Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Marras 2019 11:44 Ehkäpä juuri alkusarjan autoissa ei tätä softaongelmaa olekaan vaan se on juuri uudemmissa softa/hardisversioissa.
Oireet ja ongelma oli kuitenkin huollolle tuttu.
Mulla on syyskuun lopun tuotantoa eikä vielä ainakaan ongelmia. Kop kop.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Arski54 kirjoitti: 26 Marras 2019 13:24 Virta on jännite jaettuna vastuksella. Eli latausvirtaa voi manipuloida jännitteen lisäksi vastuksella. Lisäksi SC voi rajoittaa latausvirtaa pudottamatta jännitettä
Tämä menee nyt periaatteelliseksi jänkkäämiseksi mutta:
Miten se sitä virtaa säätää jos suoraan akun navoista mitattava jännite ei muutu ja akun sisällä ei oletettavasti ole mitään autonomista säätöelintä? Olen verrannut tupakinsytytinmittarin ja yleismittarilla akun navoista mitattua jännitettä. Desimaalilleen sama lukema.
Missä se säätövastus on akun navan ja akun välissä?

Arski54 kirjoitti: 26 Marras 2019 13:24 Lisäksi auto "herää" ja se voi tarkoittaa latauksen kannalta mitä tahansa. Ilmeisesti lisää ongelmia.
Olen roikottanut pihtivirtamittaria akkukaapelissa ja lepotilassa auto kuluttaa aiemmin mainitut 0,4-0,7A tämä virta ei muutu vaikka ulkoisen laturin kytkee toimintaan.
Tässä mallissa/yksilössä latauksen käynnistyminen ei ilmeisesti herätä auton järjestelmiä.
Olen tämän testannut useaan kertaan.

Ja se valvonta: Siinä akun miinusnavan ja maakaapelin välissä on valvontapiste.
Uskon sen olevan ainoastaan induktiosilmukka, jolla mitataan kaapelissa kulkevaa virtaa. Siis pihtimittari. Tuskin mitään muuta.
Tietokone sitten laskeskelee akun tilannetta virtojen määrän, suunnan ja kuluneen ajan suuhteessa. Oletettavasti.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Marras 2019 13:51 Tämä menee nyt periaatteelliseksi jänkkäämiseksi mutta:
Miten se sitä virtaa säätää jos suoraan akun navoista mitattava jännite ei muutu ja akun sisällä ei oletettavasti ole mitään autonomista säätöelintä?
Missä se säätövastus on akun navan ja akun välissä?
Aivan kuten sinun ulkoisessa laturissa virta on rajoitettu esim. 10 A. Ihan samalla tavalla SC voi rajoittaa virtaa mitä laturista otetaan ulos. Jännite ei välttämättä muutu. Autoissa on esim. 50 A tai 70 A tai 100 A latureita. Jokainen työntää saman jännitteen ulos mutta virtaa saa eri määrän.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Arski54 kirjoitti: 26 Marras 2019 14:00 Autoissa on esim. 50 A tai 70 A tai 100 A latureita. Jokainen työntää saman jännitteen.
Ei työnnä silloin kun samanlaiseen akkuun (kuormaan) ajetaan kunkin laturin maksimivirtaa.

"Sähkötekniikan perusteet"-keskustelu jatkuu minun osaltani jossain toisessa yhteydessä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Marras 2019 14:21 Ei työnnä silloin kun samanlaiseen akkuun (kuormaan) ajetaan kunkin laturin maksimivirtaa.

"Sähkötekniikan perusteet"-keskustelu jatkuu minun osaltani jossain toisessa yhteydessä.
Minä puhun laturin ulostulojännitteestä. Laturin ja akun välissä jännitteelle, virralle ja kuormalle voidaan tehdä ihan mitä tahansa ja akkuun voidaan syöttää ihan mitä halutaan. Tässä välissä se Smart Charge operoi.

Mutta se siitä.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Arski54 kirjoitti: 26 Marras 2019 14:48 Minä puhun laturin ulostulojännitteestä. Laturin ja akun välissä jännitteelle, virralle ja kuormalle voidaan tehdä ihan mitä tahansa ja akkuun voidaan syöttää ihan mitä halutaan. Tässä välissä se Smart Charge operoi.

Mutta se siitä.
Kyllä Smart Chargekin sähkötekniikan peruslainalaisuuksia joutuu kuitenkin kunnioittamaan. Ei se ohmin lakia pysty kumoamaan.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Marras 2019 14:57 Kyllä Smart Chargekin sähkötekniikan peruslainalaisuuksia joutuu kuitenkin kunnioittamaan. Ei se ohmin lakia pysty kumoamaan.
En ole sitä väittänytkään. Kun muutat sekä virtaa että kuormaa niin jännite pysyy vakiona ja virta voidaan ohjata kaikkeen nollan ja maksimin välillä. Ihan ohmin lain perusteella, kuorma ääretön niin virta on nolla ja kuorma lähes nolla niin virta kasvaa teoriassa äärettömäksi.
Tarkennan että yleensä ja myös Fordissa tämä manipulaatio tehdään ohjaamalla laturia. Näin kuvat kertoo kun vilkaisin.
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Tänään kokeilin huvikseni mitä näyttää "tupakansytyttimen" reikään tokatty jannitemittari.
13.7V näytti koko ajon ajan. Muistellakseni aikaisemmissa autoissa on lukemat vaihdelleet. No, toivottavasti tässä ei tarvitse tämän enempää testailla tai kokeilla.....
TDdi 03
Viestit: 41
Liittynyt: 08 Syys 2005 09:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja TDdi 03 »

Arski54 kirjoitti: 25 Marras 2019 23:40 Lataus jännite ei sinänsä kerro hirveästi, pitäisi mitata latausvirta. Ah eli ampeeritunteja sieltä akusta puretaan ja myös sinne ladataan.
Akun lepojännite kertoo taas akun varauksen tilan.
Koska lataus jännite on riittävän korkea, akku ei joko ota virtaa vastaan tai sitä ei sinne riittävästi työnnetä.
Veikkaan tuota jälkkimmäistä. Smart Charge pitää lataus jaksot lyhyinä ja virran pienenä-->akku ei kerkee latautua.
OBD mokkula ja forscan kännykkään näyttäisi myös ampeerit ja suunnan puretaanko vai ladataanko.

Fordin huolto mainitsi, että latausvalvonta pitäisi olla tunnin tai useamman ilman kuormaa tai latausta kalibroidakseen itsensä.
En tiedä onko sillä nyt ladattuja autojen tapauksessa jotain merkitystä?
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

TDdi 03 kirjoitti: 26 Marras 2019 21:56 Fordin huolto mainitsi, että latausvalvonta pitäisi olla tunnin tai useamman ilman kuormaa tai latausta kalibroidakseen itsensä.
En tiedä onko sillä nyt ladattuja autojen tapauksessa jotain merkitystä?
Ainakin vaikuttaa olevan niin, että s/s ja Webasto herää vasta seisonnan ja uhden ajosyklin jälkeen kun järjestelmä on "resetoitu" ja ladattu.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

TDdi 03 kirjoitti: 26 Marras 2019 21:56 Fordin huolto mainitsi, että latausvalvonta pitäisi olla tunnin tai useamman ilman kuormaa tai latausta kalibroidakseen itsensä.
En tiedä onko sillä nyt ladattuja autojen tapauksessa jotain merkitystä?
Nopealla googlaamisella löytyi 2011 Focuksen Smart Chargea selittävä lyhyt kuvaus (alla linkki, download smart charge.pdf). Siinä on mainittu tuo kalibrointi ja että se vaatii virrankulutuksen olevan alle 0,1 A useamman tunnin ajan. Ja jos ei kalibrointia tehdä 7 vrk:n aikana niin sitten sähkönkulutusta rajoitetaan mm. StartStop disabloimalla. Tiedä sitten päteekö tarina tai parametrit enää Mk4 Focukseen.

Nyt täällä on esiintynyt jopa ihan todisteita, että uusi Focus syö sähköä vaikka ovet lukossa ja auto parkissa. Lieneekö tässä yksi ongelma eli pitäisi saada auto oikeasti nukkumaan, mutta softabugit pitävät hereillä jotakin ja todennäköisesti turhaan?

https://mega.nz/#!VoRDUDJD!91ysT60dpehZ ... 6qKd0JPoE8
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

fordever kirjoitti: 26 Marras 2019 22:51 Nopealla googlaamisella löytyi 2011 Focuksen Smart Chargea selittävä lyhyt kuvaus (alla linkki, download smart charge.pdf). Siinä on mainittu tuo kalibrointi ja että se vaatii virrankulutuksen olevan alle 0,1 A useamman tunnin ajan. Ja jos ei kalibrointia tehdä 7 vrk:n aikana niin sitten sähkönkulutusta rajoitetaan mm. StartStop disabloimalla. Tiedä sitten päteekö tarina tai parametrit enää Mk4 Focukseen.

Nyt täällä on esiintynyt jopa ihan todisteita, että uusi Focus syö sähköä vaikka ovet lukossa ja auto parkissa. Lieneekö tässä yksi ongelma eli pitäisi saada auto oikeasti nukkumaan, mutta softabugit pitävät hereillä jotakin ja todennäköisesti turhaan?

https://mega.nz/#!VoRDUDJD!91ysT60dpehZ ... 6qKd0JPoE8
Hyvä linkki! Kiitos jakamisesta.

Tuo vaatimus alle 100mA kuormasta kalibroinnin onnistumiseksi saattaa olla avain. Kuten mainittua ainakin omassa yksilössä pienin mitattu lepovirta on ollut 0,4A ja auto on ollut lukittuna ja koskematta yön yli.
Lisäksi tuo 7 vrk periodikin sopii kuvaan koska töpseliresetillä pääsee aina sen viikon eteenpäin.
Dokumentissa mainitut latausjännitearvotkin käyvät yksiin omien havaintojen kanssa.

Toivottavasta korjaava päivitys saadaan nopeasti aikaiseksi. Jos tätä mainittua ongelmaa ei oteta lukuun niin tykkään autosta kuin joulupuurosta.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Thonto
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Syys 2019 22:18

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Thonto »

Morjensta pöytään.

Hyppäsin :ford: in vankkureihin kun autokuume tuossa kesällä iski päälle. Vankkureiksi valikoitui pakasta vedetty Focus Titanium 2018 125hp S/S M6 erinäisillä kampanjaherkuilla. Olen aika ajoin täällä käynyt silmäilemässä, mutta nyt tuli sitten tarve avautua itsekin hieman tästä autosta vaikka kyyti kaikin puolin on oikein sulavaa omaan tarpeeseen. Alla listattuna erinäisiä huomioita mitä on tullut tästä vastaan.

- Ecomoodi saa auton tärisemään kuin krapulaisen pitkäripaisen takana ennen aamuyhdeksää. Johtunee vissiinki siitä että moottorin balanssi lentää ovesta ulos kun yksi männistä "sammuu" kesken ajon. Bensankulutukseen en ole tällä ekomoodilla havainnut juurikaan merkityksellistä säästöä, joten tulee ajeltua tuolla normaalilla asetuksella ja kun oikein alkaa lapsettaa niin pseudosportti ja parempi kaasuvaste päälle :thumbup:

- Pyyhkijät hyppäävät välillä randomisti ikkunalle kun auton sammuttaa.

- Elektroninen sammuttaessa automaattisesti aktivoituva e-jarru ei välillä aktivoidu ja koska olen sen aktivoitumiseen jo niin tottunut, niin välillä auto on päässyt vierimään pari senttiä kun yksi jalka on jo ulkona ovesta :lol:

- Takapaksin kaasujouset tuntuvat melko laiskoilta nostamaan kantta ylös ellei nousua avita reippaasti kun luukun avaa

- Hieman erikoisesti n.kolme viikkoa sitten auton jalankulkijahälyt kilahtivat päälle ja ruutu vilkkui punasena ja auto alkoi jarruttaa itsekseen absit paukkuen. Muuten hieno homma mutta olin ajamassa kauppakeskuksen parkkihallin ramppia alas ja tiellä ei ollut iltasella ristin sielua. Olisiko kenties sitten luullut hidastetöyssyä sielulliseksi olennoksi?

- Kaistaavustin seilaa viivalta toiselle, hyvä homma jos haluaa pelata pingpongia kotterollansa :D

- Joko ihmiset ovat kateellisia hienoista automaattisista ledivaloistani ja väläytttelevät piruuttaakseen pitkiä päin näköä. Tai sitten tuo automatiikka ei pelaa ihan sataprosenttisesti. Näin on käynyt nyt parikin kertaa.

- Viimeisimpänä ihanuutena kuskinpuoleinen automaattisesti kääntyvä sähköpeili on alkanut rutisemaan ja tänään aamulla ei käänytynyt paikallee ennen kuin sen manuaalisesti napilla käänsin, ja myöhemmin töistä lähtiessä peili kääntyi sitten yli. Ja taas auton pihaan jäädessä peili kääntyi takaisin ikävän rutinan saattelemana. Mikähän tähän auttaisi vai laittaako suoraan takuuseen?

- Ehdotonta kiitosta autossa saa adaptiivinen vakkari, joka on pelastus pitkillä tylsillä ja suorilla taipaleilla. Samoin B/O äänetoisto herättää sisäisen teinin taas eloon rikkaalla äänimailmallansa. Ja ajotuntuma autossa on mielestäni erinomainen ja sopivan jäykkä. Auto ohjautuu oikein kivasti rallipätkillä ja mutkaisilla metsäteillä kaarteisiin ja niistä ulos.

Tässä näitä huomioita. Onko jollakulla ollut samanmoisia kokemuksia ja onko noihin kenties olemassa jotain ratkaisuja?
Ford Focus Titanium Hatchback 2018 1L Ecoboost 125hp S/S M6
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Marras 2019 23:18Lisäksi tuo 7 vrk periodikin sopii kuvaan koska töpseliresetillä pääsee aina sen viikon eteenpäin.
Dokumentissa mainitut latausjännitearvotkin käyvät yksiin omien havaintojen kanssa.
Mitä tarkoitat töpseliresetillä?
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Pajari
Viestit: 103
Liittynyt: 11 Huhti 2018 19:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Pajari »

AAR85 kirjoitti: 27 Marras 2019 01:20 Mitä tarkoitat töpseliresetillä?
Vastaan vaikka ei minulle kysymyksesi ollutkaan: kyseessä on Windowsin jumimisesta tuttu IVO boot eli töpseli irti, tässä tapauksessa akun navasta johto irti joksikin aikaa. Minunkin on tuota pitänyt harrastella.
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Marras 2019 23:18 Hyvä linkki! Kiitos jakamisesta.

Tuo vaatimus alle 100mA kuormasta kalibroinnin onnistumiseksi saattaa olla avain. Kuten mainittua ainakin omassa yksilössä pienin mitattu lepovirta on ollut 0,4A ja auto on ollut lukittuna ja koskematta yön yli.
Lisäksi tuo 7 vrk periodikin sopii kuvaan koska töpseliresetillä pääsee aina sen viikon eteenpäin.
Dokumentissa mainitut latausjännitearvotkin käyvät yksiin omien havaintojen kanssa.

Toivottavasta korjaava päivitys saadaan nopeasti aikaiseksi. Jos tätä mainittua ongelmaa ei oteta lukuun niin tykkään autosta kuin joulupuurosta.
Sisäinen satusetä heräsi eloon ja tässä tarinaa. Olisiko autossa olevalla modeemilla ja sen kautta välittyvillä palveluilla (FordPass, automaattiset päivitykset...) jotain tekemistä tuon jatkuvan virrankulutuksen kanssa? Entä miten ylläpitolaturin käyttö vaikuttaa? Ainakin Mondeo-palstalla on esitetty että ylläpitolaturin käyttö herättää koko kotteron sähköjärjestelmät eli nuku auto siinä sitten ja kalibroi?

Ratkaisuhan voisi olla, että auto kerta kaikkiaan pakotetaan nukkumaan. Sehän voitaisiin jättää jopa omistajan vastuulle eli raksi ruutuun valikon syövereissä, että tänä yönä nukutaan.

Voihan tietysti olla, että Ford säätää Smart Chargen parametreja, esim. sallitaan suurempi virrankulutus. Mutta ehkä kalibrointi ei sitten onnistukaan.

Tuossa linkin takana olevassa Smart Chargen kuvauksessa mainitaan myös akun refresh eli "virkistys" eli ilmeisesti joskus aina yritetään puskea enemmän jännitettä akulle tjtn. Päteekö tuo enää tänä päivänä, mene ja tiedä?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

fordever kirjoitti: 27 Marras 2019 11:57 Sisäinen satusetä heräsi eloon ja tässä tarinaa. Olisiko autossa olevalla modeemilla ja sen kautta välittyvillä palveluilla (FordPass, automaattiset päivitykset...) jotain tekemistä tuon jatkuvan virrankulutuksen kanssa? Entä miten ylläpitolaturin käyttö vaikuttaa? Ainakin Mondeo-palstalla on esitetty että ylläpitolaturin käyttö herättää koko kotteron sähköjärjestelmät eli nuku auto siinä sitten ja kalibroi?

Ratkaisuhan voisi olla, että auto kerta kaikkiaan pakotetaan nukkumaan. Sehän voitaisiin jättää jopa omistajan vastuulle eli raksi ruutuun valikon syövereissä, että tänä yönä nukutaan.

Voihan tietysti olla, että Ford säätää Smart Chargen parametreja, esim. sallitaan suurempi virrankulutus. Mutta ehkä kalibrointi ei sitten onnistukaan.

Tuossa linkin takana olevassa Smart Chargen kuvauksessa mainitaan myös akun refresh eli "virkistys" eli ilmeisesti joskus aina yritetään puskea enemmän jännitettä akulle tjtn. Päteekö tuo enää tänä päivänä, mene ja tiedä?
Jo MK3 Focuksesta lähtien 4-5A laturilla lataaminen on ollut plus miinus nolla tilanne. Sen verran auto herää latauksessa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

@rsk@ kirjoitti: 27 Marras 2019 12:03 Jo MK3 Focuksesta lähtien 4-5A laturilla lataaminen on ollut plus miinus nolla tilanne. Sen verran auto herää latauksessa.
En tiedä miten kävisi jos auto oikeasti nukkuisi mutta nyt kun lepovirta ei laske alle 0,4-0,7A tason niin ulkoisen laturin kytkeminen ei herätä järjestelmiä kuluttamaan tuon enempää.

Yön yli nukkuneen auton lepovirta ei nytkähdä kumpaankaan suuntaan kun kytkee laturiin verkkovirran.
Akun jännite sensijaan luonnollisesti pomppaa 12,x > 13,x

Laturi on kytketty niin, että latausvirta menee valvonnan läpi.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

fordever kirjoitti: 27 Marras 2019 11:57 Sisäinen satusetä heräsi eloon ja tässä tarinaa. Olisiko autossa olevalla modeemilla ja sen kautta välittyvillä palveluilla (FordPass, automaattiset päivitykset...) jotain tekemistä tuon jatkuvan virrankulutuksen kanssa?
Samaa olen miettinyt. Voi olla vaikea puristaa lepovirta alle 100mA jos modeemin pitää kuitenkin koko ajan kuunnelle taivasta. yms
fordever kirjoitti: 27 Marras 2019 11:57 Tuossa linkin takana olevassa Smart Chargen kuvauksessa mainitaan myös akun refresh eli "virkistys" eli ilmeisesti joskus aina yritetään puskea enemmän jännitettä akulle tjtn. Päteekö tuo enää tänä päivänä, mene ja tiedä?
Mielestäni tämän täytyy päteä niin kauan kun pelataan lyijyakkujen kanssa. Jatkuvasti vajaassa latauksessa oleva akku sulfatoituu.
Sen takia se on ainakin ajoittain ladattava täyteen.

Vai onko jollain modernimpaa tietoa?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

PiuhaPoikki kirjoitti: 27 Marras 2019 12:52 Voi olla vaikea puristaa lepovirta alle 100mA jos modeemin pitää kuitenkin koko ajan kuunnelle taivasta. yms
Tähän täytyy kommentoida, että 1.2 W on todella paljon, vaikka celluradio kuuntelee kontrollikanavia ja joku prossu tcu:ssa sleepissä.

Kyllähän toi virrankulutus on selkeä bugi, jota minulla ei ainakaan ole tässä vuoden vanhassa autossa. Veikkaisin, että uudemmissa TCU-moduleissa on joko käynyt uudella HW revisiossa joku moka tai sitten HW revisio ja SW eivät tykkää toisistaan syystä tai toisesta. Aiemminkin olen sanonut, mutta olisi kyllä kiva kun Ford voisi kertoa näistä asioista selkeämmin. Suurinta osaa ei varmaan kiinnosta, mutta itse vihaan epätietoisuutta asioista. Ja miksi noissa softapaketeissa ei ole mitään change logia. Ainakin olen sen kuvan saanut, että edes huolto ei tiedä mitä softa muuttaa (ellei ole erillistä huoltotiedotetta).

Päivitys ongelmaan on kyllä kovin verkkaista, kun jo noin kaksi kuukautta sitten huoltoliike kertoi päivityksen olevan tulossa. Lisäksi ulkomaisia foorumeita lukiessa vaikuttaa siltä, että vika on ollut olemassa ja tiedossa jo pidempään.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

toasti kirjoitti: 27 Marras 2019 13:25 Tähän täytyy kommentoida, että 1.2 W on todella paljon, vaikka celluradio kuuntelee kontrollikanavia ja joku prossu tcu:ssa sleepissä.
Tuo on ihan totta. Vaikka mehän ei tiedetä mitä kaikkea siellä auton syövereissä täytyy olla hereillä mutta verrokkina muihin autoihin, joista olen leporirtoja mittaillut niin tämä on kymmenkertainen.

Connectissa esimerkiksi on 30mA luokkaa mutta siinä ei olekaan mitään modeemeja ja gps:iä :lol:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

14 päivää kopeloimatta autoa ja se menee FordPässin mukaan deep sleep moodiin. Paljonkohan silloin on akussa paukkuja?
Elokuussa meni pari kertaa em. moodiin hetken päästä kun oli auto sammutettu ja ovet lukittu. Mikä lie bittisekoilu sekin...
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Mistä löydän asetuksen jolla määrittelen onko webasto ajon aikana päällä vai ei? Ajoneuvon asetuksista löydän vain asetuksen lisälämmitin käytössä vai ei, onko se tuo vaikka siinä ei puhuta ajonaikaisesta käytöstä mitään?

Webasto ei käynnisty kakella ainakaan jos bensaa ei ole tarpeeksi tankissa. Onko sama homma myös ajon aikana, että menovettä pitää olla tarpeeksi että webasto käynnistyy?

Kysyn tätä siksi että nyt on löpöä tankissa noin 50km ajoa varten ja kabiini ei kyllä lämmennyt entiseen malliin.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
focst
Viestit: 2435
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

revote kirjoitti: 27 Marras 2019 21:20 Mistä löydän asetuksen jolla määrittelen onko webasto ajon aikana päällä vai ei? Ajoneuvon asetuksista löydän vain asetuksen lisälämmitin käytössä vai ei, onko se tuo vaikka siinä ei puhuta ajonaikaisesta käytöstä mitään?

Webasto ei käynnisty kakella ainakaan jos bensaa ei ole tarpeeksi tankissa. Onko sama homma myös ajon aikana, että menovettä pitää olla tarpeeksi että webasto käynnistyy?

Kysyn tätä siksi että nyt on löpöä tankissa noin 50km ajoa varten ja kabiini ei kyllä lämmennyt entiseen malliin.
Ei käynnisty kakella eikä ajossa jos alle 1/4 tankki.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
TDdi 03
Viestit: 41
Liittynyt: 08 Syys 2005 09:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja TDdi 03 »

Rusakko_ kirjoitti: 27 Marras 2019 21:15 14 päivää kopeloimatta autoa ja se menee FordPässin mukaan deep sleep moodiin. Paljonkohan silloin on akussa paukkuja?
Elokuussa meni pari kertaa em. moodiin hetken päästä kun oli auto sammutettu ja ovet lukittu. Mikä lie bittisekoilu sekin...
Veikkaan, että ainakin talvella tarvitsee jo lisävirtaa.
Eihän se akku ollut täysi alkujaankaan, ellei ladattu täyteen ulkoisella laturilla... :cry:

Omassa Kuga mk2:ssa ei ole muulloin kuin juuri ajosta sammutettuna tai ulkoisesti ladattuna akussa semmoista jännitettä, mistä tuttavan Volvo jo huuteli lisävirtaa... :shock:
Vastaa Viestiin