Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Freeze kirjoitti: ↑26 Loka 2020 11:41
Moottoritilasta löytyy kyllä se sulakeboksi akun vierestä, päällykansi irti ja alla on kaksi jytkyä kaapelia ja kaksi isoa kiinnityskahvaa. Noiden allako ne on? Kahvat vaan auki?
Taitaa olla joku "relay module compartment"?
Tuosta näkyy. https://youtu.be/ygtehm-8G3o
Johdot vaan oikeessa järjestyksessä takas.
En muista yltääkö nuo kaksi isoa kaapelia ristiin.
Minä en irrotanut niitä kaapeleita, koska niissä lukee muistaakseni "Do not remove" tjsp.
Avasin vain ne "välikannen" linkun joilla kansi lähtee kaapeleineen päivineen irti.
Asia on mielsestäni vähän huonosti neuvottu ohjekirjassakin. Kuitenkin sulakkeita pitäisi pystyä vaihtamaan tien poskessakin.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 26 Loka 2020 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sisäkotelossa taisi lukea "scrap if dropped" ainakin, vilkaisen kun muistan.
Edit: juu, näin on. Siellä ei puhuta mitään ettei liittimiä saa irroittaa. Ainakaan minulla. Vain se, että se sulakeboksi pitää uusia, jos pudotat sen.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv
Tuon boxin hintaa ei kyllä osaa arvata yhtään.
Voi olla halpa, niinkuin moni foordin osa on suhteessa moneen muuhun merkkiin, mutta silti se voi olla tuurilla aika kallis kuitenkin..
Freeze kirjoitti: ↑26 Loka 2020 13:15
Sisäkotelossa taisi lukea "scrap if dropped" ainakin, vilkaisen kun muistan.
Edit: juu, näin on. Siellä ei puhuta mitään ettei liittimiä saa irroittaa. Ainakaan minulla. Vain se, että se sulakeboksi pitää uusia, jos pudotat sen.
Piti oikein käydä katsomassa, että mitä siellä lukee.
Oleassa olet.
Menin 10-0 halpaan kun olen siitä hämärässä lukenut: "scrap if opened"
Ryhmätestissä Focus Active 1.0 155 hp kevythybridi sai testissä parhaat pisteet 9,0, päihitti Golfin 0,1 pisteellä, muut testissä Toyota Corolla ja Mazda 3. Corolla oli hännänhuippu karvan verran huonompi kuin Mazda. Corolla loisti oikeastaan vaan kulutuslukemissa. Autoissa oli manuaalilootat vain Corollassa automaatti.
@rsk@ kirjoitti: ↑28 Loka 2020 15:08
Tekniikan maailman testissä näytti olevan Focus Active. Mitenhän lienee pärjännyt...
Tilasin lehden vain tuon kestotestin takia, mutta nyt kun tuoreimmassa numerossa autossa on 59tkm mittarisssa eikä auton taivalta ole tuota solenoidin vaihtoa lukuunottamatta juuri käsitelty, niin peruin koko paskan.
Yhteenveto lienee ensi numerossa joka vielä pitäs kolahtaa, katsellaan mitä sanotaan..
nestori2 kirjoitti: ↑28 Loka 2020 16:10
Ryhmätestissä Focus Active 1.0 155 hp kevythybridi sai testissä parhaat pisteet 9,0, päihitti Golfin 0,1 pisteellä, muut testissä Toyota Corolla ja Mazda 3. Corolla oli hännänhuippu karvan verran huonompi kuin Mazda. Corolla loisti oikeastaan vaan kulutuslukemissa. Autoissa oli manuaalilootat vain Corollassa automaatti.
Tätä juuri hain. Oli vähän väärä sanavalinta, mutta mikäs nyt on kun Volkkari ei ollutkaan tekniikanmaailman suosikki.. Tai sitten Focus oli niin paljon parempi.
Täytys muuten Golf käydä koeajamassa.
att5 kirjoitti: ↑24 Loka 2020 14:53
Se muutama kymmenen metriä maantiellä on jo paljon.
Mukautuvissa ledeissä pitkät saattaa olla päällä vaikka vastaan tulisi autoja. Valokeila vaan mukautuu niiden mukaan. Silloin normi ledien hieman pidempi kantama on aika merkityksetön asia. Harvoin jos koskaan valmistaja myy selvästi huonompaa varustetta kalliimmalla hinnalla. Korkeammalle hinnalle on lähes aina syynsä. Itse en ainakaan vaihtaisi mukautuvia ledejä enää muihin valoihin. Tämä silti, vaikka halogeeneissa olisi pidempikin valokeila. Sama koskee automaattivaihteita, automaatti-ilmastointia, webastoa kaukosäädöllä jne. Kaikkien varusteiden hinnalle löytyy kyllä peruste
Hessu81 kirjoitti: ↑01 Marras 2020 20:12
Kaikkien varusteiden hinnalle löytyy kyllä peruste
Toisinaan tulee katseltua uutta ajoneuvoa nykyisen tilalle ja lisävarusteiden valinnoissa harmittaa, kun joitain tulee paketteina, joiden kokoonpanosta enin osa ei lainkaan kiinnosta. Eräällä vaihtoehtomerkillä ei (ainakaan kerrota) ole esim. lämmitettävää tuulilasia, joka sekin on mukava. Eipä enää viitsisi sivulasejakaan käsin liikutella jne.
Olen ihmetellyt, kuinka huonot ne Focuksen valot oikein on, kun moni joutuu lisäämään erilaisia viritelmiä. Joskus näkee varsin hirveitä lintulautoja nokalla.
ynjevi kirjoitti: ↑01 Marras 2020 20:27
Olen ihmetellyt, kuinka huonot ne Focuksen valot oikein on, kun moni joutuu lisäämään erilaisia viritelmiä. Joskus näkee varsin hirveitä lintulautoja nokalla.
Ei ne ole lainkaan huonot - kaksi vuotta ajellut adaptiivisilla ledeillä enkä pois antaisi. Pitkien kantama on ainakin minulle riittänyt täysin ja tuo adaptiivisten adaptoituminen muuhun liikenteeseen toimii loistavasti. Kaikissa ajotilanteissa on valoa riittänyt eikä ole tullut pieneen mieleenkään ripustella keulaan mitään ylimääräistä supernovaa. Tai sitten olen vaan laiska kun ei oikein muu kiinnosta kun vain ajaa.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
ynjevi kirjoitti: ↑01 Marras 2020 20:27
Olen ihmetellyt, kuinka huonot ne Focuksen valot oikein on, kun moni joutuu lisäämään erilaisia viritelmiä. Joskus näkee varsin hirveitä lintulautoja nokalla.
Ei ne ole lainkaan huonot - kaksi vuotta ajellut adaptiivisilla ledeillä enkä pois antaisi. Pitkien kantama on ainakin minulle riittänyt täysin ja tuo adaptiivisten adaptoituminen muuhun liikenteeseen toimii loistavasti. Kaikissa ajotilanteissa on valoa riittänyt eikä ole tullut pieneen mieleenkään ripustella keulaan mitään ylimääräistä supernovaa. Tai sitten olen vaan laiska kun ei oikein muu kiinnosta kun vain ajaa.
Hieman voisi kirkkaammat olla, edellisen kärryn xenonit oli kirkkaammat. Lisäksi omaan makuu laskee hitaassa (alle 50 km/h?) vauhdissa valokuvion turhan alas. Muutenhan noi on erinomaiset. Kuvio on tasainen ja kattava. Kulmavalot (ei sumuvalot) myös erinomaiset.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019
Kyllä ne adaptiiviset LEDit ovat ainakin omasta mielestäni olleet hintansa arvoiset. Hyvin näkee ajaa ja automatiikka toiminut moitteetta. Kantamaa löytyy ihan riittävästi, ainahan sitä voisi toki olla enemmänkin, mutta näkyvyys on huomattavasti parempi kun voi ajaa pitkät päällä vaikka joku menisi edellä tai tulisi vastaan. Välillä naurattaa kun edessä menee joku halogeenituikuilla ja omat valot valaisevat takaa ohi edellämenevän valoja pidemmälle.
Omalle Focukselle tulee vuodenvaihteessa kaksi vuotta täyteen ilman suurempia ongelmia ja ihan tyytyväinen autoon kokonaisuutena. Vaihtoon menee kylläkin alkuvuodesta kun tulee siirryttyä takaisin työsuhdeautoilijaksi ja juuri tilaukseen mennyt Superb saapuu. Mondeo alkaa olemaan jo sen verran vanha malli (eikä saanut häikäisemättöä kaukovaloja) ettei ollut enää vaihtoehto.
Vaakku kirjoitti: ↑02 Marras 2020 09:33
Välillä naurattaa kun edessä menee joku halogeenituikuilla ja omat valot valaisevat takaa ohi edellämenevän valoja pidemmälle.
Edellä olevaa ei ihan välilläkään naurata, kun vaikuttaa siltä, että takana tulevalla on pitkät päällä.
Vaakku kirjoitti: ↑02 Marras 2020 09:33
Välillä naurattaa kun edessä menee joku halogeenituikuilla ja omat valot valaisevat takaa ohi edellämenevän valoja pidemmälle.
Edellä olevaa ei ihan välilläkään naurata, kun vaikuttaa siltä, että takana tulevalla on pitkät päällä.
Omassanikin mukautuvat ja voi kyllä sanoa, että osaavat kyllä muotoilla valokuvion niin hienosti, ettei edessä oleva kyllä häiriinny
Vaakku kirjoitti: ↑02 Marras 2020 09:33
Välillä naurattaa kun edessä menee joku halogeenituikuilla ja omat valot valaisevat takaa ohi edellämenevän valoja pidemmälle.
Edellä olevaa ei ihan välilläkään naurata, kun vaikuttaa siltä, että takana tulevalla on pitkät päällä.
Melko erikoinen kommentti. Mitäs väliä sillä on jos "vaikuttaa olevan pitkät", kun ei ne häikäise.
Ei ainakaan Focuksen led-tekniikan ajovalot huonot ole, joskaan ei luokkansa parhaimmistoakaan. Lyhyille ei paljoa voikaan tehdä, mutta itse ymmärrän hyvin miksi lisävaloja asennetaan kaukovaloiksi. Suht edullisesti saa vaikka asennettuna ja valot on kyllä kertalaakista aivan eriluokkaa kuin vakiovalot.
Hankkisin sellaiset heti jos ajaisin enemmän pimeitä ja suht hiljaisia maanteitä.
Focuksen kulma-/sumuvalot on osoittautuneet aivan turhiksi näkemisen kannalta. Sumuvaloja ne tuskin onkaan ja risteyksissä sivulle valaisu surkeaa. Lähinnä näyttää hyvältä ja coolilta.
Jokunen viikko sitten kerroin että peilin saattovalo oli murjahtanut tai välkytti. Se oli korjattu minuutissa. Talttapäällä valaisin irti, löysällä ollut johto irti, liitintä kevyesti puristaen tiukemmalla ja siinä se. Samalla varmistin toisen peilin ja aika löysällä oli liitos siinäkin.
En ole koskaa koeajanut mukautuvilla ledeilä varustettua focusta pimeään aikaan joten en osaa verrata niihin mutta ei nuo perusleditkään huonot ole.
Ajan paljon pitkää matkaa ympäri vuoden ja mielestäni automatiikka hoitaa hommansa kiitettävästi. Ei siihen pitkien valojen viikseen juuri tarvitse koskea.
Ainoaastaan se joskus häiritsee, että jos ympärillä on todella pimeää ja synkkää ja sitten edessä häämöttää katuvaloja tai jonkun ureilukentän valot kaukaisuudessa niin automatiikka ei aina vaihdakaan takaisin pitkille vastaantulijan jälkeen.
Tai "vaihtaa" on väärä termi. Jollain tavalla se säätää sitä portaattomasti niin että kuljettaja ei huomaa vaihtohetkeä kuin merkkivalosta. Valokeila vain muuttuu liki huomaamattomasti.
Kyllä sen valokeilan muuttumisen huomaa, vastaantulevan auton jälkeen näet kuinka 2 osakeilaa kiepsahtaa tien reunoilta takaisin kaistojen päälle. Valoja kääntämällähän se tehdään. Mutta todella huomaamaton on, monesti on sormi valokatkaisimen lähellä odottamassa koska noin 10% räpsyttelee kirkkaista valoista ahdistuneena.
Joskus myös auto jättää pitkät päälle, todennäköisin syy on lasin likaantuminen anturin päältä.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv
Näissä ei adaptiivisissa led-valoissa kaukovaloautomatiikka toimii muutoin hyvin, mutta vaihtaa aivan liian aikaisin lyhyille. Myöskään pitkille ei vaihda kovin herkästi, jos ei ole täysin pimeitä tieosuuksia. Sateellakin vaihtaa huonommin pitkät päälle. Kyllä tuo nyt pääosin toimii, mutta ei tee autuaaksi
Ei ole vielä sattunut kohdalle semmosta sopivaa kuurakeliä, että alkas jäätämään valoja ja tuulilasia. Lämmitettävän tuulilasin ansiosta kyllä näkyvyys säilyy ulos huonommallakin kelillä, mutta....