Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Grasil
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Maalis 2020 22:56

Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Grasil »

Morjens,

Löytyykö tietoa foorumilta mikä on mekaaninen ennakko vakio Boschilaisessa virranjakajassa?

Tai millä kierroksilla kannattaisi kokonaisennakko säätää/tarkistaa?
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja tursas »

Nää löytyy Sierran Korjausoppaasta..hyvässä lykyssä netistä kun ettii Ford Sierra Haynes Manual...mikäs OHC, vuosimalli, kone ja kaasari ? Kierrokset 900 ja alipaineletku irti..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Ennakko 10ast. EYKK
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Toxox »

corttiina san petso kirjoitti: 16 Touko 2020 09:02 Ennakko 10ast. EYKK
Nyt kylläkin kysyttiin mekaanista ennakkoa, ei sytytysennakkoa.

http://www.torinoproject.com/tech/ignition.htm

http://www.fordmanuals.org/page-1446.html
Grasil
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Maalis 2020 22:56

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Grasil »

tursas kirjoitti: 16 Touko 2020 03:03 Nää löytyy Sierran Korjausoppaasta..hyvässä lykyssä netistä kun ettii Ford Sierra Haynes Manual...mikäs OHC, vuosimalli, kone ja kaasari ? Kierrokset 900 ja alipaineletku irti..
1600 '86, e-max lohko, kiristetty taunus 1.6 OHC kansi, 266 burton vääntävä nokka, Weber DCOE 40 tuplat.
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja tursas »

Grasil kirjoitti: 16 Touko 2020 12:59
tursas kirjoitti: 16 Touko 2020 03:03 Nää löytyy Sierran Korjausoppaasta..hyvässä lykyssä netistä kun ettii Ford Sierra Haynes Manual...mikäs OHC, vuosimalli, kone ja kaasari ? Kierrokset 900 ja alipaineletku irti..
1600 '86, e-max lohko, kiristetty taunus 1.6 OHC kansi, 266 burton vääntävä nokka, Weber DCOE 40 tuplat.
Jahas..olen sitten samaa mieltä corttiina san petson kanssa.. :D

Ennakko 10ast. EYKK
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Toxox »

tursas kirjoitti: 16 Touko 2020 13:17
Grasil kirjoitti: 16 Touko 2020 12:59

1600 '86, e-max lohko, kiristetty taunus 1.6 OHC kansi, 266 burton vääntävä nokka, Weber DCOE 40 tuplat.
Jahas..olen sitten samaa mieltä corttiina san petson kanssa.. :D

Ennakko 10ast. EYKK
Vieläkään ei tullut vastausta kysyjälle, eli paljonko on mekaaninen ennakko.
Perusennakko + mekaaninen ennakko= kokonaisennakko. Se perusennakko on tuo 10ast.
Grasil
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Maalis 2020 22:56

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Grasil »

Toxox kirjoitti: 16 Touko 2020 13:28
tursas kirjoitti: 16 Touko 2020 13:17

Jahas..olen sitten samaa mieltä corttiina san petson kanssa.. :D

Ennakko 10ast. EYKK
Vieläkään ei tullut vastausta kysyjälle, eli paljonko on mekaaninen ennakko.
Perusennakko + mekaaninen ennakko= kokonaisennakko. Se perusennakko on tuo 10ast.
Perusennakko tällä hetkellä 13,5 astetta, tosin YKK on varmistamatta.

Netistä löytyy kyllä korjausopas, mutta siellä ei ole kuin perusennakko. Ja nyt kun on mietoa viriviriä niin perusennakko voi olla mitä vain 8-16 asteen väliltä, riippuen tyhjäkäyntiseoksesta.
Rikkaampi seos = suurempi ennakko - laihempi seos = pienempi ennakko.
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Jep, se perusennakko on silloin ok kun toimii hyvin eikä nakuta. Korvakuuloltahan noita ennen säädettiin, jakajan kääntelyä kunnes kierrokset isoimmalla, sitten ajamaan ja jos nakutti vähän myöhäisemmälle. Mutta mistä tuo mekaaninen ennakko, eipä sen tietäjiä taida enää juurikaan löytyä.
Grasil
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Maalis 2020 22:56

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Grasil »

Toxox kirjoitti: 16 Touko 2020 14:34 Jep, se perusennakko on silloin ok kun toimii hyvin eikä nakuta. Korvakuuloltahan noita ennen säädettiin, jakajan kääntelyä kunnes kierrokset isoimmalla, sitten ajamaan ja jos nakutti vähän myöhäisemmälle. Mutta mistä tuo mekaaninen ennakko, eipä sen tietäjiä taida enää juurikaan löytyä.
Täytyy kokeilemalla selvittää, kunhan ekaksi on vaihtanut mustat venttiilivarren kumit ”niihin vihreisiin”.

Eli kokeiluhan menee siten, että alipaineletku tulpattuna
-tyhjäkäynnillä ennakon tsekkaus 600-900 rpm.
-1000 rpm
-1500 rpm
-2000 rpm
....
Kunnes on saavutettu kierrosnopeus, jossa ennakko ei enää muutu => kokonaisennakko, josta perusennakko vähentämällä saadaan mekaaninen ennakko ja tiedetään 500 rpm:n tarkkuudella mekaanisen ennakon maksimikohta.

Luultavasti jossain 4000-5000 rpm:n välillä, optimaalinen olisi 3200-4000 välillä, tavoitelukema 3500 rpm. Tähän pääsee vain ropaamalla jakajan jousia, kun taas mekaanisen ennakon rajoittamiseksi pitää vaihdella jakajan painoja. Tieto tuolta Torino sivuilta..
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Kokeilemalla se täytyy varmaan selvittää, Ja jos vipuja haluaa muuttaa joutuu varmaan modifoimaan vanhoja.
Vipusatseja ei varmaan löydy.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Eikös nuo laittanu virimalleihin jo digiboxit virranjakajien paikalle kun tuppas jakajat sekoomaan kun jenkaa anto,näin ainakin kaverin pojan Escossa jossa 2L OHC
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Perusennakko tosiaan kaasari-oharille 1.6:n tapauksessa 8ast, 2.0:lle 10ast. ja ruiskuversiolle 12ast, mutta.. nämä siis vakiokoneille. Mulla oli parilitrasen päällä Tanen 1.6 kansi Bf134-nokalla, puristussuhde n. 11:1, tällä kombolla pidin perusennakon alle 10 jolloin ei naulannut vaikka rajoittimelle (6k rpm) asti huudatti kesä helteessä. Kuitenkin jos laittoi 10 tai enemmän niin naulasi siinä 5000rpm kohdalla 3-vaihteella. Tuo tekniikka oli siis ruiskulla ja harmaalla-Motocraft-jakajalla. Ja tosiaan perusennakko tulee säätää alle 1000rpm käynti nopeudella ja lämpimällä koneella, muuten ei pidä säädöt paikkaansa ja ennako on reippaasti pielessä. Yleensä miedosti viritetyssä vaparissa sytkän puolesta selvitään jo sillä perusennakonsäädöllä :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Grasil
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Maalis 2020 22:56

Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko

Viesti Kirjoittaja Grasil »

duckworth kirjoitti: 16 Touko 2020 18:22 Perusennakko tosiaan kaasari-oharille 1.6:n tapauksessa 8ast, 2.0:lle 10ast. ja ruiskuversiolle 12ast, mutta.. nämä siis vakiokoneille. Mulla oli parilitrasen päällä Tanen 1.6 kansi Bf134-nokalla, puristussuhde n. 11:1, tällä kombolla pidin perusennakon alle 10 jolloin ei naulannut vaikka rajoittimelle (6k rpm) asti huudatti kesä helteessä. Kuitenkin jos laittoi 10 tai enemmän niin naulasi siinä 5000rpm kohdalla 3-vaihteella. Tuo tekniikka oli siis ruiskulla ja harmaalla-Motocraft-jakajalla. Ja tosiaan perusennakko tulee säätää alle 1000rpm käynti nopeudella ja lämpimällä koneella, muuten ei pidä säädöt paikkaansa ja ennako on reippaasti pielessä. Yleensä miedosti viritetyssä vaparissa sytkän puolesta selvitään jo sillä perusennakonsäädöllä :)
Vielä hiukan hakusessa nuo Weberien tyhjäkäynnin seokset, kun tuntuu tumppaavan koneen heti säätöruuvien ollessa vain 1 kierroksen auki, 2 kierrosta auki ja tolla 13,5 perusennakolla näyttäis futaavan ainakin paikallaan. Tää on vähä tällainen ikuisuusprojekti - 12 vuotta ollut kilvet palautettuna ja isäukko viime syksynä luovutti tän mulle talliin ropattavaksi :)

Täytyy varmistaa toi YKK, laittaa sytkä näyttää jotain 8 ja 10 asteen lukemaa perusWebru säädöillä. Ensiksi täytyy vaihtaa nuo venttiilinvarrenkumet "niihin vihreisiin". Kakkosen ja kolmospytyn pako kumet antautuneet tässä ihan muutamalla käyttötunnilla.
Vastaa Viestiin