Etupyörät jumittelevat - mikä himputti siinä on?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Etupyörät jumittelevat - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Jarrusatulat on huollettu, ja otin testinä jarrupalat kokonaan poiskin, niin silti etupyörät pyörivät hyvin jäykästi. Vika ei siis ole jarrujen laahaus. (Päivitys 8/22, suurin ongelma on kuin onkin jarruissa, koska satulat löysättynä pyörii paljon kevyemmin.) Ehkä puoli kierrosta pyörä pyörähtää, kun käsivoimilla huitaisee.

Minulla on todella vahva epäilys, että ongelman aiheuttaa jäykistyneet vetoakselit. Siellä on alkuperäiset sinänsä kunnossaolevat akselit, mutta eiköhän vaseliinien luulisi jäykistyvän 15 vuoden aikana ja 230 000 kilsan jälkeen? Pyöränlaakerit kyllä ovat liukkaat takana, joten tuskinpa edessäkään? Etupään pyöränlaakerien liukkauttahan ei voine testata ilman vetarin irrotusta?

Jäykkyys harmittaa, kun nostaa kulutusta maantieajossa jopa kaksi litraa satasella. Ennen meni helposti 5,7 litraan, nyt parhaimmillaan noin seitsemään. Ennen tunkilla kun oli etupää ilmassa, jäi kevyenkin pyöräytyksen voimasta eturatas pyörimään useita kierroksia.
Viimeksi muokannut RENNIE, 07 Elo 2022 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ei se etupyörä niiden vetoakselien ja jarrujen kanssa niin hirveesti pyöri muutenkaan, kummatkin puolet ilmassa tietysti.. :roll: Kuuluukos sieltä ääniä kun ajelee veto päällä tai entäs kun rullaa vapaalla tasasella niin pysähtyykö kärry nopeasti..vaihteistossakin on varmasti öljyt katottu..katsastuksessahan se inssi aina niitä etupyöriä pyörittää..tuskin johtuu nyt vetoakseleista..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Moi kuinka ne jarrusatulat onko ne jumissa että ei palaudu takaisin helposti eli ne jarrusylinterit jotka painaa niitä jarrukenkiä. Menikö ne sisään helposti kun herkistit paikkoja. Vetoakselissa on kannatinlaakeri onko se ok
Toinen juttu ne etupyörän laakerit ettei se vanne ja laakeri eivät ole kuumia kun heität lenkinb 40-50 km ja jos jarrut laahaa niin kyllä palanneen käryssä löytyy.
Vaihdesiirto ja tasauspyörästö mutta kyllä ne ääntä pitäisi ja laatikossa on öljyä. Onko koska se jarruremppa tehty ja uuttaa osaa on tarjottu.Sanoin ne jarruletkut on kunnossa myös sieltä sisäpuolelta ja jarrunesteet on vaihdettu koska?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mahtavaa, hyviä pointteja. Luethan tämän koko viestin loppuun saakka ennen vastaamista. Jarrusatuloiden tiivisteet, liukutapit, ja jarrupalat jne. on kaikki uusittu, mäntä uusittu ja sylinterikin hoonattu pari kesää sitten. Ja vika ei voi olla siinä, koska kuten sanoin, käytin jarrupaloja kokonaan irti, jolloin jarrulevyen kummallekin puolelle jäi lähes sentti väliä.

Ajossa kuuluu kyllä pientä kihinää vaihteistosta, varsinkin kun ykkösellä ajaa hölkkävauhtia. Mutta pysäytettynä se kuuluu niin, että kytkin ylhäällä vapaalla. Kun kytkimen painaa pohjaan, kihinä loppuu. Luulen, että on kytkimen painelaakeri, eli ei paha. Sitten kun alkaa pahemmin ääntelemään tms. niin huolto sinne. Mutta tämänkään ei pitäisi vaikuttaa rattaiden pyörimisherkkyyteen. Eivätkä pyörät liiku yhtään herkemmin silloinkaan, jos apumies painaa kytkimen pohjaan.

Silloin, kun pyörät liikkuivat vuosia sitten todella herkästi, nostin vain toisen kulman kerrallaan ilmaan. Kumpikin pyörä liikkui yhtä herkästi.

Rullausherkkyys on todella heikentynyt. Hyvä testi on eräs loiva alamäki. Silloin vuosia sitten vauhti kiihtyi siinä vapaalla niin, että piti jarrutella. Nyt vauhti pysyy samana ja jopa vähän hidastuu. Tämä siis tietenkin vertailukelpoisesti kesäkumeilla kuivalla asfaltilla.

Vaihteistoöljyt on vaihdettu myös pari kesää sitten alkuperäisellä öljyllä. Öljyä on riittävästi lootassa.

Ajon jälkeen vanteen keskiö ei tunnu lämpimältä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No jos jarrut ei laahaa niin ei siellä mitään muutakaan sellaista ole mikä aiheuttaisi yli litran kulutuksen nousun niin että auto kuitenkin tuntuu toimivan normaalisti.

Vetarit, laakerit, vaihteisto ja muut kamat ennemminkin herkistyvät kuluessaan eivätkä jäykisty. Ja täytyy kyllä sanoa että empä muista ikinä nähneeni niin herkkää vetävää akselia että "jäi kevyenkin pyöräytyksen voimasta eturatas pyörimään useita kierroksia". Ja noita on tullut työmaalla pyöriteltyä jonkun verran.

Kyllä mä sanoisin että jos mikään ei kuumene ja auto pelaa kaikinpuolin normaalisti, niin ei sitä oikein voi korjata. Litran kulutuserokin menee ainakin mun ajatusmaailmassa ihan laskentatoleransseihin niin kauan kun kyseessä ei ole pitkäaikainen pilkuntarkka seuranta ja vertailuaikakin vähintään joitain kuukausia. Lisäksi nyt on talvi takana, silloin menee soppaa jokatapauksessa enemmän.

Et anna mennä vaan, todennäköisesti siihen tulee jotain oikeatakin vikaa aikojen saatossa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules ajappa auto sen jarrudynamon läpi näet että vastustaako ne etupyörän renkaat .Ainut tapaa jollaa tiedät onko normaalit jutut ,vain havaittavissa liika vastustusta ja eihän se mene katsastuksesta lävitse. Ei ole kallis juttu vajaa 20E ja saat tiedon varmasti onko vikaa autossa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Vetävä pyörä ei ylösnostettuna koskaan pyöri mitenkään erityisen "kevyesti", koska tasauspyörästö vastustaa aina enemmän tai vähemmän, riippuen esim. öljyn lämpötilasta.
Toisaalta, jos voimansiirrossa olisi sellainen laakerivika, että se alkaisi tuntua vastuksena, sitä tuskin voisi olla ajossa kuulematta?
Johtuisiko noussut kulutus kuitenkin jostakin muusta?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Jeps, onhan tämä ihmeellinen vika, mutta vastuksesta se mielestäni johtuu. N. litran kulutuksen nousu satasella on prosentteina jo noin 18 prosenttia (6,2 --> 7,3). Nämä siis keskikulutuksia pitkänajan (vuosien) seurannalla tankkauksista mitattuna. Keskihajonta on hyvin vähäistä, joten mittausten luotettavuus on hyvää tasoa.

Ongelma löytynee lähes väistämättä pyöränlaakeri-vaihteisto -väliltä. Mielestäni tosi hyvä vertailukohta on se sama mäki, jossa siis ennen vauhti kiihtyi, mutta nyt hidastuu.

Niin, ja käsinkin kokeillessa pyörät on tosi jäykät liikuttaa. Tietystikin joissakin autoissa, varsinkin vanhemmissa on tavallista tämänkin jäykkyiset pyörät, mutta ei tässä autossa. Saattaa olla vaikea uskoa, mutta oikeasti ennen ne eturattaat jäi pyörimään useamman kiekan käsin pyöräytyksen jälkeen. Ja vain yksi kulma kerrallaan nostettuna ilmaan.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Aja sen jarrydynamon kautta niin tiedetään se vastus
Laitetaan sen jälkeen auto kuntoon ja noin vähän ajettu hikisesti sisään.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Krisse antoi sen viiden pisteen vihjeen: Jos siellä jokin oikeasti jarraa, niin se kohta lämpenee voimakkaasti.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Kyllä vetari voi myös jäykistyä mutta sillon sen pitäs kyllä pitää meteliäkin,näin kävi mulla kertaalleen,jospa siellä tosiaankin on vaihteistossa/vetopyörästössä joku vialla?
Kyllä kun eturenkaasta pyöräyttää niin pitää pyöriä rengas kun auto ylhäällä ja vaihde vapaalla ja jarrutkin paikallaan,siten kun auto ylhäällä ja rengaspois niin pitää myös pyöriä kun vaikka laikasta pyörittää tai navasta,ei toki jää pyörimään eikä ihan sormella mutta yhdellä kädellä kyllä pitää pyöriä.
laakerit voi tehdä myös semmosta että vapaan se pyöriikin hyvin ja kun on paino päällä ei enää pyörikkään kun alkaa kanittamaan jostai syystä,samoin tavoin muutkin osat voi reagoida paino päällä tai vapaana,joskus on paha hakea vikaa nopeasti.
Kerran etsin vikaa kun kylmänä kuului/tuntui selvä TAK TAK alustasta,ei tullukkaan koneesta tyhjäkäynnillä vaan olipa alatukivaren sisäpää väljä ja kun se siellä hakkas kun moottori keinutti autoa niin siitäpä se ääni tuli ja alustaa pitkin kantautui sisälle,myöskin äänet edestä voikin tulla takaa,kerran kuului krahina edestä ja takaa kenkä sitten krahisikin,jälleen ääni kantautui alustassa eteenpäin.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Jos renkaan ottaa pois, niin laikasta ei pyöri ilman vipuvartta, sen verran jäykkä on. Jarrut todellakaan ei laahaa, se vielä teroitettakaan.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuten sanoin se tasauspyörästön kunto(vaihdelaatikko sökö?) pitäisi tarkistaa ja mikä laatikko tässä on onko koskaan niitä öljyjä vaihdettu sinne .Ne ikiöljy jutut on markkinamiesten keksintöä ettei niitä tarvitse vaihtaa. Aika musta öljyt oli tyttären focuksen laatikossa kun vasta 300tkm ajettu vm 07. Eli molemmin puolin renkaat on yhtä jumissa kun pyöritellään molemmista .Joten kyllä tuonne osastolle vaihdesiirto silloin menee oletukset
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Öljyt vaihdettu 2 v sitten. SIlloin oli jo jäykkänä. Siis auton pyörät. Öljyn vaihto sujuvoitti vaihteenvaihtoa, mutta ei vaikuttanut pyörien liukkauteen.

Vaihdeloota siis on se "ikiöljy" IB5. Tottahan se on, ettei kukaan järkipäinen voi olettaa öljyjen kestävän jopa pari kymmentä vuotta. Miten tasauspyörästön kunto todetaan?

Nyt kuulen selvästi, että auton liukuessa esim. risteykseen kytkin pohjassa, kuuluu siinä hölkkävauhdissa vähän ennen pysäystä nopeuden mukaan mataloituva jonkinlainen kihisevä ulina vaihteistosta. Muusikko kun olen, niin selkeästi huomaa, ettei joskus vuosia sitten tuota ääntä kuulunut.

Edit: Nyt huomasin. Pitää toista vetoakselia käyttää irti. Onko mahdollista käyttää toista vetoakselia pois irroittamatta sitä vaihteistonpäästä, ja näin siis menettämättä öljyä ja stefaa? SIis onko käytännössä mahdolista irrotta vetoakseli pyörästä? Ja onnistuuko kotivälineillä tai kuinkahan kauan huoltomiehellä siihen menisi?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tekisit nyt homman itsellesi helpoksi... Ajon jälkeen nosta keula ylös ja kokeile käsipelillä onko siellä vetarissa tai laatikossa muita osia selvästi kuumempi komponentti.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuosta vetarin irroitukset juttelit tuossa on kuvallinen ohje siitä ja aikaa tiukassa ne mutterit tahtoo olla sitten.
viewtopic.php?f=3&t=42857.
Vieläkö autossa on alkuperäien kytkin joka toimii hyvin.
Muuten harvoin kyllä molemmat pyörän laakerit /vetoakselit menee samaan aikaa joten taitaa olla tuon vetarin irroitus ihan turhaa työtä.
Voihan siellä tasauspyörästössä ollaa ne hammaskosketukset huonostai ja ahistaa siten jos sieltä jurinaa kuuluu.Ja en suosittelee ajamaan kovin paljon ettei mitään muuta vahinkoa synny jos siellä jokin paikkaa menee rikki ja pyörät lukittuu
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tässä ketjussa onkin jo kaikki tarpeellinen sanottu, paitsi että oikeanpuoleisen vetoakselin tukilaakeria ei kai ole vielä mainittu. Vetopyörästöstä oikealle lähtee akseli, jonka päätä tukilaakeri kannattelee. Siitä ulospäin on samantyyppinen vetoakseli kuin vasemmalla. Sieltä kun pölysuoja laakerista korkkaa ja laakeri on täynnä hiekkaa, ruostetta ja muuta kivaa - pitää se ainakin ääntä, ja aikanaan hajoaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuosta kannatinlaakerista oli jos juttua aloitusviestissä joten varmaakin se on tarkistettu.
Vetoakselissa on kannatinlaakeri onko se ok
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Renee
yritäedes
Tarkennetaan vielä ehkä, että tuo pyörien jäykkyys varmistetaan. Jos rengas on paikallaan, pyörii pyörä ihan ehkä 10-20 senttiä ulkokehältä mitattuna. Siis kädellä pyöräyttää sitä.

Jeps, alkuperäinen kytkin on autossa ja toimii oikein hyvin.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ethän vaan pyörittele sitä pyörää ykkönenpykälä päällä, et tietenkään, mutta kaikkea täällä on nähty näillä saldoilla.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

tursas kirjoitti:Ethän vaan pyörittele sitä pyörää ykkönenpykälä päällä
Totta kai on ykköspykälä päällä! (No ei tietenkään, pakko kirjoittaa, kun sarkasmia ei muuten netissä ymmärrä!) :)
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Ekaks nosta etupää ylös pukeille sitten auto käymään ykkönen silmään ja menet kuuntelemaan kuuluuko sieltä millaisia ääniä. Youtubella on videoita autojen korjauksista.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Vieläkö ne etupyörät on jumissa vai joko on ratkaistu ongelma?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

ite tossa kun ei vikoja löytyny niin ajoa vaan kyllä se joskus stoppaa kokonaan jos vikaa on tai ainakin väljää löytyy kun alkaa öljytkin tulee ulos,sitten on vikakohta selvillä,sitten vaan toinen loota purkaamolta tai auto paaliin,empä ole montaa kerta kuullu et olis lyöny palikat kokonaan vauhdissa jumiin,ylensä ei enää jaksa paikoiltaan lähteä liikkumaan tai sitten on JO meteli niin kauhea että pakko tehdä jotain.
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Tessulandia kirjoitti:ite tossa kun ei vikoja löytyny niin ajoa vaan kyllä se joskus stoppaa kokonaan jos vikaa on tai ainakin väljää löytyy kun alkaa öljytkin tulee ulos,sitten on vikakohta selvillä,sitten vaan toinen loota purkaamolta tai auto paaliin,empä ole montaa kerta kuullu et olis lyöny palikat kokonaan vauhdissa jumiin,ylensä ei enää jaksa paikoiltaan lähteä liikkumaan tai sitten on JO meteli niin kauhea että pakko tehdä jotain.
Mulla löi 190 mersu aikanaan kaikki jarrut jumiin motarilla :lol: pääjarrusylinteri hajosi.. lopputuloksena joka kulmaan uudet levyt+palat ja uusi pääjarrusylinteri niin matka jatkui taas :mrgreen:
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Vastaa Viestiin