuga Phev ST-Line X 2021
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Spica kirjoitti: 21 Kesä 2023 12:39
Pasi123 kirjoitti: 19 Kesä 2023 07:24 Edelleen tuo auton sähkörange ihmetyttää. Eilen ajeltiin vajaa 200km. Auton akku oli tyhjä jo 40 km kohdalla. Tai säköisiä kilometrejä oli 40, kun ajettiin automaattimoodissa. Nopeus oli 80-100.
Mä olen ajatellut, että jos on automaattimoodi päällä, niin sähköajon kilometrit ei oikeastaan kerro juuri mitään. Mielestäni auto laskee sähköajoksi vain ne kilometrit kun polttomoottori on sammutettuna, mutta auto käyttää sähköä myös polttomoottorin rinnalla muulloinkin.

Moottoritiellä tuon näkee hyvin siitä, että 120 vauhdissa automaattimoodissa ei juuri kerry sähkökilometrejä. Auton bensan kulutus on kuitenkin tällä aikaa parin litran tienoilla ja sitten kun se akku on tyhjä, niin kulutus nousee reiluun 5 litraan.

Samoin kun akku tyhjä ja auto toimii hybridinä, niin nopeuksista ja ympäristöstä riippuen kertyy sähkökilometrejä. Parhaiten kaupungissa.
Tämä on kyllä totta, automaattimoodissa lämpimälläkin kelillä jos runttaa kaasun pohjaan niin taitaa polttis käynnistyä ja sitten ajellaankin pitkä tovi käyttäen samalla sekä polttista että sähköä (ilmeisesti kunnos kone on täysin lämmennyt), mutta kilometrejä ei lasketa sähköisiksi ajotietokoneessa - sähkörange kuitenkin kuluu. Mutta luulen että Pasi123 tämän on ehkä huomannutkin.
Kuga PHEV
Vastaa Viestiin