hapelo kirjoitti:Moro!
Kun nyt katselee Focus-ketjua niin onko kenties uusi Focus päässyt liian aikaisin liikkeisiin...
Onko Fiestoissa ollut mainittavia ongelmia,takuuasioita ym...
Harri
Kohta 1v ja 14tkm takana, ei nyt ihan ongelmatonta mutta aina on vienyt sinne minne on pitänyt. Ja kehä-3 sisäpuolella kiva auto kurvailla kaikin puolin, pidemmät matkat sitten saa miettimään vaihtoa isompaan.
Ilmastointi pitää varsin kovaa kohinaa ajoittain (kuuluu vastapuolelle jos puhuu auton HF-sarjan kautta puhelua) eikä oikein kuumalla jaksa tuottaa kylmää, 5 kertaa käynyt ihmeteltävänä merkkihuollossa ilman korjausta, nyt kevään tullen jatkan rumbaa taas.
Maalipinta ainakin tuossa mustassa (shadow black?) melko heikon oloinen, helmat puoleen väliin autoa melkein harmaat vaikka isohkot roiskeläpät ollut uudesta alkaen, muutenkin yllättävän paljon pieniä naarmuja siellä täällä. No, käyttöesine, ei sillä.
Roiskeläpistä tuli mieleen, jos sellaisia kaipaa eikä vielä ole osunut silmään niin nyt saa ST/ST-Lineen ihan orkkisosana Ford-logoilla ihan fiksut kuraläpät eteen, istuvat nätisti ja asennus varsin helppoa. Omaani sellaiset viikolla vaihdoin itse tehtyjen tilalle. Eikä edes kalliit, alle 50e marmorilla. Ja tuosta tuli vielä sellainen halpa ja helppo "tuunaus" orkkisosilla mieleen, että eteen sai jalkatilan valot parilla kympillä marmorilta ja on ihan niksnaks, piuhat ja kaikki on autossa valmiina.
Ohjelmistopuoli ei ole kyllä hopalla ihan hanskassa, jonkun verran tuntuu multimedia-puoli sekoilevan, mm. ajoittain jompikumpi USB-portti ei toimi lainkaan, käyttöliittymän yö/päivä-teema vaihtelee miten sattuu ja sen sellaista. Lisäksi aika usein ilmoittaa päivittävänsä itseään kun on WLAN-yhteydessä, mutta ainakaan se versio/build ei koskaan muutu. Ja on Fordin sivujen mukaan uusin.
Moottori ja vaihteisto ovat toimineet hienosti, kulutus kova (6.3 koko matkalta tietokoneen mukaan, keskinopeus 42km/h) mutta kaipa tuo perinteinen automaatti rankaisee. Joskus on kylmällä moottorilla esiintynyt nykimistä hetken aikaa, sellaista vanhan kaasutinkoneen nykimistä siis, eivät yllättäen huollossa mitään vikaa löytäneet.
Eli auton suhteen ei suuremmin naputtamista, sitä sai mitä osti. Mutta merkkihuollot ainakin täällä pk-seudulla, niiden kahden osalta mitä on kokemusta, eivät todellakaan vakuuta. Ilmastoinnin kohinaa tutkittiin 2 ensimmäistä kertaa lukemalla vikakoodit (!) ja sanottiin, ettei vikaa ole. Takaluukun istuvuuden säätäminen vaati murinaa maahantuojalle asti, ennen kuin onnistui, myyjäliikkeessä vaan kohautettiin olkia ja sanottiin, että sellaisia ne on (valoissa lähes sentti offsettiä kansi vs takakulma).
Yhteenvetona, toinen uusi Ford mitä olen koskaan ostanut, kolmatta tuskin tulee ihan vain huonon jälkimarkkinoinnin takia. Uutta Focusta kävin katsomassa kyllä, muttei niin vakuuttava ollut vs tuo nakkikattila, että olisi saanut edes tarjousta kysymään, kokonaisuuden huomioiden.
edit: Jos nuo jalkatilan valot jotakuta kiinnostavat, niin osanumero muistaakseni on 2112634. Roiskeläpät löytyy ihan Fordin
tarvikekataloogista ja tiskillä omalla kohdalla ihan rekkarillakin. Huom, ei ole tuollaiset lätyt mitä kuvasta voisi päätellä vaan ihan sellaiset oikeasti korin ja helman muotoa seuraavat "oikeat" roiskeläpät.