Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
minan kirjoitti: ↑26 Helmi 2020 17:38
Tai sitten vain koskee yksittäisiä litrasia koneita, jotka sitten ovat varmaankin jotain maanantaikappaleita. Omassa ei tunnu lainkaan ylimääräisiä tärinöitä. Lisäksi mm. Tekniikan maailman testeissä kehuttiin Focuksen lepuutustoiminnon huomaamattomuutta muihin merkkeihin verrattuna.
Ainakin meillä on 1.0:ssa hieman tärinää kun ajelee kahdella pytyllä. Ei paha mutta kuljettaja kyllä huomaa sen ajossa. Muut kyydissä eivät. Sporttimoodi helpottaa.
Oletteko muuten kiinnittäneet huomiota tyhjäkäynnin ääneen? Se kuulostaa hieman mopon pörinältä kun vain kahdella käy.
mjasa kirjoitti: ↑26 Helmi 2020 18:17
Se, että osalla on vaihdeltu esim. akkua ei mielestäni ole yhtään sen parempi ratkaisu kuin pitää anturi irti jos ongelman syy on muualla eli tuossa "älykkäässä" latauksessa.
Mulla tosiaan eka talvi meni ongelmitta Webaston kanssa. Joskus viime kesänä alkoi start-stopin ongelmat ja sitten ei syksyllä enää Webastokaan toiminut. Akku testattiin kaksi kertaa ja kummallakin kerralla akku oli mukamas kunnossa.
Nauhoitin sitten itse akun latautumisesta OBD-väylän kautta dataa, jossa näkyi että akku ei ota virtaa vastaan ja auton arvioima varaustaso oli jotain vähän yli 50%. Lähetin datat huoltoliikkeelle ja vihdoin suostuivat vaihtamaan akun. Nyt Webasto toiminut noin neljä kuukautta moitteetta vaikka päivittäiset ajot lyhenivät 130 km -> 20 km.
Eli ainakin omalla kohdalla ainut ongelma taisi olla akku.
En ymmärrä miksi porukka haukkuu smart chargea. Se lataa sen akun 80 %. Webasto vaatii muistaakseni 60 %. Ei se sen smart chargen syy aina ole, jos akku ei lataudu. Eri asia tietty noissa tapauksissa, joissa hall-anturin kalibrointi ei onnistu ja varaustaso arvioidaan väärin.
Vootrson kirjoitti: ↑26 Helmi 2020 17:44
Esimerkiksi tällä viikolla jo kolmena aamuna Levillä Webasto on pöhissyt aamuisin n 20-30 min jonka jälkeen 5 min ajo hissille ja illalla takas. Pakkasta viimeiset päivät ollut aamuisin noin 20-25 astetta...
Epäilen että noilla pakkasilla ja 5min ajoilla se Webasto saattaa lopettaa sen pöhinän joku aamu. Ei mitenkään jääkylmä akku ehdi latautua noin lyhkäsillä ajoilla tuollaisilla pakkasilla.
Joo niin varmasti tekee. Ajattelin vain kokeilla, miten riittää mehua akussa kun on lukenut täältä näistä suht veemäisistä akkuongelmista, että miten omassa pelaa kun ei ole juurikaan kotona päässyt tänä talvena kokeilemaan. Pitää ottaa joku puolen tunnin moottorijarrutusretki pikapuoliin kun ei tosiaan mikään toimivakaan järjestelmä tällaista kestä.
Noniin, Webasto ei ollut työpäivän päätteeksi käynnistynyt alhaisen akun varaustason takia. Auto viettää yöt lämpimässä tallissa, ajetaan päivittäin 30-140km. Aamulla lämpimästä tallista 62km maantietä töihin ja päivän päätteeksi akku muka tyhjä. Webasto käy korkeintaan pari kertaa viikossa. No, olihan tänään pakkasta pari astetta.
Ensimmäinen kerta ikinä minkään auton kanssa kun näin käy. 2300km mittarissa. Jotain vikaa näissä kyllä on. Onneksi kaukokännistys toiminut aina . Jatketaan toistaiseksi sillä.
.
Ilman lämmitystä ja pari kymmentä pakkasta. Sellanen pari kilometriä saa ajella ilmastointi automaatilla ennenkuin sisätiloihin alkaa vähän tulemaan lämmintä sisätiloihin. Jos pitäs kylmänä aina lähtee, täytys säädellä varmaan lämmitystä. Lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin käytössä pari tuntia tai yli, niin ei pakkasella väliä. Yllättävän hyvin tuo lohkolämmitin lämmittää moottoria. Parkkitutkien äänessä säröä kylmästarttien jälkeen, eli ei välttämättä olis webasto pelannut. Käyntiin kyllä tärähtää terävästi.
@rsk@ kirjoitti: ↑26 Helmi 2020 21:23
Ilman lämmitystä ja pari kymmentä pakkasta. Sellanen pari kilometriä saa ajella ilmastointi automaatilla ennenkuin sisätiloihin alkaa vähän tulemaan lämmintä sisätiloihin. Jos pitäs kylmänä aina lähtee, täytys säädellä varmaan lämmitystä. Lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin käytössä pari tuntia tai yli, niin ei pakkasella väliä. Yllättävän hyvin tuo lohkolämmitin lämmittää moottoria. Parkkitutkien äänessä säröä kylmästarttien jälkeen, eli ei välttämättä olis webasto pelannut. Käyntiin kyllä tärähtää terävästi.
Moro!
Itse käyttänyt Tammerin maskipeittoa jo pari kuukautta ST-Fiestassa,puolet nopeammin lämpeää ja voi käyttää +5 --< Meinaan toi 1,5ECOT lämpiää muuten kehnosti...
Harri
"Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
mjasa kirjoitti: ↑26 Helmi 2020 18:17
Se, että osalla on vaihdeltu esim. akkua ei mielestäni ole yhtään sen parempi ratkaisu kuin pitää anturi irti jos ongelman syy on muualla eli tuossa "älykkäässä" latauksessa.
Mulla tosiaan eka talvi meni ongelmitta Webaston kanssa. Joskus viime kesänä alkoi start-stopin ongelmat ja sitten ei syksyllä enää Webastokaan toiminut. Akku testattiin kaksi kertaa ja kummallakin kerralla akku oli mukamas kunnossa.
Nauhoitin sitten itse akun latautumisesta OBD-väylän kautta dataa, jossa näkyi että akku ei ota virtaa vastaan ja auton arvioima varaustaso oli jotain vähän yli 50%. Lähetin datat huoltoliikkeelle ja vihdoin suostuivat vaihtamaan akun. Nyt Webasto toiminut noin neljä kuukautta moitteetta vaikka päivittäiset ajot lyhenivät 130 km -> 20 km.
Eli ainakin omalla kohdalla ainut ongelma taisi olla akku.
En ymmärrä miksi porukka haukkuu smart chargea. Se lataa sen akun 80 %. Webasto vaatii muistaakseni 60 %. Ei se sen smart chargen syy aina ole, jos akku ei lataudu. Eri asia tietty noissa tapauksissa, joissa hall-anturin kalibrointi ei onnistu ja varaustaso arvioidaan väärin.
Niin no...kriitikki lienee kai yleisesti ihan paikallaan tätä virranhallintaa kohtaan jos se on toteutettu niin, että kalibrointi tai mikä nyt sitten ikinä onkaan, aiheuttaa sen, ettei tarpeellista varustetta voi käyttää.Tottakai akkukin voi olla viallinen, mutta enemmän laittaisin sen piikkiin, että tuossa virranhallinnassa menee jotain pieleen mikä tuon aiheuttaa. Nyt kun olen kokeilumielessä ilman tuota anturia mennyt niin jännä, että kaikki toimii ilmeisen normaalisti.
Edelleen nostaisin esille tuon TCU moduulin valveillaolo-ongelman akku/virtaongelmien syypäänä. Olen mitannut 0,5A virran pari tuntia pelti raollaan seisseestä autosta. Ilmeisesti tuo pellin aukiolo sotkee tilanteen mutta tuo kulutus vastaa havaintoa että ongelman päällä ollessa varausta häviää noin 15%/vrk. Eli jos tavoitetaso on 80%, loppuu webasto toiminta äkkiä ilman ajoa. Noin 70% on raja start/stopille, 60 webastolle, 50 avainantureille ovissa. Tuosta voi arvuutella omaa akun tasoa ilman lukijaa.
Toki voi olla että vain kalibroituminen menee sekaisin jatkuvasta vuotovirrasta. Se selittäisi miksi ongelmatilanteessa vaikuttaa että akkuun ei virtaa mene vaikka latausjännite on tapissaan (14.7-9v). Oikeasti toki menee. Tällöin auto ei sitä juuri noteeraa vaikka ajosuorite olisi pitkäkin.
TCU resetointi vaikuttaisi poistavan ongelman, mutta se voi alkaa uudestaan. Tähän siis softapäivitystä odotellaan.
Latausjännite alkaa nähdäkseni reagoida moottorijarrutusta vasta kun tavoitetaso akkua (80) on saavutettu. Muutoin latausjännite on jatkuvasti korkea.(voi seurata mittaristosta, latausjännite on korkea aina käynnistyksen jälkeen hetken aikaa varauksesta riippumatta - oman kokemuksen mukaan) Kyllä akkua ladataan nähdäkseni myös yli tuon tason yli ajossa mutta noin 13V jännitteellä lataus on hidasta. Moottorijarrutuksessa sitten jännite nousee.
Omastani huolto on saanut ongelman pysymään poissa tekemällä TCU resetin ja 'uudelleenkonfiguroinnin' mutta tuokaan ei ensimmäisellä kertaa toiminut vaan alkoi viedä virtaa uudestaan.
PS. Suosittelen tiivistä maskipeittoa 'lämpimästi' ainakin 2L diesel omistajille. Ero on lämpiämisessä ja lämmön pysymisessä sammuksissa selvä.
-Kj- kirjoitti: ↑27 Helmi 2020 07:14
PS. Suosittelen tiivistä maskipeittoa 'lämpimästi' ainakin 2L diesel omistajille. Ero on lämpiämisessä ja lämmön pysymisessä sammuksissa selvä.
Ihan samaa voin suositella myös bensoille. Fordin aktiivisen säleikön toimintalogiikka ei ole tiedossa, mutta ei se ainakaan kiinni malta pysyä. Nollakelistä kylmempään sais olla koko ajan kiinni. Alamaski ollut kiinni koko talven ja ylämaskikin kestäis olla melkein kokonaan, eikä etelän talvessa puhuta tänä vuonna edes miinusasteista. Mutta toiset paahtaa webasto päällä keula auki... toki, jokaisen oma valinta.
Rusakko_ kirjoitti: ↑27 Helmi 2020 11:19
Ihan samaa voin suositella myös bensoille. Fordin aktiivisen säleikön toimintalogiikka ei ole tiedossa, mutta ei se ainakaan kiinni malta pysyä.
Kyllä sen AGS:n pitäisi olla kokonaan kiinni talvella, jos moottori ei ole saavuttanut oikeaa käyntilämpötilaa.
En tiedä ohittaako AC:n käyttö sitten tuota (vaikka talvella ei kompressori pyörikkään), itselläni on talvella AC OFF. https://www.youtube.com/watch?v=6K4eh-BDR9g
minan kirjoitti: ↑14 Helmi 2020 10:56
Viime talvena oli kunnolla kylmää ja harvemmin käytiin nollan yläpuolella. Silloin tuo monia litrasia riivannut pakokaasusuodatin pysyi itsellä tyytyväisenä.
Nyt on pääasiassa plussaa, mutta kun on vähänkin pakkasen puolella tulee parin minuutin sisään ilmoitus, että suodatin ylärajalla. Ajoprofiilista kyllä puuttuu pari pidempää matkaa (lähes kaikki ajot nyt alle 30min viime viikkoina) viime vuotiseen verrattuna, mutta ero ei ole kuitenkaan radikaali. Selittääkö tuo sitten suodattimen ”heräämisen” vai onkohan joku muu päivitys asialla. Omaan autoonihan ei mitään suodattimeen liittyvää päivitystä asennettu viime vuonna, koska vika pysyi poissa ilmankin. Pitääpi kysellä asiasta, kun vien piakkoin kilometrihuoltoon.
Niin ja tätä ilmiötä ei muuten esiintymyt vielä tammikuun puolessavälissä
Voisin tähän vastata omilla kokemuksilla kun osuu todella hyvin aiheeseen. Eli nyt tässä helmikuussa ensimmäistä kertaa ilmestynyt tuo suodatinilmoitus ruutuun (neljänä eri päivänä) ja ainoastaan päivinä kun täällä etelässä on nyt ollut pikkupakkasia kosteiden kelien välissä. Auto on otettu ajoon 12/2019 ja tällä hetkellä mittarissa vasta melko tasan 15tkm ja tosiaan ensimmäinen kerta kun näen kyseisen ilmoituksen. Viime talvena ei ollut ilmoituksesta tietoakaan toisin kun täällä palstalla ihmisillä tuntui olevan.
Auto käynyt korjaamolla kaksi kertaa, mutta ei ainakaan tietääkseni mitään tähän liittyvää tehty. Ihan alkumetreillä oli öljynpaineanturissa jotain vikaa ja se vaihdettiin. Toisella käynnillä etuovet massattu resonoinnin takia sekä myös konehuoneen puolelta sidottu yhteen jotkut ilmastointiin/jäähdytykseen liittyvät putket jotka kylmällä koneella resonoivat.
Kyllä se niin näkyy olevan, että ainakin Hakkapeliitta 9 tykkää pakkaskelistä. Renkaat toimii silloin jämäkästi ja tuntuu, että olis tukevampi rengas alla.
Kulmien säätökin teki hyvää.
Rusakko_ kirjoitti: ↑27 Helmi 2020 11:19
Ihan samaa voin suositella myös bensoille. Fordin aktiivisen säleikön toimintalogiikka ei ole tiedossa, mutta ei se ainakaan kiinni malta pysyä.
Kyllä sen AGS:n pitäisi olla kokonaan kiinni talvella, jos moottori ei ole saavuttanut oikeaa käyntilämpötilaa.
En tiedä ohittaako AC:n käyttö sitten tuota (vaikka talvella ei kompressori pyörikkään), itselläni on talvella AC OFF. https://www.youtube.com/watch?v=6K4eh-BDR9g
Eipä ole käytännössä mahdollisuutta seurata "kaihtimien" toimintaa ajon aikana, mutta mulla ainakin moottorin lämpötila nousee suht nopeasti reiluun 60 asteeseen (viisarin värähdys), mutta sitten lämpöjen nousu hidastuu aivan selvästi. Maski keulaan ja viisari nousee nopeammin ja loogisemmin normaaliin. Periaatteessa lämmön nousu hidastuu, kun sisätilaan puhalletaan voimakkaammin lämpöä moottorista, mutta ero ei havaintoni mukaan ole suuri, jos ei nyt aivan ääripäitä verrata. Joku tiesi foorumilla kertoa, että pakkasilla kaihtimet ei jäätymisen välttämiseksi sulkeudu kokonaan, enkä epäile tuota yhtään. Kylmän viiman jäähdyttävä vaikutus on helppo ymmärtää, kun työntää maantiellä käden ikkunasta pihalle +20 asteessa ja -20 asteessa
FF20 kirjoitti: ↑25 Helmi 2020 22:01
Kysymys lähinnä Focus 2.0 ecoblue A8 kuskeille. Oletteko huomanneet, jos valitsee ajotilaksi sportin ja käyttää "mukautuvaa vakkaria", niin ei toimi kunnolla.Itselläni jos nopeus on asetettu vaikkapa 60km/h ja edessä ajava auto joutuu hiljentamaan vaikka nopeden 10km/h.tai jopa pysähtyy. Ja sen jälkeen lähtee kiihdyttämään takaisin nopeuteen 60km/h,oma autoni lähtee kiihdyttämään nopeutta, muttei vaihdelaatikko vaihda isompaa vaihdetta päälle. ...
Enpä ollut kokeillut sporttia ja vakkaria mutta nyt tuli kokeiltua ja vahvistan havaintosi. Jos vakkarilla lähtee kiihdyttämään vaikka 55kmh nopeuteen, niin kolmosella mennään iloisesti 3500rpm eikä vaihda. Muutoin tuota nopeutta ajettaessa käyttää sport modessa 5:sta. Dieseleissä tosiaan eri laatikko, 8F35/40, bensoissa 8F24.
Ishvan kirjoitti: ↑26 Helmi 2020 20:50
Noniin, Webasto ei ollut työpäivän päätteeksi käynnistynyt alhaisen akun varaustason takia. Auto viettää yöt lämpimässä tallissa, ajetaan päivittäin 30-140km. Aamulla lämpimästä tallista 62km maantietä töihin ja päivän päätteeksi akku muka tyhjä. Webasto käy korkeintaan pari kertaa viikossa. No, olihan tänään pakkasta pari astetta.
Ensimmäinen kerta ikinä minkään auton kanssa kun näin käy. 2300km mittarissa. Jotain vikaa näissä kyllä on. Onneksi kaukokännistys toiminut aina . Jatketaan toistaiseksi sillä.
.
Itse itselleni vastaten. Tänään Webasto toimi ilman ongelmia ja auto oli lämmin työpaikan parkkipaikalla. Ainut ero aikaisempaan oli, että ajattelin lukita auton ovet yön ajaksi tallissa. Itse tottunut pitämään ovet aina auki tallissa, mutta täälläkin muistaakseni joku epäili lepovirran olevan suurempi ovet auki? Vai muistanko vain väärin?
Ishvan kirjoitti: ↑26 Helmi 2020 20:50
Noniin, Webasto ei ollut työpäivän päätteeksi käynnistynyt alhaisen akun varaustason takia. Auto viettää yöt lämpimässä tallissa, ajetaan päivittäin 30-140km. Aamulla lämpimästä tallista 62km maantietä töihin ja päivän päätteeksi akku muka tyhjä. Webasto käy korkeintaan pari kertaa viikossa. No, olihan tänään pakkasta pari astetta.
Ensimmäinen kerta ikinä minkään auton kanssa kun näin käy. 2300km mittarissa. Jotain vikaa näissä kyllä on. Onneksi kaukokännistys toiminut aina . Jatketaan toistaiseksi sillä.
.
Itse itselleni vastaten. Tänään Webasto toimi ilman ongelmia ja auto oli lämmin työpaikan parkkipaikalla. Ainut ero aikaisempaan oli, että ajattelin lukita auton ovet yön ajaksi tallissa. Itse tottunut pitämään ovet aina auki tallissa, mutta täälläkin muistaakseni joku epäili lepovirran olevan suurempi ovet auki? Vai muistanko vain väärin?
Mullakin toimii kaikki taas normaalisti sen yhden kylmän aamun jälkeen. S/S toimi jo samana päivänä ja seuraavana aamuna webasto toimi moitteetta. Olisikohan virranhallinnan "kirjanpito" sekaisin / toimii viiveellä.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019
Fixu kirjoitti: ↑27 Helmi 2020 21:39
Mullakin toimii kaikki taas normaalisti sen yhden kylmän aamun jälkeen. S/S toimi jo samana päivänä ja seuraavana aamuna webasto toimi moitteetta. Olisikohan virranhallinnan "kirjanpito" sekaisin / toimii viiveellä.
Näin se tuntuu olevan.
Itselle on käynyt useamman kerran niin, että vaikka autolla on ajettu moottoritiellä Tre > Hki niin ensimmäisissä liikennevaloissa s/s ei toimi akun varaustilan takisa. Sitten taas 20min kahvitauon jälkeen toimii.
Samoin on käynyt yön yli latauksen jälkeen.
Harmillisinta tässä on se, että vaikka webasto toimisikin 90% prosentin varmuudella niin silti siihen ei voi luottaa.
Se toimimaton kerta kun sattuu tietysti juuri talven kylmimpään aamuun. Meillä kaikilla kun ei ole mahdollisuutta pitää autoa lämpimässä tallissa.
Ishvan kirjoitti: ↑27 Helmi 2020 21:17
Itse itselleni vastaten. Tänään Webasto toimi ilman ongelmia ja auto oli lämmin työpaikan parkkipaikalla. Ainut ero aikaisempaan oli, että ajattelin lukita auton ovet yön ajaksi tallissa. Itse tottunut pitämään ovet aina auki tallissa, mutta täälläkin muistaakseni joku epäili lepovirran olevan suurempi ovet auki? Vai muistanko vain väärin?
Täysin mahdollista että lepovirta on korkeampi jos ovet ei ole lukossa. Itsellä on näin ainakin BMW:ssä. Akkua säästääkseni joudun lukitsemaan ovet vaikka auto olisi omassa lämpimässä tallissa yön yli.
Hiljasessa tallissa kyllä hyvin kuulee, kun oven avaa, niin alkaa melkonen surina ja nakse autosta kuulua.
Itse kyllä tulee autoa pidettyä tallissa ovet auki ja renkaat suorassa. Meinaan jos jostain syystä tarvii autoa saada kiireesti ulos ja avaimia ei ole saatavissa heti, niin ainakin suoraan työntämällä tulee ulos.
Tosiaan oli semmosia - 20°C ja vähän alle pakkasaamuja tuossa viikolla, niin parkkitutkat piti saröääntä ja ilmeisesti akku oli jo antanut parhaan puhtinsa...
Olisko sitten webasto ollu poissa pelistä.
Auto yhä huollossa, eilen kyselin perään ja kokeiluja tehdään yhä auton saamiseksi käyntiin.
ABS moduulin päivitys on saatu kuntoon mutta auto ei lähde käyntiin.
Välillä käynnistyy ja käy hetken ja sammuu jos vaihteen pistää päälle.
Taas oli saatu pari vihjettä mikä voisi korjata asian mutta ensimmäinen ei auttanut ja
tänään kokeillaan toista asiaa.
Auto ollut huollossa pian 6 viikkoa.
Kuinka on onko tullut mieleen kaupan purku kun noita aikoja katsoo mitä korjaamolla oleskelee autosi.
Yritin eilen ehdottaa kaupan purkua mutta ei onnistunut.
Odottavat että joku keksii ongelmaan ratkaisua, on kuulemma
jokunen samanlainen ongelma muuallakin.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue 120hv A8 ST-Line 5ov 2018.
Frnz kirjoitti: ↑28 Helmi 2020 18:02Täysin mahdollista että lepovirta on korkeampi jos ovet ei ole lukossa. Itsellä on näin ainakin BMW:ssä.
Näin se on, tästä ainakin itse taannoin tässä ketjussa mainitsin. Ja bemari oli mullakin. Bemu ei mene uinumaan jos ovet eivät ole lukossa.
Toinen yö vietetty tallissa ovet lukossa ja päivän päätteeksi webasto toimi taas ilman ongelmia illalla liikkeelle lähdettäessä. Täytynee alkaa pitämään ovia ilmeisesti varmuudeksi lukossa.