moottoripyörän kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
jepuflex
Viestit: 244
Liittynyt: 31 Elo 2009 02:34
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

moottoripyörän kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja jepuflex »

juu eli sellasessa asiassa haluisin neuvoja viisaammilta, että missä on vika kun kaasarit ei toimi oikein.
kaasarit on 40mm keihinit ja peräisin vm.-98 1000cc honda cbr:stä. koneena on sierran 2.0 ohc.
ongelmana on se että kaasarit toimii hyvin tyhjäkäynniltä n. 4000rpm asti, mutta sitten alkavat "prötäämään". (kuulostaa lähtörajoittimelta :D huomasin että luistit alkavat hyppiä edes takaisin juuri tuossa prötäämis vaiheessa eikä kierrokset enää nouse. pumppu on vakio mekaaninen eli paineet noin 0.3bar. kun kuristin bensapaineita niin silloin ei nostanut enää ollenkaan kierroksia, vaan booasi vain. sitten taas täysillä bensapaineilla ja ryyppy päällä kiertää erittäin hyvin aina rajottimelle asti, mutta tyhjä käynti huutaa n.4000-4500rpm!
eli löytyykö täältä ketään kenellä olisi kokemusta mp:n kaasareista,tai muuten vain hyviä neuvoja. tietääkö kukaan esimerkiksi tarvitseeko kaasarit välttämättä ilmaputsarin kotelon johon liitetään kaiken maailman huohotus letkut kohokammioihin ja luistien kalvojen päälle. ja onko kaasarien kulma miten tarkka? (moottoripyörässä asennettu yläviistoon että kohokammiot ovat vaaterissa) asensin itsekkin ne vinoon, mutta vähän liikaa, eli nyt kohokammiot on ehkä 15astetta yläviistossa.
eli nyt pliiiiiis kaikki viisaammat neuvokee ja auttakee tyhmää!!! :(
kiitos!
Viimeksi muokannut jepuflex, 20 Tammi 2010 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
:ford: Sierra 2.0 OHC "cossu look" koneeton prokkis
:ford: Ford P100 Turbo "RS 100" Holset Hx40 super + RE85 + 2 bar
:ford: Fiesta"Fiasko" 1.1L nykyään 1.6L työmatkakulkine
Avatar
jepuflex
Viestit: 244
Liittynyt: 31 Elo 2009 02:34
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja jepuflex »

eikö kukaan tosiaan tiedä yhtään mitään tälläsistä keksinnöistä? vai eikö ketään kiinnosta auttaa lajitoveria hädässä? :'(
:ford: Sierra 2.0 OHC "cossu look" koneeton prokkis
:ford: Ford P100 Turbo "RS 100" Holset Hx40 super + RE85 + 2 bar
:ford: Fiesta"Fiasko" 1.1L nykyään 1.6L työmatkakulkine
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Hmm, mä en kyllä ole mikään kaasariexpertti, mutta vähän vauhtia voin ehkä antaa. :)

Tuossa on vähän vanhemman separin käyttöohjekirja kaasarin säätö-ohjeineen. Tästä saat ainakin menovinkkejä mutta, jos sulla on vastaavat lähtöarvot uudemmasta koneesta, niin käytä toki niitä.

Se kaasarin kulma vaikuttaa toki käyntiin, mutta 15 astetta on minun mielestä aika vähän - eihän niin herkällä kaasarilla auto (tai pyörä) toimisi edes normaalissa rampissa tai luiskassa. Ennemmin luulisin, että kaasareiden keskinäinen tasapaino on pielessä ja käyntiongelmat johtuvat siitä, mutta voithan säätää kohokammion polttoainepintaa kohojen varsia taivuttamalla ja katsoa miten käy.

Näin joskus ohjelman missä säädettiin kolmella tuplakaasarilla oleva Jaguaari käymään kunnolla. Ymmärtääkseni siinä tasapainotettiin ilman virtaus kaasareiden kurkkujen kesken ensin tyhjäkäynnillä ja sitten tarkistettiin vielä ns. urku auki. Tasapainotukseen käytetiin jotain alipainemittaria ja kurkkujen keskinäinen linkitys lukittiin kiinni kun tasapaino oli löydetty. Näytti vaikealta... :?

Oikeaa polttoaineseosta hallitaan eri suuttimilla. Eri kaasareissa on vähän erilaisia ratkaisuja - oletko selvittänyt, että kuinka CBR:n kaasarissa eri kierroslukualueiden säätö tapahtuu ja kuinka erilaisiin käyntioireisiin pitäisi reagoida? Veikkaisin, että tässä on normibensapaineilla esiintyvän yli 4000rpm:n käyntiongelmien syy - vääränkokoinen suutin ja menee reilusti rikkaalle tai laihalle.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Noitten mopon kaasareiden kanssa pitää ensin katsoa että ne on samassa asennossa kuin mitä ne on siinä mopossa olleet, muuten pensapinta heittää niin paljon ettei varmasti toimi. Eikä siihen pensapintaan muutenkaan kannata kajota, suuttimet on sitä varten.
Toi cebari on alunperinkin jo pumpullista mallia joten kestää kohtuullisen pensan paineet, mutta välttämättä orkkis pumppu ei ole paras ratkaisu. Ite laittaisin sähkö pumpun+säätimen.
Dynojetin suutin/neula sarja kannattaa hommata, kuormitus/muut moottorin ominaisuudet poikkeaa niin paljon alkuperäisestä että tokko toimii kunnolla, ja tolla DJ:n setilläkin saattaa tulla vielä savottaa.
Kaasarien synkronointi on ton rojektin helpoin osuus, ainakin kun duunissa on kunnon digitaalinen mittari jolla homma hoituu mopossa n.5min. poislukien tietysti jotkut V2:set.
Laihallahan toi potilas kulostais käyvän, korjaatuuko pelkillä pääsuuttimilla vai vaatiiko neulat + sliidi muutokset päälle selviää kokeilemalla.
Välttämättä ei tarvi sellasta orkkis tyylistä isoa ilmanputsari pyttyä, mutta ainakin mopossa se toimii paremmin kuin pikku putsarit.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja hoopee »

OT: Aivan loistava tuo otsikko 8) Ei kyllä ihan ensimmäisenä mikään moottoripyörä tullut mieleen.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tyhmä kysymys, mutta onko noissa kaasareissa alipainekalvot? ja alipaineella nousee luistit?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja country sedan »

ohc205 kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta onko noissa kaasareissa alipainekalvot? ja alipaineella nousee luistit?
Ompa hyvinkin. Ei tarvi kiihdytyspumppua.
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Siinä tapauksessa kannattaa tarkastaa että kaikki alipaineletkut on kytketty samoin imusarjaan. Ellei niissä ole valmiiksi sitä alipainekanavaa kaasuläpän etupuolelle.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Alipainekanavat kulkee rungoissa kalvojen päälle. Kalvot saattaa jäädä huonosti paikalleen jolloin vuotaa eikä sliidi nouse täyttä matkaa. Näkee toiminnan kun putsarit irti antaa kierroksia.
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tätä just itekin epäilin, kun tossa alussa mainittiin, että sliidit hyppii.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Avatar
jepuflex
Viestit: 244
Liittynyt: 31 Elo 2009 02:34
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: motukan kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja jepuflex »

kiitos neuvoista! pitää jokupäivä taas tunkea kaasarit takas sierraan ja ruveta tappelemaan :D pyörä mistä kaasarit tuli, oli kolari pyörä ja täysin käynti kuntoinen joten en usko että tarvii ruveta synkkaamaan kaasareita. mitä suuttimia ootte käyttäneet jos ootte laittanu suunnilleen vakio sierraan (2.0L) 40mm tuplat 36 kurkuilla? kun tossa on pääsuuttimet 128 ja tyhjäkäynti 40.
ja itse asiassa en oo sen jälkeen koittanu kaasareita kun otin ne irti ja laitoin liitoskohtiin tiivisteliimaa varmuudeks... :roll: toivotaan ettei ole ollut vaan joku imuvuoto... :oops:
:ford: Sierra 2.0 OHC "cossu look" koneeton prokkis
:ford: Ford P100 Turbo "RS 100" Holset Hx40 super + RE85 + 2 bar
:ford: Fiesta"Fiasko" 1.1L nykyään 1.6L työmatkakulkine
janneyliranta
Viestit: 56
Liittynyt: 24 Joulu 2006 23:52
Paikkakunta: Laihia

Re: moottoripyörän kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Toimivuuden oleellinen osa on, että kaasuttimissa on myös pyörän oma ilmanputsari. Jos käytetään ns.irtoputsareita, niin alipaine pitää jotenkin säätää, että luistit toimii oikein. Aikanaan, kun yamaha vmax 1200 kaasuttimien kans pelattiin, niin siihel kun laittoi stage 7 suutinsetin, niin mukana tuli sellaiset messinkiholkit, jossa oli pieni reikä, ne laitettuin yhteen imukanavaan joka kaasuttimeen, tällöin voi käyttää irtofilttereitä ja silti kaasuttimet toimii kuten omalla putsarikotelolla. Näin vmaxissa.
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: moottoripyörän kaasarit sierrassa. auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja tursas »

janneyliranta kirjoitti: 04 Joulu 2022 18:07 Toimivuuden oleellinen osa on, että kaasuttimissa on myös pyörän oma ilmanputsari. Jos käytetään ns.irtoputsareita, niin alipaine pitää jotenkin säätää, että luistit toimii oikein. Aikanaan, kun yamaha vmax 1200 kaasuttimien kans pelattiin, niin siihel kun laittoi stage 7 suutinsetin, niin mukana tuli sellaiset messinkiholkit, jossa oli pieni reikä, ne laitettuin yhteen imukanavaan joka kaasuttimeen, tällöin voi käyttää irtofilttereitä ja silti kaasuttimet toimii kuten omalla putsarikotelolla. Näin vmaxissa.
Kiitos tiedosta, eiköhän jepuflex saanu kaasarit paikoilleen 13 v sitten tai sitten ei..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Vastaa Viestiin