Transit 2000, moottorin kannen päällä kosteutta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
teerik
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Joulu 2016 19:15

Transit 2000, moottorin kannen päällä kosteutta

Viesti Kirjoittaja teerik »

Morjens! Uusi ummikko heittäisi vähän kyselyä, jos osaajat osaisi vähän jelpata miestä mäessä. Koitan höpötellä kaiken mahdollisestikaan asiaan liittyvän, niin josko joku osaisi heittää potentiaalisia diagnooseja. Oon reissun päällä Espanjassa parhaillaan ja veikkaan että Englannin kielellä voi tulla paikallisten mekaanikkojen kanssa kielimuuria vastaan. Siksi arvuuttelen ensin täällä. Fiksailuun uponnut nyt sen verran, että vedän kohta paaliksi ton Transun jos tästä tulee kallis keikka.

Kyseessä on 2-litrainen yksilö, jonka käyntiääni omaan korvaan on kuin kissalla ja kulkee sen minkä tuommoiselta pikkukoneelta voi odottaa. Ei siis mitään ongelmia siltä osin. Käydäänpäs historiikkia läpi.

Huomasin joskus joulukuussa, että moottorin kannen päällä oli jäätä. Niiden neljän tötsän juurella, jotka siinä päällä on. Liekö polttoainesuuttimia? Jäätä oli eniten toisiksi oikeanpuoleisimman juurella, mutta sama nestepinta oli jakautunut viereistenkin juurelle (jos tuli tötsien juurelta, saattoi olla ihan mistä vaan tai kaikista). Olin samana päivänä aiemmin pitänyt lämppärissä autoa, ja sulattanut sen kuorrutetusta lumesta ja jäästä. Ajattelin että se on vaan sisätilalämppärin tuulilasilta sulattamaa vettä joka on valunut koneen päälle ja sitten jäätynyt siihen. Rapsuttelin jäät ja kuivasin vedet pois enkä ainakaan vastaavia määriä nähnyt nestettä siinä kohtaa aikoihin. Joskus oli vähän mutta sit taas se kuivui pois (auton oltua sisällä tms?).

Samaan aikaan oli Eberin liitoksessa vuoto ja Transit kusi alleen jäähdytinnestettä ihan huolella. Sitä tuli lisäiltyä sitten sen mukaan. En ole varma katosiko siis pelkästään tuosta Eberin vuodosta johtuen nestettä. Nyt olen reissussa tsekkaillut tilannetta ja täytettyäni max-viivaan saakka nesteet 2-3 tkm sitten on ehkä hitusen pinta vajunut alaspäin. Ei kuitenkaan ainakaan kovin merkittävästi.

Ajeltiin tossa Ruotsin, Tanskan ja Saksan läpi ja vainoharhaisena kurkkailin koneen puolelle aina vähän väliä. Tämä aiemmin tehty havaintokin mielessä kurkin koneen ympäriinsä, että omaan silmään näyttää kaikki normaalilta. Ei ylimääräisiä kosteuksia ainakaan pikaisesti vilkaisten. Nyt sitten kuitenkin Ranskan eteläpäässä tai Espanjan puolella huomasin kosteutta kannen päällä samaisen toiseksi oikeanpuoleisimman tötterön juurella. Saattoipa olla hikoilua viereisissäkin. En lääppinyt sen enempi niitä. Taitaa olla toiveunia, että se olisi sadevesivalumia?

Kertokaa jos voin jotenkin auttaa diagnosointia haistellen & maistellen ;) En ainakaan hytin puolelle mitään hajuja huomaa. Eikä tosiaan toiminnallisesti nyt ole mitään moitittavaa. Panikoinko suotta vai olenko viisaasti ennakoiva? Onko syytä rajoittaa kilometrejä ja viedä pajalle heti, vai voiko ajella ja seurailla?
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Transit 2000, moottorin kannen päällä kosteutta

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Älä hyvä mies laita paaliin Transitia, minä voin ostaa sen edullisesti pois ;)

Kysymääsia asiaan vastaisin, että älä huolestu. Todennäköisesti se tuulilasin alla oleva sadevesikaukalo on tukkeutunut sieltä rele-/sulakerasian päästä, siellä on nimittäin se läpivienti. Tuulilasinpyyhkijöiden varret pois sekä muutama torx-kantainen (T20?) ruuvi niiden pienten neliömallisten suojakansien alta auki, niin koko komeus paljastuu esiin. Sieltä näkee ne mahdolliset tukkeumat ja voi huuhtoa sen kaukalon / putket. Omassa Transitissa vuoti vettä joskus tuolta.

Venttiilikopan kosteus: jos se ei ole tuota valumisvettä, niin kannattaisi tarkistaa suuttimille tulevien suutinputkien muttereiden kireys (M19) sekä niiden alla olevien vuotolinjojen kireys (M10). Kannattaa toki varovasti maistaa, että mille se kosteus maistuu... Yksi vaihtoehto on nimittäin se, että koko suutin on löysällä tai se suuttimen alusprikan pohja siellä kannessa on rosoinen, jolloin palotilan paine purkautuu läpi siitä tiivisteesä = kosteus on moottoriöljyä. Tämä öljyn tuleminen voi myös johtua puhtaasti kovettuneista tiivisteistä siinä suuttimien juuressa, ne kannattaa tilata vaikkapa Transitpartsilta Ebayn kautta, sieltä saa koko neljän sarjan sillä hinnalla mitä Suomesta merkkiliikkeeltä yhden!

Toivottavasti nämä vinkit auttavat! Omassani on "vasta" 700000 km mittarissa, joten vielä on matkaa jäljellä sinun yksilössäsi :thumbup:
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
teerik
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Joulu 2016 19:15

Re: Transit 2000, moottorin kannen päällä kosteutta

Viesti Kirjoittaja teerik »

Kiitos rauhoittelusta :) Joo, vettähän se lähinnä oli. En oo tosin saanut vielä aikaiseksi tehdä asialle mitään, kun täällä ei juuri satele, että se häiritsisi. Täytyy fiksailla kun ehtii.

Mutta! Yhden suuttimen juurelle tihkuu kyllä jotain muuta kuin vettä. Käytin toisesta syystä autoa pajalla ja mekaanikko sanoi, että se on dieseliä ja no problemo.. näinkö on että se on ihan fine, että siihen tihkuttelee polttoainetta? Määrä on varsin maltillinen. Kyllä se selkeästi märkä on kuitenkin.
Vastaa Viestiin