2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JayKees
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2019 15:17

2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja JayKees »

Risteykseen hidastaessa ja uudelleen kiihdyttäessä saattaa joskus jäädä kaasun reagointi huonoksi. Menee parikin sekuntia, ennen kuin vastaa kaasuun.

Kokeilin pihassakin testata vapaalla ja tekee samaa. Kierrokset 3-4 tuhanteen, antaa valua alaspäin ja poljin pohjaan -> viivettä kierroksissa, eikä vastaa kaasuun.

Missähän voisi olla vikaa?

2.2dtci 200hp automaatti.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Monesti kun kysymystä tekee niin kannattaisi lukea tämä ja laittaa noitaa tietoja suoraa siihen kysymykseen.
viewtopic.php?f=2&t=56655

Tarkista se turbo ja ahtoputkien kunto siksi kyselen paljon autolla on ajeltu ja ne pakokaasut ei ole väri muuttunut
Onko se sähköinen kaasupoljin kunnossa että tieto menee petille ja muutenkin se puoli ok
Eli onko autossa hiukkasuodatin ja se toimii oikein ja pakokaasut pääsee vapaasti ulkoilmaan
Onko sitä ERG koskaan putsailtu että siellä kaikki ok
Mittaristossa ei palaa mikään vikavalo
Polttoainesuodatin ja ilmaputsari on vaihdettu koskaaja koska huolettu. Moottori saa kunnollaa polttoainetaa
Suuttimet on kunnossa.
Autossa on kunnollista polttoainetta
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
JayKees
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2019 15:17

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja JayKees »

Ford s-max 2.2tdci vm2012
172tkm

Hiukkasloukku vaihdettu viime vuonna.

Ei ole vikavaloja, eikä vikakoodeja.

Nafta on ABC aseman naftaa.

Suodattimia en ole itse vielä vaihtanut, auto ollut minulla noin 4kk.

Auton pakokaasu ei ole normaalisti eri väristä, joskus saattaa sinistä päästää, jos oikein kaasua antaa.

EGR en usko että olisi koskaan putsailtu, historiasta ei ole täyttä tietoa. Huolto-ohjelman mukaan huollettu ford huolloissa.

Suuttimista en osaa sanoa, vaatisi dieselhuollossa käyntiä.


Sähköinen kaasupoljin antaa signaalia 7%-70% obd lukijan mukaan.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Pitäisikö ne suodattimet vaihtaa ja ilmeisesti siellä vikakoodeja ei ole muistissa kun sulla on se lukija. Perurasiat kuntoon ja vika alkoi yllättäen ilman mitään nykimisiä ja epätasaista käyntiä ja voimattumuutta
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
JayKees
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2019 15:17

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja JayKees »

Joo, minäpä vaihdan suodattimet heti ensi viikolla ja katsotaan sitten lisää!

Auton tehoissa ei ole mitään häikkää, ne on tallella. Ainoastaan vain tuo kaasuun vastaamattomuus on tullut nyt vasta huomattua. Pari kertaa tullut että "mitäs hittoa tämä nyt tekee?" -tilannetta.

Onkohan kuinka hankalaa katsoa ahtoputken kunto? En ole koskaan kajonnut turbon suunnalle.

Epätasaista käyntiä ei ole myöskään havaittavissa.

Ilmeisesti tämä on oikea suodatin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/197581?aj ... malli=2012
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules näyttää ihan sopivalta ja ilmaputsari myös.
Tuo vika taisi selvitä turbo kannattaa laittaa tarkasteluun samalla ne ahtoletkut.

Eikös sinun auto kuumana kiukuttelee
Lue tuntuuko tutulta
Turbo ja hukkaportti jos se ei toimi kunnolla ja ahtopaineen välillä karkailee harakoille?

viewtopic.php?f=3&t=56972&p=290986&hili ... et#p290986
Viimeksi muokannut Renee, 17 Kesä 2019 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
JayKees
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2019 15:17

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja JayKees »

Ei kiukuttele kuumana. Vetoa löytyy kyllä täysin joka suhteessa.

Tarkistan ahtoputken vielä kunhan kerkeän.

Näkeekö virallisella testerillä ongelmakohdat, jos ei poistu suodattimen vaihdon jälkeen?

Ja varmistan nyt vielä. Onhan tämä polttoainesuodatin konehuoneen puolella? Vai löytyykö tankin alta myös?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi
Viestit: 1037
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Oireet eivät täsmää tukkoisiin suotimiin tai reikään ahtoilmaputkistossa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Vikakoodeja ei ole ja ilmeisesti ei ahtopainemittaria että tietäsi sen turbon kunnon. Jostain tätä ongelmaa pitää alkaa katsomaan.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

riikomi kirjoitti: 17 Kesä 2019 07:33 Oireet eivät täsmää tukkoisiin suotimiin tai reikään ahtoilmaputkistossa.
Tuosta olen täysin samaa mieltä. Itseä kiinnostaa ensimmäisenä millä laitteella vikakoodit on luettu? Kaikki obd lukijat eivät kykene tunkeutumaan tarpeeksi syvälle fordeihin lukeakseen kaikkia vikoja.
"harder" is not a very good safeword
saksoboy
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Itse lähtisin ottamaan livedataa MAP ja MAF antureista jotta näkee toimivatko ne oikein? Saattaa olla että esim. Jumpi kumpi antureista on tukossa ja ei tunnista pientä paineen/ilmamäärän nousua jolloin syötön lisäämistä ei tapahdu tarpeeksi nopeasti mutta silloin pitäisi tapahtua semmonen purkkamainen kierrosten nousu.
Vian sattuessa, Jääkö kierrokset siis täysin paikoilleen vai nousevat vain oletettua hitaammin?
"harder" is not a very good safeword
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos ei sähköinen vika autossa niin ei vikakoodia. Asiasta toiseen tänä autojenkorjaus on mennyt samaksi kuin kirvesmiesten ammattitaito kun elementtitaloja vain pystytellaan. Se tekemisen taito häviää helposti.
Ps noita vaihtoehtoja aloituskysymyksen vain esitin omistaja päättää mitä tekee.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Renee kirjoitti: 17 Kesä 2019 08:57 Jos ei sähköinen vika autossa niin ei vikakoodia. Asiasta toiseen tänä autojenkorjaus on mennyt samaksi kuin kirvesmiesten ammattitaito kun elementtitaloja vain pystytellaan. Se tekemisen taito häviää helposti.
Ps noita vaihtoehtoja aloituskysymyksen vain esitin omistaja päättää mitä tekee.
jos kaasupolkimen pyyntö menee autolle ja vääntö ei nouse oletetusti niin auto tulkitsee sen viaksi. Nykyauto antaa vikakoodeja jos se tulkitsee ei johdonmukaisuutta eri arvojen välillä. Vikakoodit jää myös muistiin mutta ihan kaikki obd2 piuhat eivät kykyne juttelemaan fordin käyttämän standardin kanssa. Standardisoitua obd2 tarkoittaa vain että peruslukijalla kyetään tunkeutumaan tiettyyn pintaan asti jolloin vakavimmat päästöihin ja turvallisuuteen vaikuttavat viat tulee ilmi mutta kaikkia ei.
Vikakoodeilla ja antureiden tietojen perusteella kyetään etsimään vikaa paljon tehokkaammin kuin vain tutkitaan ja vaihdetaan kaikki taktiikalla. Autot kehittyy koko ajan "älykkäämäksi" jolloin korjaajakin joutuu kouluttamaan itseään eikä vain tyytyä siihen taitoon että osaa pokasahaa käyttää eikä halua oppia uutta koska pokasahalla on aina pärjänny.
"harder" is not a very good safeword
JayKees
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2019 15:17

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja JayKees »

saksoboy kirjoitti: 17 Kesä 2019 08:50 Itse lähtisin ottamaan livedataa MAP ja MAF antureista jotta näkee toimivatko ne oikein? Saattaa olla että esim. Jumpi kumpi antureista on tukossa ja ei tunnista pientä paineen/ilmamäärän nousua jolloin syötön lisäämistä ei tapahdu tarpeeksi nopeasti mutta silloin pitäisi tapahtua semmonen purkkamainen kierrosten nousu.
Vian sattuessa, Jääkö kierrokset siis täysin paikoilleen vai nousevat vain oletettua hitaammin?

Yritän katsoa tänään nuo lukemat. Minulla on V-Gate obd lukija ja puhelimen sovelluksella olen katsonut niitä. Ainakin se piirsi kaasupolkimen asennot hyvin. 7-70% oli lukemat.

Minulla on video otettuna ja nappaan sen tubeen kohtapian. Laitan linkin tänne sitten.

Tässä tuli muuten mieleen kun eräs kaunis päivä ei vakkari mennyt päälle vaan sekoili omiansa. Napeista ei tapahdu mitään.

Kulutus autolla on 80kmh siinä noin 5-6l paikkeilla, 100kmh 7-9l. Jos tuolla tiedolla mitään on hyötyä.

Autossa on vielä autoliikkeen maksettu turva, että siinä mielessä tämä ei pitäisi olla itselle iso summa maksettavana.

Vikakoodeja tosiaan ei anna tästä, mutta kuulin että ilmamassamittari ei anna vikakoodeja silloin kun se on vikaantumassa, ainoastaan silloin kun se on mennyt täysin rikki. Pitääkö paikkaansa?

Ja tosiaan tuo ohjelma (minulla on puhelimessa useita, eritoten fordille tarkoitettua) ei välttämättä anna mennä syvemmälle.

Lisätään pöytäkirjaan vielä se että kierrokset ei jää seilaamaan, eikä purkkamaisuutta esiinny. Kun se alkaa reagoida, kierrokset nousee normaalisti ja laskee myös.

Mutta kun se lakkaa reagoimasta, se laskee kierroksia tasaiseen tahtiin.

Linkki:

https://youtu.be/8mD6C7tat6o
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ota ilmamassamittarista piuha irti paraniko käynti. Meni tehtaan asetuksille.
Hukkaportti voi myös tehdä näita juttuja
Viimeksi muokannut Renee, 17 Kesä 2019 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

En nyt tuosta V-Gatesta löytänyt selkeästi miten syvälle sillä pääsee mutta kokeileppa kun otat livedataa pihalle tarkastella ihan akun jännitettä ja moottorin lämpötila anturia että näyttääkö ne ihan normaaleja arvoja.

ja hukkaportihin vielä että hukkaportti ei vaikuta paikoillaan kierrättäessä dieseli koneessa mitenkään kierroksia laskien. vakio dieseli ei tahdo ees ahtaa kun paikoillaan kierrättää ja vaikka asia menee jopa jo saivartelun puolelle niin kyseisessä padassa ei ole edes hukkaporttia vaan siivet turbon pakopuolella
"harder" is not a very good safeword
JayKees
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2019 15:17

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja JayKees »

Nyt on käytetty mafin piuha irti. Ei vaikutusta. Vikakoodia pukkasi sovellukseen välittömästi.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ok se puoli siten kunnossa ja vikakoodinlukija raitaa olla autoon sopiva. Nytpitäisi sekata se turbo puoli.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
JayKees
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2019 15:17

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja JayKees »

Kaverin kanssa katsottiin polttoaineletkun elämää ja siellä oli ilmakuplia. Kuplat korostuivat kun tein tuota pumppaavaa kaasutusta.

Kierrokset 4000, lasku 2500 ja kaasu pohjaan, ei reagoi. Voisiko tuo ilma olla se syy?
tursas
Viestit: 4059
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ei siinä mitään vikaa ole, tommonen kakslitranen diisseli ei ole mikään porsse..periaate on aina se, jos toimii älä koske mihinkään.. 8-)
Viimeksi muokannut tursas, 17 Kesä 2019 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joo sinä syy ilma kun ei anna energiaa kuten dieseli. Kato mistä vetelee ilmoja monesti toi polttoainesuodatin ja jossain malleissa se jalka aiheuttaa ilmaongelmia. Siksi nlihin letkuihin tehdään läpinäkyviä näitä juttujen testauta varten.
Viimeksi muokannut Renee, 17 Kesä 2019 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
JayKees
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2019 15:17

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja JayKees »

Joo, suodatin vaihtoon katsotaan jatkotoimenpiteet sitten.

Netin maailmassa oli joitain tiivisteitä kerrottu syypäiksi.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Muista osta alkuperäine varmaakin boshin tekele on jonka tekee Mann. Noissa ei kannata säästää.
Onko lämmitin suodatimen kannessa on Orengas joka menee ja vetelee ilmoja sitä kautta.
Tuossa juttua
viewtopic.php?t=56477
Kerro kuinka kävi kun saatte huoltohommat tehtyä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi
Viestit: 1037
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.2dtci jättää välillä reagoimatta kaasuun.

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ilmavuoto polttoainelinjassa ei aiheuta tuollaista vikaa vaan tuntuu pitkittyneinä startteina.

Renee tekisi kyselijöille suurimman palveluksen pidättäytymällä "neuvomasta"...
Vastaa Viestiin