Paras öljy ST220?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Paras öljy ST220?

Viesti Kirjoittaja Billie »

Oon ollut siinä uskossa vuosia että se fordin 5w-30 öljy käy lähes kaikkiin fordeihin. Sitten kun tuli ecoboostit niin castrollilta tuli kannu fordin logolla ja viskositeetti oli 5w-20.
Olen nyt muutamia katalogeja selaillut läpi mm. 7zappia niin siellä lukee että mk3 mondeoon on vahvasti nyt suositeltu tuota samaa 5w-20 ecoboost öljyä! Mitähän ne merkkihuollossa mahtavat tuommoseen autoon laittaa nykypäivänä?
Mulla st on talvikäytössä ja vaihdan vaikka 5 tonnin välein öljyjä kuhan ei kolinaa rupee kuulumaan :lol:

Nyt kun mulla on st220 öljynvaihto käsillä niin mikä se paras öljy on siihen koneeseen? Toisaalta taas passionfordista luin että siellä ne käyttää 5w-40 castrol magnateccia. Ärsyttää vaan itteä kun hyllyyn jäi edellisen auton jäljiltä 2 kannua sitä 5w-30 öljyä mutta mullon se periaate että moottoriin laitetaan parhainta öljyä aina ja oem suodatin.

Ja mikä se öljytikun maksimi lopulta on kun ohjekirjan mukaan se olisi karhennuksen yläpää mutta ku se reikä on sitten vielä sen yläpuolella? Tämä vaan ihan sen takia ettei se heti lykkäisi stefoista tavaraa pihalle.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Paras öljy ST220?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Billie kirjoitti: 20 Marras 2022 10:33 Ja mikä se öljytikun maksimi lopulta on kun ohjekirjan mukaan se olisi karhennuksen yläpää mutta ku se reikä on sitten vielä sen yläpuolella? Tämä vaan ihan sen takia ettei se heti lykkäisi stefoista tavaraa pihalle.
Tässä tapauksessa ylempi reikä on ehdoton öljyn maksimitaso, jota ei saa ylittää. Karhennus näyttää sopivan tason. Eli jos lämpimässä koneessa taso on karhennuksella, se ei kylmänäkään ole yli reiästä.
Vai onko muuta tietoa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Paras öljy ST220?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Billie kirjoitti: 20 Marras 2022 10:33 Oon ollut siinä uskossa vuosia että se fordin 5w-30 öljy käy lähes kaikkiin fordeihin. Sitten kun tuli ecoboostit niin castrollilta tuli kannu fordin logolla ja viskositeetti oli 5w-20.
Olen nyt muutamia katalogeja selaillut läpi mm. 7zappia niin siellä lukee että mk3 mondeoon on vahvasti nyt suositeltu tuota samaa 5w-20 ecoboost öljyä! Mitähän ne merkkihuollossa mahtavat tuommoseen autoon laittaa nykypäivänä?
Mulla st on talvikäytössä ja vaihdan vaikka 5 tonnin välein öljyjä kuhan ei kolinaa rupee kuulumaan :lol:

Nyt kun mulla on st220 öljynvaihto käsillä niin mikä se paras öljy on siihen koneeseen? Toisaalta taas passionfordista luin että siellä ne käyttää 5w-40 castrol magnateccia. Ärsyttää vaan itteä kun hyllyyn jäi edellisen auton jäljiltä 2 kannua sitä 5w-30 öljyä mutta mullon se periaate että moottoriin laitetaan parhainta öljyä aina ja oem suodatin.

Ja mikä se öljytikun maksimi lopulta on kun ohjekirjan mukaan se olisi karhennuksen yläpää mutta ku se reikä on sitten vielä sen yläpuolella? Tämä vaan ihan sen takia ettei se heti lykkäisi stefoista tavaraa pihalle.
Autodatan spekseistä 5W-30, 5W-40 tai 10W-40. Kaksi jälkimmäistä -20C - +40C välille. Öljyn laatu WSS-M2C913-C. Josta voi edelleen päätellä, että kylmemmissä olosuhteissa tarvitaan 5W-30 öljyä jonka alin käyttölämpötila on -30C°jotakin.

Olen käyttänyt niin bensa-kuin dieselkoneissakin tuota Ford Formula 5W-30 öljyä ja nyt viimeksi Castrol Magnatec 5W-30 A5/B5-öljyä.

Castrol Magnatec 5W-40 C3-öljyä on käytetty lähipiirin GM-autossa ja on toiminut erittäin hyvin niin kesät kuin talvetkin vajaat 100tkm.

Itse en vaihtaisi 5W-20 öljyyn kun siitä ei ole suositusta ja noilla muilla moottorit ovat toimineet satojatuhansia kilometrejä.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Paras öljy ST220?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ford F 5w30 öljyä vaan.
Sillä ne on kaikki toiminut
Vastaa Viestiin