Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Auto on Escort 1996 1.6 automaatti
(Automaattia lukuun ottamatta ihan normi eurooppalainen Escort):
http://aijaa.com/EtAkKE

Vikakoodiksi OBD-lukija ilmoittaa Forscan-ohjelman välityksellä P1479:
http://aijaa.com/mK6kgz

"P1479 FORD - High Fan Control Primary Circuit,
Possible causes
- Relay
- Faulty Cooling Fan
- Cooling Fan harness is open or shorted
- Cooling Fan circuit poor electrical connection
- Faulty Powertrain Control Module (PCM)"

Molemmat, sekä lämpömittarin anturi että moottorin lämpöanturi on vaihdettu. Tässä Escortissa ei käsittääkseni ole erillistä anturia/kytkintä flektille, vaan flekti saa ohjauksensa moottorinohjaukselta, joka tässä on EEC-V.

Moottori vaikuttaisi mittariston lämpömittarin puolesta toimivan ihan normaalista, mutta moottorinohjaus ilmoittaa korkean tuntuisia lämpöjä, ja flekti käynnistyy aika nopeasti talviajossakin. Flekti käynnistyy, kun moottorinohjaus ilmoittaa lämpöjen olevan 100 astetta, ja sammuu, kun lämmöt laskevat alle 95 asteen. Niin sen ilmeisesti kuuluukin toimia.

Kysymys kuuluukin:

1. Ilmoittaako moottorinohjaus valheellisen korkean lämpötilan? Voiko se liittyä jotenkin tuohon vikakoodiin? Pyöriikö flekti siis turhaan?

2. Jos moottori todella käy näin kuumana, missä lienee vika? Vesipumppu on käsittääkseni kunnossa. Nesteitä ei vuoda mistään. Kylmällä käynnistäessä lämmintä alkaa tulla aika nopeasti, ja lämmityslaitteen teho tuntuu hyvältä. Oikeastaan kaikki toimii muuten hienosti, mutta ihmetyttää vain se, kun flekti pyörii talviajossakin (eikä pelkästään tyhjäkäynnillä, vaan ajossakin). Jäähdyttimen edessä ei ole mitään pahveja tai sellaista.

3. Voiko liian kuuma termostaatti aiheuttaa tällaista? En edes tiedä asennetun termostaatin tyyppiä, mutta jos se on esim. 92-asteinen, pitäisikö tilalle asentaa 88-asteinen termostaatti (jollainen näissä tietääkseni tehtaalta lähtiessä on ollutkin).

Tällaista muuta Forscan Lite kertoo:
http://aijaa.com/ZYy56r

Tuossa tilanteessa lämmöt eivät ole hirveän korkeat eikä flekti ole päällä, mutta helposti ollaan yli 100 asteenkin (ulkona 5 astetta pakkasta).
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2521
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Voi olla että termari alkaa jumittelee eli aukeaa liian myöhään... Itse kokeilisin vaihtaa sen.
Jos ongelma ei ratkea ja ei ole sähkövika niin vesipumppu.. tämä vain ajatus mutta kaukaa hettu.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

NiceMan kirjoitti:Voi olla että termari alkaa jumittelee eli aukeaa liian myöhään... Itse kokeilisin vaihtaa sen.
Jos ongelma ei ratkea ja ei ole sähkövika niin vesipumppu.. tämä vain ajatus mutta kaukaa hettu.
Vesipumpussa ei ole vikaa. En ole vielä vaihtanut termaria, mutta katsoin vanhoja kuitteja, joista paljastui termarin olevan 92-asteinen. Vaikuttaa siltä, että se on liikaa. Aion asentaa tilalle 88-asteisen termarin. Uskon ongelman korjaantuvan sillä.

4 astetta kuulostaa pieneltä erolta, mutta tässä tapauksessa flektin turha huutaminen luultavasti johtuu siitä. Asia on itse asiassa aika järkeenkäypä, kun ajattelee sitä 5 asteen hystereesiä, jolla flektiä ohjataan. Tyhjäkäynnillä seistessä talvellakin flektin käynnistymiseen vaadittava 100 asteen lämpötila nippa nappa ylittyy. Flektin sammumiseen vaaditaan se, että lämpötila laskee taas 94 asteeseen. Kun termari silloin on jo melkein kiinni, flekti ei meinaa sammua ollenkaan, kun se on kerran käynnistynyt.

Vaikuttaa siis siltä, että 92-asteinen termari on Zeteciin liikaa. Kerron asiasta lisää, kunhan olen ensin vaihtanut termarin ja varmistanut asian.

Alun perin näissä on ollut 88-asteinen, mutta jossain vaiheessa suositus on muuttunut 92 asteeseen. Tuntuu siltä, että alkuperäinen 88 astetta olisi parempi luku, talvellakin.
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Niin ja mitä tulee tuohon vikakoodiin, sillä tuskin on mitään tekemistä termostaatin asteluvun kanssa. Luultavasti jokin kontaktihäiriö jossain liittimessä tai releessä. Putsailen noi liittimet ja tarkastan releet samalla kun vaihdan termarin.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2521
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

En usko että termarin lämpötilan korjaavan ongelmaa mutta jos se nykyinen 92 termari aukeaakin nykyisin liian myöhään eli alkaa jumittaa...
Se taas mistä luetaan flektin ohjaamiseen käyttämä lämpötila niin sekin vaikuttaa... Alavesiletku on huomattavasti viileämpi kuin ylä...
Mutta vaihda ensin se termari... muista että kapiini ei sitten lämpene yhtä tehokkaasti sillä 88 asteisella...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

NiceMan kirjoitti:En usko että termarin lämpötilan korjaavan ongelmaa mutta jos se nykyinen 92 termari aukeaakin nykyisin liian myöhään eli alkaa jumittaa...
Se taas mistä luetaan flektin ohjaamiseen käyttämä lämpötila niin sekin vaikuttaa... Alavesiletku on huomattavasti viileämpi kuin ylä...
Mutta vaihda ensin se termari... muista että kapiini ei sitten lämpene yhtä tehokkaasti sillä 88 asteisella...
Termarin vaihto 88-asteiseksi korjasi ongelman. Nyt flekti ei enää huuda ajossa. En sitten tiedä, että jumittiko edellinen 92-asteinen termari vai oliko kyse 4 asteen erosta. Ongelma kuitenkin ainakin toistaseksi ratkesi. Saa nähdä mitä kesä tuo tullessaan.

Mielenkiintoista on se, että kojetaulun lämpömittarin asentoon muutos ei vaikuttanut mitään. Ja vielä oudompi havainto - lämmityslaitteen teho tuntuu nyt jopa paremmalta kuin kuumemmalla termostaatilla. Lieneekö tuo edellinen termostaatti sitten todellakin ahdistanut veden kiertoa jotenkin liikaa. Sinänsä edellinen termostaattikin oli laadukkaan oloinen Motorcraft.

Moottorinohjauksen vedenlämpöanturi sekä imuilman lämpöanturi ovat molemmat ehjät, ja ne näyttävät oikeanlaisia lukemia. Tyhjäkäynnillä imuilman lämpötila tosin lähentelee 50 astetta. Lieneekö tämä oikein? Onko ilmanotolle jonkinlainen "talviasento". Jäähdyttimen tukkeena ei ainakaan ole mitään mattoa tai sanomalehtiä - sen olen tarkastanut. Mutta onko imuilman putkessa jokin säätö "talviasentoon" tai muuta sellaist? Kesällä huolsin vuosimallin 1982 Fiestaa. Siinä imuilman ottoputken sai käännettyä "talviasentoon" tai "kesäasentoon".
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Dismantler kirjoitti:Moottorinohjauksen vedenlämpöanturi sekä imuilman lämpöanturi ovat molemmat ehjät, ja ne näyttävät oikeanlaisia lukemia.
Varmistin vielä tämän. Kävin lukemassa Forscanilla IAT:n ja ECT:n arvot, nyt kun auto on seissyt yön yli. Molemmat näyttivät 4 astetta. Ja ulkolämpömittari näyttää 4 astetta. Ei se enää tuon tarkempaa voi olla. Kuten NiceMan sanoi, lämpötilanmittauksessa enemmän merkitsee se, mistä se mitataan. Moottorissa, varsinkin vedenkierrossa, voi olla erittäin epätasainen lämpötilagradientti.

Uskotaan siis siihen, että tyhjäkäynnillä imuilman lämpötila nousee hyvin korkeaksi. Miksei se ota raikasta ulkoilmaa sieltä keulan putkelta ennen jäähdytintä? Onko siellä joku termostaattiläppäviritys ohjaamassa imuilman ottopaikkaa?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2521
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Sen vahvistan että tyhjänkäynillä imuilman lämpötila nousee.. omassa projektissa mitattu 60 asteen lämpötilaa tosin tippuu vauhdilla kun dynossa laittoi kaasun lattiaan, sinne 23 asteen paikalle 1bar ahdoilla.

Eli jos lämppärin teho parani kylmemmällä termarilla niin 99% vika oli siinä termarissa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

NiceMan kirjoitti:Eli jos lämppärin teho parani kylmemmällä termarilla niin 99% vika oli siinä termarissa.
Kyllä se näin taisi olla. Itse asiassa nyt kojetaulun lämpömittarikin nousee tyhjäkäynnillä seistessä puoleen väliin. Siltikään flekti ei lähde huutamaan. Näillä asetuksilla pärjään luultavasti kesän tullessakin.
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Niin ja vielä kun saisi tuon vikakoodin P1479 pois. Eiköhän sekin siitä lähde, jos käyn sähköliitännät ja releet läpi.
Vastaa Viestiin