Focus mk2 kytkinongelma?
Focus mk2 kytkinongelma?
Mikähän tuolle vaimon Focukselle nyt mahtoi tulla?
Eli vaimo oli eilen aamulla menossa töihinsä, kun auto oli motorilla alkanut käyttäytymään oudosti. Kytkin oli alkanut luistaa ihan tosissaan, eli kone kiersi kuin viimeistä päivää, mutta meno hyytyi niin, että oli juuri ja juuri päässyt lähimmästä luiskasta pois motarilta. Auto hinurilla kotiin ja sen verran ehdin eilen illalla tutkia, että kytkin tosiaan pitää sen verran, että auto tasaisella ryömii eteenpäin, mutta ei noussut omin avuin edes autotallin luiskaa. Kytkin vaan haisee niin pirusti.
Eli kytkinhän siinä nyt on todennäköisesti entinen, mutta hiukan ihmetyttää, miten se noin yht'äkkiä voi mennä. Eikö sen tavallisesti pitäisi alkaa luistaa hiljalleen enemmän ja enemmän?
Eli vaimo oli eilen aamulla menossa töihinsä, kun auto oli motorilla alkanut käyttäytymään oudosti. Kytkin oli alkanut luistaa ihan tosissaan, eli kone kiersi kuin viimeistä päivää, mutta meno hyytyi niin, että oli juuri ja juuri päässyt lähimmästä luiskasta pois motarilta. Auto hinurilla kotiin ja sen verran ehdin eilen illalla tutkia, että kytkin tosiaan pitää sen verran, että auto tasaisella ryömii eteenpäin, mutta ei noussut omin avuin edes autotallin luiskaa. Kytkin vaan haisee niin pirusti.
Eli kytkinhän siinä nyt on todennäköisesti entinen, mutta hiukan ihmetyttää, miten se noin yht'äkkiä voi mennä. Eikö sen tavallisesti pitäisi alkaa luistaa hiljalleen enemmän ja enemmän?
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Mikä kone, manuaali vai tomaatti ja mitkä kilsat..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Tuossahan on näemmä se työsylinterin ja painelaakerin combinaatio systeemi. Veikkaan että työsylinteri on korkannut ja sylkee nesteitä kytkinlevylle..
Ford Freak since 1988 - yksi viidestäkymmenestä aateloidusta Fordhomosta
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Kyllä noita on useita vastaantullut, tiedä sit onko oireillut ennen lopullista tuhoa. Ihan hyvät metrit on päästy, jos ekaa kertaa meni. Ammattilainen kyllä huomaa polkimesta kun kytkin on lopuillaan. Yleensä, poikkeuksiakin on..
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Tämä kuulostaa kyllä uskottavalta. Selittäisi tuon fiban äkillisen ilmaantumisen. Josko viikonloppuna jaksaisi tutkia asiaa.
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
En tiedä, menikö tämä nyt ekaa kertaa vai onko jo kuinka mones kytkin menossa. Mutta vaimo ainakaan ei myöntänyt huomanneensa mitään oireita ennen kuin kosahti lopullisesti.
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Naapurillani oli 2003 Focus, jossa kytkin kyrvähti 342 tkm metreillä. Juurikin tuo työsylinteripainelaakeri-combo petti. Tosin siinä sprakasi painelaakeri, mikä esti vain vaihtamisen normaalisti ajon aikana , ei kuitenkaan pahasti luistanut. Ostin sen naapurilta pois talvirenkaiden hinnalla, ja kun otin laatikon tallilla pois, niin oli roiskinut mehuja sekä painelakerin osia ympäri kytkinkoppaa. Koko paketti meni uusiksi. Onneksi noihin ei ole kalliit osat jos ostaa ihan Fixuksesta/Motonetistä tms.
Ford Freak since 1988 - yksi viidestäkymmenestä aateloidusta Fordhomosta
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Juuri tuo työsylinteri-painelaakeri-kombo tässäkin näköjään on kosahtanut. Ehdin tänään purkaa kaiken ylimääräisen hilppeen ympäriltä ja irrottaa vetarit yms., mutta itse laatikko jäi vielä paikalleen.Vanja-eno kirjoitti: ↑11 Joulu 2020 12:49 Naapurillani oli 2003 Focus, jossa kytkin kyrvähti 342 tkm metreillä. Juurikin tuo työsylinteripainelaakeri-combo petti. Tosin siinä sprakasi painelaakeri, mikä esti vain vaihtamisen normaalisti ajon aikana , ei kuitenkaan pahasti luistanut. Ostin sen naapurilta pois talvirenkaiden hinnalla, ja kun otin laatikon tallilla pois, niin oli roiskinut mehuja sekä painelakerin osia ympäri kytkinkoppaa. Koko paketti meni uusiksi. Onneksi noihin ei ole kalliit osat jos ostaa ihan Fixuksesta/Motonetistä tms.
LuK-kytkinpaketti työsylinteripainelaakerin kanssa alle 160 € posteineen Autodocilta. Joku Ridex olisi ollut vielä nelisen kymppiä halvempi.
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
En onnistunut liittämään kuvaa tänne, mutta miten tuo työsylinteripainelaakerille tuleva putki irrotetaan sillä tavalla nätisti, että sen saa vielä uuteenkin osaan kiinni? Tuo liitin vaikuttaa jotenkin oudolta...
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Aika synkkä on tuo rakennelma että pitää olla työsylinteri siellä kytkinkopan sisällä,ei voi ymmärtää kuinka tuommoseen on menty? ei ainakaan ole Fordin kytkimet sitten parantunu yhtään 60 vuoteen aina niissä on ollu jotai ravistamista tai irrotusongelmia entisaikaan,nyt lie tullu enempi se luistaminen jos kerta nesteet lentää pitkin levyä.
En voi kyllä pitää hyvänä kehityksenä! no eipä tuossa auta kun uusia osia kuka sen vaan taitaa
En voi kyllä pitää hyvänä kehityksenä! no eipä tuossa auta kun uusia osia kuka sen vaan taitaa
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Se on outo kyllä... olikohan siinä joku sokkaviritelmä joka pitää kaivaa ylös pikkuruuvarilla tai jotain. En nyt tähän hätään tarkkaan muista sitä miten se irrotettiin, pitää tarkistaa rouvan autosta miten se irrotettiin, siellä on nimittäin ko. auton korjausopas, jossa se neuvottiin. Jollei kukaan muu ehdi ennen minua vastaamaan, niin vastaan huomenna iltapäivällä kun näen rouvaa ja hänen autoaan seuraavan kerran.
Ford Freak since 1988 - yksi viidestäkymmenestä aateloidusta Fordhomosta
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Joo, löysin parikin juutuupivideota aiheesta ja niissä molemmissa on juurikin tuollainen sokka, joka vaan nostetaan pois. Mutta tässä ei tuollaista ole, koko liitin on eri näköinen. Koetan jossain kohtaa linkittää kuvan tänne tms. Tai sitten irrotan tuon vähän niinkuin väkisin ja toivon, että se on tuo valmiiksi rikkinäinen työsylkkäpainelaakerihässäkkä, joka antaa periksi... Näin saisi ainakin tuon liittimen paremmin hollille tutkittavaksi.Vanja-eno kirjoitti: ↑13 Joulu 2020 20:38 Se on outo kyllä... olikohan siinä joku sokkaviritelmä joka pitää kaivaa ylös pikkuruuvarilla tai jotain. En nyt tähän hätään tarkkaan muista sitä miten se irrotettiin, pitää tarkistaa rouvan autosta miten se irrotettiin, siellä on nimittäin ko. auton korjausopas, jossa se neuvottiin. Jollei kukaan muu ehdi ennen minua vastaamaan, niin vastaan huomenna iltapäivällä kun näen rouvaa ja hänen autoaan seuraavan kerran.
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Jään jännityksellä odottamaan... sillä kyllä siinä juurikin on tuommoinen sokka viritelmä, paitsi 2 litrasessa ja diisseleissä on se mtx-systeemi
Ford Freak since 1988 - yksi viidestäkymmenestä aateloidusta Fordhomosta
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Toimiikohan tämä aijaa-linkki? https://aijaa.com/ggrRFB
Liitin on siis tuossa kuvan keskellä.
Liitin on siis tuossa kuvan keskellä.
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Outo tosiaan. Ei herätä minkäänlaisia muistikuvia. Siis tuostako lähtee putki nestesäiliöön?
Ford Freak since 1988 - yksi viidestäkymmenestä aateloidusta Fordhomosta
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Minäkään en käsitä miksi tuo työsylinteri on pitänyt tuulensuojaan laittaa, kyllä ennen aikaan toimivat hienosti haarukalla ja sylinteri oli parilla ruuvilla lootan kyljessä kiinni. Itsellä oli aikaisemmin muu merkki, jossa juurikin meni tuo työsylinteri. Ykkösellä käyntiin ja muutamalla kaasulla tasatulla vaihdolla paikalliselle korjaamolle, koko paketti uusiks DMF:ää myöten kun kerran auki joutui ottamaan, satasen osasta tonnin lasku Nykyisin MK4 Mondeo 2,2tdci, johon suunitellut jarru-/ kytkinnesteen vaihtoa, lieneeköhän tuommoisen ilmaus haastavakin toimenpide ja kuinka saa litkut vaihdettua pohjia myöten...Tessu200 kirjoitti: ↑13 Joulu 2020 19:10 Aika synkkä on tuo rakennelma että pitää olla työsylinteri siellä kytkinkopan sisällä,ei voi ymmärtää kuinka tuommoseen on menty? ei ainakaan ole Fordin kytkimet sitten parantunu yhtään 60 vuoteen aina niissä on ollu jotai ravistamista tai irrotusongelmia entisaikaan,nyt lie tullu enempi se luistaminen jos kerta nesteet lentää pitkin levyä.
En voi kyllä pitää hyvänä kehityksenä! no eipä tuossa auta kun uusia osia kuka sen vaan taitaa
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
No tuolla nyky patentilla koetetaan tietty saada parempi/tasainen painettavuus kytkimeen jne mutta en todellakaan tykkkää että muutaman euron osan vaihtoon pitäs laitella auton hinta aina kun joku paikka nykyään hajoaa/kuluu.
Eipä kannata tuommosiin paikkoihin laitella halppisosia eikä laitattaa missä sattuukaan.
Eipä kannata tuommosiin paikkoihin laitella halppisosia eikä laitattaa missä sattuukaan.
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Laatikko on irti, painelaakerityösylinteri vaihdettu, samoin kuin kytkin ja paineasetelma. Ai niin, vetoakselin stefat vaihdoin myös.
Mutta nyt homma hyytyi, kun en yksikseni saanut punnerrettua laatikkoa paikalleen. Tarvis olla esim. moottorinostin tms. Ei vaan raskisi pelkästään tätä hommaa varten ostaa...
Mutta nyt homma hyytyi, kun en yksikseni saanut punnerrettua laatikkoa paikalleen. Tarvis olla esim. moottorinostin tms. Ei vaan raskisi pelkästään tätä hommaa varten ostaa...
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
No niin (Ismo Leikolan äänellä) ja hyvä että vaihdoit stefatkin.Mutta eikös se menisi se laatikko paikalleen tavallisen hallitunkin ja kaverin avustuksella. Yksin sitä on tosiaan vaikea kammeta paikalleen vaikka meilläkin oli silloin Focus nelitassunosturilla. Ilmaus on myös muuten hankalaa yksin, ja jos ei muuten tunnu ilmaantuvan, niin välillä käynnistä auto ja pumppaile kytkintä. Tässäkin neuvossa ollaan hatarien mielikuvien parissa, pitäisi aina kirjoittaa ylös tommoset asiat, mutta kun sitä toivoo ja ajattelee ettei ikinä enää moiseen hommaan ryhdy Yritin siis ensin ilmata kytkintä semmoisella paineilma-ilmauslaitteella, mutta eihän se saanut kaikki ilmaa pois järjestelmästä. Perineinen letku ja purkki metodin kaverin kanssa tuotti paremman tuloksen edellämainitulla kikka kakkosella.
Ford Freak since 1988 - yksi viidestäkymmenestä aateloidusta Fordhomosta
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Juu, eiköhän tuo paikalleen saada. En vaan kehtaa näin jouluaattona ketään pyytää kytkinremppaan. Virittelin jo kyllä eilen lankun poikittain konehuoneen päälle ja siitä liinat vaihdelaatikon alle. Tuota lankkua nostamalla laatikko hollille, sitten kierretankoja pultinreikiin ja niiden ohjaamana paikalleen. Näin siis niinkuin periaatteessa.
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Ohjureiden kanssa ei välttämättä kerrasta onnistu, kun kytkinakselin ja levyn poorit ei satu kohdakkain. Liinat on siitä hyvät, että niiden varassa pääsee laatikkoa nuljuttamaan edestaas.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus mk2 kytkinongelma?
Kun tästä näköjään on tullut vähän tällainen remppapäiväkirja, niin kerrotaan nyt täälläkin, että nyt on laatikko paikallaan. Ihan yksin punnersin hallitunkin avulla.
Mutta ennenkuin kasaan tuon lopullisesti, niin tarvis vähän uskovahvistusta. Eikö olekin niin, että laatikko ei mene perille asti, ellei kytkinakseli ole booreillaan? Eli kun tuo meni paikalleen, niin kytkinakselin täytyy olla kohdillaan?
Mutta ennenkuin kasaan tuon lopullisesti, niin tarvis vähän uskovahvistusta. Eikö olekin niin, että laatikko ei mene perille asti, ellei kytkinakseli ole booreillaan? Eli kun tuo meni paikalleen, niin kytkinakselin täytyy olla kohdillaan?