Trafin tulkinta katsastuksessa käytettävästä savutusarvosta muuttuu!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Trafin tulkinta katsastuksessa käytettävästä savutusarvosta muuttuu!

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

"Trafi muutti dieselautojen savutusmittauksiin liittyvää ohjeistustaan joulukuun alussa, kertoo Tekniikan Maailma. Tähän saakka auto on läpäissyt katsastuksen, jos moottorityypille yleisesti hyväksytyt raja-arvot ovat alittuneet. Nyt ohjeisto on muuttunut niin, että jos valmistajan ilmoittama k-kerroin on pienempi kuin yleinen kerroin, niin katsastaja käyttääkin sitä."

Nyt tietenkin itseäni kiinnostaa mitkä nämä uudet raja-arvot on esimerkiksi 2003 mk3 tdci 96kw mondeossa joten jos jollain on tietoa asiasta niin ilmoitelkaa tänne.
"harder" is not a very good safeword
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Trafin tulkinta katsastuksessa käytettävästä savutusarvosta muuttuu!

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf
Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja-arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli
k- kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja -arvoa.
tetammi
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2016 13:08
Paikkakunta: Paimio

Re: Trafin tulkinta katsastuksessa käytettävästä savutusarvosta muuttuu!

Viesti Kirjoittaja tetammi »

2005 2.2 TDCi:ssä tyyppikilven alaoikeassa nurkassa raja-arvo 1.49
Tiukkeni huomattavasti mutta ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, omassa viime mittauksessa 0.89
Mondeo 2.2TDCi -05
Vastaa Viestiin