PiuhaPoikki kirjoitti: ↑16 Joulu 2019 19:46
Laitetaas vähän raportia kun auto oli päivähoidossa.
-Telekomminikaatiomoduli päivitetty, joten etukajareihin ja ääniopastukseen liittyvät murheet pitäisi nyt olla historiaa.
-Akkua ladattu ja BMS nollattu. Korjaava päivitys edelleen työn alla, kuten oli tiedossakin.
Sen verran näillä toimenpiteillä oli vaikutusta, että normaali ajon aikainen latausjännite pompsahti melkein voltilla ylöspäin.
Tähän mennessä se on ollut yleensä 13,7V ja toimenpiteiden jälkeen 14,5V
Ainakin toistaiseksi s/s toimii.
Jatkoa seuraa....
Nyt on ajettu pitkää vetoa ja työmatkaa.
Välillä ollut roikan päässä ja välillä ei.
Kaikki on toiminut huoltokäynnin jälkeen. Ajastettu webasto on käynnistynyt aina ja samoin s/s toimii jos antaa toimia.
Sen verran käytös on muuttunut, että tuo ns. normaali latausjännite asettui takaisin 13,5V tuntumaan.
Joku järki tuossa lataussysteemissä on, koska ylläpitolaturin käytön jälkeen auto lataa täydella 14,9V jännitteellä vain alle minuutin ennen kuin pudottaa 13,5V tasoon.
Sitten taas kun on käytetty webastoa esilämmitykseen ja auto on seisonut pitemään, se lataa täydellä jännitteellä jopa 20min. Eli kyllä se jollain tasolla on perillä siitä kuinka paljon virtaa on käytetty ja paljonko pitäisi ladata.
Se tässä toisaalta vähän ihmetyttää, että Smart Chargen pitäisi ladata voimakkaammin moottorijarrutuksen aikana ja taas kuormitustilanteissa purkaa.
Joskus hyvin harvoin näin tapahtuu ja se on selvästi havaittavissa jännitemittarista. Mutta enemmän kuin yhdeksän kertaa kymmenestä tämä Smart Charge -logiikka ei toteudu vaan latausjännite on vakaasti 13,5V kuormitustilanteesta riippumatta.
No mulle se on yksi ja sama kunhan varusteet toimivat ja akkua ei kiehuteta pilalle ylijännitteellä.
Nyt on kolmisen tuhatta mittarissa ja ainoa vika on ollut nuo virranhallinnan moninaiset vaivat, jotka nyt siis ovat oireettomia.
Ilmaisen asian näin, koska varsinaisestihan sitä ei vielä ole korjattu.
Jännä nähdä sitten kun virranhallinnan päivitys aikanaan julkaistaan, että muuttuuko latauksen käytös noudattamaan tuota Smart Charge-logikkaa. Mielestäni tämä nykyinen logiikka on parempi, kunhan vaan pysyy tolkuissaan.