Mondeo 3 ongelmia
Mondeo 3 ongelmia
Mondeo 3:ssa 1,8 duratec ongelmia, niin kuin niissä usein taitaa olla?
Viat:
1: Kierrokset pomppaa startatessa 5000 rpm ja laskee muutaman sekunnin kuluttua noin 2500 rpm, ja jää huutamaan siihen.
2: Kone alkaa savuttamaan lämmetessään. Puristuspaineet mitattu ja kaikki ok, ja tasaiset. Kansiremonttikin on juuri tehty.
-Tyhjäkäynti venttiilin johdon irrottamalla saa kierrokset tippumaan 800 rpm. Kokeiltu jo toista ehjää tyhjäkäyntiventtiiliä, ei vaikutusta. Huutaa aivan samalla tavalla.
-Kokeiltu toisella maf anturilla, eikä mitään muutosta.
-Tyyppivika, eli huohotinputki on myös tarkastettu. On ehjä, ei halkeamia tms. vuotoja.
-Pcv venttiili on uusittu, eli ei ole tukossa eikä jumita.
-Imuläpät kunnossa, eikä ne edes kilise tai kolise.
-Egr.n ohjausmoottorin kansi avattu, eikä sen venttiilikään näyttänyt olevan jumissa. Toimii?
-Muut alipaineletkut ehjät, eikä havaintoja vuodoista?
-Moottorille tehty öljyhuuhtelu, eikä vaikutusta savutukseen millään muotoa. Savun värin perusteella kone saa aivan liikaa bensaa? Harmaata savua. Seokset?
Testeri ilmoittaa nokka-akselin asentotunnistin vikaa, mutta sen vastus on 500 ohm. eli kunnossa? Testeri ilmoittaa myös sytytyskatkoksista. Testeri ei ilmoita mistään muista vioista.
- Tulpat, puola ja tulpanjohdot uusittu. Ei vaikutusta.
-Jakopään ajoitukset kohdallaan, on tarkastettu jo pariin kertaan.
Savutus lakkaa kun pitää kierroksia pari minuuttia 3000 rpm (eli kun lambda lämpiää oikein kunnolla). Uusi lambda on jo tilattu, mutta ei vielä tullut. (testeri ei tosin ilmoittanut lambdavikaa, mutta tuli tilattua vielä kaiken varulta).
Nyt ei viitsisi alkaa enää ostelemaan summamutikassa yhtään osia tuohon pojan autoon, ennen kuin vian saisi oikeasti paikallistettua. Nyt ei ollut testeristäkään tuon tarkemman vian paikallistajaksi, varsinkin kun sen testerin ilmoittamat viat pitäisi olla eliminoitu?
Käynti on muuten tosi siistiä, ja moottorin hummat täysin tallessa. Avaamalla öljyntäyttökorkin, ei tule pakokaasua eikä sinne kerrytä ylipainetta (pussitestin mukaan).
Löytyiskö hyviä vinkkejä, tai onko kokemusta samanlaisista vioista? Otetaan nyt ilomielin vastaan. Omat keinot on nyt loppu.
Viat:
1: Kierrokset pomppaa startatessa 5000 rpm ja laskee muutaman sekunnin kuluttua noin 2500 rpm, ja jää huutamaan siihen.
2: Kone alkaa savuttamaan lämmetessään. Puristuspaineet mitattu ja kaikki ok, ja tasaiset. Kansiremonttikin on juuri tehty.
-Tyhjäkäynti venttiilin johdon irrottamalla saa kierrokset tippumaan 800 rpm. Kokeiltu jo toista ehjää tyhjäkäyntiventtiiliä, ei vaikutusta. Huutaa aivan samalla tavalla.
-Kokeiltu toisella maf anturilla, eikä mitään muutosta.
-Tyyppivika, eli huohotinputki on myös tarkastettu. On ehjä, ei halkeamia tms. vuotoja.
-Pcv venttiili on uusittu, eli ei ole tukossa eikä jumita.
-Imuläpät kunnossa, eikä ne edes kilise tai kolise.
-Egr.n ohjausmoottorin kansi avattu, eikä sen venttiilikään näyttänyt olevan jumissa. Toimii?
-Muut alipaineletkut ehjät, eikä havaintoja vuodoista?
-Moottorille tehty öljyhuuhtelu, eikä vaikutusta savutukseen millään muotoa. Savun värin perusteella kone saa aivan liikaa bensaa? Harmaata savua. Seokset?
Testeri ilmoittaa nokka-akselin asentotunnistin vikaa, mutta sen vastus on 500 ohm. eli kunnossa? Testeri ilmoittaa myös sytytyskatkoksista. Testeri ei ilmoita mistään muista vioista.
- Tulpat, puola ja tulpanjohdot uusittu. Ei vaikutusta.
-Jakopään ajoitukset kohdallaan, on tarkastettu jo pariin kertaan.
Savutus lakkaa kun pitää kierroksia pari minuuttia 3000 rpm (eli kun lambda lämpiää oikein kunnolla). Uusi lambda on jo tilattu, mutta ei vielä tullut. (testeri ei tosin ilmoittanut lambdavikaa, mutta tuli tilattua vielä kaiken varulta).
Nyt ei viitsisi alkaa enää ostelemaan summamutikassa yhtään osia tuohon pojan autoon, ennen kuin vian saisi oikeasti paikallistettua. Nyt ei ollut testeristäkään tuon tarkemman vian paikallistajaksi, varsinkin kun sen testerin ilmoittamat viat pitäisi olla eliminoitu?
Käynti on muuten tosi siistiä, ja moottorin hummat täysin tallessa. Avaamalla öljyntäyttökorkin, ei tule pakokaasua eikä sinne kerrytä ylipainetta (pussitestin mukaan).
Löytyiskö hyviä vinkkejä, tai onko kokemusta samanlaisista vioista? Otetaan nyt ilomielin vastaan. Omat keinot on nyt loppu.
Re: Mondeo 3 ongelmia
Hei. Siis jos testeri näyttää nokka-akselin anturi vikaa niin vaihda se nyt ihan ensimmäiseksi. Mielestäni voi kyllä olla rikkikin vaikka vastus arvo on ok.
Re: Mondeo 3 ongelmia
Tein eilen vielä testin egr:lle. Pitäisi toimia ehjänä näin: https://www.youtube.com/watch?v=wOBVXyRv-24
Mutta ei tapahdu mitään, eli moottorin kara ei liiku mihinkään. Ei kierrosten mukana eikä lämmön mukana. Tietääksenii egr haistelee lämpötilaa, ja jollain tavalla myös joko imua tai kierroksia, kun se on myös kierroksista sekä imusta riippuvainen? Yksi syyllinen sen toimimattomuuteen on väärä tieto moottorin lämpötilasta? Kaasuläpän asentotunnistimen anturin toiminta on myös mitattu ja sekin on ok.
Toinen asia joka pisti silmään on se että lisäilmaventtiili, joka on myöskin riippuvainen moottorin lämpötilasta. Eli imuilman kiertopiiri pitäis olla täysin kiinni kun moottori lämpiää. Nyt se aukeaa heti ja täysin levälleen ja pysyy levällään, olipa moottorin lämmöt mitä hyvänsä.
Näitä molempia vikoja yhdistävä tekijä on moottorin lämpötila, tai lähinnä väärä tieto lämpötilasta? Eli ecu saa väärää tietoa moottorin lämpötilasta eikä anna nyt oikeaa tietoa ja ohjausta nyt oikein noille venttiileille? En tiiä olenko oikeilla jäljillä, mutta näin kait sen pitäisi olla?
Mutta tietääkseni tuossa moottorissa ei ole kuin yksi lämpöanturi? Moottorin lämmöt nousee minun mielestä melko hitaasti, mutta auton oman lämpömittarin mukaan nousee kumminkin ihan normaaliin.
Omassa kesäautossa oli muutama vuosi sitten samanlaista tyhjäkäynti kierrosten seikkailua kun lisäilmaventtiili annosteli imuilmaa väärin. Tuossa vika löytyi eculle tietoa antavista antureista. Hajonneesta jäähdytysnesteen lämpöanturista ja hajonneesta imuilman lämpöanturista. Siinä on tosin kolme nesteen lämpöanturia, ja yksi ohjaa ainoastaan ecua jossa vika oli. Eli auton oma lämpömittari näytti ok, mutta ecu kuvitteli olevan julmetun pakkasen. Eli seokset meni päin p:tä (tosi rikkaalle), ja käynti oli aivan mitä sattuu.
Ei tosin voorti, mutta oireet oli hieman samanlaisia.
Mutta ei tapahdu mitään, eli moottorin kara ei liiku mihinkään. Ei kierrosten mukana eikä lämmön mukana. Tietääksenii egr haistelee lämpötilaa, ja jollain tavalla myös joko imua tai kierroksia, kun se on myös kierroksista sekä imusta riippuvainen? Yksi syyllinen sen toimimattomuuteen on väärä tieto moottorin lämpötilasta? Kaasuläpän asentotunnistimen anturin toiminta on myös mitattu ja sekin on ok.
Toinen asia joka pisti silmään on se että lisäilmaventtiili, joka on myöskin riippuvainen moottorin lämpötilasta. Eli imuilman kiertopiiri pitäis olla täysin kiinni kun moottori lämpiää. Nyt se aukeaa heti ja täysin levälleen ja pysyy levällään, olipa moottorin lämmöt mitä hyvänsä.
Näitä molempia vikoja yhdistävä tekijä on moottorin lämpötila, tai lähinnä väärä tieto lämpötilasta? Eli ecu saa väärää tietoa moottorin lämpötilasta eikä anna nyt oikeaa tietoa ja ohjausta nyt oikein noille venttiileille? En tiiä olenko oikeilla jäljillä, mutta näin kait sen pitäisi olla?
Mutta tietääkseni tuossa moottorissa ei ole kuin yksi lämpöanturi? Moottorin lämmöt nousee minun mielestä melko hitaasti, mutta auton oman lämpömittarin mukaan nousee kumminkin ihan normaaliin.
Omassa kesäautossa oli muutama vuosi sitten samanlaista tyhjäkäynti kierrosten seikkailua kun lisäilmaventtiili annosteli imuilmaa väärin. Tuossa vika löytyi eculle tietoa antavista antureista. Hajonneesta jäähdytysnesteen lämpöanturista ja hajonneesta imuilman lämpöanturista. Siinä on tosin kolme nesteen lämpöanturia, ja yksi ohjaa ainoastaan ecua jossa vika oli. Eli auton oma lämpömittari näytti ok, mutta ecu kuvitteli olevan julmetun pakkasen. Eli seokset meni päin p:tä (tosi rikkaalle), ja käynti oli aivan mitä sattuu.
Ei tosin voorti, mutta oireet oli hieman samanlaisia.
Re: Mondeo 3 ongelmia
Voikohan ecu olla viallinen noihin em ongelmiin? Kaikki mahdolliset anturit on jo mitattu ja johtossarjat tarkastettu. Kunnossa. Egr:n moottori myös mitattu ja tarkastettu. Ohmimäärät on napojen välillä just mitä pitää ollakin. Noissa on kuulema joskus saattanut olla johtoja poikki siitä venakopan kupeelta, mutta ehjät on. Koko johtosarja on avattu ja tarkastettu.
Nyt ei oikein ole enää muuta vaihtoehtoa kuin ecu ei toimi kunnolla? Onko noissa ollut yleensä ecuvikoja? On sen verran mystisiä vikoja että vaihtoehdot alkaa olla vähissä. Esim tyhjäkäynti venttiili on auki heti kun virrat on päällä ja pysyy auki, ja egr täysin eloton ( virrat tulee testerin mukaan mutta ohjausjännitteet jää tulematta).
Nyt ei oikein ole enää muuta vaihtoehtoa kuin ecu ei toimi kunnolla? Onko noissa ollut yleensä ecuvikoja? On sen verran mystisiä vikoja että vaihtoehdot alkaa olla vähissä. Esim tyhjäkäynti venttiili on auki heti kun virrat on päällä ja pysyy auki, ja egr täysin eloton ( virrat tulee testerin mukaan mutta ohjausjännitteet jää tulematta).
Re: Mondeo 3 ongelmia
Pystytkö katsomaan testerilläs/softallas noita eri arvoja (anturit/ohjaukset) livenä koneen käydessä? Ja niitä dtc merkintöjä voi ecuun jäädä vaikka moottorin vikavalo ei sytykkään..
Sieltähän mm. lämpötila-arvot löytyy.. mulla softana Ford VCM. Sillä ainakin näkee, eikös Ford Scan jne. myös.
Joutokäyntiä korottaa vielä tuo ohjaustehostimen painekytkin ja samoin ilmastoinnin.. kaikki nuo näkee livedatana ihan graafisina käyrinäkin (epälooginen käytös/ katkos). Onko pa-paineensäädin ok/onko sitä?
Imusarjan käyttämättömien alipainelähtöjen tulpat paikoillaan. Yksi kait ainakin pitäisi olla.. kaasuläppä menee kunnolla kiinni? Tosin ei tuo duratec taida lähtee laukalle vaikka kuinka rankat ohivuodot kampikammioon kun pcv aika rajoitin.
Tuossa pojan kanssa remppaamassa (kahdesti ) lämmöt nousee normaaliin (viisari pystyssä) alle kilometrin ajolla. On toisin moottorina alasuoja ja pyöräkoteloiden suojat kaikki paikoillaan (kuulemma harvinaista)
Sieltähän mm. lämpötila-arvot löytyy.. mulla softana Ford VCM. Sillä ainakin näkee, eikös Ford Scan jne. myös.
Joutokäyntiä korottaa vielä tuo ohjaustehostimen painekytkin ja samoin ilmastoinnin.. kaikki nuo näkee livedatana ihan graafisina käyrinäkin (epälooginen käytös/ katkos). Onko pa-paineensäädin ok/onko sitä?
Imusarjan käyttämättömien alipainelähtöjen tulpat paikoillaan. Yksi kait ainakin pitäisi olla.. kaasuläppä menee kunnolla kiinni? Tosin ei tuo duratec taida lähtee laukalle vaikka kuinka rankat ohivuodot kampikammioon kun pcv aika rajoitin.
Tuossa pojan kanssa remppaamassa (kahdesti ) lämmöt nousee normaaliin (viisari pystyssä) alle kilometrin ajolla. On toisin moottorina alasuoja ja pyöräkoteloiden suojat kaikki paikoillaan (kuulemma harvinaista)
Re: Mondeo 3 ongelmia
vaihda se nokka asennon anturi. On jopa halvempi ku lambda
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo 3 ongelmia
Etummainen lambda on jo uusittu, eikä ollut vaikutusta. Siinä vanhassa oli taajuus hidastunut puolella siitä mitä sen pitäis olla. Mutta testerin mukaan kumminkin vielä toimi. Etummainen ja takimmainen anturi.
Juu, täytyy varmaankin vaihtaa vielä se nokka-anturi? Testeri ilmoitti tällaista siitä nokka-anturista: LOW, eli hidas. Mitaten sen vastus on 500 ohmia, mitä sen pitäiskin olla ehjänä.
Mitä se LOW sitten tarkoittaakaan? Meni se korjaamon kaverikin vähän hämilleen, eikä ollut oikein tietoinen mitä tuo LOW lopulta oikein tässä tapauksessa tarkoitti? Meinasi semmosta että jos se anturi on sökö, auto ei ees käy, tai jos käy, niin se käy aivan persiilleen. Tuossa on käynti ihan ok, ja tosi siistiä. Pois lukien tuo savutus ongelma. Kierroksilla savuttaa aika lailla. Öljyrenkaat ilmeisesti jumissa koska kansi on nyt tehty.
Tallin hyllyssä on nyt kaksi purkkia Resurs decarboilia odottamassa koneeseen kaatamista, jonka pitäis irrottaa öljyrenkaat jos ne on jumissa? Toinen purkki kaadetaan hautumaan mäntien päälle 1-2 vrk., ja sitten toinen purkki kipataan lämpimän öljyn sekaan ja kierrokset 20 min ajaksi 2000 rpm. Ja sitten öljyn/suodattimen vaihto. Saahan nähdä että toimiiko tuo litku?
Jos tänä iltana löytyy vielä intoa niin ajan tuon katiskan talliin ja laitan sen litkun hautumaan sunnuntaihin asti. Katellaan ja kuulostellaan.
Jos se liotushomma ei pelitä, niin koneen alakerta on sitten sökö. Öljyrengas poikki tms.
Re: Mondeo 3 ongelmia
Slow = hidas
Low = matala
Ei tossa punasessa montussa ollu öljyrenkaat (ja ne ohuet sivut) liimautunut, mutta tiivitysrenkaat karstalla/öljyllä palanneet jumiin. Se kuona ei litkuilla esim. metallipesullakaan irtoa urasta ilman renkaan poistoa ja mekaanista kaapimista. Samalla aukoo männän öljykanavat - yhtä muurautuneet olivat pitkällä huoltovälillä 20tkm.
Sitten kun kunnolla antautuu (alle 200tkm), niin kunnostamaan - tämänkin jälkeen koneesta tuli ihan kelpo.
Kunnes piti taas kansi nostaa pöydälle..
Low = matala
Ei tossa punasessa montussa ollu öljyrenkaat (ja ne ohuet sivut) liimautunut, mutta tiivitysrenkaat karstalla/öljyllä palanneet jumiin. Se kuona ei litkuilla esim. metallipesullakaan irtoa urasta ilman renkaan poistoa ja mekaanista kaapimista. Samalla aukoo männän öljykanavat - yhtä muurautuneet olivat pitkällä huoltovälillä 20tkm.
Sitten kun kunnolla antautuu (alle 200tkm), niin kunnostamaan - tämänkin jälkeen koneesta tuli ihan kelpo.
Kunnes piti taas kansi nostaa pöydälle..
Re: Mondeo 3 ongelmia
Onpas saanut mäntä vähän siipeensä.
Siitä LOW häiriöstä. Huollon sälli meinasi että kyse on joko anturin vajaasta signaalista tai sitten sen hitaasta vasteesta? Mutta oli kumminkin sitä mieltä että jos se anturi ei kerkeisi mukaan, eli hidas vaste, niin ajoitukset olis päin p:tä. Toinen vaihtoehto mitä veikkaili oli se että sen läpikulku jännite on vaan vähän matala. Eikä osannut sanoa tarkalleen mitä se häiriö ilmoitus ihan lopulta merkkaa.
Vakaasti oli sitä mieltä että kyllä se anturi joka tapauksessa toimii kerran vastusarvo on kumminkin ok. Kysehän ei ole tosiaankaan isosta hommasta eikä isosta rahasta kiinni vaikka sen anturin ihan kaiken varulta vaihtaisi.
On tuota jo sen verran rassattu että ei tunnu tässä vaiheessa enää missään.
Litkut on nyt mäntien päällä muhimassa ja annetaanpa hautua pari päivää. Jos toimii, niin hyvä homma, ja menköön nyt vaikka testinä, ja samalla mainoksena. Toimii joko hyvänä tai sitten huonona mainoksena. Täältä tulee joka tapauksessa sitten ne suositukset, tai tuomio. Sunnuntaina ollaan viisaampia.
Jos aineen tehot voi päätellä sen hajun perusteella niin sunnuntaihin mennessä on sulanut koko moottori tallin lattialle.
Siitä LOW häiriöstä. Huollon sälli meinasi että kyse on joko anturin vajaasta signaalista tai sitten sen hitaasta vasteesta? Mutta oli kumminkin sitä mieltä että jos se anturi ei kerkeisi mukaan, eli hidas vaste, niin ajoitukset olis päin p:tä. Toinen vaihtoehto mitä veikkaili oli se että sen läpikulku jännite on vaan vähän matala. Eikä osannut sanoa tarkalleen mitä se häiriö ilmoitus ihan lopulta merkkaa.
Vakaasti oli sitä mieltä että kyllä se anturi joka tapauksessa toimii kerran vastusarvo on kumminkin ok. Kysehän ei ole tosiaankaan isosta hommasta eikä isosta rahasta kiinni vaikka sen anturin ihan kaiken varulta vaihtaisi.
On tuota jo sen verran rassattu että ei tunnu tässä vaiheessa enää missään.
Litkut on nyt mäntien päällä muhimassa ja annetaanpa hautua pari päivää. Jos toimii, niin hyvä homma, ja menköön nyt vaikka testinä, ja samalla mainoksena. Toimii joko hyvänä tai sitten huonona mainoksena. Täältä tulee joka tapauksessa sitten ne suositukset, tai tuomio. Sunnuntaina ollaan viisaampia.
Jos aineen tehot voi päätellä sen hajun perusteella niin sunnuntaihin mennessä on sulanut koko moottori tallin lattialle.
Re: Mondeo 3 ongelmia
Onneks toi mäntä ei ollut hajonnut sylinterissä, vaan vailla kankea käynyt venoja moikkaa, saanut tulta ja tullut alas kampuralle murskattavaksi. Kampuran tasapainolimppu murskannut atomeiksi kun takas sylkkyy ei renkaat ulkona enää mahtunut - teoria ehkä..
Kerran oli kasauksessa/pcv-venan virityksesssä unohtu tuo nokan asentoanturin liitin irti. Se kait kertoo vain 180ast kampuran (360 nokalla) kulman, kampuran anturilta ne pienemmät (10?).
Ihmeemmin en tyhjäkäynnillä huomannut puutetta kuin vasta läppäri sylissä älysin dtc:n.
Ihmetyttää sikäli, että miten liika ilmalla imusarjaan voi päästä 3000-5000rpm laukalle - pakko saada ruiskupulssiinki voimaa. Kun systeemissä ei ole ilmamassamittaria, niin muistaakseni uskoo puhtaasti kaasuläpän asentoanturia. Sekin oli kerran irti, niin kaasuu vastas lähinnä huonommalla joutokäynnillä + karva kiekkaa lisää..
Btw, puola merkin kanssa saa olla tarkkana. Mätänetistä hain ekan ja vein takas kun ei ollut omaa viallista parempi.. tilasin toisaalta Boschin, jopas 2&3 sytkävika korjaantu. Vaan pahempaa ehti tapahtua .Näistä tuolla mun ketjussa viewtopic.php?f=3&t=58471
Kerran oli kasauksessa/pcv-venan virityksesssä unohtu tuo nokan asentoanturin liitin irti. Se kait kertoo vain 180ast kampuran (360 nokalla) kulman, kampuran anturilta ne pienemmät (10?).
Ihmeemmin en tyhjäkäynnillä huomannut puutetta kuin vasta läppäri sylissä älysin dtc:n.
Ihmetyttää sikäli, että miten liika ilmalla imusarjaan voi päästä 3000-5000rpm laukalle - pakko saada ruiskupulssiinki voimaa. Kun systeemissä ei ole ilmamassamittaria, niin muistaakseni uskoo puhtaasti kaasuläpän asentoanturia. Sekin oli kerran irti, niin kaasuu vastas lähinnä huonommalla joutokäynnillä + karva kiekkaa lisää..
Btw, puola merkin kanssa saa olla tarkkana. Mätänetistä hain ekan ja vein takas kun ei ollut omaa viallista parempi.. tilasin toisaalta Boschin, jopas 2&3 sytkävika korjaantu. Vaan pahempaa ehti tapahtua .Näistä tuolla mun ketjussa viewtopic.php?f=3&t=58471
Re: Mondeo 3 ongelmia
Ei auttanut öljyrenkaan irrotuslitkut. Savuaa edelleen kuin vanha veturi.
Minulla olis ehjä vaihtokone, mutta minkälainen homma on tuollaseen mondeoon koneen vaihto? Ilmeisesti joutuu nostaan vaihdelaatikon kanssa sen koneen pois, eli vetarit irti lootasta. Johtosarjat ja vesiletkut tietenkin yms..
Mutta mitä kaikkea muuta joutuu raapimaan pois edestä että se kone mahtuu nousemaan ylös?
Minulla olis ehjä vaihtokone, mutta minkälainen homma on tuollaseen mondeoon koneen vaihto? Ilmeisesti joutuu nostaan vaihdelaatikon kanssa sen koneen pois, eli vetarit irti lootasta. Johtosarjat ja vesiletkut tietenkin yms..
Mutta mitä kaikkea muuta joutuu raapimaan pois edestä että se kone mahtuu nousemaan ylös?
Re: Mondeo 3 ongelmia
Lootaa ei tartte nostaa pois, kunhan päätytue irrottaa.. nousee..
Vetareita en irrottanut edes, paitsi sen oikean tuki koneen kyljestä. Alatukivarret oli rungosta irti, niin koko paketti liikkui riittävästi vasemmalle ja laskien vähän alas, niin koneen sai lootasta ja kytkin akselilta pujotettua pois yläkautta. Takaisin samat mutkat..
On paljon mukavempi vaihe jo kun hommat saanut tehdä moottoripukissa
Vetareita en irrottanut edes, paitsi sen oikean tuki koneen kyljestä. Alatukivarret oli rungosta irti, niin koko paketti liikkui riittävästi vasemmalle ja laskien vähän alas, niin koneen sai lootasta ja kytkin akselilta pujotettua pois yläkautta. Takaisin samat mutkat..
On paljon mukavempi vaihe jo kun hommat saanut tehdä moottoripukissa
Re: Mondeo 3 ongelmia
Otitko syylärin pois, että mahtuuko se olemaan paikallaan? Imusarjan oot näköjään ainakin irrottanut noston takia.
Vaihtoehto 2
Jos nappais kannen vielä irti ja laittais uudet männänrenkaat ja kevyt hoonaus sylintereille. Kansi on jo laitettu. Mahtuuko tuossa ottamaan öljypohjan pois jos lohko on paikallaan? Saattais olla työmääränä vähän +-0, mutta sitten se olis ainakin kunnossa. Noista purkuauton koneista kun ei oikein aina tiedä minkä savustus laitteen niistä sattuu saamaan? Huonolla tuurilla on aivan samanlainen paska.
Vaihtoehto 2
Jos nappais kannen vielä irti ja laittais uudet männänrenkaat ja kevyt hoonaus sylintereille. Kansi on jo laitettu. Mahtuuko tuossa ottamaan öljypohjan pois jos lohko on paikallaan? Saattais olla työmääränä vähän +-0, mutta sitten se olis ainakin kunnossa. Noista purkuauton koneista kun ei oikein aina tiedä minkä savustus laitteen niistä sattuu saamaan? Huonolla tuurilla on aivan samanlainen paska.
Re: Mondeo 3 ongelmia
Syyläriä ei tartte ottaa pois. Flekti koteloineen kyllä. Ajovalot kannattaa poistaa, niin helpottuu osien irroitukset sitä kautta. Otin ne pois vasta takaslaitossa.trj68 kirjoitti: ↑21 Marras 2020 19:03 Otitko syylärin pois, että mahtuuko se olemaan paikallaan? Imusarjan oot näköjään ainakin irrottanut noston takia.
Vaihtoehto 2
Jos nappais kannen vielä irti ja laittais uudet männänrenkaat ja kevyt hoonaus sylintereille. Kansi on jo laitettu. Mahtuuko tuossa ottamaan öljypohjan pois jos lohko on paikallaan? Saattais olla työmääränä vähän +-0, mutta sitten se olis ainakin kunnossa. Noista purkuauton koneista kun ei oikein aina tiedä minkä savustus laitteen niistä sattuu saamaan? Huonolla tuurilla on aivan samanlainen paska.
A/C kompura voi jäädä letkujen varaan (roikkuu tuossa ketjussa) sitten mehut/alipaineet karkaa, ohjaustehostimen pumpun joutuu tyhjentää öljyistä vaikka letkuihin jää, kun kiinnityspultit sen säiliön alla/takana. Laturi pois. Pakosarja pois suojapeltien ja sen moottorituen irroituksen jälkeen. Vesiletkut koneen etupuolelta pois/tulpaten, syyläriltä ei tartte irrottaa, lämppärin letkuihin pihdit (helpottaa ilmaustarvetta).
Johtosarjat/liittimet irti koneesta, mutta voivat jäädä muuten paikoilleen kun myötäävät tarvittavasti. Imusarjan iroituksessa ekaks suuttimet railiputkineen pois.
Vuoden sisään tehty koko koneen irroituksen vaatinut koneremppa. Kesällä kampuran etustefan takia nokkien ajoitus kolmesti, kampuran dampperi myös kolmesti. Kolmas kerta tuli nyt syksyllä kanneniroituksen takia (2. pakovena meni). Jakopään kasaa mieluiten ekan kerran irtomottiin. Sitten kun se tuttua, sen tekee konepaikollaan gynekologisesti ja kannattaa pestä konehuone hyvin ennen sitä
Hoonaus sotkuja kyllä tippu kampuralle. Lisäksi öljypohjan irroitus alakautta haastava kun tehtaa liimojen jäljiltä todella haastavasti kiinni. Kampuran takastefaa ei saa laatikkoa ja vauhtipyörää irroittamatta vaihettua. Alakerta runkolaakeripukkien tukikehikon takia ahdas, kk-pultit kyllä irrotettavissa. Työmaa todella ikävä jos selällään joutuu tekemään - ei ollut pilarinostinta..
Mulla tuo ykköspytyn tuhot oli vielä kaikki näkemättä - optiona oli vaihtoalakerran tai koko koneen hommaaminen..
Kiertokanki lyönyt lohkoon reiän - oli helppo hitsata irtaallaan, ja samoin tämä laakeripukkien kehikko (punaiset kohat)
Alakertaanhan Alfamer/Haynes ei tunne mitään mittoja/toleransseja, tai edes kiristysarvoja - mulla on pdf Ford/Mazda (tehtaan "Assembly.."), laita YV jos haluat..
Re: Mondeo 3 ongelmia
Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Taidan nyt kumminkin kallistua tuohon rengastushommaan, kun noi purkuautojen vaihtokoneet on just sitä lottoa mitä voi vaan kuvitella. Varsinkin kun kyseessä on tämä duratec.
Eiköhän sen kampuran saa jotenkin suojattua sen aikaa kun hoonaa ja putsaa pytyt. Rengastuksen jälkeen koneen luulis kestävän ainakin vähintään saman ajan kuin tuollasen vm 2004 auton koppakin kestää. Eihän tuosta tarvii nyt enää uusia muuta kuin ne männänrenkaat, kannentiiviste ja kannen pultit. Parin kolmen illan homma, ja on vielä liiankin hyvässä muistissa tuo kannen irrotus, ja myös jakopään laitto. Yksi uusi kannenpulttisarjakin sattuu olemaan jo tallin hyllyssä. Autodoc lähetti viimeksi kaksi sarjaa kannenpultteja?? Yhden tilasin ja maksoin.
Kiertokankien pukkien momentti olis kyllä hyvä tietää. Ja etsiä vielä jostain se motivaatio.
Eiköhän sen kampuran saa jotenkin suojattua sen aikaa kun hoonaa ja putsaa pytyt. Rengastuksen jälkeen koneen luulis kestävän ainakin vähintään saman ajan kuin tuollasen vm 2004 auton koppakin kestää. Eihän tuosta tarvii nyt enää uusia muuta kuin ne männänrenkaat, kannentiiviste ja kannen pultit. Parin kolmen illan homma, ja on vielä liiankin hyvässä muistissa tuo kannen irrotus, ja myös jakopään laitto. Yksi uusi kannenpulttisarjakin sattuu olemaan jo tallin hyllyssä. Autodoc lähetti viimeksi kaksi sarjaa kannenpultteja?? Yhden tilasin ja maksoin.
Kiertokankien pukkien momentti olis kyllä hyvä tietää. Ja etsiä vielä jostain se motivaatio.
Re: Mondeo 3 ongelmia
Uudelleenkäytölle max venyyneen pituus 46mm.
Kiristys; 1.vaihe; 29+/-3Nm, 2.vaihe 90+/-10ast
Btw. ookko koskaan kampuran kuningaspulttia uusinut? Saatavuus ollut kiven alla..
Re: Mondeo 3 ongelmia
Joo, se pultti tuli uusittua pari viikkoa sitten kun tuo kansi oli irti. Kävin hakeen sen pultin marmoritistiltä, rinta joupilta, ja tais maksaa n 10€?
Kiitokset momenttitiedosta.
Jos tänään purkaisi koneen osiksi, ja laittäis ens viikonloppuna kasaan? Uusilla männänrenkailla.
Jumissa ovat, eikä mitkään litkut ja muut taiat niihin näköjään auta. Muuta kuin männät vaan ihan suosiolla pöydälle.
Re: Mondeo 3 ongelmia
Eipä ollutkaan öljyrenkaat jumissa. Männät oli tosi puhtaat, johtuen varmaankin noista liotushoidoista joita tein moottorille ja öljy huuhtelut? Öljyrengas urassa olevat poraukset oli karstasta tukossa, eli eipähän sieltä ole öljyt mennyt läpi. Sylinterit ja männät oli muuten tosi hyvässä kunnossa.
Öljyrenkaat oli aivan kuoleentuneet, eikä niissä ollut enää mitään vastetta. Aivan loppuun väsähtäneet. Tilasin männänrengas setin ja muut hilppeet mitä kasaukseen tarvitaan. Ei kai siinä muuta kuin kone kasaan, ja eiköhän nyt luulis savutuksen loppuvan? Kyllä tuolta alakautta pääsi kohtuu hyvin irrottaan kiertokanget kun auto on puoli metriä ilmassa.
Kiertokangen laakereissa ei ole näköjään ollenkaan minkäänlaisia lukitus/sovitehahloja, eli pitäisköhän tuossa laittaa liuskat lukitteella kiinni, vai pysyvätkö ne miten yleensä paikallaan?
Tais tuosta mäntien irrotushommasta selvitä nyt kumminkin vähemmällä työllä kuin moottorin vaihdolla? 5-6 tuntia siihen meni että männät oli pöydällä, ja varmaankin menee se 8-10 tuntia kun sen kasaa?
Purkuautojen koneet saattaa olla ihan mitä vaan, ja huonolla tuurilla tulisi ihan samanlainen öljysavustin tilalle?
Öljyrenkaat oli aivan kuoleentuneet, eikä niissä ollut enää mitään vastetta. Aivan loppuun väsähtäneet. Tilasin männänrengas setin ja muut hilppeet mitä kasaukseen tarvitaan. Ei kai siinä muuta kuin kone kasaan, ja eiköhän nyt luulis savutuksen loppuvan? Kyllä tuolta alakautta pääsi kohtuu hyvin irrottaan kiertokanget kun auto on puoli metriä ilmassa.
Kiertokangen laakereissa ei ole näköjään ollenkaan minkäänlaisia lukitus/sovitehahloja, eli pitäisköhän tuossa laittaa liuskat lukitteella kiinni, vai pysyvätkö ne miten yleensä paikallaan?
Tais tuosta mäntien irrotushommasta selvitä nyt kumminkin vähemmällä työllä kuin moottorin vaihdolla? 5-6 tuntia siihen meni että männät oli pöydällä, ja varmaankin menee se 8-10 tuntia kun sen kasaa?
Purkuautojen koneet saattaa olla ihan mitä vaan, ja huonolla tuurilla tulisi ihan samanlainen öljysavustin tilalle?
Re: Mondeo 3 ongelmia
Hyvä niin, että hoitui onhan se iso aika säästö kun pois tartte nostaa..
Mulla tuntui tuo öljypohja olleen niin tiukassa vaikka yksikään pultti ei enää pitänyt kiinni. Eikä antautunut taltalla - olisin halunut nähdä silloin syyn mikä pidätteli kun kampura ei liikkunut edes varttikierrosta kun rojut laittoi vastaan (klik-klak). Vaihdoin nuo kk- ja runkolakrut samalla, vaikka ei niissä mitään vakavaa/pyörähtämistä ollut näkyvissä - periaatteessa olis mittojen puolesta voinut laittaa takas, mutta hinta ei ollut kummonen niille..
Purkuauton (chbb) tarkastetun täydellisen std-männän kiertokankineen tilasin briteistä, hinta vaivainen £23+rahti. Laakerit ja renkaat vielä vaihdoin kun sellaiset setissä joka pytylle tuli.
Ehjä 6000 CD -toosakin maksoi vain £28.. Ihan eri hinnoissa mitä täällä..
Tarkistettua Duratecin konetta olis saanut Virosta, Saksasta,, ilman apulaiteita n900€ (+rahti). Nekin ainakin 100tkm, ellei 2 sahattuja (saku vetää lutu pohjassa). Suomesta olis saanut yli 300tkm krematorioita (Ford/Mazda/Volvo) - aivan arvotuksia. Halvin olis ollut 200€, jos ite purkaa ja nostaa nokalta..
Päädyin sepittämään risaa... samalla sai kaikki paikat/kanavat puhtaaksi. Lähtökohta sellainen limaisen ruskea..
Mulla tuntui tuo öljypohja olleen niin tiukassa vaikka yksikään pultti ei enää pitänyt kiinni. Eikä antautunut taltalla - olisin halunut nähdä silloin syyn mikä pidätteli kun kampura ei liikkunut edes varttikierrosta kun rojut laittoi vastaan (klik-klak). Vaihdoin nuo kk- ja runkolakrut samalla, vaikka ei niissä mitään vakavaa/pyörähtämistä ollut näkyvissä - periaatteessa olis mittojen puolesta voinut laittaa takas, mutta hinta ei ollut kummonen niille..
Purkuauton (chbb) tarkastetun täydellisen std-männän kiertokankineen tilasin briteistä, hinta vaivainen £23+rahti. Laakerit ja renkaat vielä vaihdoin kun sellaiset setissä joka pytylle tuli.
Ehjä 6000 CD -toosakin maksoi vain £28.. Ihan eri hinnoissa mitä täällä..
Tarkistettua Duratecin konetta olis saanut Virosta, Saksasta,, ilman apulaiteita n900€ (+rahti). Nekin ainakin 100tkm, ellei 2 sahattuja (saku vetää lutu pohjassa). Suomesta olis saanut yli 300tkm krematorioita (Ford/Mazda/Volvo) - aivan arvotuksia. Halvin olis ollut 200€, jos ite purkaa ja nostaa nokalta..
Päädyin sepittämään risaa... samalla sai kaikki paikat/kanavat puhtaaksi. Lähtökohta sellainen limaisen ruskea..
Re: Mondeo 3 ongelmia
Se on hyvin yleinen ongelma näis 1.8 ja 2.0 HE koneissa et ne alkaa syömään öljyä. Meillä ku oli rouvan kauppakassina c-max 1.8i niin se ku alkoi syömään öljyä niin otin sen työajoon pariksi viikoksi taikka heitettiin perheen kanssa lomareissu sillä. Työajoa itsellä ku tuli viikossa helposti 600-1000km ja muumimaahan meiltä oli semmonen pikkusen alle 300 km per suunta. Eli esimerksi ku löi puhdistusaineet tankkiin ja lähti ajaan kohti muumimaata 100 - 120 km/h mittarissa niin öljynsyönti loppui ja taas rouvan työajolla kesti noin vuoden ennen ku öljynsyöntiä alkoi esiintymään. Sehän nyt oli täyttä myrkkyä ku rouvalla on 5 km per suunta töihin niin karstoittuuhan sellasella ajolla mikä tahansa vehje
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo 3 ongelmia
Tuosta läks öljypohja hyvin kivuttomasti irti. Pikkuisen napautti huohotinkopan alapuolella olevaan ulokkeeseen ja se oli siinä.
Kumma ilmiö että öljyrenkaiden alla olevista mäntien porauksista ne jakopään puoleiset reiät oli karstottuneet umpeen, mutta vaihdelootan päässä olevat reiät oli auki. Luulis äkkisteltään että öljynkierto ja palolämpötila on ihan sama molemmilla puolilla mäntää. Ilmeisesti ei ole, tai renkaiden ylimmäinen päittäis aukko on ollut jotenkin asiaan syyllinen?
Wiseco antaa jostain syystä männänrenkaille ylimmän renkaan aukkokohdan jakopään suuntaan, männäntapin suuntaisesti, ja seuraavan renkaan aukko 180 astetta toiseen suuntaan. Joku syy varmaan silläkin, ja liittyykö se jotenkin voiteluun? Tuskinpa se liittyy ainakaan painepuoleen. En tiiä, mutta laitan männänrenkaiden päittäis aukot tuon wisecon ohjeiden mukaisesti, vaikka tuossa ei oo wisecon männät. Kyllä kai se wiseco jotain männistä tietää? Samalla välys suuntauksella oon kasannut muutkin koneet, pääasiassa mp:n koneita, eikä ole tullut väljiä tai savukoneita.
Kumma ilmiö että öljyrenkaiden alla olevista mäntien porauksista ne jakopään puoleiset reiät oli karstottuneet umpeen, mutta vaihdelootan päässä olevat reiät oli auki. Luulis äkkisteltään että öljynkierto ja palolämpötila on ihan sama molemmilla puolilla mäntää. Ilmeisesti ei ole, tai renkaiden ylimmäinen päittäis aukko on ollut jotenkin asiaan syyllinen?
Wiseco antaa jostain syystä männänrenkaille ylimmän renkaan aukkokohdan jakopään suuntaan, männäntapin suuntaisesti, ja seuraavan renkaan aukko 180 astetta toiseen suuntaan. Joku syy varmaan silläkin, ja liittyykö se jotenkin voiteluun? Tuskinpa se liittyy ainakaan painepuoleen. En tiiä, mutta laitan männänrenkaiden päittäis aukot tuon wisecon ohjeiden mukaisesti, vaikka tuossa ei oo wisecon männät. Kyllä kai se wiseco jotain männistä tietää? Samalla välys suuntauksella oon kasannut muutkin koneet, pääasiassa mp:n koneita, eikä ole tullut väljiä tai savukoneita.
Re: Mondeo 3 ongelmia
Tehtaan prujun mukaan..
Vähän isona saattaa kuva näkyä kun täällä ei leveys/korkeus säätö toi bbkoodissa..
Vähän isona saattaa kuva näkyä kun täällä ei leveys/korkeus säätö toi bbkoodissa..
Re: Mondeo 3 ongelmia
Jo alkaa menemään ihmeelliseksi asiaksi tuo mondeon savutus. Kansi on laitettu ja on uudet männänrenkaat. Sylinterit on tosi hyvässä kunnossa eikä moottorissa ole muutenkaan kulumia eikä mekaanisia vikoja. Edelleen työntää vähän sinistä savua. Moottorin häiriövalo ei pala, ja muutenkin kone käy tosi nätisti ja tuntuu olevan ihan iskussaan. Mutta kun antaa koneelle kierroksia, niin edelleenkin työntää vähän sinistä ilmoille. Lambda on myös uusittu.
Ja jostain syystä lisäilmaventtiili ei toimi edelleenkään oikein. Kierokset pomppaa 4000rpm, ja sen jälkeen tippuu 2100 rpm, ja jää sitten huutamaan siihen. Jos jättää sen johdon irti, niin syttyy häiriövalo. Eli se on nyt pitänyt tulpata peltilätkällä ja sillä sulkea se ilmaventtiili. On kokeiltu myös toisella ilmaventtiilillä, ja aivan sama homma. Pcv venttiili on myös uusi. On kokeiltu myös toisella maf:lla, eikä silläkään ole mitään vaikutusta.
Nyt alkaa jo oma älli loppumaan.
Ecu vika?
Ja jostain syystä lisäilmaventtiili ei toimi edelleenkään oikein. Kierokset pomppaa 4000rpm, ja sen jälkeen tippuu 2100 rpm, ja jää sitten huutamaan siihen. Jos jättää sen johdon irti, niin syttyy häiriövalo. Eli se on nyt pitänyt tulpata peltilätkällä ja sillä sulkea se ilmaventtiili. On kokeiltu myös toisella ilmaventtiilillä, ja aivan sama homma. Pcv venttiili on myös uusi. On kokeiltu myös toisella maf:lla, eikä silläkään ole mitään vaikutusta.
Nyt alkaa jo oma älli loppumaan.
Ecu vika?
Re: Mondeo 3 ongelmia
Pcv on jo uusittu.
Voikohan syyllinen olla egr? Minua vähän epäilyttää että egr puhaltaa nyt jostain syystä ilmaa koko ajan läpi? Egr ei ole jumissa ja sen navoista mitaten vastusarvot on ok. Mutta se ei jostain syystä kumminkaan toimi oikein, tai se on koko ajan auki, kun auto käynnistyy? Lämpöanturikin tuli jo uusittua.
Tuo korkea käynti viittaa nyt joka tapauksessa siihen että jostain on pakko tulla imusarjaan enempi ilmaa, kuin mitä pitäisi. Imusarjassa ei ole vuotoa ja huohotinletku on ehjä. Eipä oo enää oikein muita vaihtoehtoja jäljellä kuin se että erg:n kautta puskee koko ajan lisäilmaa?
Lueskelin just myös toista viestiketjua egr:n ohittamiseen. Siinä oli joku ottanut egr moottorin ohjaustapin pois, ja sillä keinoin ohittanut egr:n, ilman häiriövaloa. Tekstiä oli kirjotettu onnistumisen puolesta ja sitä vastaan. Loppukaneetti jäi kumminkin vähän epäselväksi.
Leimalle pitäis nyt kumminkin viedä. Eli antaakohan se sitten vikakoodit obd mittauksessa, ja sytyttääköhän häiriövalon, jos tekee tuon ohituksen?
Joku anturi antaa tuolle lisäilmaventtiilille ecun kautta tietoa (ilmeisesti lämpötilasta) ja ohjaa sitä venttiiliä? Ja sitten joku, tai sama anturi, antaa myös egr:lle tiedon, ja ohjaa yhtälailla sitä egr:ääkin. Nämä kaksi osaa, egr ja lisäilmaventtiili (molemmat liikkuu käsin ja on putsattu oikein kunnolla ennen kasausta), ei nyt kumminkaan toimi oikein, eli se vika on oltava joko jossain anturissa, tai sitten ecussa? Johtosarja on ehjä, tarkastettu ja mitattu.
Ei tuon kanssa voi oikein muuta johtopäätöstä enää tehdä.
Moottori, imuputket yms kaikki muutkin mekaaniset härpäkkeet on fyysisesti täysin kunnossa, eli tuo vika juontaa nyt juurensa johonkin anturin antamaan väärään tietoon, tai ecun vikaan. Mutta mihin?
Käytin autoa testerissä ennen koneen aukaisua, ja vikakoodi oli nokka-akselin asentotunnistin: low. ( ja silloin vielä ne täysin kuoleentuneet öljyrenkaat) Mutta vastusmittauksen mukaan asentoanturi on ehjä ja sen vastusarvo just sitä mitä pitää ollakin. Ja mitä tuo low=matala sitten mahtoi tuossa tapauksessa tarkoittaa? Eipä tiennyt se korjaamon kaverikaan. Yleensä kuulema se asentoanturi joko toimii, tai ei toimi sitten ollenkaan?
Yhtä pihalla kuin minä.