Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mutta eikös lumisateessa valot mene automaattisesti päälle, kun on kerran käytettävä tuulilasinpyyhkijöitä? Eikö se niin toimi: pyyhkijät päällä = valot päällä?
Re: Uusi Focus mk4 2018
No eipä tule ainakaan pakkaslumella käytettyä pyyhkijöitä jatkuvalla. Jos pyyhinautomatiikka on hitaalla tihkulla niin valot ei välttämättä ole päällä. Ainakin omassa Focuksessa tuo sadetunnistin ohjaa ajovalot päälle vasta kun pyyhkimis sykli on riittävän tiheä. Toki jos jatkuvalle laittaa pyyhkijät niin silloin valot pysyy päällä, mutta eipä lumisateella yleensä ainakaan isommassa nopeudessa ole tarvetta pyyhkijöille ja sehän tässä valoautomatiikassa onkin typerää näissä suomen olosuhteissa. Kesä asia erikseen kun silloin ei niinkään ongelmaa valojen puutteen osalta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Olikohan 30s viiveellä, en ole ihan varma. Ja edelleenkin ihmiset, RTFM
Re: Uusi Focus mk4 2018
Noista takavaloista, laittakaa hyvät ihmiset palautetta myyjän, tai maahantuojan, suuntaan niin josko siellä pääkallopaikalla joku tajuaisi asian ja mahdollisuus valojen koodaukselle tulisi. Tekemätön paikka tuo ei varmasti ole, siis puhtaasti koodauskysymys.
Onhan moni valmistaja/maahantuoja jo muuttanut kantaansa tuossa suhteessa, uudet VAG:t, BMW, Kia, niissä palaa mun mielestä ainakin valot takana päivälläkin.
Onhan moni valmistaja/maahantuoja jo muuttanut kantaansa tuossa suhteessa, uudet VAG:t, BMW, Kia, niissä palaa mun mielestä ainakin valot takana päivälläkin.
2021 Tesla Model 3 LR
Re: Uusi Focus mk4 2018
Skoodassa palaa takavalot koko ajan ja Audi & VW ei.
Ei pala muuten Bemarissakaan ja just näitä Korean vehkeitä näkee paljon lähes pimeällä liikenteessä pelkillä päivävaloilla takavalot pimeänä.
Focuksessa kuitenkin toimii yllättävän herkästi tuo ajovalojen kytkentä kun vähän hämärtyy js tunnelit yms. Mutta itse tulee välillä laitettua valoja päälle...
Ei pala muuten Bemarissakaan ja just näitä Korean vehkeitä näkee paljon lähes pimeällä liikenteessä pelkillä päivävaloilla takavalot pimeänä.
Focuksessa kuitenkin toimii yllättävän herkästi tuo ajovalojen kytkentä kun vähän hämärtyy js tunnelit yms. Mutta itse tulee välillä laitettua valoja päälle...
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ja ymmärtääkseni maahantuoja tekee Skoodalla tuon valokoodauksen.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Samaa mieltä, että Focuksessa valot syttyy tosi hyvin hämärässä ja tunneliin sukeltaessa. Lumituiskun voin kuvitella olevan haastava rasti tunnistimille, koska anturi tulkinnee vain valoisuutta ja tuiskussa ei usein ole edes hämärää, saati pimeää. Näitä varten on oltava itse aktiivinen. Lumituiskussa ei kyllä toimi oikein mitkään automatiikat ja valot ylipäätään. Takapäät on nietoksessa ja led-valot ei pysy sulana edes sumari päällä.@rsk@ kirjoitti: ↑15 Marras 2019 10:14 Skoodassa palaa takavalot koko ajan ja Audi & VW ei.
Ei pala muuten Bemarissakaan ja just näitä Korean vehkeitä näkee paljon lähes pimeällä liikenteessä pelkillä päivävaloilla takavalot pimeänä.
Focuksessa kuitenkin toimii yllättävän herkästi tuo ajovalojen kytkentä kun vähän hämärtyy js tunnelit yms. Mutta itse tulee välillä laitettua valoja päälle...
Olis kyllä hyvä, jos edes halutessaan sais takavalot koodauksella päälle. Pimeät takavalot on aivan turha lainsäädännön, EU:n, valmistajan tai mistä lie juontaakaan juurensa...
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kia oli ihan uutisissakin tuosta asiasta olikohan vuosi sitten, kun maahantuoja teki päätöksen, että koodaavat takavalot uusissa palamaan. Lähipiiristä löytyy muutama uutena ostettu Audi (A4/6, Q7) missä takavalot ovat palaneet uudesta lähtien päivävalojen kanssa, ehkä noissa sitten jälleenmyyjäkohtaisia eroja, mene ja tiedä. VW ja BMW suhteen voin olla kyllä väärässä, mielestäni on vain liikenteessä ihan uusia näkynyt missä takavalot palavat päivälläkin, varmaa tietoa siis ei ole asiasta. Mulla oli muutama vuosi sitten -07 E61 ja siinä paloi takavalot päivävalojen kanssa, oli kyllä ruotsintuonti ja toki joku oli voinut ne koodata päälle kun oli vanha auto jo.@rsk@ kirjoitti: ↑15 Marras 2019 10:14 Skoodassa palaa takavalot koko ajan ja Audi & VW ei.
Ei pala muuten Bemarissakaan ja just näitä Korean vehkeitä näkee paljon lähes pimeällä liikenteessä pelkillä päivävaloilla takavalot pimeänä.
Focuksessa kuitenkin toimii yllättävän herkästi tuo ajovalojen kytkentä kun vähän hämärtyy js tunnelit yms. Mutta itse tulee välillä laitettua valoja päälle...
Yleistäen, korealaiset ja japanilaiset kyllä erottuvat edukseen tuossa suhteessa liikenteessä, perä pimeänä sateella ja usein pimeälläkin.
Ei kai sillä väliä kuka ja missä sen tekee, kunhan se on tehty ennen kuin auto ajetaan kaupasta ulos?
Painetta vaan sinne Fordin suuntaan joko jämyn kautta tai sitten suoraan maahantuojan aspaan, josko tuohon saataisiin järkeä. Toissa kesänä kun asiasta kävin keskustelua niin maahantuojan kuin parin eri huollonkin kanssa, tuli aika selväksi, että kyllä se koodaus Fordilla onnistuu mutta eivät tee koska tehdas kieltää.
2021 Tesla Model 3 LR
Re: Uusi Focus mk4 2018
-07 autossa eikös pidä palaa takavalot. Oliko se 2011 kun nämä kikkailut alkoi. Mutta kuitenkin välillä tulee yllättäviä tilanteita kun auto onkin liikkeellä ja valoja ei näy.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Voi olla, että johtuikin tuosta, hyvä pointti. Ja samaa mieltä,aiheuttavat ihan todellisia vaaratilanteitakin nuo pimeät perät välillä sopivissa olosuhteissa. Toki vastuu on aina kuljettajalla, mutta jos ja kun ne takavalot lainsäädännön puitteissa saavat palaa päivävalojen kanssa niin olisi tosiaan nyt edes sitten pyydettäessä koodattavissa käyttöön. Mutta kun ei. Voisikin taas laittaa maahantuojalle asiasta sähköpostia ja vähän potkia niitä asian tiimoilta. Direktiivin taakse piiloutuminen on aika naurettavaa tässä kohtaa.
edit: Tulipas vastaus nopeasti joka oli vapaamuotoisesti: koodaus ei ole mahdollista koska auton päästöt ja ford haluaa ajatella ympäristöä plaaplaaplaa.
Led-tekniikalla toteutettujen takavalojen lisäys päästöihin ei mahda olla kovin iso, ainakaan täällä missä takavalot palaa olosuhteiden takia kuitenkin aika paljon vuositasolla jo ihan automatiikankin ohjaamana.
Viimeksi muokannut jarkkoo, 15 Marras 2019 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2021 Tesla Model 3 LR
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Sekaisin kuin seinäkello....minan kirjoitti: ↑14 Marras 2019 17:40 En usko, että smart chargessa on mitään vikaa. Ainakaan omassa autossani. En tiedä miten auto mittaa akun jännitteen, mutta jossain siellä se syy on miksi ei s/s toimi, vaikka ajoa olisi runsaasti.
Eräs jännimpiä kokemuksia s/s liittyen:
Päivä 1 auto käyntiin ajoa kaupunki, maantie, moottoritie (pääosin) reilu 200km. Perillä ollessa s/s ei toimi, koska ”akun lataaminen”
Päivä 2. (Välissä ei latausta yöllä) Webasto päälle reilu 20min. Liikkeelle lähtö, ajo reilu 500m ja s/s toimii ekoissa valoissa.
Eli mukamas 500m ajo riitti lataamaan akun sen jälkeen kun s/s varten oli liian vähän varausta ja webastoa käytettiin n. 20min. Ainakin tällä kerralla ollut jotain hämärää auton tavassa mitata akun varausta. Saman suuntaisia kokemuksia on muitakin joskaan ei yhtä radikaaleja esimerkkejä.
Illalla auto parkkiin jännitemittarin näyttäessä 14.6V ja oli näyttänyt jo puoli tuntia kun ajoin moottoritiellä. Eli akku on oikeasti täynnä tai melkein täynnä. S/S ei toiminut.
Aamulla webastoa päälle. Ei onnistu. "Akun varaustila matala."
No kokeilempa mitä ulkoinen laturi sanoo. Defan töpseli seinään ja latausjohdot suoraan akun napoihin. Defa menee hetkessä ylläpitotilaan eli senkin mielestä akku on täynnä.
Edelleenkään webasto ei käynnisty.
Ajan kauppaan noin kilometrin päähän. Jännitemittari näyttää koko ajan 14,7V. Kaupan pihassa s/s sammuttaa auton.
Eli oikeasti akku on koko ajan täynnä mutta virranhallinnan kirjanpito on sekaisin.
Kokeilen seuraavaksi sellaista, että siirrän Defan miinuskaapelin auton maadoituspisteeseen ja latailen sillä muutamana aamuna pari tuntia ennen webaston käyttöä. Katsotaan mitä se sitten sanoo.
Ja tarkennuksena: Ulkoista laturia ei ole tähän mennessä käytetty kuin kerran heti asennuksen jälkeen kokeilumielessä. ELi se ei voi olla syynä kirjanpitovirheisiin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Samassa veneessä, akun varaustilan laskenta ja tunnistus on aivan sekaisin.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑15 Marras 2019 12:28 Sekaisin kuin seinäkello....
Illalla auto parkkiin jännitemittarin näyttäessä 14.6V ja oli näyttänyt jo puoli tuntia kun ajoin moottoritiellä. Eli akku on oikeasti täynnä tai melkein täynnä. S/S ei toiminut.
Aamulla webastoa päälle. Ei onnistu. "Akun varaustila matala."
No kokeilempa mitä ulkoinen laturi sanoo. Defan töpseli seinään ja latausjohdot suoraan akun napoihin. Defa menee hetkessä ylläpitotilaan eli senkin mielestä akku on täynnä.
Edelleenkään webasto ei käynnisty.
Ajan kauppaan noin kilometrin päähän. Jännitemittari näyttää koko ajan 14,7V. Kaupan pihassa s/s sammuttaa auton.
Eli oikeasti akku on koko ajan täynnä mutta virranhallinnan kirjanpito on sekaisin.
Kokeilen seuraavaksi sellaista, että siirrän Defan miinuskaapelin auton maadoituspisteeseen ja latailen sillä muutamana aamuna pari tuntia ennen webaston käyttöä. Katsotaan mitä se sitten sanoo.
Ja tarkennuksena: Ulkoista laturia ei ole tähän mennessä käytetty kuin kerran heti asennuksen jälkeen kokeilumielessä. ELi se ei voi olla syynä kirjanpitovirheisiin.
Luin BCM:ltä akun varaustilan olevan noin 50% luokkaa, mutta latausta ei tapahdu autonkaan mukaan (koska akku täynnä). Ford vaihtaa akun, kun toimitin BCM modulilta nauhoitettua dataa akun varaustilasta ja latausvirrasta. En usko, että uusi akku auttaa kuin hetkeksi. Mielelläni olisin väärässä.
Edit. Lisätään vielä, että minulla ei ole ylläpitolaturia enkä muutenkaan ole akkua omin päin lataillut.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Löytyy se, sieltä Fordin sivuilta sitä manuaalia itekin lueskelin kun autoa odoteltiin vuosi takaperin.
Tuohon vaan malli ja vuosi:
https://www.ford.fi/oma-ford/autoni/lat ... Y7EALw_wcB
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ilmankos Fordpassista ei löytynyt enää ladattavaa, kun 18.8 autoihin asti vaan on voimassa sieltä ladattava versio.HMS77 kirjoitti: ↑15 Marras 2019 14:19 Löytyy se, sieltä Fordin sivuilta sitä manuaalia itekin lueskelin kun autoa odoteltiin vuosi takaperin.
Tuohon vaan malli ja vuosi:
https://www.ford.fi/oma-ford/autoni/lat ... Y7EALw_wcB
Re: Uusi Focus mk4 2018
Samaa vikaa ollut jo ainakin vuosimallista 2011 alkaen. Kunnossa olevia akkuja vaihdetaan uuteen ja tekohengitetään aina talven yli.toasti kirjoitti: ↑15 Marras 2019 12:38 Samassa veneessä, akun varaustilan laskenta ja tunnistus on aivan sekaisin.
Luin BCM:ltä akun varaustilan olevan noin 50% luokkaa, mutta latausta ei tapahdu autonkaan mukaan (koska akku täynnä). Ford vaihtaa akun, kun toimitin BCM modulilta nauhoitettua dataa akun varaustilasta ja latausvirrasta. En usko, että uusi akku auttaa kuin hetkeksi. Mielelläni olisin väärässä.
Edit. Lisätään vielä, että minulla ei ole ylläpitolaturia enkä muutenkaan ole akkua omin päin lataillut.
Uusi akku auttaa noin vuoden. Sitten tilanne taas sama.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Nyt on yksi auto lisää, missä ei webasto ja ss enää toimi. Melkein vuoden toimi moitteetta ja nyt lopetti alhaisen akun varaustilan vuoksi. Ajettu ihan samanlaista ajoa mitä aiemminkin
Ford
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Oletko sattumoisin mitannut akun jännitettä ajossa/parkissa?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501622 ... rinaytolla
Tommosella on näppärä seurailla jännitteen käyttäytymistä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Sillä välinkun Fordilla koodataan kuumeisesti uutta softaa (Hah!) voisi tehdä omia tutkimuksia:
Koska akku on oikeasti täynnä mutta valvonnan mielestä noin 50% varauksessa niin sitä voisi purkaa vaikka ajovaloapolttimoa polttamalla suoraan akun navoista parikymmentä ampeerituntia pois. Ja sen jälkeen ladata ulkoisella laturilla akun takaisin täyteen niin, että virranhallinta on mukana.
Näin purkaus ei kirjaantuisi kirjanpitoon mutta lataus kirjaantuisi. Jos Webasto ja s/s toimii sen jälkeen muutamankin viikon niin voisi päästä lähemmäs päivityksen julkaisua toimivalla autolla.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Elä loukkaannu mutta nyt alkaa Escortin omistaminen kuulostamaan jo aika hohdokkaalta hommelilta. Jos tuohon pitää ryhtyä niin ajan kotteron viikoksi autoliikkeen pihaan ja ripustan katolle kunnon jouluvalot... kylkeen teksti ”koitan saada Escortin akkua täyteen”. Sitten ajaisin sen hiekkamontulle ja siirtoistuttaisin sen noin 5m syvyyteen - sitten kävelisin autoliikkeeseen jossa mikään ei viittaa Fordiin. Edes etäisesti.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑16 Marras 2019 22:16 Sillä välinkun Fordilla koodataan kuumeisesti uutta softaa (Hah!) voisi tehdä omia tutkimuksia:
Koska akku on oikeasti täynnä mutta valvonnan mielestä noin 50% varauksessa niin sitä voisi purkaa vaikka ajovaloapolttimoa polttamalla suoraan akun navoista parikymmentä ampeerituntia pois. Ja sen jälkeen ladata ulkoisella laturilla akun takaisin täyteen niin, että virranhallinta on mukana.
Näin purkaus ei kirjaantuisi kirjanpitoon mutta lataus kirjaantuisi. Jos Webasto ja s/s toimii sen jälkeen muutamankin viikon niin voisi päästä lähemmäs päivityksen julkaisua toimivalla autolla.
Onneksi kaikki on toiminut - tosin lisälaturilla - joka on päin persiitä asennettu.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Re: Uusi Focus mk4 2018
Olen päästellyt kaksi viikkoa nyt omallani. SS ja webasto toimivat molemmat hienosti. Ilman lisälatureita. Kop kop.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei taida tosiaan enää toimia se sääntö, että jos vartin käyttää eberiä tai webastoa, niin puoli tuntia olis hyvä ajella sitten jne...
Hyvä että en sortunut noihin polttoainelämmittimiin ja kun joka päivä lämpimästä tulee lähdettyä, niin ei sen puoleen tarvetta ja lataus toimii heti ja akku ottaa varmasti virtaa vastaan.
Täytyy vaan niitä satunnaisia kertoja kärsiä kun joutuu kylmästä lähtemään........
Toivottavasti nämä ongelmat selviää Foordin toimesta. Harmi kun näyttää vaan sille, että kuluttaja testaa edelleen....
Hyvä että en sortunut noihin polttoainelämmittimiin ja kun joka päivä lämpimästä tulee lähdettyä, niin ei sen puoleen tarvetta ja lataus toimii heti ja akku ottaa varmasti virtaa vastaan.
Täytyy vaan niitä satunnaisia kertoja kärsiä kun joutuu kylmästä lähtemään........
Toivottavasti nämä ongelmat selviää Foordin toimesta. Harmi kun näyttää vaan sille, että kuluttaja testaa edelleen....
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei lisälaturia tarvi kun pitemmällä pakkas jaksolla. Nyt on 2viikkoa ajettu ilman lisälatailua kun pakkaset loppu ja S&S ja webasto toimii moitteetta.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kyllä se lämmitin on hyvä ja pelannut hienosti mutta Fordin suunnittelijoiden järjen valoa on vaikea nähdä.
Jos tosiaan akku on oikeasti täynnä ja valvontasysteemi on sitä mieltä jotta tyhjä on niin suunnitteluvirhe tai vika siinä on. Jos se laskenta perustuu VAIN induktiivisesti mitatun virran kirjanpitämiseen niin se on yhtä varmaa kuin auringon nousu huomennakin että ”kassa” on sekaisin ajan myötä ennemmin tai myöhemmin. Pitäisi todellisen lepotilan jännitteen mukaan päivittää ”kassaa” täydemmäksi tai tyhjemmäksi. Eli katsoa onko laskennallinen varaustila järkevä suhteessa akun jännitteeseen.
Jos tosiaan akku on oikeasti täynnä ja valvontasysteemi on sitä mieltä jotta tyhjä on niin suunnitteluvirhe tai vika siinä on. Jos se laskenta perustuu VAIN induktiivisesti mitatun virran kirjanpitämiseen niin se on yhtä varmaa kuin auringon nousu huomennakin että ”kassa” on sekaisin ajan myötä ennemmin tai myöhemmin. Pitäisi todellisen lepotilan jännitteen mukaan päivittää ”kassaa” täydemmäksi tai tyhjemmäksi. Eli katsoa onko laskennallinen varaustila järkevä suhteessa akun jännitteeseen.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23