Boa 2.9i 24v

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Boa 2.9i 24v

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

kaikenlaista asiaa kyseisestä moottorista tähän threadiin :thumbup:

ensiksi kiinnostaisi onko kukaa käyny penkissä vakio boalla ja siitä käppyröitä tallessa? jotenki tuntuu hengettömältä kunnes kierrokset jossain 3-4krpm paikkeilla. tuossa paikkeilla tulee todella huomattava piikki, ihan kuin kakstahdeilla. onko tuo ominaisuus vai onko jossain vikaa? vai tekeekö tuo automaatti loota moisen fiiliksen?
Möhkö
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Boa 2.9i 24v

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

Oisko tuolla maagisella kierrosluvulla tekemistä nokan kanssa?
Näitä kun on viritelty niin Boaan on aina vissiin vaihedettu BOB:sta nokat... kuulemma huomattavasti paremmat.

Miinuksia joita olen kuullut tästä moottorista...
-Imukoteloita haljennut lämpölaajenemisen vuoksi
-jakopää/jakoketku ongelmia venyy pitää muistaakseni vaihtaa 120tkm välein...
-osien saatavuus todella huono ja suhteellisen kalliita osia vielä...
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: Boa 2.9i 24v

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

en osaa sanoa juuta enkä jaata kun tämä on ainut boa mitä olen ajanut niin en tiedä kuuluuko sen olla tollainen :mrgreen: ne joilla on kokemusta kyseisestä koneesta ni osaa varmaa sanoo että kuuluuko siinä tullakin noin iso piikki.. mitä niillä bobin nokilla pitäs sit saavuttaa boassa? tasasempi teho/vääntö vai enemmän tehoa/vääntöä?
osat joo vähän kiven alla.. jonku brittifirman(?) löysin mistä löyty aika hyvin osaa. en nyt linkkiä vielä saa laitettua ku se on koneella tallessa
Möhkö
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Boa 2.9i 24v

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

En tiedä tarkemmin tuosta, mutta tehoahan bobissa on vissiin 15 heppaa enemmän?
Olis hyvä tietää minkälaiset arvot on nokissa niin olis huomattavasti helpompi sanoa tuosta jotain.
Sain vähän sellaisen kuvan että BOA nokat on edustus* pehmeään ajoon, vääntöä
haettu alakierroksille yläpään kustannuksella tiedä sitten.
Viimeksi muokannut Möhkö, 09 Maalis 2016 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: Boa 2.9i 24v

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

jos noin on niin omassa jtn vikaa koska alle 3krpm ei vääntöä tunnu juuri olevan tai sit se vääntö katoaa jonnekki tonne automaattilaatikkoo :lol:
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Boa 2.9i 24v

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Möhkö kirjoitti:En tiedä tarkemmin tuosta, mutta tehoahan bobissa on vissiin 15 heppaa enemmän?
Olis hyvä tietää minkälaiset arvot on nokissa niin olis huomattavasti helpompi sanoa tuosta jotain.
Sain vähän sellaisen kuvan että BOA nokat on edustus* pehmeään ajoon, vääntöä
haettu alakierroksille yläpään kustannuksella tiedä sitten.
Joskus aikoinaan noita profiileita oli mittailtu Capri-clubin foorumilla. Muistaakseni profiilit olivat identtiset, mutta BOB imunokassa oli 1mm enemmän nostoa.

Oikeastihan noita BOB nokkia ei kannata alkaa etsimään (jos varakonetta ei ole omasta takaa) vaan laittaa imunokat jollekin velholle hiottavaksi.

BOBissa on myös kehittyneempi imusarja joka avaa suoremman kanavan keskirekisteristä ylöspäin. Tällä on varmasti myös tehoa kasvattava vaikutus, joten pelkkien nokkien varaan tuota tehonnousua ei voi laskea.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Möhkö
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Boa 2.9i 24v

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

Tuli mieleen, että oisko katti tukossa? Pari kertaa törmänny sellaseen että sen takia oli "laiska"
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Boa 2.9i 24v

Viesti Kirjoittaja country sedan »

BOB:n nokissa on nostoa 0,5mm ja asteita 10 enemmän kuin BOA:n nokissa.
Varmasti turha svappi, mutta kivasti tuo henkeä ylä kierroksille. Tossa omassa muutos oli 45hv luokkaa /6k. Max väännön kierrosluku nousi parisataa rpm. Ajoituslevyt kannattaa tehdä säädettäviksi, 2,2m pitkä jakoketju vaikuttaa venyessään yllättävän paljon ajoitukseen.
Sille velholle kannattaa toimittaa BOB:n nokat hiottavaksi, ei tarvi perusympyrää pienentää yhtä paljon kuin BOA:n nokilla. Ja sitäkautta tuskailla hydruliikan toimivuutta.
Helppoja(?) hevosia saa tekemällä kokonaan uuden plenumin, orkkishan on melko sokkeloinen ja 0,5m runnerit ei varsinaisesti auta hengitystä kovemmilla kierroksilla.

BOA:n plenumista irtoilee päätylevyt, uudet kitit jiiriin ja muutama m5 pultti auttaa.
Jakopään osia ei uutena ei taida saada enää kumpaankaan, joskun näin mainoksia BOA:n uudelleen pinnoitetuista kiristimen laahureista mutta miten lie nyt.

Colognen virttäminen on haastavaa riippumatta venttiilien lukumäärästä. Sopivien ralliosien saatavuus on jotakuinkin 0. Ja vaikka sopivat veivit, männät ja venttiilikoneiston (12v:een vielä rullanokka vehkeet) osat saakin noiduttua, niin lohko kuitenkin jää vakioksi. BOB:n lohko( karsii 12v pois leikistä) tukisilloilla ja betoneilla kestää sen 1000hv, mutta varmasti jännittää vetää torvi auki. Vaikka joskus olikin tavoitteena 1000hv Cologne, niin em. syistä johtuen katsoin paremmaksi käyttää sen 10€/1hv 1500hv v8:iin.
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: Boa 2.9i 24v

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Möhkö kirjoitti:Tuli mieleen, että oisko katti tukossa? Pari kertaa törmänny sellaseen että sen takia oli "laiska"
Vois olla tutkimisen arvonen asia meinaan putkesta kuului syksyllä sellasta helinää mikä vois viitata paskaan kattiin. Olikos tossa peräti 4 kattia? (scorpio vm.94)
Vastaa Viestiin