Mondeo -97 vastaa kaasupolkimeen viivellä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fofo
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Huhti 2005 13:44
Paikkakunta: Vaasa

Mondeo -97 vastaa kaasupolkimeen viivellä

Viesti Kirjoittaja fofo »

Eli vuosimallia 1997 oleva 2.0 litrainen mondeo vastaa kaasupolkimeen oudolla "viiveellä". Kun pedaalia lähtee painamaman tai löysäämään hiljalleen, ensin ei tapahdu mitään ja sitten tuntuu kuin moottori "loikkaisi" uuteen polkimen asentoon. Siis nykäisee. Samaten jos kytkimen polkaisee pohjaan, kierrokset jää sekunniksi tms. ennekuin tipahtavat.

Myös cruise temppuilee saman oloisesti, päälle laitettaessa tuntuu ettei tartu heti asetettuun nopeuteen vaan nopeus valuu ensin alas ja asettuu kyllä sitten hetken kuluttua. Samaten jos kytkimen polkaisee cruisella, mietitään taas...

Varmaan samaan liittyen tyhjäkäynti hakkaa pääsääntöisesti ~1000rpm, satunnaisesti jää pyörimään ~800rpm.

Vaihtoehtoja joita on tullut mieleen on lambda-anturi, kaasuläpän asennontunnistin ja sitten tuossa oleva surullisen kuuluisa luistonesto. Ilmamäärämittaria olen kokeillut ja toimii (käynti muuttuu kun sen irroittaa). Tulpatkin on vaihdettu ja muutenkin pitäisi olla huollettu kohtuudella.

Onkohan kellään ajatuksia mistä kannattaisi vikaa ihmetellä vai vienkö auton suoraan paalattavaksi?
jallari
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2005 00:22
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jallari »

Oiskohan kaasuläpän liikkuminen vaan vähän tahmeaa..? CRC:tä..
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Re: Mondeo -97 vastaa kaasupolkimeen viivellä

Viesti Kirjoittaja grebe »

fofo kirjoitti:Eli vuosimallia 1997 oleva 2.0 litrainen mondeo vastaa kaasupolkimeen oudolla "viiveellä". Kun pedaalia lähtee painamaman tai löysäämään hiljalleen, ensin ei tapahdu mitään ja sitten tuntuu kuin moottori "loikkaisi" uuteen polkimen asentoon. Siis nykäisee. Samaten jos kytkimen polkaisee pohjaan, kierrokset jää sekunniksi tms. ennekuin tipahtavat.
Kaasuläpän asentotunnistin kannattaa mitata vaikka ykleismittarilla näin alkuun, että vastuksen arvo muuttuu tasaisesti läpän asennon mukaan. Tuskin sentään koko läppä jumittaa.
fofo kirjoitti: Varmaan samaan liittyen tyhjäkäynti hakkaa pääsääntöisesti ~1000rpm, satunnaisesti jää pyörimään ~800rpm.
Tyhjäkäyntiventtiili säätää nimensä mukaisesti tyhjäkäynti. Kylmän koneen käynnistyksen jälkeen venttiili huolehtii ryypystä antaen normaalia enemän ilmaa moottorille. Moottorinohjaus hoitaa tätä venttiiliä kuten bensansyöttöäkin ryypyllä.

Vaihdelaatikossa on liikkeentunnistin, joka vaikuttaa tyhjäkäyntinopeuteen. Kun auto on liikkeessä ja vaihde sekä kaasu vapautetaan (tai painetaan kytkintä), tippuu tyhjäkäynti tuohon 1000 rpm tietämille. Kun auto pysähtyy kokonaan, esim. risteykseen, laskee tyhjäkäynti normaaliin 880 rpm hujakoille hetken kuluttua. Eli autosi yrittää toimia kutakuinkin normaalisti. Tämä on hieno -90 luvun ovaali-insinöörin oivalluksen tuotos, mutta:

Kun jokin anturi tai venttiili alkaa reistailemaan, on oireet perin ihhottavat. Kaasu jää päälle, sammuu risteykseen, tms.
fofo kirjoitti: Onkohan kellään ajatuksia mistä kannattaisi vikaa ihmetellä vai vienkö auton suoraan paalattavaksi?
- kaasuläpän asentotunnistin
- tyhjäkäyntiventtiili
- huohotinventtiilli

Siinä ehdoituksia ensimmäisiksi ihmettelyn aiheiksi. Käyttämällä listan sanoja haussa tai vaikkapa sanaa "nykii", löytyy paljon vastaavia ihmettely topikkeja. Joistain voi olla apuakin.
Vastaa Viestiin