Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Olen jokuseen autoon asennellut takasiiven, niissä vaan ei ole hirveämmin ollut väliä ruostumisen kanssa , mutta nyt on taas jälleen kerran (cossu)siiven asennus edessä, ja haluaisin käytttää ihan tarkoitukseen sopvia ruuveja. Keltapassivoituja ei kai saa mistään enää hyllystä, mutta olisko RST- peltiruuvi pätevä vai peräti haponkestävä? Varmistan vielä korimliimalla, mutta aiempien kokemusten perusteella tavalliset sinkityt ruuvit alkaa puskea ruostetta jo vuoden tai kahden sisään, joka ei oikein olisi kiva juttu vastamaalatussa valkeassa autossa Millaiset ruuvit siis kannattaisi oikeasti laittaa?
Auto mk1 Sierra ja siipi lasikuitu-kopio-RS cossusta.
Auto mk1 Sierra ja siipi lasikuitu-kopio-RS cossusta.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Ja pelkällä liimalla en mielellään laittaisi, jos sitä aletaan pohtia.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Ulkona käytetään kuumasinkittyjä (sulassa sinkissä uitettuja) ruuveja tai sitten rosteria (A2) tai haponkestävää (A4).
Kuumasinkittyinä saa pääasiassa isoja rakennuskäyttöön tarkoitettuja ruuveja. Ne ovat sellaisia mattapintaisia vaaleanharmaita.
Pieniä ruuveja tehdään rosterista ja haponkestävästä teräksestä. Ne ovat tummasävyisiä.
Sähkösinkityissä ruuveissa sinkkikerros on varastointia varten. Ohut sinkkikerros hajoaa kierrettäessä ja ruostuminen alkaa. Sähkösinkityt ruuvit ovat sinertäviä (myöhemmin ruosteisia), jos vertaa rosteriin ja happoiseen.
Mä kyllä käyttäisin rosteria tai haponkestävää autossa. Kustannusero ei ole hirveän iso.
Vielä jos kiinnityspisteen saa suojattua vedeltä, ei lähde peltikään ihan heti mätänemään.
Kuumasinkittyinä saa pääasiassa isoja rakennuskäyttöön tarkoitettuja ruuveja. Ne ovat sellaisia mattapintaisia vaaleanharmaita.
Pieniä ruuveja tehdään rosterista ja haponkestävästä teräksestä. Ne ovat tummasävyisiä.
Sähkösinkityissä ruuveissa sinkkikerros on varastointia varten. Ohut sinkkikerros hajoaa kierrettäessä ja ruostuminen alkaa. Sähkösinkityt ruuvit ovat sinertäviä (myöhemmin ruosteisia), jos vertaa rosteriin ja happoiseen.
Mä kyllä käyttäisin rosteria tai haponkestävää autossa. Kustannusero ei ole hirveän iso.
Vielä jos kiinnityspisteen saa suojattua vedeltä, ei lähde peltikään ihan heti mätänemään.
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Voisiko sen laittaa muulla kuin haponkestävällä?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Kunhan vaan ihmettelin että ajatuksissa on myös pinnoitettu patarautaruuvi. Ruostumaton ja haponkestävä on lujuudeltaan riittävä tuollaisessa tarpeessa, eikä nykyisin hintakaan ole este.
Kysymyksen muotoilu oli hieman sarkastinen, ei millään pahalla.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
En kyllä mielestäni sanonut tähän aikovani laittaa tavallisia ruostuvia ruuveja, vaan vaihetoehdothan olivat, kuten kirjoitin jo, keltapassivoitu, rosteri tai haponkestävä. Kysymysähän koski että lähinnä onko vieläkin parempia vaihtoehtoja käyttötarkoitukseen, koska täytyy ottaa huomioon myös "uhrimetalli"-ilmiö, jossa epäjalompi syöpyy. Ei sillä en mä nyt odottanutkaan että keskustelu kauaa pysyiskään asiallisena...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Jätä ainakin se keltapassivoitu pois laskuista, sellainen ei paria vuotta kauempaa pysy siistinä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Ei sulla ainakaan ymmärryksen puutteesta ole kiinni tämä keskustelu
Mut siis joo rosteriset ta haponkestävät ajattelin laittaa, kummat nyt sattuu löytymään helpommin
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
itte kans laittasin rosteri ruuvit ja samanlaiset nylokit sitte vastineiksi,tuskimpa siellä perässä paljon happoja leijuu ja varsinkaan jos ei talvella ajella...
Tulipa tuossa itelläkin mieleen että taidampa laitella ulkokäyttöön rosteriosat niin ei tarvi aina olla jokapaikkaan pultteja ym uusimassa,on joskus jossain aika työlästä hommaakin.
Tulipa tuossa itelläkin mieleen että taidampa laitella ulkokäyttöön rosteriosat niin ei tarvi aina olla jokapaikkaan pultteja ym uusimassa,on joskus jossain aika työlästä hommaakin.
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Halpahalleissa ruuvihyllyissä on yleensä vain sähkösinkittyä ja kuumagalvanoitua tavaraa. Rosteriset ovat pääasiassa terassiruuveja tms. puuruuveja.
Rosterisia koneruuveja voi löytyä valmiiksi pussitettuina, mutta kokovalikoima ei ole kovin iso ja hinta on suolainen siihen nähden mitä rosteriset maksavat irtotavarana.
Jos enempi rakentelee, kannattaa tilata netistä (esim. ruuvi.net) valmis satsi kaikkia kokoja niin on valmiina, kun tarvetta ilmenee. Esim. haponkestävä M3-kokoinen DIN 127 -aluslaatta maksaa kokonaiset 1,8 senttiä kappaleelta (sis. alv). Siitä voi laskea paljonko niitä saa eurolla. Isommat ovat toki kalliimpia.
Rosterisia koneruuveja voi löytyä valmiiksi pussitettuina, mutta kokovalikoima ei ole kovin iso ja hinta on suolainen siihen nähden mitä rosteriset maksavat irtotavarana.
Jos enempi rakentelee, kannattaa tilata netistä (esim. ruuvi.net) valmis satsi kaikkia kokoja niin on valmiina, kun tarvetta ilmenee. Esim. haponkestävä M3-kokoinen DIN 127 -aluslaatta maksaa kokonaiset 1,8 senttiä kappaleelta (sis. alv). Siitä voi laskea paljonko niitä saa eurolla. Isommat ovat toki kalliimpia.
Re: Oikeanlaiset ruuvit cossu-siiven kiinnityksiin?
Juu Iisalmen kiinnitystarvikkeesta ajattelin ihan kysellä, heillä oli kuitenkin ihan kattava pulttivalikoima, joten uskoisin että ruuvitarjontakin parempi kuin rautakaupassa/halpahallien rautaosastolla
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER