Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Hei vaan.

Itselle tuli muutama intressantti muuttuja koskien lisälämmitintä. Jaetaan josko joku muu tuskailee myös?

Taustaa:
vm 6/2013 focus 1.6 tdci 115hv. Manual, nyt 113tkm, aina merkkihuollettu, 60tkm ajettuna/1,5v vanhana ostettu merkkiliikkeestä, 2. om olen. :D

No: Siihen asti hyvin toiminut lämmitin halvaantui nyt kovilla pakkasilla tammikuussa (33ast).

Alkoi savuttaa ja ei liekki syttynyt. Meni lukkoonkin, vaan avasin forscanilla sulatuksen jälkeen, -> uudelleen lukkoon, savu aivan kamala...
Antoi vikakoodin "liekki ei syty, edes uudelleenkäynnistyksen yhteydessä."
-No huoltoaikaa varaamaan merkkiliikkeeseen kun ei ois millään itte vihtiny ruveta putsaamaan, (sama oire oli entisessä 2008 focuksessa kun meni sihti tukkoon, 380e) -> pitkä jono(vkoa) ja lopulta kun pääsi huoltoon niin soittelivat vaan takaisin tunnin päästä että missä kake? ( on laitettu mm. R-kauko-ohjain merkkiliikkeessä) jne... Ihmettelin ääneen että mitä sillä tekevät kun ei ole muutenkaan sillä käynnistynyt jos ei auto halua. (Esim jos liian lämmintä muka.)
Sitten kertoi että ei kuulemma ole vikakoodia. Selitin että kyllä on kun just eilen sen tarkistin ja EN nollannut. (mikähän hondan huoltomies siellä taas on asialla?) No kuulemma jatkavat ihmettelyä.

Menin takaisin liikkeelle niin siellähän se seisoo auto parkissa eikä mitään ole soiteltu. Kysyin tiskiltä -> vastaus : moduulivika

Hieman epäilytti, viitaten edelliseen soittoon kaukosta ja vikakoodista, joten sitten 10min odottelun jälkeen kuulemma syy moduulivika-diagnoosiin oli 14v napajännite ja testerin antama 7v? eberiltä.

No tilattiin uusi moduuli (312e) ja jäätiin odottelemaan 2vko taas.

Juuri ennen huoltoa soitettiin... ->ei moduli sulle, -> odoteltiin taas 4vkoa -> moduli tullut.

Tässä vaiheessa oli jo sikseen tympiintynyt tuohon koko huollon hommaan että olin ajatellut ajaa tota omaa lämmitintä bensalla, ihan vaan josko ottasi tulille ja palaisi karstaa pois, (kaikki eberit kun pelaa ristiin polttoaineillaan noin niinkun pl. ääriolot.) Kun ei niin helposti ollutkaan pumppu saatavilla tankin luona että voisi laittaa imemään bensaa, niin ajattelin sitten ottaa koko kormootin irti ja putsata.

Tähän väliin irroitus ohje:

Ajotieturista täppä pois aux heater.
pelti auki
suojamuovi pois moottorin päältä
lämmitin ahtaahkosti vas takana, (toteamisen jälkeen 1.olut )
etsitään 2 letkunpuristinta vesiletkuille(ei valu nestettä tallin lattialle), 10mm/14mm lenkit, 7mm hylsy klemmareille, 19mm putki tms. (jolla yhdistää vesiletkut irroituksen jälkeen että ajokunto säilyy mikäli remppa pitkittyy.) ->2.olut

mulla edessä vielä DEFA-akkulaturi yms. mutta normisti ei,

irroitetaan eberin kiinnityspultti jolla samalla sähköliitin kiinni, piuha irti, liitin irti. Kirotaan hetki foortin insinöörejä.
ottoilmaletku irti eberi/konehuoneen vas reuna -> hyllylle.
vesiletkut irti, vas tuleva, oik lähtevä. etitään laastaria, 3.olut

pakoputki irti, siis löysälle. irti ei saa.

polttoaineletku irti, päällä on takana, näkyy paremmin kun ei letku/töpseli edessä. tulppa siihenkin, 6mm pultti.

hetkutusta ja ketkutusta kunnes lomps, lähtee tellingistä/pakoputkesta sen verran irti että huomaa vielä yhdellä johdolla olevan ´kiinni stana! -> vesipumpun johto.

johto on kiinni laitteen takana asennustelineessä nipparilla tms. naps. 4.olut
laite vinottain sen minkä mahtuu, kädet kohti syvällä olevaa liitintä että saisi lukon avattua ja samalla vedettyä johdosta liitintä irti ilman että vioittuu.

5. 6. 7. olut ja laastaria. muutama kirosana. hetki taukoa. miettimistä olisiko pienempikätistä tuttua tarjolla, radio/musa päälle.

-> liitin lähtee vastoin odotuksia ehjänä irti ja laite tulee nätisti pois pitkittäin.

Tuuletusta voittajan malliin ja 8. olut.
valokuvataan tarrat ja liittimet jatkoa varten.

liitetään letkut yhteen autossa, suojataan liittimet pussille ja nipparilla, laitetaan suojamuovi takaisin, pelti kiinni.

saunaan -> loput oluet.

(ps. ajotieturin keskikulutus ei toimi ja siten myöskään dist to empty kun ei ole eberi paikoillaan -> älä säikähdä, hetkellinen kulutus toimii ja muut inkeet)

Takaisin tarinaan:

No irroitetussa eberissähän lukee tarrassa että type: BE5WS, fuel: benzin/re85!!!? Mitä F**ttua! Pari talvea ajeltu ja hyvin pelannut eberi onkin bensavehje, ->dieselautossa! (kuten sanottua -toimiihan ne mutta selittäis miksi halvasi 33 ast pakkasessa.)
Outoahan on siis se että miksi olisi ennen minua vaihdettu takuuaikana/alle 60 ajettuna väärä vehe? Todnäk siis jo tehtaalta väärä ->

Merkkiliike jäi maahantuojan kanssa "selvittämään" missä vaiheessa vaihtunut. Koska ei se tilattu moduli käy? (luulisin että käy se, olen ite vaihtanut 5kW laitteisiin 4kW älyjä ja ei se siitä ole moksiskaan jos perustyypiltään sama, muuttuu vaan teho. Lisäksi tuokin entinen kävi auton can-väylään niin miksei toinenkin, toki palopesä voi olla eri/hehkusta puuttua sukka)

Eli luulisin että tulee vaan ilmo joskus juhannuksena että maksa itse ja hommaa lämmittimes. -kele.

Jäädään ihmettelemän ja lisää infoa /asennus kokemuksia tulossa jatkossa.

Kysykää jos jotain jäi kiireessä kirjoittamatta/kuvat kiinnostaa. (c110kenmeri(a)gmail.com)

anteeksi kirotusvirheet ja ajatuskatkot.

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Yllättävänkin nopsaan sai maahantuoja vastattua:

"Koska on toiminut tuollakin väärällä lämmittimellä, niin eivät tule asiassa vastaan."

Heh, kyllä :ford: on sitten hieno firma...

Eivät siis yrittäneetkään väittää ettei olisi ollut jo tehtaalta väärä lämmitin. :lol:

No sitten yrittivät vielä kaupata sitä "oikeaa" moduulia tohon "väärään" lämmittimeen... kun kysyin mitä takeita antavat diesel-modulin käymiseen bensalämmittimeen, niin ei osanneet sanoa. Eikä sitä mitä tehdään jos ensi talvena on sama juttu edessä...

Voi olla että ihan vahingossa tuli kerrottua mitä mieltä olen Firmasta tällä hetkellä.

J
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
Jap3
Viestit: 309
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Ei saatana mitä touhua maahantuojan toimesta!

Vaikka ainahan nuo maahantuojat yrittää jokaisesta asiasta luistaa..
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Juu, taidan käytetyllä laitteella paikata tuon homman, löytyy liki käyttämätön/uusi 2014 vuoden laite kohtuuhinnalla.

Josko tuo sillä, ainakin halvemmaksi tulee kuin pelkkä uusi moduli.

Saivatpa vannoutuneen merkkihuoltajan harkitsemaan enemmän kuin vakavasti näitä nykyisiä "monimerkkihuoltoja"

:thumbup:
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Asia kunnossa siis taas.

Kiitokset vaan osatuonti Felkelle D5WZtasta!
Ensimmäisellä lähti tulille ja hyvin nousee lämmöt. Sopivasti vielä pakastuikin keli.

Asentamiseen meni reilu tunti kaikkinensa, helpompi oli kuin irroitus. Tämä vielä ihan pihalla kun ei kehdannut tallin ovia aukoa.

Vikakoodit nollasin samalla (läppäri/forscan +modified elm327 usb) ja olihan noita tullut mm. "yhteys lisälämmittimeen katkennut" :lol:

Ajotieturikin heräsi toimintaan, näytti neljäsosatankilla rangea 4750km, ja keskikulutus 0,4l/100km.
Ilmeisesti vaikka ei ole näyttänyt niitä niin on ottanut huomioon kilsat kuitenkin mitä tässä ajellut ilman lämmitintä. :shock:

Keskikulutus nollaten kondikseen ja rangea varmaan pitää tankillinen ajaa että huomaa elämän realiteetit :ford: taas.
Nyt luulee 3/4 tankilla päästävän vielä 1900km.

Savutus oli noitten epäonnistuneitten käynnistysyritysten ~15kpl (viallisen/väärän lämmittimen hönkyyttämisen) jälkeen melkoinen kun paloi pakoputkesta ja vaimentimesta dieselit pois. 20min oli savut sitä luokkaa että kerrostalon pihalla olisivat jo soittaneet palokunnan.

Lämmittimestä, koodeista, littimistä, asennuksesta kuvia tallessa jos tarvii.

Kulut 280e lämmitin,
11,9e postit,
desi jäähdytinnestettä
puolen kymmentä nipparia että sai akkulaturin takaisin lämmittimen eteen killumaan.

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
kappoa
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Maalis 2018 16:42

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja kappoa »

tsun-tee kirjoitti:Hei vaan.

No: Siihen asti hyvin toiminut lämmitin halvaantui nyt kovilla pakkasilla tammikuussa (33ast).

Alkoi savuttaa ja ei liekki syttynyt. Meni lukkoonkin, vaan avasin forscanilla sulatuksen jälkeen, -> uudelleen lukkoon, savu aivan kamala...
Antoi vikakoodin "liekki ei syty, edes uudelleenkäynnistyksen yhteydessä."

-J-
Moro,

Olisko mahdollista lukea seikkaperäistä selostusta forscanin käytöstä tässä? Kuvauksenmukaiset oireet päällä ja lukkotila selkeästi 09 focusessa 1.8 dtcin kera, forscan ei näyttänyt mielestäni ainuttakaan vikaa.

Kiitokset jo ennakkoon :)

-kappoa
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Älä vielä nuolase että saako osia,yks tuttu tilas jo aikoja sitten osia eikä tullu, vastaus: "on pudonnut potkuri siitä laivasta mereen millä osat piti tulla" HEEH ja tarina on täysin totta! oli tuttu sanonu että keksi nyt sentään parempi selitys ja lähteny kävelee!
Että kyllä todella on merkillinen merkkiliike!
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Oire viittaa juurikin nokeentuneeseen/palaneeseen sihtiin siellä hehkutulpan ympärillä.

Kun saat lukon auki ja yrität käynnistää sitä niin kuuntele poltinta korvat höröllä:
-Vesipumppu alkaa surista.
-Palopuhallin surahtaa hetkeksi isoille kierroksille mutta hiljanee heti.
-Tämän jälkeen poltin alkaa hehkuttaa, jolloin kuuluu vain vesipumpun tasainen surina.
-Kohta palopuhaltimen pitäisi alkaa hurista hiljaksiin ja polttoainepumppu napsuttaa harvakseltaan.

Nyt liekin pitäisi syttyä ja se ilmenee humahduksena. Palamisen kyllä kuulee selvästi.

Polttoainepumppu ja palopuhallin nostavat nyt tahtia ja poltin puhisee kohta kuuluvasti täydellä teholla.

Jos liekin huminaa ei kuulu mutta:
-Polttoainepumppu naputtaa kiihtyvään tahtiin ja
-Palopuhallin nostaa kierroksia asteittain.
-Pakoputkesta puskee sinistä savua. (Polttoainetta tulee)
=Sihti tukossa -> vaihtoon.

Muuten samat kuin edellä, mutta palopuhallin ei ala puhaltaa hiljaksiin hehkutuksen jälkeen vaan ryntää suoraan isoille kierroksille myöhemmin kun polttoainepumppu on naputtanut jo hyvän aikaa tai ei ota kunnolla kierroksia.
=Piirikortin juotokset huonossa kunnossa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

kappoa kirjoitti: Moro,

Olisko mahdollista lukea seikkaperäistä selostusta forscanin käytöstä tässä? Kuvauksenmukaiset oireet päällä ja lukkotila selkeästi 09 focusessa 1.8 dtcin kera, forscan ei näyttänyt mielestäni ainuttakaan vikaa.

Kiitokset jo ennakkoon :)

-kappoa
Hieman jos edes myöhässä vastaten.
-Forscanilla onnistuu kunhan on hs/ms kytkimellinen obd-piuha/pulikka, koska on ms-väylän puolella tuo orkkislämmitin. Normi elmillä ei siis löydy koko lämmitin(tai moni muukaan vika). Vikojen luku ja kuittaus kuten muutkin. Ainakin 2013 focucksessa ;)
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
Gorbatjovi
Viestit: 16
Liittynyt: 25 Helmi 2015 20:48

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja Gorbatjovi »

Semmosta kysyisin jos kukaan tietää minkälainen se poltin on siellä eberin sisällä? Olen sen purkanut pois ja siinä polttoainesihdin reiässä on sisällä jotain metallihilettä, kuin sulanutta verkkoa. Onko siellä sen hehkun sihdin lisäksi joku toinen verkkoseinä?
Ford fiesta 1.8 cl -91
Ford focus 1.6 tdci titanium wagon -2012
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja focst »

Gorbatjovi kirjoitti:Semmosta kysyisin jos kukaan tietää minkälainen se poltin on siellä eberin sisällä? Olen sen purkanut pois ja siinä polttoainesihdin reiässä on sisällä jotain metallihilettä, kuin sulanutta verkkoa. Onko siellä sen hehkun sihdin lisäksi joku toinen verkkoseinä?
Siinä hehkunpesässä olevan reijän ympäristössä kuuluu olla metalliverkkoa verkko ei peitä reikää..eli kuuluu ollakkin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Gorbatjovi
Viestit: 16
Liittynyt: 25 Helmi 2015 20:48

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja Gorbatjovi »

focst kirjoitti: Siinä hehkunpesässä olevan reijän ympäristössä kuuluu olla metalliverkkoa verkko ei peitä reikää..eli kuuluu ollakkin..
Justiinsa niin, eli meni poltin uusiksi koska se on sulanut puhki. Reiässä semmosta sulaa mössöä pohjalla. Auts, mutta kiitos tiedoista!
Ford fiesta 1.8 cl -91
Ford focus 1.6 tdci titanium wagon -2012
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Pakasta repäistyn korjaamon osaaminen tahtoo olla vähän niin ja näin pa-käyttöisten lämmittimien suhteen. Mullakin on sellainen kokemus, ettei rohkaise viemään edes :ford: -läpyskällä merkattuun huoltoon. Näköjään Ebertit ja Webastot ovat oma maailmansa ja valitettavasti eivät ihan huoltovapaita laitteita.

Finnklima on aina saanut aina Eberin kuntoon ja suosittelen sitä paikkaa muillekin. Kaksi kertaa korjattu 14 vuoden aikana - ja vielä pelaa! :thumbup: Tietysti monelle ongelmaksi tulee se, että Vantaa ei välttämättä ole ihan naapurissa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Pari kysymystä eber-asiantuntijoille.

Meidän 2010 focuksen eberi lakkasi yhtäkkiä toimimasta.
Kaksi kertaa teki niin, että lähti päälle mutta parin minuutin jälkeen sammui kertalaakista jääden savuttamaan.

Tulkitsin ensin niin, että olisi tyypillinen sihtivika ja vaihdoin sen.
Sihdin vaihdon jälkeen teki saman tempun. Nyt huomasin, että palopuhallin pysähtyy kesken kaiken. Polttoainepumppu jää hetkeksi vielä naputtamaan.

No nyt ei sitten enää yritäkkään tulille. Aux heater vaan vilahtaa näytössä mutta poltin ei tee edes normaaleja käynnistysrutiineja.

Kysymys: Jo poltin on ns. vikatilassa niin tekeekö se juuri tämä? Eli että Aux-heater vain vilahtaa.

Perusvika taitaa olla polttimen aivot, koska se tosiaan sammutaa palopuhaltimen kesken kaikaen.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

PiuhaPoikki kirjoitti:Pari kysymystä eber-asiantuntijoille.

Meidän 2010 focuksen eberi lakkasi yhtäkkiä toimimasta.
Kaksi kertaa teki niin, että lähti päälle mutta parin minuutin jälkeen sammui kertalaakista jääden savuttamaan.

Tulkitsin ensin niin, että olisi tyypillinen sihtivika ja vaihdoin sen.
Sihdin vaihdon jälkeen teki saman tempun. Nyt huomasin, että palopuhallin pysähtyy kesken kaiken. Polttoainepumppu jää hetkeksi vielä naputtamaan.

No nyt ei sitten enää yritäkkään tulille. Aux heater vaan vilahtaa näytössä mutta poltin ei tee edes normaaleja käynnistysrutiineja.

Kysymys: Jo poltin on ns. vikatilassa niin tekeekö se juuri tämä? Eli että Aux-heater vain vilahtaa.

Perusvika taitaa olla polttimen aivot, koska se tosiaan sammutaa palopuhaltimen kesken kaikaen.
No se on nyt ainakin todettu, että polttimessa on aivovamma.
Otin ohjainyksikön irti ja raavin eristetöhkän mahdollisimman varovasti pois, että saan piirilevyn esiin.
Piirilevyn alapuolelta on yksi pintaliitoskomponentti poikki. Siis toinen pää juotoksessa kiinni ja toinen pää lähti eritetöhkän mukana irti.
Tämä siellä varmaan katkoi alunperinkin. Komponentissä ei vaikuttaisi olevan mitään merkintöjä, joten paha sitä on millään korvatakaan.

Olin toiveikas sen suhteen, että ohjaimen voisi saada hyvällä tuurilla korjattua, kuten onnistuin connectin eberin kohdalla. Siinä oli vain liittimien juotoksissa hapanta.

No nyt on mentävä kyselemään varaosaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Aivolohko tuli kahdessa päivässä ja tänään sain inspiraation vaihtaa se.
Vaihto onnistuu melko helposti poltinta irrottamatta.
Tai täytyy sen kiinnityspultti irrottaa että poltinta saa vähän käänneltyä paikallaan mutta letkuja ei tarvitse irrottaa.
Uusi aivo paikalleen ja poltin laakista tulille.
Focuksen eber vaikuttaisi siis olevan taas kunnossa.

Mutta se viime talvena korjaamani connectin eberi alkoi taas oikutella.
Käynnistyksen alkutsekkauksessa palopuhallin ottaa liikaa kierroksia ja jää huutamaan. Käynnistys prosessi ei etene tästä.
Sitten toisella tai kolmannella tai viidennellä yrittämällä puhallin ottaakin normaalit kierrokset ja käynnistyy.

Purin aivon irti ja huomasin, että piirilevy oli paikoitellen ihan hapettunut.
Ei se eristemassa olekaan viratonta vaan suojelee piirilevyä ja komponentteja hapettumiselta.
Puhdistuksen jälkeen alkoi taas toimia mutta tuskin on pitkäikäinen.

ps. Tämä meni nyt vähän ketjun ryöstöksi mutta tietämyksen kerryttämismielessä taitaa olla fiksuinta että yhdessä ketjussa on enemmänkin kokemuksia.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Gorbatjovi
Viestit: 16
Liittynyt: 25 Helmi 2015 20:48

Re: Focus 2013 tdci Eberspächer lisälämmitin, vika ja irroitus...

Viesti Kirjoittaja Gorbatjovi »

Tuli ostettua käytetty D5ws purkuautosta AVK:lta. Ihan kohtuuhintainen peli ja laatu kuulemma toimiva. Pitää nyt laittaa siihen uudet tiivisteet ja sihti hyvän putsauksen jälkeen, putsaan sen polttimen ultraäänipesussa ja liuottimella. Katsotaan miten tällä kertaa onnistuu tämä operaatio, kolmas kerta toden sanoo.
Ford fiesta 1.8 cl -91
Ford focus 1.6 tdci titanium wagon -2012
Vastaa Viestiin