2gen Focus lisälämppäri yms.

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Nocco
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Heinä 2022 17:51

2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Nocco »

Hellurei!

Olen nyt noin viisi vuotta ajellut -08 Focuksella, ja aina ilmojen kylmetessä esiin heräävät samat kymysykset.

Kärry on 1.8 tdic ja varustettu automaagisella lisälämppärillä.

Jo ensimmäisestä syksystä lähtien, ihmetystä on aiheuttanut, että millä logiikalla tämä lisälämppäri toimii?

Toisin sanoen, mitkä kriteerit pitää täyttyä, jotta ko. lämmitin lähtee käyntiin?

Asia ihmetyttää, koska joskus laite starttaa +10 asteessa. Mutta joskus +7 astetta ei aiheuta käynnistystarvetta. ja niin poispäin.

Samoin jonain aamuina fokkeri katsoo tarpeelliseksi kytkeä etu- ja takalasinlämmittimet päällensä.
Ja samointein kysymys herää, "Rakas hoppani, miksi luulet minun juuri nyt tarvitsevan lämpimiä laseja, kun niistä muutenkin näkee lävitse ihan helkkarin hyvin."

Eli siis, tietääkö kukaan :ford: ohjelmistosta sitä, että mitkä ehdot pitää täyttyä että automaattinen lisälämmitin käynnistyy.
Ja mitkä ehdot pitää täyttyä, että lasien lämmitys käynnistyy automaagisesti?

Kivastihan näillä muuten on työmatka taittunut, pieniä Fordismejä ihmetellessä.
Taunusautomaatti
Viestit: 2075
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Lisälämppäri on monessa mallissa ollut säädetty 5 asteeseen. Siis moottorin 5 asteeseen ei ulkoilman.
Mittaustarkkuus +- muutama aste.

Akkuna lämmitykset myös automaatilla siinä 5 asteessa. Sen automaaatin saa ohjelmoitua poiskin. Sen jälkeen ne lasit saa päälle napista.
Automaatilla ne pitää ottaa pois napista jossei halua akkua turhaan tyhjentää.
Nocco
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Heinä 2022 17:51

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Nocco »

Okei.
Tuo mun lisälämppäri saattais toimia noin, paitsi ettei toimi. Alkujaan lähti kylmänä lämmittämään ja toimi niin kauan, että kone normilämpöinen ja lämpömittari puolessa välissä. Sitten kun pakkasilla liikennevaloihin pysähtyi, niin alkoi lämmittämään uudestaan.
Nykyisin lähtee kylmänä lämmittämään ja sammuu kun lämpömittari noussut neljännekseen. Onkohan jonkun anturin toiminnassa häikkää?
Ja onkohan sitten niin, että kun tankissa on jäljellä ainetta enää 120km tai 100km ajoa varten, niin ei käynnisty enää ollenkaan.

Nuo lasinlämppärit mulla toimii kuitenkin jotenkin muuten. Pakkasilla ei lähde yleensä itsestään lämmittämään, mutta näin syksyisin aika usein.
Taunusautomaatti
Viestit: 2075
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

lisälämppäri ei lähde jos tankki on liian tyhjä tai akussa virtaa liian vähän. Tai liian lämmintä.
Ajossa sen kuuluukin välillä käydä jos on tarpeeksi kylmä ja kone ei lämmitä tarpeeksi.
Peta
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Loka 2017 19:26

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Peta »

Oletko huomannut onko sen lämmittimen puhaltimen ääni koventunut. Ainakin jos eber lämmittimestä puhallin pitää meteliä kannatta se uusia koska käy ohjainkortin päälle.
Nocco
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Heinä 2022 17:51

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Nocco »

No eipä ole semmoista havaintoa. Tämähän on siis alkuperäinen :ford: lisälämppäri. Lämmittää lämppärin kennolle tulevaa vettä ja käyttä lämmityslaitteen puhallinta.
Peta
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Loka 2017 19:26

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Peta »

Niin on mutta sen pitäisi olla eberbäsher tai webasto lämmittimen ohjain yksikkö on vain yleensä foordisoitu
Taunusautomaatti
Viestit: 2075
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

eberi oli ainakin omassa 2008 mallisessa fokkerissa. ohjattiin sieltä mittariston näytöltä
Nocco
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Heinä 2022 17:51

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Nocco »

Joo, okei.
Kiitokset ajatuksistanne.

No, autoni lämmityslaitteen puhaltimen äänessä en ole huomannut mitään muuttuneen. Eikä hoppani lämmityslaitteessakaan sinänsä mitään vikaa ole, joskin toimintatapa on vuosien saatossa hieman muuttunut.
Kuitenkin edelleen toimii, omalla tavallaan, ja edelleen ihan ok.

Mutta koska lisälämppärin toimintatavassa olen havainnut muutoksia verrattuna mittariston näyttöön, olen alkanut ihmettelemään, että mikä tälle sitten olisi se oikea tai suunniteltu tapa toimia?

Tästä olisi mukava lukea kokemuksia enemmänkin.

Ja tuo lasien automaattinen lämmitys, olen vakuuttunut että tarvitsee jotain muutakin kuin kylmän ilman.
Vai onko sitten niin, että LIIAN kylmä ilma EI laukaise lämmitystä?

Näin syksyisin lämmittimet lähtevät käyntiin itsestään usein, jos vain lämpötila lähentelee nollaa.
Talvipakkasilla joutuu useimmiten iha ite nappuloita painelemaan :lol:

Tästä toivon myös kokemuksia lukevani?
Peta
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Loka 2017 19:26

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Peta »

Tuossa lämmittimessä on 2 lämpöanturia ja liekkivahdin lämpöanturi. Osaan viosta voi päästä kiinni vikakoodin luvun kautta, mutta yleensä sen joutuu purkamaan ja mittaamaan ja vaihtamaan rikkoutuneet/kuluvat osat. Omastakin vesipumppu välillä jumitteli ja sitten polttoilmapuhaltimeen tuli vikaa ja ei pyörinyt tarpeeksi lujaa ja teho tipui ja lopuksi ohjainyksikkö alkoi häiriköimään.
Taunusautomaatti
Viestit: 2075
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

noita lämpölaseja on ollut monia omissa woorteissa ja niissä on ollut kahta mahdollisuutta....
joko lähtee automaatilla kun lämpötila on alle x astetta. Tai sitten kokonaan manuaalinen.
Nytkin on pihassa 3 autossa tuo ja yhdessä pitää laittaa manuaalisesti ja kahdessa lähtee automaatilla.
Sen saa muutettuakin jos haluaa...esim fordilla tai forscanilla.

Tiedä sitten onko tuossa joku suojaasetus jos akku on liian tyhjä ettei mene päälle. Sellasta ei ole itellä tapahtunut.

Ei siin fokkerissa satu olemaan sateentunnistusta?
Nocco
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Heinä 2022 17:51

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Nocco »

Mulla ei tietääkseni ole sateenhaistelijaa. Lasien lämmityksille on normi nappulat keskikonsolissa ja joskus niiden nappuloiden merkkivalot syttyvät startin jälkeen, mutta useimmiten ei. Nappulaa itse painamalla toimivat myös.

Onkos tuossa lisälämppärissä sitten oma vesipumppu? Koska, jos on, voisi tuo olla suht helposti muutettavissa ajastettavaksi?
Taunusautomaatti
Viestit: 2075
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2gen Focus lisälämppäri yms.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

mulla oli fokkerissa ajatettava malli jossa oli vesipumppu.
Valikossa tällöin park heater valikko

Joissain yksilöissä voi olla vaan aux heater. Mutta siitä saanee tehtyä park heaterin myös.
Vastaa Viestiin