DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 23 Marras 2022 13:15 :geek:

Nyt kävi niin, että yritettiin kampuran hihnapyörä saada irti, niin edes vielä käyttämättä kaikkea voimaa pamahti vauhtipyörän lukitustyökalu palasiksi! Nyt menee kyllä tämä homma aika haastavaksi. Kampiakseli pyörähti jonkin verran taaksepäin ja luulin toki, että hihnapyörän pultti vaan irtosi, mutta huomasin pulttia löysätessä, että kuuluu jotain muutakin vierivää ääntä, jolloin huomasinkin, että kampiakseli pyörii eikä pultti. Onneksi en nähtävästi edes kierrosta ehtinyt pyörittää kampiakselia ja asetin kampiakselin takaisin yläkuolokohtaan. Lukitustyökalun hampaasta oli jäänyt pieni pala hammaskehän hampaaseen, josta päättelin, että kampiakseli on nyt oikeassa yläkuolokohdassa, joten ainakin ajoitus taitaa moottorissa olla vielä kohdillaan ja toivotavasti säästyttiin moottorivauriolta, ettei ainakaan männät ehtineet venttiileihin osua.

Ois aika jees tuhannen taalan vinkki, miten kampuran saisi pidettyä paikallaan, että voi metrin varrella vääntää kampuran pulttia irti. ;)

Holy shit.. :shock: Oisko ollu joku maanantaikappale sitten tuo lukitustyökalu, kun omalla väännetty kiinni ja auki parikin kuningaspulttia, 1,25 Duratecissa esimerkiksi on vielä tiukempaan kirittävä kun Zetec SE:ssä, tai sitten mun lukituskäpälä on ollu keskiviikkokappale.

Uskosin että oot selvinny säikähdyksellä, mulla pyörhäti opetellessa alakerta vartin ja nokat paikallaan (en älynny heti löysätä nokkapyöriä) kuitenkaan mitään ei menny rikki ja auto toiminu näihin päiviin saakka, menny päästöistä läpi heittämällä jne :)

Oisko sitten sulla joku edellinen tekijä vetäny pyssyllä vähän liiankin tiukkaan ja siksi kävi noin? Onko mahdollista lukita vielä uudelleen ja avata pyssyllä (vastoin kaikkia sääntöjä/suosituksia)? Mulla oli omassa lukitustyökalussa sarja niitä kynsiä joka tulee vauhtikseen hampaiden väliin, eli onko niitä vielä sunkin sarjassa jäljellä?

Heilun tässä nyt vähän itekin kysymysmerkkinä, kun ei ole vastaavaa tosiaan sattunu.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Pulttipyssykällä kyllä olin alun alkainkin avaamassa sitä pulttia, mutta itse pyssykkä alkaa olla kapuut. Se joutaa jo eläkkeelle, koska ei enää jaksa oikein auton momenttiin kiristettyjä pyöränpulttejakaan avata. Ruuvinvääntimen hylkäyksen jälkeen kokeiltiin irrottaa kampuran pulttia kohtuullisen pitkällä varrella, kohtuullisella voimalla, mikä johti vauhtipyörän lukitustyökalun räjähtämiseen. Joten lähipäivinä täytyy suunnata pulttipyssykkäkauppaan ja hankkia uusi. Tämä nykyinen kesti toista kymmentä vuotta ja maksoi vain 50 eur, mutta useammin on ollut toiveita, että kun olisi pikkaisen tehokkaampi. Nyt pitää hankkia hieman parempi niin sitten on rengaanvaihtokin kivempaa.

Mielestäni pulttipyssykkä säästää paremminkin ruuveja rikkoumilta, koska se ei väännä väkisin samoin kuin ihminen pitkällä jatkoputkella, vaan teho perustuu iskuihin.

Tuli kauhea aavistus, että missä sylintereissä mäntä on ylhäällä muualla kuin ykkösessä? Jos nimittäin oli tällainen tilanne, kun lukkotyökalu jysähti, on mahis, että mäntä on osunut äkkivoimalla mahdollisesti avoimena oleviin venttiileihin kampuran pyörähtäessä äkkiä vähäsen. No toivottavasti ei kuitenkaan. Muutenhan en uskoisi, että moottorivammaa olisi tullut, koska ei kai venttiilikään sentään silkkiä ole. Luulisihan sen nyt tuntuneen vastuksena tuossa kun kampiakselia räikällä pyöritin luullen pultin irronneen, mikäli siellä olisi venttiili vasten mäntää ollut. No mutta koko jutun näkee, jos moottorin saa vielä puksuttamaan.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sellainen tuli mieleen tuosta työkalun pettämisestä, kun siinähän on useampia kynsiä mukana, että olihan sulla riittävän pitkä että meni kunnolla vauhtiksen hampaiden loviin? Toki tämä vähän arvailua mun osalta kun ei itsellä oo koskaan hajonnu tuo lukitustyökalu, mutta ajattelin vain sellaista skenaariota että mahdollisesti olisi ollut liian lyhyt kynsi joka ei oo yltäny kunnolla vauhtikseen ja siksi lohkesi...?

Kuitenkaan vauhtipyörän kehällehän ei tarvita kummosta voimaa paikallaan pitämiseen, jos verrataan vaikka PSA-vehkeisiin niin siellähän laitetaan aivan olematon hammas vaan vauhtiksen kehälle, ja saa vetää tiukkaan pitkällä varrella, esim. Citroen Jumperin dieseli koneessa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin, nyt kesti uusi lukkotyökalu. Kampuran pultti lähti melko helposti irti.

Mutta nyt tuli taas uusi juttu. Hihnapyörä ei lähde irti. Pitää nähtävästi hankkia ulosvetäjä. Lähestyy jo huollon hinta, eli tavaroiden hankinta lähestyy sitä, että korjaamolla olisi teettänyt homman. No toivottavasti ei kuitenkaan. Ajallisestihan tässä on jo kohta mennyt viikko, mutta ei olekaan 8 tunnin päiviä tehty. Jotain parikymmentä tuntia on nyt mennyt. Oppiahan tämä on, eli jatkossa osaa paremmin odotella ongelmia osien irrotuksessa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok. arvelinkin että maanantaikappale ilmeisesti ollut tuo rikki mennyt lukitustyökalu, mutta hyvä juttu että pultti aukesi :)


Itsellä alapyörä irtosi vaan käsin, muttei ole mitenkään epätavanomaista että joutuu käyttämään ulosvetäjää, näinkin on käynyt esim. kun tehtiin Fiestaan saman perheen moottoriin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Jep, eli kaikille tiedoksi, en voi tällä kokemuksella suositella BGS-merkkistä vauhtipyörän lukitustyökalua Fordille (tätä myy tooloutlet), koska se oli tehty höttöisestä valuraudasta ja pamahti poikki.

Ostin tämän uuden paikallisesta varaosaliikkeestä, Laser-merkkinen ja maksoi 65 euroa. Vielä kun verrattiin rikki mennyttä ja tätä, ei päällisin puolin heti huomaa mitään, mutta pieniä mittaeroja on ja ennen kaikkea: kun kilauttaa toisella metallilla näitä, tämä soi jopa kaikuen kun BGS vain napsahtaa kuin hiekkakasaan löisi.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 25 Marras 2022 20:18 Jep, eli kaikille tiedoksi, en voi tällä kokemuksella suositella BGS-merkkistä vauhtipyörän lukitustyökalua Fordille (tätä myy tooloutlet), koska se oli tehty höttöisestä valuraudasta ja pamahti poikki.

Ostin tämän uuden paikallisesta varaosaliikkeestä, Laser-merkkinen ja maksoi 65 euroa. Vielä kun verrattiin rikki mennyttä ja tätä, ei päällisin puolin heti huomaa mitään, mutta pieniä mittaeroja on ja ennen kaikkea: kun kilauttaa toisella metallilla näitä, tämä soi jopa kaikuen kun BGS vain napsahtaa kuin hiekkakasaan löisi.
Perkeles, pitää varmaan sitten munkin päivittää parempaan toi lukitustyökalu ennen seuraavia remontteja :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Nyt on edennyt homma siihen vaiheeseen, että kampiakselinpultti on kiristetty 40 Nm + suunnilleen 90 astetta, kun kävi niin, että kampuran hihnapyörä, jossa oli toinen merkki pyöri pultin mukana, eikä nyt tiedäkään tarkkaan, paljonko pultti pyörähti. Mutta kai se on luotettava, kun ei uusia pulttejakaan saa mistään, ja merkkiliikkeestä 15 eur + 4 päivän toimitusaika (ensi viikolle).

Toinen juttu: tarviikohan nokille kuitenkin sen "hämähäkin", koska kiristäessä nokkapultteja, pitäen kiintoavaimella nokka-akselista, pyörät pyrkivät koko ajan pyörimään hieman? Luulisi tuolleen tehtynä hihnaan jäävän väistämättä vähintääkin kestoikää lyhentäviä jännityksiä (söisi hihnan hammastuksia toispuoleisesti).
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 30 Marras 2022 15:46 Nyt on edennyt homma siihen vaiheeseen, että kampiakselinpultti on kiristetty 40 Nm + suunnilleen 90 astetta, kun kävi niin, että kampuran hihnapyörä, jossa oli toinen merkki pyöri pultin mukana, eikä nyt tiedäkään tarkkaan, paljonko pultti pyörähti. Mutta kai se on luotettava, kun ei uusia pulttejakaan saa mistään, ja merkkiliikkeestä 15 eur + 4 päivän toimitusaika (ensi viikolle).

Toinen juttu: tarviikohan nokille kuitenkin sen "hämähäkin", koska kiristäessä nokkapultteja, pitäen kiintoavaimella nokka-akselista, pyörät pyrkivät koko ajan pyörimään hieman? Luulisi tuolleen tehtynä hihnaan jäävän väistämättä vähintääkin kestoikää lyhentäviä jännityksiä (söisi hihnan hammastuksia toispuoleisesti).
Kampurahihnapyörähän saa siis pyöriä miten lystää tossa kohtaa :D , mutta itse ainakin laskin 90 astetta vaan avaimen liikeradasta, toinen että tekee pultinkantaan tussilla merkin ja kattoo sitten että on vartin siirtynyt myötäpäivään. Suositus kai olisi saada kerralla toi 90 ast. mutta itse ainakin käytin kerran hylsyn poissa ja väänsin siis kahdessa erässä tilan ahtaus syistä. Mulla tuli uusipultti jakohihnasarjan mukana, koska mun mielestä se olisi suositus uusia Sigma/Zetec SE ja Duratec- moottoreissa.

Nokkäpyörille en oo laittanu mitään hmähäkkiä tms. lukitsimia, vaan pitäny kiintoavaimella nokasta siitä avainvälistä, eikä tulla hihnaan rasituksia sen kummemmin, toi 60Nm on aika hentoinen momenttikuitenkin. Yhteen Fiestaan jossa oli paljon tiukempi kiristysarvo nokkapyörille, vedettiin samalla tyylillä eikä tullu mitään ongelmia.


EDIT: 3200 viestiä tänne :shock: saan kohta tursaksen kiinni :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Duckworth, mut kuinka pitkään tolla tyylillä vaihtamillasi autoilla on ajettu?

Edelleen tuntuu, että nokka-akselin hihnapyörien ei saisi edes yrittää liikkua nokka-akselin pulttia kiristäessä. Moponetissä olisi yleismallin nokka-akselin hihnapyörien lukitustyökalu 40 eur, ehkä sitä joutuu sen vielä hakemaan.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Aikoinana kaverin LT Wolkkariin vaihetiin jako ja pumpunhihna,ihan isoilla hylsyllä ja T-vääntimellä jossa rautakanki läpi automontulal irrotettiin/kiinittiin eikä lähteny iteksee koskaan irti ja autolla ajoasenkin jälkeen reippaasti.
Kaveri seisoi jarrulla ja tietty vaihdepykälässä ja oliko vielä kiiloja pyörienkin edessä...
Että ei vaadi kun voimaa et osat irtoo ja menee kiinni,pulttipyssyllä toki lähtee joskus menny vaan mutterist/pultistakantit ja jopa jengatkin saatu nurin,sitten se työ vasta alkaakin,mutta...sama voi kyllä tapahtua käsiväännössäkin.
yritäedes
Viestit: 2298
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

RENNIE kirjoitti: 30 Marras 2022 15:46 Toinen juttu: tarviikohan nokille kuitenkin sen "hämähäkin", koska kiristäessä nokkapultteja, pitäen kiintoavaimella nokka-akselista, pyörät pyrkivät koko ajan pyörimään hieman? Luulisi tuolleen tehtynä hihnaan jäävän väistämättä vähintääkin kestoikää lyhentäviä jännityksiä (söisi hihnan hammastuksia toispuoleisesti).
Kun kone pyörii vapaasti, niin ei sinne hihnaan mitään jännitystä jää. Se mitä voi tapahtua, on että nokkapyörä on sen verran sivussa, että et tarkistusvaiheessa saa lattaa enää paikoilleen.
Ole muuten varovainen, ettet väännä nokka-akselia lattaa vasten; niitä on murtunut.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo työkalua/lattaa ei kannata välttämättä jättää loviin kun kirii nokkapyöriä.

Ja mun Focuksella on menty nyt 50tkm rempan jälkeen eli yli puolet elinkaaresta (jakopään, ei auton :lol: ) ja on varmasti saanut enemmän lämää kuin moni muu yli 300tkm ajettu liikennekäytössä oleva Focus.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

yritäedes ja duck, jep, latta aina pois kun kiristää tai löystyttää nokkapyörien pultteja.

Tarkoitin tässä sitä, kun avaimella estää nokka-akselin pyörimisen, nokkiksen hihnapyörä kuitenkin pyörii "hihnaa vastaan" kirimisen aikana. Minusta sitä(kin) kannattaisi estää pyörimästä. Toisen hihnapyörän sitten ekan jälkeen kun kirii, niin tuntuu, että tällöin jää väistämättä hieman jännitteitä tuohon hihnaan verrattuna siihen, kun aloitettaisiin kiristäminen molempien hihnapyörien ollessa lukittuna toisiinsa.
Viimeksi muokannut RENNIE, 30 Marras 2022 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mun mielestä turhaa hifistelyä, vaikka saahan nokkapyörät ne lukita jos haluaa, mutta se hihnaan käyvä jännitys taitaa olla lähinnä molekyylitasolla :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 30 Marras 2022 22:38 Mun mielestä turhaa hifistelyä, vaikka saahan nokkapyörät ne lukita jos haluaa, mutta se hihnaan käyvä jännitys taitaa olla lähinnä molekyylitasolla :)
Miksi niin olisi? Jos alapää ja toinen nokkis on kirittynä ja sitten kiritään jäljellä oleva, niin lopulta, jos pyöriä ei pidä kiinni, voisi hihnaan jäädä useankin millin venytys päälle. Koska kiristettävä nokkapyörä liikkuu siinä silmin havaittavasti useammankin millin. No, tämä on vain minun teoria, mutta voi olla ihan jäljilläkin. :thumbup:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 30 Marras 2022 22:40
duckworth kirjoitti: 30 Marras 2022 22:38 Mun mielestä turhaa hifistelyä, vaikka saahan nokkapyörät ne lukita jos haluaa, mutta se hihnaan käyvä jännitys taitaa olla lähinnä molekyylitasolla :)
Miksi niin olisi? Jos alapää ja toinen nokkis on kirittynä ja sitten kiritään jäljellä oleva, niin lopulta, jos pyöriä ei pidä kiinni, voisi hihnaan jäädä useankin millin venytys päälle. Koska pyörät liikkuu siinä silmin havaittavasti useammankin millin. No, tämä on vain minun teoria, mutta voi olla ihan jäljilläkin. :thumbup:
Periaatteessa vaikka sinne jäisikin siinä kirintä vaiheessa jännitystä, niin kun pyöräytät konetta pari kierrosta mahd. löysät ja kireydet tasoittuu, ja pahimmassakin tapauksessa ajoitus voi himpun muuttua, mutta yleensä sekin niin vähän ettei ongelmia käyntiin tule, kunhan toki varmistaa työkaluilla että ajoitus on kohdallaan. Voi olla siis että kun oot pyörittäny sen pari kierrosta, niin lattaa joutuu vähän kitkuttelemaan loviin (joka on ihan ok), silloihan se jännitys on jo hakeutunut pois remmistä ;)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duck, no näinhän se tietysti on! Nyt asia valkeni täysin. :thumbup:

Taidan silti olla hifistelijä ja laittaa ajoituksen justiinsa, vaikka sillä nyt tuskin mitään etua saavuttaa. :ugeek:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jeesbox.. Kohtahan ilmesti pääset jo kokeilemaan autoa käyntiin ja ilmaamaan syyläriä? Ajattelin editoida tohon alotuspostiin mahd. trouble shooting- osion, niin kertoile koekäytön jälkeen jos ilmeni jotain remontin aikana mitä multa on jääny turisematta, niin tiedän sitten rustailla tohon alkuun? :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2298
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Starttimoottorin pulttien määrän voisi ohjeessa korjata kahdesta kolmeen. Vain tällainen rakentava ehdotus...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Eipä vielä päästä testaamaan. Aloitin pyörittämään hihna kasattuna, niin joku toppaa koko moottorin. Eli ajoitus täytyy olla täysin hajalla.

Näköjään vauhtipyörän lukon rikkoutuminen kai johti siihen, että olen pyörittänyt moottoria uskoen kampuran pultin irronneen varmaankin sen yhden kierroksen ja venttiilit ottaa nyt mäntään. Tarkistin pitkällä putkella, niin nyt 1-sylinteri on arviolta alakuolokohdassa, kun kampiakselin tappi ottaa kiinni. Moottoria ei voi pyörittää yli noin varttikierroksen kun jokin, siis ilmeisesti venttiili oottaa mäntään.

Miten moottorin ajoituksen saa nyt kohdilleen? Myöskään nokka-akseleiden lovet ei nyt passaa vaikka kampuran tappi ottaa kiinni.

Olisiko niin, että löysää nokka-akselien pyörät ja pyörittää kampiakselin ykkössylinterin yläkuolokohtaan, eli niin, että kampuran tappi ottaa kiinni? Tarvittaessa kiintoavaimella pyörittelee nokka-akseleita, jotta kampuraa voi pyöritellä. Sitten katsoo, kun saa oikeakaan kohtaan, että nokka-akselien lovet passaa kampuran tapin kanssa? Onko näin helppo homma, vai onko jotain muutakin nyt, kun ei ole tietoa, missä asennossa kone on? Käytössä on myös mittakello, jolla voi tarkistaa männän asentoa tarkasti.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 01 Joulu 2022 14:25 Olisiko niin, että löysää nokka-akselien pyörät ja pyörittää kampiakselin ykkössylinterin yläkuolokohtaan, eli niin, että kampuran tappi ottaa kiinni? Tarvittaessa kiintoavaimella pyörittelee nokka-akseleita, jotta kampuraa voi pyöritellä. Sitten katsoo, kun saa oikeakaan kohtaan, että nokka-akselien lovet passaa kampuran tapin kanssa? Onko näin helppo homma, vai onko jotain muutakin nyt, kun ei ole tietoa, missä asennossa kone on? Käytössä on myös mittakello, jolla voi tarkistaa männän asentoa tarkasti.
Itse tekisin juuri noin eli nokkikset löysälle ja varovasti pyörittää kampiakselin vastapainon että toppaa siihen tappiin ja sitten nokkisten kirintä momenttiin. Minua vähän mietityttää tuo vanhan pultin käyttö kampiakselissa tosin, nythän ois oiva tilaisuus vielä vaihtaa uusi?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

yritäedes kirjoitti: 01 Joulu 2022 13:26 Starttimoottorin pulttien määrän voisi ohjeessa korjata kahdesta kolmeen. Vain tällainen rakentava ehdotus...
Korjattu alotuspostiin :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 01 Joulu 2022 15:26
Jep, eli ei ole vanhaa pulttia paikallaan, vaan uusi. On se ainakin varmaan 10 asteen tarkkuudella kiristetty 40 Nm:n jälkeen 90 asteeseen. Eli siihen luottaisin.

Seuraavana pitää yrittää tuota ajoitusta.

EDIT: Eipä vielä mennäkään. Miten tietää, missä yläkuolokohdassa mäntä on, kun ajoitus on sekaisin? Luulisi, että jos mäntä olisi "väärässä" yläkuolokohdassa, kun nokka-akselit olisi oikein, niin moottorinohjaus menisi sekaisin? Vai onko vain yksi kombo, jolla paketti toimii? Jos niin, niin silloinhan se löytyisi kokeilemalla.
Viimeksi muokannut RENNIE, 01 Joulu 2022 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 01 Joulu 2022 15:35
duckworth kirjoitti: 01 Joulu 2022 15:26
Jep, eli ei ole vanhaa pulttia paikallaan, vaan uusi. On se ainakin varmaan 10 asteen tarkkuudella kiristetty 40 Nm:n jälkeen 90 asteeseen. Eli siihen luottaisin.

Seuraavana pitää yrittää tuota ajoitusta.
Ok, jymmärsin jotain sitten aiemmin väärin :D Mutjoo nokkikset löysälle ja korjaat ajoituksen, niin uskosin että homma selviä tuolla :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin