2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Nyt heitti tien päällä pari kertaa tuon P2002 koodin. Mitään muuta koodeja ei ollut.
icarscan antoi selityksen "Hiukkassuodattimen tehokkuus kynnysarvon alapuolella"

Katsoin arvoja reaaliajassa niin tällaisia aiheeseen liittyviä arvoja löysin tyhjäkäynnillä tutkiessa.
Dpf-järjestelmän nokikuormituksen prosentti laskettu suljettu piiri
0% standardi 0-100%

Toinen arvo
DPF-järjestelmän nokikuormituksen prosentti laskettu avoin piiri 30% standardi 1-2% Eli aivan metsässä ainakin tuo?

Mitä nuo avoin/suljettu piiri tarkoittavat tässä kohtaa? Kuinka tuo ensimmäinen voi olla nolla? Arvot siis tyhjäkäynnillä, välillä erilaisia kierroslukuja käyttäen.

Paine-ero näyttää tyhjäkäynnillä 0 ja kaasua polkaisemmalla menee negatiiviseksi jonkin verran? Eikö tuon arvon tulisi olla positiivinen? Onkohan toinen letku rikki, tai anturi?
Anturin jännitearvot olivat kyllä alueella.



Jos joku tietää kuinka tuolla icarscan 2.0 ja EZ diag sovelluksella saa tehtyä pakkopolton, niin olisi hyvä.
Pitäisi käsittääkseni onnistua?

Olenkin ihmetellyt, kun en ole havainnut polttoa viimeaikoina mitenkään, vaikka olen pitänyt keskikukulutusta näytöllä. Siitä sen on tähän saakka huomannut selvästi.

Edit:
Oliko nuo letkujen mitat 6 ja 7mm. Mulla on 6mm. Silikoniletkua. Kun kysymys on paineen mittauksesta, ei liene merkitystä onko jompikumpi millin suurempaa tai pienempää?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Letkujen hapertuminen alapäästään on yleinen vaiva. Kannattaa hakea Etralta 6 ja 7 milliset silikoniletkut tilalle. Molempia menee 70-80 cm.
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Kun en nyt saa sitä 7mm mistään. Mulla on kyllä tuota oikeata dunlopin nitriilikumista lämpösuojaa varmaan 10m. Sen sisässä kestäisi varmasti kumiletkukin.

Taidan kokeilla kahdella 6mm. Letkulla, mikäli joku ei tuomitse sitä suoralta kädeltä? :)

Eipä haittaa vaikka laittaa silti tuon kunnon lämpösuojan siihen päälle?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kelpaa siihen tavallinen kuminen bensaletku, sillä alkuperäinen on samanoloista kamaa.

Saatat päästä myös niin helpolla, että lyhennät hapertuneen osan letkusta pois ja liität hieman lyhentyneen letkun takaisin.

En usko, että onnistut vetämään 6 millistä letkua 7 milliselle kaulalle....
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Sain käsiini molemmissa koossa kirkasta silikoniletkua jolle luvataan 200c lämmönkesto. Uitan ne tuohon dunlopin pyrojacketiin niin luulisi kestävän?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

^ Polton aikana lämpötila voi nousta noin 600c. Sehän ei tietenkään ole letkun lämpötila.

Ite tilasin alkuperäisen setin 30e eli aika kallista "bensaletkua" jota moni on tosiaan laittanu tilalle.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Niin. Kyllä se suurin kuormitus letkulle taitaa tulla ulkoapäin, kun se on punahehkuisen putken vieressä? Letkun sisällähän ei ole virtausta lainkaan, ja se kiinnittyy suodattimesta lähtevän pitkähkön putken päähän?

Saa nähdä missä kunnossa ne on? Anturia en huomiselle saanut mistään, että olisi senkin saanut suljettua pois. Motonetista kävin kysymässä. Ei ole hyllyssä ja 100€ saisi tiistaille, eikä tiski osannut sanoa kenen tekemä tuote kyseessä (mitään missä lukee Topran, en osta enää ikinä) Autodocista Hüco merkkinen 48€, joten vaihdan letkut ensin ja jos ei tilanne muutu, sitten sieltä.
Testerin mukaan anturissa ei ollut ainakaan semmoista vikaa, että se olisi ollut mitenkään poissa pelistä, että melkein kannattaa vaihtaa nuo letkut ensin.
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Ganiateri kirjoitti:^ Polton aikana lämpötila voi nousta noin 600c. Sehän ei tietenkään ole letkun lämpötila.

Ite tilasin alkuperäisen setin 30e eli aika kallista "bensaletkua" jota moni on tosiaan laittanu tilalle.
Autodocilla näytti olevan tosiaan myös valmista settiä tuohon hintaluokkaan.
Minkä ikäinen ja millaisilla kilometereillä sinulla tuli ongelmia?
Mulla on 2012 ja 170tkm. tulee ihan justiinsa
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Se mitä nettipalstoilla on tullut vastaan, niin paine-eroanturin vikaantuminen on hyvin harvinainen vika. Letkut menee ajastaan joka autosta...
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Heikki75 kirjoitti: Autodocilla näytti olevan tosiaan myös valmista settiä tuohon hintaluokkaan.
Minkä ikäinen ja millaisilla kilometereillä sinulla tuli ongelmia?
Mulla on 2012 ja 170tkm. tulee ihan justiinsa
Autodocilta juuri tilasinkin tuo setin :thumbup: . Muistinkohan hinnan oikein? Kilometrit olivat jotain 180-190tkm eli samaa luokkaa.

Itsellä oli aivan rapee dpf:n juuresta, joten diagnoosi oli selvä :mrgreen:
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

[quote="Heikki75"]Nyt heitti tien päällä pari kertaa tuon P2002 koodin. Mitään muuta koodeja ei ollut.
icarscan antoi selityksen "Hiukkassuodattimen tehokkuus kynnysarvon alapuolella"

Mitä nuo avoin/suljettu piiri tarkoittavat tässä kohtaa? Kuinka tuo ensimmäinen voi olla nolla? Arvot siis tyhjäkäynnillä, välillä erilaisia kierroslukuja käyttäen.
/quote]


Mikään muu kuin EGR-venttiili ei voi sulkea/aukaista piiriä. Joskus kokeilin EGR- venttiilin tulppausta. Toimi todella hyvin niin kauan kunnes moottorinohjaus reagoi tulppaukseen (EU5 kone). 4kk jälkeen antoi hälärin kun ei ilmeisesti havainnut lämpötilan muutosta sylinterinkannessa/pakokaasuissa.
Mikäli kaikki perusjutut vaikuttaa olevan kunnossa, vaihtaisin EGR-venttiiliä ohjaavan venttiilin. EGR saattaa olla jatkuvasti auki...
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Kuugaa kirjoitti:

Eli tämä?
https://www.xdalys.lt/en/valve-pressure ... cum-valves

Tuo pitää muuten jonkinlaista ääntä sammuttaessa, on aina pitänyt minulla ollesa. Sellainen resonoiva ääni kun paine (alipaine) vapautuu ahtaasta paikasta?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

Tuollainen siellä on. Lisäksi musta venttiili joka muistaakseni yhteydessä tuohon punaiseen alipaineletkulla. Ohjaa ilmeisesti turbon siipiä. Jos ei enempää maksa niin vaihtaisin molemmat kun kerran alkaa purkamaan.

Toisessa oli vaahtomuovinen filtteri kannen alla. Saattaa olla tukossakin. You tubessa oli videokin aiheesta..
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Joo. Letkut oli ehjät ja aivan elastisessa kunnossa. Tässä nuo eivät ole mitään bensaletkuja, vaan sellaista silikoniletkun tuntuista.
Käytin letkut irti ja rassasin paineilmalla ja miglangalla nuo suodattimen putket. Taaempi oli aivan puhdas, etummaisessa jotain töhnää.

Mielestäni paine-ero vaihtelee nyt herkemmin kuin viikko sitten, kun antoi sitä p2002 koodia. Silloin sai paikallaan polkea ihan kunnolla, että sai edes nousemaan sen. ja lukema kävi mielestäni negatiivisessa lukemassa?

Se ylempi dpf load on nyt 30% ja kasvaa yhdellä noin 5km. välein ja alempi 46% eli ulkona alueelta rankasti, tuo lukema oli viikko sitten se 30. tuo ei muuttunut testilenkillä tuosta 46 mihinkään.
Mikähän tuo arvo on? Ylempi on siis "laskettu suljettu piiri" ja alempi "laskettu avoin piiri"

Anturin paine-eroarvo on ajaessa tasakaasulla 1-3kpa ja reippaalla kuormalla 7-10kpa. tyhjäkäynnillä 0

Mitään vikakoodeja ei ole nyt viikon ja 400km. aikana tallentunut.
Ainoa siis tuo alemman nokikuorman arvo 46% joka punaisella. Standardi olisi 1-2% mutta se siis ei aiheuta mitään vikakoodia???

Egr menee kiinni testerin mukaan ja lukema käy kierroksia nostaessa ylempänä, laskien sitten nollaan.

Ainoa mitä uutta huomasin, oli se että jompikumpi noista alipainemokkuloista ääntää satunnaisesti tyhjäkäynnillä, kun hallissa pelti auki käyttelin. Mielestäni en ole tuota huomannut aiemmin.
Tuo on tosiaan "parkaissut" aina sammuttaessa. Kuukuneeko asiaan?

Siihen mustaan murikkaan tulee letku egr:ltä ja siitä menee punaiseen. Siitä punaisesta näyttäisi lähtevän letku sitten turbolle?


Edit:
Kävin 50km. Lenkin testerin kanssa.

Sen verran muuttui näkemys, että tuo ensimmäinen nokikuorman arvo vaihtelee ajossa. Kun pakokaasunlämmöt pysyi useita kilometrejä 250c tienoilla se laski 24%iin. Sitten taas tuossa loppumatkasta taajamassa se nousi 32%


Tuo alempi arvo nousee ikäänkuin ajetun matkan mukaan. Se nousi 40km. matkalla 2% ja kun laskin viimeviikon lukemasta ajettuja kilometrejä, se vaikuttaa olevan linjassa siihen.
Onkohan tuossa testerisoftassa virhe? Se siis näyttää alueeksi jolla arvon tulisi olla, 0-1% ?
Onko kaukaa haettua, että tuohon olisi vain tullut virhe. Alueen siis tulisi olla 0-100% ja siksi tuo arvo on aina punaisella?
Kun mietin tuossa, että systeemihän laskee tuota dpf kuormitusta sekä dynaamisesti reaaliajassa, sekä kumulatiivisesti kilometrien mukaan, niin tuo sopisi siihen, koska se kasvaa selkeästi ajomatkan mukaan ja 100% tulisi täyteen jossain 1500km kieppeillä? Muutenkin tuo 0-1% tuntuu jotenkin typerältä alueelta, koska arvot ovat kuitenkin kokonaislukuja?

Anturin paine-eroarvo on pidemmän lenkin perusteella 1-5kpa cruise päällä, riippuen onko vastamäki vai tasaista. Kolmosella täyskaasulla muutaman sekunnin kiihdytyksellä sain 15kpa maksimiarvoksi.
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Minusta paine-erot ovat aivan terveet.

Nollaa dpf:n opitut arvot, niin sekä noki- että tuhkalukemat putoavat nollaan.
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Juu, ei niiden perusteella mitään ongelmaa ole.

En tiedä tuosta nollauksesta. Jos se pelaa oikein noin, niinkuin vaikuttaa, niin eikös se ole järjestelmän kannalta olisi hyvä, että ne lukemat vastaavat todellista tilannetta?


Tuota mietin, että miksi viikko sitten, kun tuo antoi pari kertaa samalla reissulla sen p2002-koodin, oli välittömästi sen reissun jälkeen tuo ensimmäinen nokiarvo nolla? Nyt se pyörii tuossa 24-35% välissä? Onko se välittömästi keskeytymättömän polton jälkeen nolla? Onnistuiko se siis polttamaan kunnolla jälkimmäisen uudelleenkäynnistyksen jälkeen (ajoin maantiellä noin 20km.) Vai oliko tuo systeemi jotenkin sekaisin?

Lienee jotakin tekemistä sillä, että edeltävä 500km. ajettiin -25 - -35 pakkasessa?

Olisi mielenkiintoista saada jostakin nähtäväksi tuo logiikka, että minkä ja minkälaisten arvojen toteutuessa polton pitäisi käynnistyä?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Heikki75 kirjoitti:
Eli tämä?
https://www.xdalys.lt/en/valve-pressure ... cum-valves

Tuo pitää muuten jonkinlaista ääntä sammuttaessa, on aina pitänyt minulla ollesa. Sellainen resonoiva ääni kun paine (alipaine) vapautuu ahtaasta paikasta?
Tuon sisällä on suodatin myös minkä voi putsailla. Itse vaihdoin molemmat uusiin eri aikoihin kun koitin tuosta resonoinnista päästä eroon, mutta jostain syystä jatkuu edelleen satunnaisesti tuosta etummaisesta. Vaihdoin päikseenkin.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Ganiateri kirjoitti: Tuon sisällä on suodatin myös minkä voi putsailla. Itse vaihdoin molemmat uusiin eri aikoihin kun koitin tuosta resonoinnista päästä eroon, mutta jostain syystä jatkuu edelleen satunnaisesti tuosta etummaisesta. Vaihdoin päikseenkin.
Tuo on kyllä sama vaihtaa. Autodoc myy Pierburg merkkisenä n.40€ ja näkyy alkuperäinen olevan myös Pierburg, lisättynä Fordin leimalla ja vo-nunerolla.
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Sen verran päivitystä. Että nyt on tultu taas 200km. edellisestä testailusta.

Olen nyt laittanut testerin päälle joka kerran kun tulee vähänkään pidempi maantielenkki.

Paine-ero käyttäytyy eritavalla niin, että se ei mene täysin nollaan, vaan on 1-2kpa ajotilanteessa aina. Vastaavasti se nousee nyt 6-7kpa. kuormitettaessa. Yli 15 sitä ei saa nousemaan.

Tuo ensimmäinen nokiarvo on sekin noussut niin, että 200km. sitten seilasi 25-32% välillä, nyt 30-36% pakokaasunlämmöistä riippuen.

Tuo alempi "mysteeri-nokiarvo" jatkaa tasaista nousuaan. Se on edelleen selvempää, että se nousee ajoajan mukaan. Nyt on 59%

Odotan nyt että mihin tuo ensimmäinen arvo nousee tai milloin seuraava poltto tulee ja mitä se tekee tuolle alemmalle arvolle. En aja tuota pakkopolttoa vielä, ennenkuin näen mitä tuo auto itse tekee.

Mitään koodeja ei ole jäänyt muistiin sen 600km. tulleen ja poistuneen p2002 koodin jälkeen?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Nyt se poltto viimein käynnistyi testerin kiinni ollessa.

Ylempi, eli tuo suljetun piirin nokiarvo alkoi vaihdella 40 ja 48% välillä.

Alempi, avoimen piirin arvo, joka siis on noussut tasaisesti kiipesi 80% joka nähtävästi on se kynnysarvo joka polton käynnistää?

Poltto kesti maantiellä noin 5-7min. jona aikana pakokaasun lämpötila oli 450asteen tietämillä ja tuo dpfn höyrystinpoltin siis näytti olevan aktiivisena sen ajan.
Alempi arvo tippui polton aikana 25%iin ja ylempi laski vielä polton jälkeen melko kauan ja on nyt 15%

Voisi päätellä että edellisestä poltosta on nyt noin 800km. ja 2,5 viikkoa, koska tuo alempi arvo oli ensimmäisellä testillä silloin se 30%

Reaaliaikainen paine-ero eri tilanteissa ei kyllä noussut juurikaan tämän syklin aikana?

Vaikuttaisi toimivan niinkuin kuuluukin?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuohon 80% arvoon olen törmännyt muuallakin - se on se nokikuorma joka käynnistää polton.

Lämpötilalukema on outo, sillä noen palaminen tarvitsee hieman yli 600C lämpötilan. Ehkäpä siellä testerissä olisi ollut nähtävissä itse DPF:ssä oleva lämpötila-anturi, joka olisi näyttänyt polton aikana noita lukemia?
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Mielestäni ne ovat juuri nuo anturit dpf-pöntössä, joiden arvot oli näkyvissä? Ensimmäinen on ennen suodatinkennoa ja jälkimmäinen jälkeen. Molemmat kyllä näyttävät suunnilleen samoja lukemia, toinen nousee ehkä sekunnin pari jäljessä ensimmäistä?
Voi olla että en katsonut sitä koko prosessin ajan?

Kun poltto käynnistyi, ne nousivat samantien 200 jonnekin 350een. Jossakin vaiheessa kun katsoin, niin siellä oli tuota 450 luokkaa lukemat? Voi olla että se on käynyt ylempänäkin?

Toimisiko tuo sitten niin, että kun jälkimmäisen anturin lämpötila saavuttaa jonkin lukeman, niin se katsoo sitten polton tapahtuneen? Paine-ero kyllä pyöri täysin samassa ennen polttoa ja sen jälkeen, että en usko niillä arvoilla olevan vaikutusta esim polton pituuteen?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ne saattaa olla katalysaattorin lämpötiloja.

Noki alkaa palaa vasta yli 600 C lämpötilassa. Kaikki sen alle jättää noen polttamatta.

https://www.dieselnet.com/tech/dpf_regen.php
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

riikomi kirjoitti:Ne saattaa olla katalysaattorin lämpötiloja.

Noki alkaa palaa vasta yli 600 C lämpötilassa. Kaikki sen alle jättää noen polttamatta.

https://www.dieselnet.com/tech/dpf_regen.php

Tämä käsitys on ollut itsellänikin.
Kaipa se lämpö käy riittävän korkealla, kun ei mitään jälkeä mahdollisesta ongelmasta jää?
Sehän antaisi tuohon höyrystimeen liittyvää koodia, mikäli ei saisi lämpöjä haluamalleen tasolle?

Ainakin nokikuormat tippui laskureissa. Toinen lopulta lähelle nollaa ja toinen 80 -> 25%
Tuo jälkimmäinen varmaankin on samalla se laskennallinen tuhkamäärä? Eli uutena laskee nollaan ja nyt jää 25% (170tkm.ajettu) ikääntyessä polttoväli tihenee kun tuo lukema kasvaa ja ero 80%iin pienenee?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI P2002 ja DPF-letkut?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

En uskalla sanoa noista nokilaskureista, kun omassa autossani ne ovat erilaiset.

On mahdollista, että toinen laskureistasi näyttää tuhkan ja noen yhteismäärän, ja polton jälkeen mittari näyttää tuhkan osuuden. Omassani ei ole minkäänlaista näyttöä tuhkamäärälle. Siinä poltto menee päälle kun noen määrä on n. 40 grammaa. Jostain syystä nokimäärä ei polton jälkeen mene nollaan vaan jää tyypillisesti tasolle 8...9 g. Jos nollaan filtterin opitut arvot, tuokin arvo menee nollaksi mutta seuraavan polton jälkeen ollaan taas 8 g tasolla. Olenkin aika varma, että jostain syystä autoni regenerointi ei tapahdu täysin. En ole kuitenkaan koskaan ole viitsinyt pitää testeriä ja läppäriä autossa, jotta näkisin polton aikaiset lämpötilat + muut parametrit.

Jos polton alkaessa vaihdan vaihteen neloselle tai kolmoselle, niin polton pituus lyhenee melkein parilla minuutilla ja polttoväli näyttäisi hieman pitenevän. Siis ikään kuin pieni vaihde (=kierrokset 3000 rpm) polttaisi noen paremmin pois.

Eli: nollaa opitut arvot ja tsekkaa polton tulos sen jälkeen.
Vastaa Viestiin