P100sen moottori pysähtyy/ei käynnisty

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jalmari2012
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Marras 2012 16:15

P100sen moottori pysähtyy/ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jalmari2012 »

Moi, mulla on P100 / -91 ja nyt toisena kesänä peräkkäin (kun ulkoilma on normaalia lämpimämpi) että moottori sattumalta pysähtyy/ei käynnisty jonkun ajan kuluttua (kun jokin pellinalla tarpees kuumenee??) . Tämä on harmillista kun esm. tulee risteys valoihin, joutuu jarruttaa, joutokäynille ja sitten moottori vaan sammuu ('tukehtuu') :( vaikka starttimoottori käy ihan ok.
Olen kavereilta saanut eri vihjeitä mutta kun tämä on niin satunnainen oire se on vaikea paikottaa. Enkä viitsis ruveta täys huoltoon tämän vanhan 'työ-juhtan' kanssa. Jotenkin lämmin ulko-ilma vaikuttaa tähän, muuta kun itse en osaa paljoa auton tekniikasta niin ajattelin kysyä täältä foorumista jos oire on tunnettu/ ratkaisua.
Kitti vastauksista!
Mikkovaan
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Helmi 2005 12:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: P100sen moottori pysähtyy/ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

Mikä moottori siinä on?
Lähteekö jäähdyttyään hyvin käyntiin?
Sierra + HX35 Super
Focus
jalmari2012
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Marras 2012 16:15

Re: P100sen moottori pysähtyy/ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jalmari2012 »

Moottori on 2,0 l, bensa, OHC/4 syl., rivimoottori.
Nimenomaan, jos hyvin käy niin hetken kun se jäähtyy se taas starttaa ja saan sen pois tieltä (pahimmillan toistuen matkalla 2-3 kertaa). Mutta viimeistään seuraavana aamuna käynnistyy hyvin ja saan auton 'turvaan'. Siksi luulen tämän jotenkin johtuneen ulkoilman lämmöstä.

Huom. nyt kun tarkistin moottorin tek. tiedot niin siinä mainitaan myös polttoaineen okt.-vaatimus = 91 okt. Mutta viime vuosina olen käyttänyt vain 98 okt. bensaa. Olisko tässä jotakin ? Mutta niinkuin aiemmin sanoin, en tiedä moottoreista oikeastaan mitään....
Tessu
Viestit: 1724
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: P100sen moottori pysähtyy/ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Nyt kun en tiedä että kauanko pitää jäähtyä ennen kun käyntiin lähtee? niin tuli epäilys että olisko sytytyksen ohjausboxi joka lämmettyään katkasee virrat? tuskimpa näin uudessaa OHC.ssä enää katkojankärkiäkään on? jos olis niin vika vois olla sitte sielläkin...
Oma Esco vaan kerran sammu yllättäen ja kun otin tulpan irti ja kokeilin niin kipinä oli poissa,aamulla lähti käyntiin kuin ei mitään olis vikaa,sytkäboxin vaihto ja taas toimi.
Kyllä tuommosen perusmyllyn vian aina joku vielä löytää kun ei ole digihärpäkkeitä,näytäppä semmoselle tyypille joka rassaa vanhoja!
Mikkovaan
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Helmi 2005 12:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: P100sen moottori pysähtyy/ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

Kuuluu oharin perushuoltoihin, kato venttiilinvälykset etteivät oo liian tiukat.
Ulkoilman lämpötilan ei kyl tohon hirveesti luulis vaikuttavan mutta on semmoinen paikka että kannattaa kumminkin katsoa. Aina sieltä säätämistä löytyy.
Sierra + HX35 Super
Focus
foordi70
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Tammi 2011 18:40
Paikkakunta: Vantaa/Kitee

Re: P100sen moottori pysähtyy/ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja foordi70 »

Aikoinaan mulla scorpassa ja kaasari ohari koneella oli tuota vikaa ja syy oli niinkin yksikertainen tankissa oli pullonkorkki joka imeytyi välillä imuletkun päähän kun siinä ei ollut alunperinkään mitään suodatinta.
Arvatkaas teinkö töitä etsiessä ja sit kerran älysin ottaa polttoaineputken irti kun auto hyytyi ja kokeilla tuleeko ainetta. :x
Mutta tässä olis mahdollisuus vikaan kun itsellä kanssa kesti hetken ennenkuin se tukko irtos putkesta ja sit aine tuli kaasarille
ja seuraavana päivänä pohti mikähän siinä olikaa kun se sammui noin ennen kun tankin puhdisti ... :roll:
Kaikkea ihmisen tekemää mekaanista voi korjata..Mutta monesti onko se järkevää korjata onkin toinen juttu..
Vastaa Viestiin