Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mokoma
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Heinä 2016 15:21

Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Moro,

Mondeo -02, 1.8 125hv GHIA. Automaatti-ilmastointi.
Ilmastointi lähtee kylmänä päälle, mutta moottorin lämmetessä loppuu kylmän ilman puhallus.( jonkun keskustelun epäilyksenä magneettiventtiili)
Lueskelin jostain ohkeita Mondeon ilm.kompuran magneettiventtiilin avaamiseen.
( nämä keskustelut eivät tietääkseni olleet tällä sivustolla...)

Ohjeistus oli suurpiirteittäin, että keskeltä kompuran pyörää mutteri vaan auki ja kansi käteen. Sitten säätöprikka pois, kosketuspintojen puhdistus ja taas pelittää..

Mun Mokomassani vaan pyörii toi magn.ventt.kansi tyhjää, kun mutteria yrittä avata.
- Millä sitä voisi pitää kiinni rikkomatta kantta/hihnapyörää ?? Lukko/papukaijapihdeillä puristaa kantta h.pyörää vasten ??
- Jos laittaa virrat päälle ja ilmastoinnin päälle, pitäisikö magneettiventtiilin tehdä silloin jo jotain ?? ( lukkiutua hihnapyörään)

- Kemppaine -
Herhis
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2015 12:59

Re: Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Herhis »

Ilmastoinnin magneettikytkimen toimimattomuuden pystyy toteamaan katsomalla pyöriikö se "kansi" vai ei. Eli ilmastoinnin ollessa päällä kompuran pitäisi aika ajoin mennä päälle. Magneettikytkin vetää tällöin "kannen" kiini hihnapyörään ja se "kansi" alkaa pyöriä. Toki jos kylmäaine on vähissä, ei kompressori lähde päälle.
Omassa kk3 Mondeossa oli sama ongelma, että "kansi" oli kulunut niin, että magneetti ei jaksanut vetää sitä enää kiini. Vaihdoin uuden kannen.
Mutteri ei ollut tiukassa ja taisin pitää vastaan vain jollain kulmaraudalla kannen "nystyröitä" vasten.
Kannen alta löytyy todella ohut säätöprikka, jonka poistamalla "kansi" tulee lähemmäs magneettia. Kannen kuluminen kannattaa varmistaa ennen prikan poistoa, muuten kansi ei pääse pyörimään vapaana kun kompuran ei ole tarkoitus olla päällä.
Kuva
Kuvassa vanha kulunut kansi ja uusi hihnapyörä ja magneetti. Vaihdoin siis pelkän kannen uudesta sarjasta, jossa tulevat kaikki kolme osaa. Nämä ovat nyt ylimääräisiä, jos joku tarvitsee.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Komppaan edellistä kirjoittajaa ja hyviä ohjeita. Tutun -02 mondeoon tehtiin vastaava diagnoosi; kun auto oli kylmä, toimi ilmastointi, mutta jonkin ajan kuluttua kylmän tulo lakkasi, ja tällöin ei enää kompressori lähtenyt pyörimään. Parkkipaikalla toinen naksutteli AC-nappia, ja toinen pystyi silmillä havaitsemaan, kuinka kompressorin magneetti yritti vetää kytkimen (eli sen hihnapyörän nystyräisen kannen) kiinni, mutta voima ei riittänyt, vaan liike oli aivan aavistuksenomaista.
Merkkiliikkeestä sai kompressoriin spacereita sarjana noin kympin hintaan. Kompressorin hihnapyörä irrotettiin auto tunkattuna ja sisälokasuojan pieni osa irrotettuna alakautta vääntäen, toinen yläkautta hihnapyörää kiinni pitäen. Hihnapyörän akselilta löytyvä spacer otettiin talteen (voi ilmeisesti olla useitakin) ja korvattiin sarjasta hieman ohuemmalla yksilöllä, ja takaisin pakettiin. -> Ilmastointi ei lakkoillut tämän jälkeen.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Herhis
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2015 12:59

Re: Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Herhis »

Kannen vaihto tai säätöprikan poisto/vaihto on mahdollista ilman sisälokarin (tai hihnapyörän) irroitusta. Väli on ahdas mutta sopivalla piippuavaimella onnistuu.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jos tuota prikka hommaa meinaa tehdä niin tarviiko moniurahihna poistaa paikalta?

Itsellä pitää ääntä tuo magneetti kytkin kun lämpenee eli luistaa... Kylmänä toimii.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Herhis
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2015 12:59

Re: Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Herhis »

Tässä keskusteltiin mk3:sta, jossa magneettikytkimen prikkasäädössä/kannen vaihdossa ei tarvitse muuta kuin avata ahtaassa välissä kannen mutteri.
Täytyy kurkistaa tuonne mk4:n konepellin alle, näyttääkö kompressori samanlaiselta.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
nurppa
Viestit: 149
Liittynyt: 13 Touko 2009 21:58
Paikkakunta: Juornaankylä (Askola)

Re: Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja nurppa »

Moro, Itellä 00 mondeo jossa kompura menee hetkeksi pääle naksahduksen kera mut melkein samantien lakkaa pyörimästä. Tänään laitettu uudet aineet ja sanoivat et puhltaa kylmää, jonka myös itse totesin kun hain. Mut nytte kotis ajaessani huomasin et haalenee ja kotona ei puhalla ollenkaa kylmää.
Oliskohan oire tuo kontakti vika. Niin juu sen huomasin ettei ihan heti alkanut tulee kylmää, Just testasin tota toista mondeota niin siinä alkoi saman tien puskee kylmää.

Sori tyhmyyteni mutta olen utelias :roll:
Ford kerran niin aina Ford
Herhis
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2015 12:59

Re: Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Herhis »

Ei varmasti tule kylmää jos kompura ei pyöri. Muistelisin, että omassa (mk3) toimimattomuus oli ensi satunnaista. Aamulla saattoi toimia, illalla ei. Alkumatkasta ei toiminut, loppumatkasta kyllä. Eli kun kansi oli vasta hieman kulunut, otti kytkin välillä kiini. Kun luistaminen alkoi, kuluminen kiihtyi ja lakkasi kokonaan toimimasta.
Vian voinee rajata nimenomaan tuohon magneettimytkimeen mittaamalla tuleeko käämille vetojännite. Liitin on tuolla yo. kuvassani näkyvissä. Samalla voi mitata onko vetokäämi ehjä. Jos käämi on ehjä ja vetojännite löytyy, lienee kannen kuluminen aika varma juttu.
Kurkkasin tuonne mk4:n (2.0 diisseli) konepellin alle ja samantyyppinen magneettikytkin näyttäisi olevan. Kompuran paikka on vaan vielä ahtaampi kuin mk3:ssa (2.0 bensa). Sisälokarin irroitus lienee tarpeen.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
nurppa
Viestit: 149
Liittynyt: 13 Touko 2009 21:58
Paikkakunta: Juornaankylä (Askola)

Re: Mondeo -02:n ilmastointikompuran magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja nurppa »

Täytyy tutkia. nyt sano kerran naks ja hetken pyöräti ja sen jälkee ei ollenkaa lähe päälle.
Ford kerran niin aina Ford
Vastaa Viestiin