Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Mk3Mondeo kirjoitti: ↑15 Marras 2022 11:25
b) eropaine-antureiden ilmoittama lukema josta Ecu laskee täyttöasteen ja käynnistää polton eli täydempi dpf lisää virtausvastusta ja anturit lukevat tuon.
Joo tämä ilmiselvä ykkösehto jäi minulta kirjaamatta
yritäedes kirjoitti: ↑15 Marras 2022 11:37
Ja tuntuu vallitsevan konsensus siitä, että tuo täyttöaste 80% olisi rajana polton käynnistymiselle.
Mutta tämäkin ehkä riippuu taas mallista... Pieninä palasina maailmalla on tieto näistä jutuista....
Ja tuo 80% on ilmeisesti tuolle hehku/lisäsuuttimella varustetuille. Palotilaan ruiskuttavilla on kynnys kai alhaisempi, joku oli todennut omassa autossaan 40%.
Ja tuota Dpf reset- toimintoa en oikein ymmärrä. Kun jotkut eivät saa täyttöprosenttia millään alas puhdistuksen jälkeen. Koska muutenhan Ecu tekee omia laskelmiaan, jos sille ei kerrota, että nyt pönttö on puhdas. Onko joku perehtynyt tähän?
Omasta MK4:sta nollasin dpf:n laskurin. Autolla oli ajettu n. 125 tkm, ja nokipoltto muuttui selvästi. Ennen nollausta poltto alkoi reilulla savutuksella, jonka olettaisin olleen palamatonta dieseliä. Nollauksen jälkeen pöllytys loppui.
Nettijutuista on jäänyt sellainen maku, että nollaus ei onnistu kotilaitteilla jos ECU on laskenut tuhkamäärän olevan yli ylärajan.
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑16 Marras 2022 07:55
Mites tuo dpf jos siihen tekee "pallolaajennuksen" niin onko anturit tyytyväisiä. Eli pitkällä x millin poralla....
Katkaisee takuut, lisäksi muuttuneet virtaukset saattavat johtaa osien mekaaniseen hajoamiseen, ylimääräisen kuumenemiseen sekä pahimmillaan osittaiseen sulamiseen dpf:n etupuolella.
Hyvä idea
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑16 Marras 2022 07:55
Mites tuo dpf jos siihen tekee "pallolaajennuksen" niin onko anturit tyytyväisiä. Eli pitkällä x millin poralla....
Eivät ole vaan sen jälkeen alkuperäiseksi ohjelmoitu paine-ero menee sekaisin. Eli DPF:n poisto tarkoitta pallolaajennusta ja ECUn ohjelmointia siten, että se ei häiriinny pallolaajennuksen aihuttamasa paine-eron muutoksesta.
Paineanturi vaihdettu, ei ainakaan isoa muutosta mitatussa dpf load:ssa, tai muissakaan parametreissä. Katotaan viélä vklpn yli miten tilanne stabiloituu adaptaationollauksesta. Paineanturin letkuissa ei vikaa. Varmaan pönttö tullut paskottua. Laittaisitteko ei-halvimman tarvikepöntön vai marmoripöntön? Marmorin hinta x2.
Sivujuonteena että tarvikeanturi oli paska, heitti vikakoodit P06A7, laitettiin marmoriosa ja toimii ainakin ilman herjoja.
faartti kirjoitti: ↑18 Marras 2022 22:25
Paineanturi vaihdettu, ei ainakaan isoa muutosta mitatussa dpf load:ssa, tai muissakaan parametreissä. Katotaan viélä vklpn yli miten tilanne stabiloituu adaptaationollauksesta. Paineanturin letkuissa ei vikaa. Varmaan pönttö tullut paskottua. Laittaisitteko ei-halvimman tarvikepöntön vai marmoripöntön? Marmorin hinta x2.
Sivujuonteena että tarvikeanturi oli paska, heitti vikakoodit P06A7, laitettiin marmoriosa ja toimii ainakin ilman herjoja.
Halvimmasta päästä pikkasen yli 200€ ja vähän kalliimpi hieman yli 300€.
Eka vinkki on euro4 pönttö, jälkimmäinen saattaa passata. Onko näillä joku ajanut yli 3v/50 tkm, sitä kokemustietoa en ole löytänyt? Päinvastaista kommenttia on tullut vastaan. Halpoja pönttöjä ei varmasti huolella uiteta katalyyttiliemessä.
faartti kirjoitti: ↑19 Marras 2022 11:16
Eka vinkki on euro4 pönttö, jälkimmäinen saattaa passata. Onko näillä joku ajanut yli 3v/50 tkm, sitä kokemustietoa en ole löytänyt? Päinvastaista kommenttia on tullut vastaan. Halpoja pönttöjä ei varmasti huolella uiteta katalyyttiliemessä.
Varmasti on huonompi kuin alkuperäinen joka sekin on oletettavasti mennyt rikki. Kyseeseen tulee kustannusvastaavuus kun auto on 8 vuotta vanha eli kuinka pitkä targetti oletetulla käyttöiällä on? Vaihtoauton arvoon ei vaikuta mitään millainen dpf siellä on kun vaan katsastus on voimassa. Todennäköisesti vaihtoauton hyvitys on suunnilleen samaa luokkaa kuin alkuperäinen DPF asennettuna. Eräs tuttu osti pari vuotta vanhemman bensa-Mondeon rikkinäisenä hintaan 1200€.
Olen VAG:n bensakoneeseen ostanut kaikki kolme kattia tarvikkeena (800€) ja ainakin siinä käytössä ne saavuttivat senhetkisen tarpeen eli sai leimasta läpi. Alkuperäiset olisivat olleet paremmat mutta hinta varmaankin 3000€.
Vastaavasti Toyotan olen katsastanut alkuperäisellä katilla 14 kertaa peräkkäin erittäin puhtailla arvoilla. Kysymyshän koskee tietysti DPF:ää mutta vastaavat periaatteet voidaan soveltaa kattiin joka on pakollinen katsastusvaruste samalla tavalla kuin DPF niissä autoissa joissa se uutena on ollut.
Pääsääntönä kuitenkin se, että alkuperäisosa sopii parhaiten jos hinta ei ole ratkaiseva tekijä.
En myöskään osaa esittää mitään arvailuja tarvikepönttöjen laadusta/käyttöiästä. Netissä näkyy tuollaisia "keskihintaisia" noin 500-600 € (Walker, Vegaz ym ), mutta ovatko ne yhtään parempia kuin halvimmat? Näistä kun ei ole vielä kertynyt paljoa kokemusta.
Ja siksi olisikin kiinnostavaa tietää, mikä tässä tapauksessa on ongelman aiheuttaja. Onko tietoa, onko koneessa ollut aiemmin esim. vakavia suutinongelmia, jäähdytysnesteen katoamista jne? Suurempia koneremontteja?
Autohan on vasta mukavasti sisäänajettu...
Mutta vielähän on toivoa, että Ecu tajuaa uuden anturin myötä, ettei se dpf olekaan tukossa...
Samaa mieltä painelukemista.
Mites sen staattisen eli vaikka forscanilla käynnistetyn regeneroinnin kanssa oli? Onko yritetty, ja millä tuloksella?
Sumuttimesta/lisäsuuttimesta ei siis vikakoodia. Vaikka se nyt tuntuu joten kuten toimivan, niin voisi silti olla yksi tarkastuskohde ennen koko DPF-suodattimen vaihtoa?
faartti kirjoitti: ↑18 Marras 2022 22:25
Varmaan pönttö tullut paskottua. Laittaisitteko ei-halvimman tarvikepöntön vai marmoripöntön?
Sivujuonteena että tarvikeanturi oli paska, heitti vikakoodit P06A7, laitettiin marmoriosa ja toimii ainakin ilman herjoja.
Vaihdoin halvimman pöntön ei toiminut mikään (yritti polttaa onnistumatta). Vaihdoin tarvikeanturin - ei auttanut sekään. Vaihdoin alkuperäisen pöntön ja jätin sen uusimani tarvikeanturin - kaikki toimii.
Eli minulta ääni kalliimmalle pöntölle ja halvimmalle anturille, mutta mistäs näistä etukäteen mitään tietäisi.