Alustaa jäykemmäksi

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Alustaa jäykemmäksi

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Eli sierran alustaa pitäs saada vielä vähän jäykemmäks. Madallusjouset ja ihan asialliset iskarit alta jo löytyy eli muita konsteja pitäs nyt löytyy. :roll:
Käsittääkseni jos oikeisiin paikkoihin hitsailis vaikka lattarautaa ni se vois ajaa asian :? , Mut jos tarkemmin vaan tietäs et mihin kohti, ettei koko pohjaa tartte hitsata lattaraudalla umpeen ja sit autokin painas varmasti sen 2000kg :lol:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Hitsailla lattarautaa? Eikai sitä nyt kukaan ala alustaa jäykistämään auton painoa lisäämällä? Kyllä se oikean kivireen valmistaminen alkaa oikealla jousi- ja iskarisetillä.

Jonkun normaalin madallussarjan kun ostaa, niin eihän niistä pysty sanomaan oikein mitään. Kaikki ne madaltavat autoa, ja jokaisen mainoslapussa lukee että tulee jämäkämpi ja tukevampi ajaa mutta mukavuus säilyy. Jos oikein kivirekeä tehdään niin ostetaan jostain asiantuntevasta putkasta sellaiset jouset joista tiedetään ihan numerotietona (lbs) niiden jäykkyys niin silloin tiedetään mitä saadaan ja saadaan sellainen kuin halutaan.

Omassa Fiestassa on GAZin 'vakiosetti' jossa etujouset on 250lbs ja takajouset 170lb, ja on huomattavasti tavallista madallussarjaa jämäkämmät. Briteissä ne ovat tilanneet yli 300lbs jousiakin Fiestoihin oikein äärimmäiseen ratarientoon.

Tuollaiset jousethan vaatii sitten ihan ehdottomasti jo samaa tasoa olevat iskarit, millään 'keväällä laitettu kypin kaasuiskarit' -tasolla ei tee enää mitään tuossa vaiheessa vaikka ne tavallisilla madallusjousilla 'pelaavatkin'.

Mutta tosiaan, kyllä se alustan jäykkyys tehdään iskareilla, jousilla, matalilla kumeilla ja jossain määrin puslillakin. Ei siihen mitään oikotietä ole.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
tami
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Elo 2005 14:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja tami »

vaikka pro strenenet vauhtikaupasta hyvät polyuretaani puslat kaikien kumipuslien tilalle niin tulee sierrasta ihan asiallinen ajaa. powerflex on hyvä pusla merkki :wink:
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Jos välttämättä haluat hitsailla niin hitsaa korin saumat :wink:
Escort 1.8 sport -97
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Regu kirjoitti:Jos välttämättä haluat hitsailla niin hitsaa korin saumat :wink:
mutta ei niitäkään sitten täysin umpeen, eli ~2cm pätkiä.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Onko kenelläkään kuvia autosta missä olisi tehty asiallisesti tuo korin jäykistehitsaus ?
Lep-1
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Maalis 2005 12:44
Paikkakunta: raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lep-1 »

Kuinkahan matalaksi sierran saa noilla gaz tai avo coilovereilla?
Ne voi olla jo tarpeeksi jäykkiä.
Oma sierra on ihan kohtuu jäykkä. Laitettu iskareiksi ebaysta tilatut
lyhyemmät ja jäykemmät"35%" 189€/4kpl. Jousina mad sportive -40mm -1kierros :) Teki mieli kokeilla noita halpis iskareita, kun ei koneihin tai muihin ollut varaa ja ihan tyytyväinen olen ollut 1000km ollut alla.
Sanoivat et toimii -60mm jousien kanssa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kynäjousia vaan peliin niin ei tarvi ihmetellä paljonko tuollainen ja tälläinen setti madaltaa ja onko jäykkä yms

Niistä löytyy niin paljon vaihtoehtoja että ei osaa enää päättää
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

tami kirjoitti:vaikka pro strenenet vauhtikaupasta hyvät polyuretaani puslat kaikien kumipuslien tilalle niin tulee sierrasta ihan asiallinen ajaa. powerflex on hyvä pusla merkki :wink:
Eli onhan noita konsteja muitakin... Eli ainakin nyt sit noi puslat vaihtoon ja toi korin saumojen hitsaus... :? Laitetaan harkintaan.

Niin jos sais vähän enemmän tietoo tosta korin jäykistehitsauksesta. Voishan sitä tosissaan kokeilla jos vaan tietäs et mistä kaikkialta alkaa täpitellä niitä saumanpätkiä.
Saako tollasella hommalla sit suurempiakin eroja tohon korin jäykkyyteen.?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Se nyt sitten vaan on eriasia kannattaako sitä sierraa madallella liikaa.
jylpertiina
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Kesä 2005 01:25

riesa jäykäksi

Viesti Kirjoittaja jylpertiina »

kaikki lähtee liikkeelle hyvistä vanteista,matalista ja jäykistä renkaista, iskareista ja jousista mutta sen jälkeen kaikki vähäkin heikot laakerit uusiksi, puslat ja kaikki mikä antaa joustoa pyörän navasta koriin tehdään vahvemmasta eli varmasti ure puslia löytyy sierraan valtavasti..

sen jälkeen vakaajat kannattaa vaihtaa/ teettää hevy duty malleiksi,boksata tuki varsia ym vahvistaa tuentoja.

sittenhän kori itsessään on ainut joka joustaa eli kaikki pistehitsi saumat hitsata 5cm välein 2cm saumaa, laittaa tukevat poikkituet eteen ja taakse parempi jos poikkituki on vielä keskeltä korissa kiinni.

näillä eväillä sierra tuntuu varmasti riitävän jäykältä ja tarkalta varmasti joutuu tekemään päätteeksi kasan säätöjä mutta on ainakin mukava ajella.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: riesa jäykäksi

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

jylpertiina kirjoitti: näillä eväillä sierra tuntuu varmasti riitävän jäykältä ja tarkalta varmasti joutuu tekemään päätteeksi kasan säätöjä mutta on ainakin mukava ajella.
mukava on varmasti ajella jos löytyy tasaista asfalttia ja mutkaista tietä ja tarpeeksi iso nopeusrajoitus :wink:
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Matalista ja jäykistä renkaista... Eipä tullu itelle mieleen. Menee kyl noi renkaatkin nyt talvee vasten vaihtoon ei EHKÄ oo mistään parhaasta päästä. :lol:
orion88
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:15

Viesti Kirjoittaja orion88 »

martikainen kirjoitti:Matalista ja jäykistä renkaista... Eipä tullu itelle mieleen.
MITÄ :?: :?: :roll:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

varmaan sitä että renkaan ominaisuudet vaikuttavat esim niihin kaarreominaisuuksiin.
Lep-1
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Maalis 2005 12:44
Paikkakunta: raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lep-1 »

Millasia tai minkä merkkisiä alustoja noissa ralli sierroissa mahtaa olla?
sprintti tai F-ryhmäläisissä yms.
Itse tehtyjä kynätolppia jostain bilsteinin tolppa aihiosta?
On varmasti hinnoissa, mut jos hyvää haluaa :wink:
orion88
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:15

Viesti Kirjoittaja orion88 »

Jaakko85 kirjoitti:varmaan sitä että renkaan ominaisuudet vaikuttavat esim niihin kaarreominaisuuksiin.
Niinpä..vaikuttaa aika oleellisestikkin, kuulostaa vaan aika oudolta että on madallusjouset ja hyvät iskarit mutta jotku huonot renkaat ja kysellään et mitä seuraavaks tehtäis..ei pahalla!
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

myin jo toiset 17 tuuman renkaat pois,oli hyvä ajaa mutkat,mutta kun renkaat ei antaneet periksi mutkissa niin alkoi korissa natinat.. :lol:
kyllähän ne vaikuttaa hitosti..
coupe vaihtui farmarimalliin eikä kiinnosta siitä mitään sporttia tehdä..
ainakaan toistaiseksi..
:roll:
ei sieltä mitään junia t...
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

orion88 kirjoitti: Niinpä..vaikuttaa aika oleellisestikkin, kuulostaa vaan aika oudolta että on madallusjouset ja hyvät iskarit mutta jotku huonot renkaat ja kysellään et mitä seuraavaks tehtäis..ei pahalla!
Joo niin tuota... :oops: Eli enpä ajatellu asiaa sen tarkemmin et renkaillakin on sitä vaikutusta asiaan. On noi nykyiset renkaat ihan asialliset mut ei ne oo mitään matalaprofiilia nähnytkään kun ei oo jaksanu noihin peltivanteisiin panostaa. Kunhan nyt saa noi alut työnalta pois ni sit samalla niihin kunnon matalaprofiili renkaat.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

ja kuten aikasemmin todettu jo niin ne puslat vaihtoon kans jos haluaa jäykän, kun alkaa parikymmentävuotta vanhassa autossa olemaan nuo kumipuslat melko löysiä.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Jaakko85 kirjoitti:ja kuten aikasemmin todettu jo niin ne puslat vaihtoon kans jos haluaa jäykän, kun alkaa parikymmentävuotta vanhassa autossa olemaan nuo kumipuslat melko löysiä.
Ne mitään löysiä ole.Mullakin etuvakaajan korinpuoleisissa puslissa on vaan vajaa cm väljää eikä jarruissa ravista yhtään :? .Tosin kiihdytyksessä/ jarrutuksessa kolahtaa. :lol:
gti golo palloilija
jylpertiina
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Kesä 2005 01:25

Re: riesa jäykäksi

Viesti Kirjoittaja jylpertiina »

Jaakko85 kirjoitti: mukava on varmasti ajella jos löytyy tasaista asfalttia ja mutkaista tietä ja tarpeeksi iso nopeusrajoitus :wink:

..niin se on mistä tykkää itse tykkään ajella jäykällä ja tarkasti ajettavalla autolla että tuntee kaikki tien kolot ja mutkat..
jos haluaa pehmoisen tien päällä ihan omaa elämää elävän auton miksi edes laittaa madallus jousia ym? nehän huonontavat "mukavaa kyytiä"?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

niinhän se on.
Vastaa Viestiin