Weber 1.6 ohc

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sierra-aloittelija
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Tammi 2023 21:42

Weber 1.6 ohc

Viesti Kirjoittaja Sierra-aloittelija »

Terve!

Auto on Mk1 Sierra 1.6 ohc, jossa Motorcraft vv (muuttuvakurkkuinen) kaasutin. Tarkoitus olisi vaihtaa tilalle joku mekaaninen pysty-Weber. Sain hommattua sen tuplakurkkuisen sähköweberin (28/30 DFTH) kaasarin ja imusarjan, mutta en halua sähköweberiä laittaa kun näyttää foorumiaiheiden perusteella niissäkin ongelmia olevan ihan riittävästi.

Ensimmäinen kysymys on, että sopiiko tuohon sähköweberin imusarjaan mikä tahansa pystyweberin tuplakurkkuinen? Esim. DMTL? Mitä mallia tai malleja suosittelette?

Tuossa Weberin imusarjassa on ryypyltä tulevalle jäähdytysneste-letkulle paikka keskellä aivan kuin Motorcraft imusarjassakin. Tilalle tulevassa Weberissä ei todennäköisesti ole automaattiryyppyä, joten laitanko ohjaamosta tulevan letkun suoraan siihen imusarjan keskellä olevaan letkulähtöön? Nythän tuo hytistä tuleva letku kiertää automaattiryypyn (jäähdytysnesteen lämpötilan ohjaama) kautta imusarjaan.

Lisäksi on kolme muutakin letkun paikkaa: vasemmalla pienempi ja oikealla ylempänä, lähempänä kaasutinta kaksihaarainen letkun paikka, ehkä kampikammion huohotusletkuille (lohkosta letku toiseen letkupaikkaan ja viereisestä letkulähdöstä ilmanputsariin?).

Voi olla vähän sekava selitys, mutta jos teillä on kokemuksia näistä niin jakakaa. Olen tosiaan lueskellut jonkun verran tätä foorumia, mutta en ole löytänyt vielä täsmällistä keskustelua juuri tästä aiheesta eli step by step: Motorcraft vv --> mekaaninen Weber.

Kiitokset etukäteen mahdollisista neuvoistanne!
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Weber 1.6 ohc

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Fordin alkup. kaasareista lienee suosituin tuo Weber DGAV, eli kaksikurkkuinen ja vesiohjatturyypynkello.

Toki jos käytät kaasaria jossa esim. manuualinenryyppy vaijerilla, niin silloin voit vetää lämppärinkennolta suoraan imusarjanlähtöön sen vesiletkun.

Mulla oli yhdessä Sierrassa tuo pahamaineinen DFTH, josta poistettu käytöstä se sähköinen tyhjäkäynninsäädin ja muutettu ryyppy manuaaliseksi, saattaisi olla tallessa tämä osa kun en sitä muistaakseni myynyt pois koskaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra-aloittelija
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Tammi 2023 21:42

Re: Weber 1.6 ohc

Viesti Kirjoittaja Sierra-aloittelija »

Kiitos vastauksesta. Yv laitettu. Muitakin kokemuksia ja näkemyksiä saa mielellään esittää.
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Weber 1.6 ohc

Viesti Kirjoittaja tursas »

"Tuossa Weberin imusarjassa on ryypyltä tulevalle jäähdytysneste-letkulle paikka keskellä aivan kuin Motorcraft imusarjassakin. Tilalle tulevassa Weberissä ei todennäköisesti ole automaattiryyppyä, joten laitanko ohjaamosta tulevan letkun suoraan siihen imusarjan keskellä olevaan letkulähtöön? Nythän tuo hytistä tuleva letku kiertää automaattiryypyn (jäähdytysnesteen lämpötilan ohjaama) kautta imusarjaan.

Lisäksi on kolme muutakin letkun paikkaa: vasemmalla pienempi ja oikealla ylempänä, lähempänä kaasutinta kaksihaarainen letkun paikka, ehkä kampikammion huohotusletkuille (lohkosta letku toiseen letkupaikkaan ja viereisestä letkulähdöstä ilmanputsariin?)."

Jaa, en kyllä oikein muista noita eri letkujen paikkoja, mutta siellä on alipaine/ilmaletkuja ja sitten on ne ryypyn jäähdytysnesteletkut, joten niitä ei kyllä pidä sotkea keskenään. Jos imusarjaan työntää jäähdytysnestettä niin koneen käyminen loppuu kyllä aika nopeasti.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Vastaa Viestiin