Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mondeo kuski lapista
Viestit: 53
Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22

Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Mondeo kuski lapista »

Moro

Onko kenelläkään tämmösestä kokemusta,egr on tulpattu ja ei ole ennen valot palanu. Toissa päivänä kävi sillain että auto sammu risteyksessä kun 3:sella yritti lähtiä liikkeelle. Sen jälkeen jäi moottorin vikavalo palsmaan ja antaa vikakoodia P0406 eli egr:n vika koodia. Ei ole ennen palanu. Tosin autossa oli kansivika joka on nyt laitettu. Eli saako sitä millään pysyjn pois vai mitä nyt kannattais tehä? Normisti toimii,valo jäi palamaan
Mondeo kuski lapista
Viestit: 53
Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Mondeo kuski lapista »

Auto on mondeo 1,8tdci 2008
Mondeo kuski lapista
Viestit: 53
Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Mondeo kuski lapista »

Ja tuntuu että sisällä haisee pakokaasu.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuo tulppaus ei oikein onnistu kun on jo sähköisesti ohjattu egr venttiili teillä. Pitäisi noita ohjelmistoja rukkailla ettei vikavalo palaisi . Samoin jo pakokaasut ohjaamoon tulee sekään terveydelle ei kovin hyvä juttu. Joten onko vanhaa venttiiliä missään jos puhdistettaisiin se.
viewtopic.php?t=38214
Ammattilaiset kertoo kuinka se tehdään oikein. Vanhoissa malleissa siihen vuoteen 2003 asti toi pelkkä tulppaaminen auttoi.
Lainaus jutusta

EGR poisto

EGR-venttilin itse ohittaminen tai tulppaaminen ei kannata. Nykyaikaisissa elektronisesti ohjatuissa autoissa EGR-järjestelmän vikaantuminen tai käytöstä poistaminen aiheuttaa vikatila.
EGR voidaan poistaa kokonaan pois käytöstä ohjelmallisesti. Mikäli EGR halutaan poistaa, on se nykyautoissa tehtävä ohjelmallisesti.
EGR-venttiilin toimintaa voidaan moottorinohjauksen kautta rajoittaa tai se voidaan halutessa ohjelmoida pois käytöstä kokonaan. Mitään mekaanista muutosta ei tarvitse tehdä.
Viimeksi muokannut Renee, 13 Joulu 2021 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Noi voisihan sitä kokeilla ottaa sen EGR-tulpan pois ja katsoa häipyykö vikavalo?

Tuossahan taitaa olla sähköisesti toimiva EGR.
Mondeo kuski lapista
Viestit: 53
Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Mondeo kuski lapista »

Siis se on ollu jo sillon tulpattuna kun tuon ostin,mutta oli muös se kansivika. Mutta varmaan kannattaa kokeilla ottaa pois ne..
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mondeo kuski lapista kirjoitti: 13 Joulu 2021 12:43 Ja tuntuu että sisällä haisee pakokaasu.
Selvitäs toi ensin et mistä se pakokaasu vuotaa.
"harder" is not a very good safeword
Taunusautomaatti
Viestit: 2026
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuossa 1.8 TDCI voi tulpata huoletta sen EGR ja ei anna vikakoodia JOS se EGR aktuaattori toimii.
Mutta jos se EGR aktuaattori ei toimi oikein niin sitten antaa vikakoodia. Eli se aktuaattori tarkkailee itseään liikkuuko hän normaalisti...ja jossei liilku antaa vikakoodin. Siitä tulpasta se ei tiedä yhtään mitään.

Siellä on tyyppivikana sellainen pieni laakeroitu tappi sen aktuaattorin ja EGR karan välillä...se voi olla poikki jollon liike tökkii...
eli ruuvaa se aktuaattori irti (4 ruuvilla) ja kurkkaa on ko tappi ehjä ja liikkuuko venttiili herkästi.
Jos nämä ookoo niin sitten se aktuaattori on rikki....sellasen saa kohtuu hintaan esim...

https://www.autodoc.fi/abakus/13528603

Jossei venttiili pyöri herkästi tai tappi poikki niin ota tappi pois. (mikäli tulpattu)
Jos pyörii herkästi ja tappi ehjä niin vaihda aktuaattori.

Pakokaasun haju viittaa pakosarja vuotoon. Pakosarjan tiiviste huonosti tai sitten se egr tiiviste tai pakoputken tiiviste... takuuhomma jos asentaja on mokannut.
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Mitenkähän se on tulpattu?
Itse leikkasin kuparilevystä sen tiivisteen muotoisen "sokean" laipan, ja totesin että se vuotaa.
Eli laita auto käyntiin ja kokeile käsin mistä puhaltaa pakokaasua.
Piti prässillä painaa vähän muotoa siihen laippaan mikä sitten puristuu sinne väliin , niin alkoi pitää.
Ja kuten jo mainittu , 1.8tdci voi tulpata
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Hiemankin paksumpi kuparitiiviste pitäisi aina pehmentää,eli punahehkuun ja antaa jäähtyä,silloin se ns.löijääntyy eli pehmenee ja muotoutuu paljon paremmin paikkaansa,kova levy ei oikeen meinaa painua muotilleen herkästi.
Taunusautomaatti
Viestit: 2026
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuo 406 koodi viittaa juurikin tuohon aktuaattorin tai venttiilin takerteluun, eli se ei saavuta määritettyä positiota oikealla hetkellä.
Tulppaaminen tai tulppaamattomuus ei tuohon vaikuta vaan se että tunnistin ei saa oikeaa asentotietoa.

Itellä oli jo vuosia sitten tulpattu ja silti rupesi tuota sitten antamaan..., venttiili liikkui hyvin. Aktuaattorin vaihto ja vika poistui.
Mutta ennen sen vaihtoa kannattaa tsekata että venttiili liikkuu nätisti. Ja tappi ei jumita.

Toiminta ja sisuskalut selkiää hyvin tuosta
https://www.youtube.com/watch?v=3gBilxPefN4
Mondeo kuski lapista
Viestit: 53
Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Mondeo kuski lapista »

Pakokaasun haju johtui siitä että suuttimen tiiviste vuotaa. Eli löpöä valu suuttimen reijästä pitkin konehuonetta. Nyt on uus tiiviste hajettu ja pitäsi käyä vaihtamassa. Egr on kans tulpattu jonkun maan kolinolla muistaaksenk. Edellisen omistajan tulppaama. Mutta se oli alunperin vain toisesta päästä tulpattu,nyt molemmista. Ja vika valo johtui siitä että egr:n pistoketta ei ollu laitettu kiinni..
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eli periaatteessa auto nyt on kunnossa kun sen tiivisteen vaihtaa vain. Hyvä homma.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 2026
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jos egr töpseli on irti niin ei ihmekään jos koodia pukkaa...
Mondeo kuski lapista
Viestit: 53
Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Mondeo kuski lapista »

Joo,sit pitäs olla kunnossa. Osaisko joku sanoa,että pitääkö se uusi tiiviste prikka lämmittää ennen kun se laittaa paikalleen? Vai otanko vai suuttimen pois ja laita uuden prikan tilalle?
Taunusautomaatti
Viestit: 2026
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kai kaupasta hankittu tiivisteprikka on asennusvalmis.

Kerrohan asennuksen jälkeen oliko suutin piukassa....
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuota taustatietoa onko suutin kauan vuotanut että irtoaa helposti. Teillä on sopivat työkalut kanssa.
Tässä juttua jos homma alkaa ahdistaa.
https://luiginpaja.fi/suutin/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuota taustatietoa onko suutin kauan vuotanut että irtoaa helposti. Teillä on sopivat työkalut kanssa.
Tässä juttua jos homma alkaa ahdistaa.
https://luiginpaja.fi/suutin/
Lainaus viestistä.
Noita hylsyjä ei taida löytyä suoraan hyllystä, mutta ulkomailta voi tilailla ja kaipa tuollaisen voi itsekin väsäillä jostain sopivasta hylsystä.

Suuttimia vaihdettaessa kannattaisi vaihdella myös uudet tiivisteet, eli suuttimen pohjassa oleva metallinen, o-rengas ja ehkä myös kansikopan tiiviste. Oikeoppisesti kuuluisi kai vaihtaa myös suutinputket, mutta harvempi kai noita vaihtelee.

Sitten kiristys oikeaan asentoon siten että suutinkuvio suuntautuu oikein. Tämänkin "erikoistyövälineen" voi tehdä esim. lattaraudasta jos ei halua ihan silmämääräisesti väännellä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mondeo kuski lapista kirjoitti: 14 Joulu 2021 23:13 Joo,sit pitäs olla kunnossa. Osaisko joku sanoa,että pitääkö se uusi tiiviste prikka lämmittää ennen kun se laittaa paikalleen? Vai otanko vai suuttimen pois ja laita uuden prikan tilalle?
On asennus valmis. Semmonen huomioitava seikka että joskus se suutin saattaa jäädä vuotamaan uuden prikan asennuksen jälkeen jos sinne on kerinny muodostumaan karstaa siihen pintaan mitä vasten se prikka tulee. suuttimesta se ny on helppo puhdistaa mutta sieltä suuttimen reiästä puhdistus on vaha hankalempaa normi autotalli työkaluilla.
Jos se reikä muuten näyttää ok niin vaiha prikka ja lyö suutin kiinni. Sen jälkeen moottori käntiin ja ota hieman saippuavettä ja kastele se suuttimen juuri ja kattele vuotaako vielä.
"harder" is not a very good safeword
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Juu aina ei mee putkeen suutinrempat,kaverilla meni Mersun Sprintteriin monta tonnia rahaa kun eivät saaneet suuttimia helposti korjaamolla pois ja ittellä vanhassa diesel traktorissa toisesta kierteet ja toisesta jenka poikki putkiliitoksista.
Että nuoki kookkaita oli niin näiden uudempien nykyaikaisten kanssa oisin kyllä aika varovainen kun alkaa irrottelemaan,voipi homma venähtää jos ei ole koskaan irti olleet!
Taunusautomaatti
Viestit: 2026
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kannattanee viedä pajaan jolla on kokemusta noiden hoitamisesta....
räpeltäjät tekee tuhoa.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

ihan oli paikallinen suurempi liike joka huoltoja tekee että ei mikään nyrkkipaja,se vaan kun katkee suuttimet paikoilleen tai ei irtoa oikeen millään heti niin alkaa homma mutkistumaan ja maksamaan ja itte jos tuhoais niin liekö korjaajat alkais auttamaan.
itsellä taas vahinko kävi siksi koska suutin rungossa ei ole mitään mistä pitää kiinni kun vääntää putkea auki,toisen jengan menosta taas ei mitään hajua miksi meni?? oli kai entistä vikaa...
Eipä ole koskaan ennen noin itsellä käynyt
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Jos suutin ei irtoa niin löystä se kiinnike ja käy ajamassa kuumaksi, yleensä sillä tulee suuttimet ylös. Tai liukuvasaralla, ei vielä ole tullut vastaan suutinta joka ei olisi lähtenyt kuumana irti. Kylmänä ne ei irtoa välttämättä niin helposti.
Vastaa Viestiin