Asfaltilla noilla talvirenkailla tuntuu välillä, että auto nuljahtelee ja vaeltaa vähän minne haluaa.
Pariin kertaan jo verrokkina mk3.5 Focus jossa 205/55/16 hkpl 8.
Aivan, eli vähän samoja oireita, minullakin käytös on "levoton" ja "vaeltava".
Tuore C4 Sitikka menee hkpl9 205/55/16 renkailla ilman mitään ihmeellisempää venkoilua urissa suoralla tiellä. On muuten kova rengasmelu Focukseen verrattuna ja muutenkin yleismelua joka puolelta enemmän. Alusta on kyllä huomattavan pehmeä ja tuntuu muuten sitten että auto kaatuu alta rampeilla ja nyt sattu pääsemään kokeilemaan miten se käyttäytyy kun on kunnon liukas jää alla, niin täytyy myöntää, että Focus on huomattavasti parempi ja tunnokkaampi hallita varsinkin ohjauksen puolesta. No katsotaan nyt mitä tulee kun suuntaus on tehty ja sitten jatkoa sen mukaan.@rsk@ kirjoitti: ↑19 Helmi 2020 08:11Ajelen tänään kokeeksi taas toisella autolla. Ihan vertailun vuoksi.
Sama kun kesällä 235/40 18
Kai se vakio talvikumi yleinsä on se Aku Ankka 16". Eikai siinä mitään "vakiota" ole talvikumissa. Sillä se tulee millä haluaa. Itsellä myös kesä / talvi 18".
Riippuu täysin siitä mitä asiakas haluaa. Mulle on molempiin tarjottu talvirengaspakettia 16” vanteilla.
Activeen ei ole kuin tuo yksi 17" malli joka on Fordin mukaan sopiva kyseiseen malliin. Muut 17" on mainittu että ei Activeen. ET luvut ja vanteen leveydet eri. Activen rengastus on lisäksi kapeampi kuin muissa malleissa niin vanteetkin kapeammatFrnz kirjoitti: ↑20 Helmi 2020 20:47 Activen kohdalla meillä tuli mukaan asiasta sen enempää neuvottelematta samanlaiset 17" tuumaset talvirenkaiksi ja -vanteiksi kuin kesärenkaat ja vanteet oli. Tämä oli positiivinen yllätys koska tarjouksessa/kauppakirjassa oli vain maininta talvirengaspakettista ja hinta jotain tonnin luokkaa. Ajattelin että varmaan laittavat jotkut pienet säälipallot tarvikevanteilla kun muusta ei sovittu.
Kapeat renkaat Activessa? Kuinka leveät Trendissä, Titaniumissa, ST-linessä tai Vignalessa on jos Activen 215 leveät vakiokumit ovat niihin nähden kapeat? ST:ssä varmasti on leveämmät mutta epäilen vähän ainkain Trendiä ja Titaniumia.Mon85 kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 12:47Activeen ei ole kuin tuo yksi 17" malli joka on Fordin mukaan sopiva kyseiseen malliin. Muut 17" on mainittu että ei Activeen. ET luvut ja vanteen leveydet eri. Activen rengastus on lisäksi kapeampi kuin muissa malleissa niin vanteetkin kapeammatFrnz kirjoitti: ↑20 Helmi 2020 20:47 Activen kohdalla meillä tuli mukaan asiasta sen enempää neuvottelematta samanlaiset 17" tuumaset talvirenkaiksi ja -vanteiksi kuin kesärenkaat ja vanteet oli. Tämä oli positiivinen yllätys koska tarjouksessa/kauppakirjassa oli vain maininta talvirengaspakettista ja hinta jotain tonnin luokkaa. Ajattelin että varmaan laittavat jotkut pienet säälipallot tarvikevanteilla kun muusta ei sovittu.
Oikeassa olet, eihän tuossa 17" koossa ole kuin profiilissa eroa.Frnz kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 12:59Kapeat renkaat Activessa? Kuinka leveät Trendissä, Titaniumissa, ST-linessä tai Vignalessa on jos Activen 215 leveät vakiokumit ovat niihin nähden kapeat? ST:ssä varmasti on leveämmät mutta epäilen vähän ainkain Trendiä ja Titaniumia.Mon85 kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 12:47Activeen ei ole kuin tuo yksi 17" malli joka on Fordin mukaan sopiva kyseiseen malliin. Muut 17" on mainittu että ei Activeen. ET luvut ja vanteen leveydet eri. Activen rengastus on lisäksi kapeampi kuin muissa malleissa niin vanteetkin kapeammatFrnz kirjoitti: ↑20 Helmi 2020 20:47 Activen kohdalla meillä tuli mukaan asiasta sen enempää neuvottelematta samanlaiset 17" tuumaset talvirenkaiksi ja -vanteiksi kuin kesärenkaat ja vanteet oli. Tämä oli positiivinen yllätys koska tarjouksessa/kauppakirjassa oli vain maininta talvirengaspakettista ja hinta jotain tonnin luokkaa. Ajattelin että varmaan laittavat jotkut pienet säälipallot tarvikevanteilla kun muusta ei sovittu.
Se on tosiaan totta että Fordilla on eri vanteet Activeen ja varmaan niiden koossa (ET tai leveys) on sitten jotain eroa. Epäilisin kuitenkin että kyse ei ole kapeudesta verrattuna muihin koska silmämääräisesti Activen renkaat etenkin takana ovat vähemmän sisässä ja vähemmän "jouset pohjassa look".
Et on eri näissä activen 17" ja 18" vanteissa kun muiden focusten vanteissa. Tulee vähän ulommas pyörä kotelossa muissa et50-55 ja active et45
Tarina jatkuu. Käytin tosiaan auton Euromasterilla pyöränkulmien mittauksessa ja säätivätkin sieltä jotain mutta ei sillä ollut ohjaukseen mitään vaikutusta. Vanteiden ET oli oikea, leveys ilmeisesti myös.revote kirjoitti: ↑31 Tammi 2020 21:01Hain eilen auton pois huollosta. Sille ei oltu tehty mitään, kaikki oli kuulemma kunnossa.revote kirjoitti: ↑29 Tammi 2020 20:52 Lainaan aikaisempaa viestiäni koska jätin tänään auton huoltoon, vaihdelaatikon takia (vaihtamisviive eteen/taakse -veivauksen yhteydessä) ja tuon lämmityslaitteen (mielestäni automatiikka ei toimi oikein koska ennen kuin auto lämpeää reilusti niin automaattiasennossa ei puhalla lämmintä ollenkaan mutta manuaaliasennossa kyllä) sekä sivutuuli/uraherkkyyden takia.
Sain laina-autoksi 1.0 A8 Ecoboostin, varmaankin Trendin. Siitä autosta huomioita:
- Uraherkkyys loistaa poissaolollaan. Kävin ihan erikseen ajamassa tiettyjä lenkkejä missä erityisesti uraherkkyys tuntuu omassa autossa. Tämä Trend menee tosi vakaasti niissä missä omasta saa pitää ratista kunnolla kiinni. Samoin tämä Trend tuntuu muutenkin vakaammalta, omaa saa olla melkein koko ajan ohjaamassa.
Ajettavuudesta, autolla oli kuulemma käyty ajamassa ja oli todettu, että ihan normaali ajettavuus. Kysyin, että mittasivatko he pyöränkulmat. Eivät kuulemma eivätkä tätä kommentoineet mitenkään. Eivät ottaneet kantaa siihen, että miksi vastaava sijaisauto ei vetele urissa mutta minun kyllä. Puhuivat, että onko rengastus sellainen eli teräväolkainen joka voisi tuon aiheuttaa. Ja koska auto on liisari ja siihen kuuluu talveksi tarvikevanteet niin eivät ala niiden kanssa millekään.
Voi olla, mulla on nyt talvella 205/60/16.
Tarkastaako Autokeskus tällaiset ETIS:istä järjestelmällisesti luovutuksen yhteydessä (ainakin ylläpitolaturin asentavat Suomessa, muusta en tiedä) vai pitääkö erikseen hiillostaa myyjää tästä koodista?
Ei kampanja koske kun jo valmistuneita eikä kaikkia niistäkään..ei ainakaan tästä tarvi huolestua..Motorcade kirjoitti: ↑22 Helmi 2020 16:57Tarkastaako Autokeskus tällaiset ETIS:istä järjestelmällisesti luovutuksen yhteydessä (ainakin ylläpitolaturin asentavat Suomessa, muusta en tiedä) vai pitääkö erikseen hiillostaa myyjää tästä koodista?
Just alkuviikosta soittelin Autokeskukselle, ja sain tiedon, että 4 kk odottamani Focus on juuri valmistunut tehtaalla.
Hain Foordin sivuilta käyttöohjekirjan automallilla ja siinä oli 205/60/16 2.3bar joka nurkkaan. (Tuorein mikä oli valittavissa).revote kirjoitti: ↑22 Helmi 2020 14:23Tarina jatkuu. Käytin tosiaan auton Euromasterilla pyöränkulmien mittauksessa ja säätivätkin sieltä jotain mutta ei sillä ollut ohjaukseen mitään vaikutusta. Vanteiden ET oli oikea, leveys ilmeisesti myös.revote kirjoitti: ↑31 Tammi 2020 21:01
Hain eilen auton pois huollosta. Sille ei oltu tehty mitään, kaikki oli kuulemma kunnossa.
Ajettavuudesta, autolla oli kuulemma käyty ajamassa ja oli todettu, että ihan normaali ajettavuus. Kysyin, että mittasivatko he pyöränkulmat. Eivät kuulemma eivätkä tätä kommentoineet mitenkään. Eivät ottaneet kantaa siihen, että miksi vastaava sijaisauto ei vetele urissa mutta minun kyllä. Puhuivat, että onko rengastus sellainen eli teräväolkainen joka voisi tuon aiheuttaa. Ja koska auto on liisari ja siihen kuuluu talveksi tarvikevanteet niin eivät ala niiden kanssa millekään.
Tämän jälkeen olen lähtenyt kokeilemaan alhaisempia rengaspaineita. Aikaisemmin ne olivat 2.6 - 2.7, nostin ne noihin lukemiin kun auton sain koska renkaat tuntuivat turhan löysiltä, ja meno sen mukaista. Noston myötä myös rengasmelu laski. Mutta nyt sitten palasin normaaleihin paineisiin, 2.1 - 2.2.
En ole vielä paljoa ajanut mutta ensifiilikset ovat, että rengasmelu nousi yllättävän paljon. Suurin levottomuus on myös hävinnyt ohjauksesta, auto menee vakaammin. Uraherkkyyttä on kuitenkin edelleen mutta uskon, että se johtunee nastarenkaista ja niiden jyrkkäreunaisesta lamellista ja paljaasta sulasta asfaltista.
Summaten, rengaspaineilla on ainakin Focuksen kanssa iso merkitys ajettavuuteen/ohjaukseen sekä rengasmeluun. Tämä vinkiksi kanssa-autoilijoille. Yleensä on tapana käyttää autovalmistajan rengaspainesuosituksia kovempia paineita, mutta ainakaan Michelin X-Ice North 4 & mk4 Focus & paljas sula asfaltti -combolla on parempi käyttää valmistajan suosituspaineita. Vaikka rengasmelu on kovempi ja alusta vähän lullamainen.