OHC EFI juttuja ja bensalinjoista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

OHC EFI juttuja ja bensalinjoista

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Elikkäs suunnitteilla olisi mk2 ekkeriin oohooceen kaveriksi ruiskua. Bensalinjat pitäisi vetää tässä ihan lähiaikoina jo siitäkin syystä että tällä hetkellä muovinen bensaputki menee noin 2cm päästä peltisarjoista joten ihan turvallisuusyistä.

Minkäs kokoista putkea sinne nyt sitten kannattaa vetää, olisiko tuollainen kupari/jarru putki jonka ulkohalkaisija on about 6.3-6.4mm eli sisältä varmaan aavistuksen alle 6mm. Ajattelin että vetää sekä tulo että paluulinjan sillä vai miten on. Riittääkö vai pitääkö olla paksumpaa ja tarviiko paluulinjan olla pienempää kuin tulolinjan

Ja pumpun sijoitus, eli onko sen pumpun pakko olla siellä tankin lähellä vai toimiiko jos on esim konehuoneessa. Jos joutuu tankin lähelle laittamaan niin eikös tuo ekkerin tankki sovi pumppukäyttöön ihan hyvin koska siinä ei ole yläpuolista imuputkea vaan letku lähtee tankin pohjasta.

Entäs se paluulinja mihin pitää/kannattaa sijoittaa, johonkin ylös vai

Ja sitten letkujen/putkien liitokset, eli paljonkos siellä bensalinjassa sitten tulee olemaan painetta eli miten kannattaa toteuttaa liitoskohdat. Ei varmaankaan kestä jos suorapäisen putken päälle vaan vetää kumiletkun klemmarilla eli tarvii varmaankin jonkun "pullistuksen" putkeen jotta pitää vai pitääkö silti eli tarviiko ruveta helmiliittimillä yms pelleilemään

edit:
niin ja dohc ruiskuromut ei vissiin käy ohchen. Muistelin että olisi toisinpäin imu ja pakosarja joten ruiskussa tulisi sitten ilmanotto taaksepäin vai :roll:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

tossa kun lueskelin k-jetin asennuksista 2.8 kutoseen,niin olivat laittaneet 10 millistäkin putkea ja letkua.
bensapumppu nyt toimii vaikka katolle laittais.
mutta ehkä jos se nälkä kasvaa syödessä jne ne bensalinjat kannattais laittaa alkuunsa tarpeeksi isoiksi ettei tarvi toiseen kertaan tehdä.
ja joku ruiskun tankki tai välisäiliö,kumman helpommalla saa?
http://www.taunusfinland.com/keskustelu ... light=kjet
tuolla on kaikenlaista juttua,ei se nyt niin paljoa eroa
noin perusteiltaan.
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No siitä tankista olen saannut sellaisen käsityksen että normaalitankissa on imuputki joka ei yllä ihan pohjalle asti ja ruiskutankissa sitten menee pohjalle asti ja siellä on loiskelevyt sitä varten että ei bensa pääse hölskymään siten että pumppu haukkaa tyhjää

Tuossa ekkerin tankissa on putkilähto tankin alimmassa kohdassa ja se imee aivan pohjia myöten niin eikai se bensa siellä niin paljoa hölsky että pääsisi pohjalta haukkaamaan tyhjää :shock:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

niin no saahan se aikalailla pomppia ennenkun siellä pohjalla ei mitään ole,vaan onnistuu sekin :) ,työkoneilla kokemusta.
mutta jos ei sitä tankkia niin tyhjäksi aja niin toimii kai se noinkin ihan hyvin.
kunnon suodatin vaan.
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Helppoahan se noilla briteillä näyttää olevan kun ajelevatten väärältä puolelta ja näemmä saavat käyttää pedalboxeja yms, eipä ole jarrutehostajat ja muut kakat tiellä ja näyttää rahaa riittävän rs2000 osiin ja niitä näyttää kaiken lisäksi löytyvän :evil:

Ja mitä se hourailee tuossa tekstissä että kaikissa mk2 ekkereissä ghia, sport ja rs malleissa on bensan paluulinja bensamittarin anturissa :shock:
http://www.dominicbolton.freeuk.com/ima ... eltank.jpg

edit:
Ja ny tajusin että se 6mm bensaputki ei riitä mihinkään kun tulee nytkin jo 8mm kaasarille. Nyt kun lueskeli tuota tekstiä niin mistäs tuota muovista bensaputkea saa ja kestääkö se (ei tietysti ruostu niinkuin jarruputki) ja miten onnistuu taivuttelu

Niin ja ilmeisesti ne klemmariliitokset pitää jos kerran tuossa linkin vehkeessäkin on tuo patentti toiminut eli pumpulta suodattimelle tuolla muoviputkella suoraan banjoliittimeen työnnetty ilman mitään klemmaria
http://www.dominicbolton.freeuk.com/for ... filter.jpg
(vähän kun zoomaa kuvaa ja katsoo liitoksia)
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Et oo vissiin kurkannut "uusien" autojen polttoaine järjestelmiä?.. Eipä paljon klemmareita näy. :wink:

Muoviputki laajenee hiukan kun sitä lämmittää, ja kun sen tunkee tuon pumpun letkulähtöön (jossa on "hakasia") putki kutistuu riittävän tiukaksi.
Esimerkkinä iS Sierra, jonka pumppua tuossakin on käytetty.

Ja muoviputkea se on Escort Mk1:sen originaali putkikin.

Ja tuo reikä mikä on mittarin anturin laipassa on alunperin tankin huohotus, josta lähtee putki/letku puskurin takana olevaan reikään.

Ja sitä muoviputkea voi kysellä HiFlex:iltä 8mm. riittää ja alkuperäistä putkea voi käyttää sitten vaikka paluulinjana. :wink:
(tuolla putken koolla ei tässä ole niin paljoa vaikutusta, koska pumppu lykkää tavaraa kovalla paineella. Eikä tuollainen 2 litranankaan hirveitä määriä juo.)

Ja.. :lol: :lol:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu se on tullut huomattua että alunperin on ainakin muoviputkea ja katkeaa kun taittaa tarpeeksi :oops: :D

Jaa se onkin huohotus (pieniä suomennosvaikeuksia välillä), eikös muissa malleissa ole ylhänä täyttöputken lähistöllä. Mitenkäs se muuten toimii noissa missä on siinä anturissa huohotus niin jos vetää tankin täyteen niin se anturilaippahan jää reilusti pinnan alapuolelle.

Mitenhän mahtaisi olla helpoin tehdä paluuhomma tuohon tankkiin, huohottimeen sinne ylöshän se olisi helppo mutta pitää sen jostain hengittääkkin (muualtakin kuin vuotavasta korkista :D )

Ja mitenkäs nuo liitokset sitten kannattaa tehdä jos tekee suurimman osan metalliputkella

edit:
Mitenkäs sitten tuon muoviputken kanssa , taipuuko miten hyvin. Kun se alkuperäinen pitäsi jokatapauksessa saada siirrettyä kuskin puolelle pois pakosarjan lämmön alta ennenkuin palaa koko romu

niin ja onkos se HiFlex joku firma vai :?
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Vanhat (30v) putket varmasti saattavatkin jo murtua taittettaessa voimaakkaasti, mutta noi uudet (läpinäkyvät) taipuvat mukisematta ihan riittävästi. (ei muuten ollut kalliit kun itelle ostin)

Kupariputkeen letkunpätkät päihin klemmareilla, jos ei voi käyttää "helmi" liitoksia.

Huohottimen putki kiertää tankin yläpuolelta, mutta jos piripintaan tankkaa jotain tulee taatusti putkea pitkin pois.

Omaan kotteroon laitoin huohotukselle paikan tankkausputken kylkeen. :wink:
..ja siirsin bensa/paluu/jarruputket kuskin puolelle.


edit: Dunlop-hiflex = Firma toimialanaan hydrauliikka laitteet.
Viimeksi muokannut Bootsi, 23 Loka 2005 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mietin vaan että pitääkö siinä kupariputkessa letku ja klemmari jos se putki on ihan "suoraa" eli ei ole sellaista "pullistusta" kuten vaikka kaasarien ja b-pumppujen lähdöissä yms

Saakos niitä putkia ihan jostain tarvikeliikkeestä vai tuolta hiflexistä vai mistä lähteä niitä lahden alueella etsimään

edit: jaa löytyihän se dunlop-hiflex täältä lahdestakin kun vähän kuukletti :D
Viimeksi muokannut VesQ, 23 Loka 2005 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Tarpeeksi pitkästi letkua putken päälle, niin pitää taatusti.
Tai jos ei luota, niin laittaa tuplasti klemmareita.

Dunlop Hiflex Oy

Hydrauliset laitteet


Vipusenkatu 2
15230 LAHTI

1441402-8

* http://www.hiflex.fi



Puhelin:
03-7330088
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Menee vähän ristii nää meijän viestit :lol:

edit: tietysti se on vielä selviteltävä että myyvätkö muille kuin laskutusasiakkaille, täytynee alkuviikosta käydä pyörähtämässä
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Kaikille myydään..

Hyvähän se on että viestit kulkee.. :lol: :lol:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

6millistä on vakiona tulo ja paluu. Siis sisähalkaisija joka tässä nyt jotain merkkaakin. Kaikki liitokset kannattaa tehdä kyllä huolella ja hyvin ruisku vermeisissä vallitsee hieman kovempi paine ja on melko suihku kun joku liitos pettää. Ihan näin yleisesti. Jos ei ole "helmeä" putken päässä niin kannattaa tosiaan laittaa sitä letkua reilusti kupariputken päälle ja varalta kahdella klemmarilla.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Jaakko85 kirjoitti:6millistä on vakiona tulo ja paluu. Siis sisähalkaisija joka tässä nyt jotain merkkaakin. Kaikki liitokset kannattaa tehdä kyllä huolella ja hyvin ruisku vermeisissä vallitsee hieman kovempi paine putkissa ja on melko suihku kun joku liitos pettää. Ihan näin yleisesti. Jos ei ole "helmeä" putken päässä niin kannattaa tosiaan laittaa sitä letkua reilusti kupariputken päälle ja varalta kahdella klemmarilla.
Mikey
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Helmi 2005 21:23
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Omassa Tuhnuksessa on bensan tulo 6mm sisämitalla olevalla abs muovi putkella ja kaksi 175l/h 6.4bar max bensa pumppua.
Pumput on rinnan kytketty ja paluu on Taunuksen oma paluu putki ja hyvin pelittää.
Ei riemull rejaa ku Cossu tanel ajaa
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

mä laitoin transittiin 8mm nylon-putkea, tuota saa ainakin etolasta. liitokset laitoin klemmareilla ja tavallisella kumisella bensaletkulla.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:) no jos Mikeylle riittää noi bensalinjat niin eiköhän ne riitä kaikkiin muihinkin mitä täällä foorumin jäsenillä autoja on..
on ne tehot sen verran hyvät jo :D
ei sieltä mitään junia t...
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

janzamar kirjoitti::) no jos Mikeylle riittää noi bensalinjat niin eiköhän ne riitä kaikkiin muihinkin mitä täällä foorumin jäsenillä autoja on..
on ne tehot sen verran hyvät jo :D
Kyllähän se bensa virtaa komeesti 6mm. putkessa kun paineet ja tuotto on pumpussa kohillaan. :wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu kävin tuolla hiflexissä pyörähtämässä niin kaveri suositteli sellaista kovaa muovista jarruputkea (käytetään raskaassa kalustossa). Paineenkesto 32bar eli riittävä :D . Suht taipuisaa oli ja sanoi että jos ei halua helmiliitoksia tehdä niin sitten vaan kumeletku päälle klemmarilla. Listahinta oli jotain 6-7e/m 8mm putkea eli ei kovin paha kun 6mm kupariputkikin maksaa 5m/25e ja paksumpi tod.näköisesti jonkinverran enemmän. Täytyy vielä kattoa miten tekee. Meinasin että vetää paluulinjan ensialkuun ja ottaa sen käyttöön tuon kaasarin kanssa ja tekee tulolinjan sitten kun saa pumput ja suodattimet yms hommattua niin näkee millaisia liittimiä niihin saa ja tarvii
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Juu kävin tuolla hiflexissä pyörähtämässä niin kaveri suositteli sellaista kovaa muovista jarruputkea (käytetään raskaassa kalustossa). Paineenkesto 32bar eli riittävä :D . Suht taipuisaa oli ja sanoi että jos ei halua helmiliitoksia tehdä niin sitten vaan kumeletku päälle klemmarilla. Listahinta oli jotain 6-7e/m 8mm putkea eli ei kovin paha kun 6mm kupariputkikin maksaa 5m/25e ja paksumpi tod.näköisesti jonkinverran enemmän. Täytyy vielä kattoa miten tekee. Meinasin että vetää paluulinjan ensialkuun ja ottaa sen käyttöön tuon kaasarin kanssa ja tekee tulolinjan sitten kun saa pumput ja suodattimet yms hommattua niin näkee millaisia liittimiä niihin saa ja tarvii
No kyllä minä laittaisin tuon muoviputken. eipähän syövy ihanheti puhki.
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Uusissa autoissahan on kyseiset putket muovia.
asn
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Maalis 2005 00:03
Paikkakunta: Kesälahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asn »

Ja korostan sitä, että tee ne liitokset kunnolla.. Eka tarttiyritys oman efikäkkäreen kanssa ja bensasuihku oli komea :lol:

Vieläkään liitokset ei pidä ihan 100%:sti (ei varsinaista vuotoa, mut liitokset on kosteita), mutta laiskuuttani en ole jaksanut niihin paneutua.

Jos tässä vaikka itsekkin innostuisi vaihtamaan b-linjat muovisiin :roll:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Muovia.. :? Nylonia. :wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu eiköhän ne putket tule siitä muovisesta jarruputkesta. Nyt olisi ruiskun pumppu tallissa (pienestä se lähtee, enää ei puutu kuin loput :D ). Sitä tuossa tarkastelin ja tankilta pumpulle oleva lähtö näyttäisi joltain 14-15mm. Elikkäs riittääkö pumpulle aine jos tankilta pumpulle väli on 8mm

Sitten tuli sellainen mieleen että sierrassahan (nopeasti kurkattuna) näyttäisi paluuputki tulevan tankin alaosaa lähdön viereen. Eli mielessäni pyörittelin sellaista että tankilta vetäisi pumpulle letkun ja siihen letkuun T-haarakappale ja pistäisi paluuletkun siihen, toimiiko. Paluulinjastahan tulee tavaraa paineella ja kun letkun toinen pää on kuitenkin yhteydessä tankkiin. Vai tuleeko siinä sitten se että kun paluulinja tulee kokonaan bensanpinnan alle niin se tankissa oleva bensahan painaa melkoisesti niin vaikuttaako se jotenkin toimintaan

Sitten vielä sellainen että siinä pumpussa kun on se banjoliitin mistä lähtee bensalinja niin mikä se virranjakajan alipainesäätimen näköinen palikka on. Eli pumpusta tuleva bensa kiertää sen läpi ja menee putkeen
Joku suodatin vai paineenrajoitin ja jos on suodatin niin tarviiko vielä jonkun toisen suodattimen
Vastaa Viestiin