Öljynkulutus
Re: Öljynkulutus
Samoin tuntuisi olevan kova poika syömään öljyä tämä omakin Ford 1.8
Öljynkulutus lienee siellä 0,5 l / 1000 km luokkaa. Öljynä Ford Formula 5w-30. Ei sinistä savua, eikä havaittavia öljyvuotoja. Tulpassa oli pikkuisen öljyä kierteessä. Käynti ja tehot tuntuu olevan Ok.
Sama omassanikin, huoltokirjan mukaan 20000 km vaihtoväleillä menty aiemmin moottoriöljyn kanssa (vaikkei ei minulla ole todisteita esittää, että öljynkulutusta ei tapahtuisi nyt, vaikka olisikin vaihdeltu 10000 km välein - mutta onko muilla kokemuksia?).
Lieneekö kuitenkaan tuolla 0w/5w niinkään merkitystä öljynkulutuksen kannalta, kunhan voisi käyttää suurempaa kuumaviskositeettia esim 40 tai 50. Ford-luokiteltua ei taida kuitenkaan olla kuin 30-kuumanpään viskositeetilla. Onko mitään tietoa mitä duratecci tykkää normiöljyistä (esim ACEA A3/B3, 5w-40), jos vaihtaisi niitä vaikka 10-15 tuhannen km välein tai kerran vuodessa, riippuen kumpi tuleekaan ensin täyteen.
Öljynkulutus lienee siellä 0,5 l / 1000 km luokkaa. Öljynä Ford Formula 5w-30. Ei sinistä savua, eikä havaittavia öljyvuotoja. Tulpassa oli pikkuisen öljyä kierteessä. Käynti ja tehot tuntuu olevan Ok.
Sama omassanikin, huoltokirjan mukaan 20000 km vaihtoväleillä menty aiemmin moottoriöljyn kanssa (vaikkei ei minulla ole todisteita esittää, että öljynkulutusta ei tapahtuisi nyt, vaikka olisikin vaihdeltu 10000 km välein - mutta onko muilla kokemuksia?).
Lieneekö kuitenkaan tuolla 0w/5w niinkään merkitystä öljynkulutuksen kannalta, kunhan voisi käyttää suurempaa kuumaviskositeettia esim 40 tai 50. Ford-luokiteltua ei taida kuitenkaan olla kuin 30-kuumanpään viskositeetilla. Onko mitään tietoa mitä duratecci tykkää normiöljyistä (esim ACEA A3/B3, 5w-40), jos vaihtaisi niitä vaikka 10-15 tuhannen km välein tai kerran vuodessa, riippuen kumpi tuleekaan ensin täyteen.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Öljynkulutus
uskallampa sanoa että se motonetin fordi öljy iha kuraa. öljyn syönti lähes puolittu mobilin new lifellä. toki ainahan moottorissa jotain vikaa on kun öljyä syö, alunperinkin näissä durateceissä liian pitkä vaihtoväli se 20 000km ja kun moottorin käynti lämpö kohtuu suuri kuitenkin..
kesällä ehkä vaihan ne ohjurin kumit testiks että vaikuttaako mitään.
näiltä näkymin en omaan durateccii laita mitään sellasta 5w-30 lirua. vaan ihan jotain muuta kunnon öljyä. eipä duratecci mikään hydris kone ole, ei varmasti pilalle mene moottori vaikka ajelis 5w-40 öljyllä, joita on hyviä paljon. eikö sitä oo sellasta sanontaa kuultu että "halvalla ei hyvää saa" niin mitä se ford öljy on?
kesällä ehkä vaihan ne ohjurin kumit testiks että vaikuttaako mitään.
näiltä näkymin en omaan durateccii laita mitään sellasta 5w-30 lirua. vaan ihan jotain muuta kunnon öljyä. eipä duratecci mikään hydris kone ole, ei varmasti pilalle mene moottori vaikka ajelis 5w-40 öljyllä, joita on hyviä paljon. eikö sitä oo sellasta sanontaa kuultu että "halvalla ei hyvää saa" niin mitä se ford öljy on?
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Re: Öljynkulutus
Kaivoinpa vielä tietoja mondeon omasta käyttöoppaasta. Siellä mainittiin, että jos tuon Ford WSS-luokan täyttävää öljyä ei ole saatavilla, voidaan sen sijasta käyttää ACEA A1/B1 (ensisij.) tai ACEA A3/B3 (toissij.) laatuluokitusten mukaista öljyä viskositeetissa 5w-30 tai 5w-40. Pidemmällä aikavälillä ne saattavat laskea moottorin suorituskykyä, lisätä päästöjä tms, mutta teksti antoi ymmärtää että ne olisivat sopivia kuitenkin pidempiaikaiseenkin käyttöön.
Taidan kokeilla esim Teboil Diamond 5w-40 (ACEA A3/B4) seuraavassa öljynvaihdossa ja vaihto 10-15 tkm välein. Jospa se öljynsyönti sillä vähenisi
Taidan kokeilla esim Teboil Diamond 5w-40 (ACEA A3/B4) seuraavassa öljynvaihdossa ja vaihto 10-15 tkm välein. Jospa se öljynsyönti sillä vähenisi
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Öljynkulutus
Uskosin että nää duratecit on öljysyöpöiks tullu just sen takia kun öljyillä ajetaan se 20 000km mikä omasta mielestä on liikaa kuitenkin noinkin vanhalle moottorille yhdistettynä korkeaan käyntilämpöön. On karstoittumis ilmiö valmis. Nyky öljyissä moni öljy täyttää luokituksen mikä on vaihtoehto fordiin. Harvassa öljyssä tosin on fordin oma luokitus. Mutta niimpähä nuo joka merkki suosittelee omaa öljyä moottoriin. Teboilin diamondista oon saanu semmosen kuvan että sekin melko halppis öljyä ollu.. samoiten kuten se motonet ford öljy.. castrollin magnatec öljyn luokituksia en muista..mutta varmasti jo parempi öljy, ja kuten mobilin tuotteet myös. Käytössä oon huomannu että mobilin new life pysyny puhtaampana pitempään kuin ford motonet öljy.
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Re: Öljynkulutus
Eikö tuo sitten tarkoita, ettei mobilit puhdista konetta yhtä tehokkaasti kuin Ford-speksien öljyt.mondix kirjoitti:Käytössä oon huomannu että mobilin new life pysyny puhtaampana pitempään kuin ford motonet öljy.
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Re: Öljynkulutus
Kyllä ne öljyt itsekin voi tummua puhdistamatta mitään:Anddi kirjoitti: Eikö tuo sitten tarkoita, ettei mobilit puhdista konetta yhtä tehokkaasti kuin Ford-speksien öljyt.
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf
Re: Öljynkulutus
Eikö se Motonetin Ford Formula 5W-30 ole "aitoa" laadukasta Ford-öljyä?
Itsellä 258tkm ajettu 1998 1,6 Zetec-e ja tiettävästi aina
käytetty Ford-öljyä ja vaihdot 15 tkm välein.
Kone toimii moitteettomasti, ei vuoda eikä kuluta
öljyä kuin ehkä max. 0,1L/1000 km.
Itsellä 258tkm ajettu 1998 1,6 Zetec-e ja tiettävästi aina
käytetty Ford-öljyä ja vaihdot 15 tkm välein.
Kone toimii moitteettomasti, ei vuoda eikä kuluta
öljyä kuin ehkä max. 0,1L/1000 km.
Re: Öljynkulutus
Ford UK sivuilla on tietoa asiasta: http://www.ford.co.uk/OwnerServices/Veh ... alProducts
Sellä todetaan Ford Formula -öljyn antavan kattavan suojauksen moottorille. Castrolin täyssynteettisillä nimikkotuotteilla saa sitäkin edistyneemmän suojauksen. Tietty voi olla osa Castrolin maksamaa mainostakin, mutta periaatteena varmaan totta, että Ford Formula on hyvä ja riittävän laadukas (synteettisen teknologian = osasynteettinen?) öljy normaaliin ajoon.
Osuikin kaupassa eteeni Valvoline Maxlife FE 5w-30 osasynteettinen, minkä mainostetaan vähentävän öljynkulutusta. Saatankin kokeilla sitä seuraavassa öljynvaihdossa, niin näkee auttaako yhtään.
Kävi myös mielessäni erilaiset Engine Flush -aineet, mutta ei taida kuitenkaan uskaltaa laittaa, kun luin foorumeilta joitain kokemuksia että saattaa irrottaa kiertoon jotain isompaa loskaa ja sitten tukkia jopa jotain...? Ehkä pesevämpi Maxlife öljy on turvallisempi kokeilu...
Sellä todetaan Ford Formula -öljyn antavan kattavan suojauksen moottorille. Castrolin täyssynteettisillä nimikkotuotteilla saa sitäkin edistyneemmän suojauksen. Tietty voi olla osa Castrolin maksamaa mainostakin, mutta periaatteena varmaan totta, että Ford Formula on hyvä ja riittävän laadukas (synteettisen teknologian = osasynteettinen?) öljy normaaliin ajoon.
Osuikin kaupassa eteeni Valvoline Maxlife FE 5w-30 osasynteettinen, minkä mainostetaan vähentävän öljynkulutusta. Saatankin kokeilla sitä seuraavassa öljynvaihdossa, niin näkee auttaako yhtään.
Kävi myös mielessäni erilaiset Engine Flush -aineet, mutta ei taida kuitenkaan uskaltaa laittaa, kun luin foorumeilta joitain kokemuksia että saattaa irrottaa kiertoon jotain isompaa loskaa ja sitten tukkia jopa jotain...? Ehkä pesevämpi Maxlife öljy on turvallisempi kokeilu...
Viimeksi muokannut foop, 13 Tammi 2016 11:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Öljynkulutus
Polttoöljyllä ovat myös huuhdelleet, eikä varmaan ole niin pesevää kuin "flushit"..
Re: Öljynkulutus
Tuntuu, että öljynkulutus olisi nyt itsestään vähentynyt: tein parituhatta km sitten tarkan viivan öljynlisäyskannuun, jotta näen tarkemmin paljonko moottoriöljyä kuluu - sitä ei sitten ole hävinnytkään moottorista Autolla on nyt ajettu pääosin 30 km yhtämittaista matkaa ja joskus pidempiäkin matkoja. Silloin tällöin on kiihdytetty voimakkaasti nostaen kierroksia noin 4000 rpm paikkeille. Uskaltaisiko jo toivoa, että tuo ajoympäristö olisi jotenkin avannut moottoria / vapauttanut jumiutuneita öljyrenkaita? Hyvä enne tuntuu olevan, vaikkei vielä uskalla riemuita
LISÄYS: Nyt pääsin mittaamaan öljynkulutusta, kun ajettiin reilu 300 km matka yhteen soittoon: kuski vain vaihtui välissä, mutta auto oli käynnissä koko matkan ajan Öljynkulutus tällähetkellä 0,5l / 3000 km, mikä tekee pyöreesti 0,2 l / 1000 km - ihan OK lukema siis.
LISÄYS: Nyt pääsin mittaamaan öljynkulutusta, kun ajettiin reilu 300 km matka yhteen soittoon: kuski vain vaihtui välissä, mutta auto oli käynnissä koko matkan ajan Öljynkulutus tällähetkellä 0,5l / 3000 km, mikä tekee pyöreesti 0,2 l / 1000 km - ihan OK lukema siis.
Viimeksi muokannut foop, 07 Huhti 2016 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Öljynkulutus
Ei kannata ainakaan mitää 0w öljyjä käyttää eikä mobilia.
Re: Öljynkulutus
Kyllähän 0w pitäisi pysyä koneessa, jos SAE 30:kin pysyy Minulle 0w-30:ssä hinta on liian suuri, vaikka tarjoaakin paremmat talviominaisuudet - 5w-30:llä pärjää vieläkaselin kirjoitti:Ei kannata ainakaan mitää 0w öljyjä käyttää eikä mobilia.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Öljynkulutus
Käyttöautoissa itsellä 0-w20 (lähtee vielä 20-asteen pakkasella hyvin käyntiin) ja harrasteessa Mobilin 5w50 jolla ajettu jo 90-luvun alusta asti (kesäisin).
Öljyn kulutus on käyttiksessä käytännössä nolla, huoltojen välissä ei tarvi lisätä öljyä eikä tikussa ole vajautumisen merkkejä.
Harrasteessa ei noin 2.000km ajalla ole näkyvää vajautumista, vaikka se karvan vajautuu (jakopääntiiviste vuotaa yhdestä kohdasta)
Öljyn kulutus on käyttiksessä käytännössä nolla, huoltojen välissä ei tarvi lisätä öljyä eikä tikussa ole vajautumisen merkkejä.
Harrasteessa ei noin 2.000km ajalla ole näkyvää vajautumista, vaikka se karvan vajautuu (jakopääntiiviste vuotaa yhdestä kohdasta)
Re: Öljynkulutus
Itte tekisin näin että halpaöljy ja vaihto usein ja kallis öljy ja vaihto ja harvemmin.
Myöskin syy täytyy etsiä jos öljyt häviää,onko väljä vai onko ohjuringummit,jos katti niin saattaapi hajota sekin öljyn poltosta,mulla hajos.
Kun autolla ajaa niin vähintäänkin talven kovilla pakkasilla täytys lämmöt saada nousemaan riittävän korkealle,eli lyhyt ajo ei ole oikein,myöskin lisälämppäreitä kun käyttää heti ja vielä kun yöpakkasia on niin moottorikin kuluu paljon vähemmän.
Ohjekirjahan yleensä kertoo mitä koneeseen ym laitetaan,ite käytän sitä öljyä vanhassa Escossa mitä käytti alkuperäinen omistaja eikä ole ollu ongelmaa.
Jatkuvan päiväset kokeilut ja öljymerkkien/viskositettien vaihtelut ei pitkän päälle kannata eikä lisäaineetkaan jos ei ole varma missä on vika ja mitä tekee.
Myöskin syy täytyy etsiä jos öljyt häviää,onko väljä vai onko ohjuringummit,jos katti niin saattaapi hajota sekin öljyn poltosta,mulla hajos.
Kun autolla ajaa niin vähintäänkin talven kovilla pakkasilla täytys lämmöt saada nousemaan riittävän korkealle,eli lyhyt ajo ei ole oikein,myöskin lisälämppäreitä kun käyttää heti ja vielä kun yöpakkasia on niin moottorikin kuluu paljon vähemmän.
Ohjekirjahan yleensä kertoo mitä koneeseen ym laitetaan,ite käytän sitä öljyä vanhassa Escossa mitä käytti alkuperäinen omistaja eikä ole ollu ongelmaa.
Jatkuvan päiväset kokeilut ja öljymerkkien/viskositettien vaihtelut ei pitkän päälle kannata eikä lisäaineetkaan jos ei ole varma missä on vika ja mitä tekee.
Re: Öljynkulutus
Siteeraan nyt itseäni, koska netissä törmäsin saksalaisiin keskustelufoorumeihin, joissa Ford-öljylle olivat muutkin etsineet korvaajaa. Eli lisätään edelliseen vielä tietoja... Mikäli aikoo käyttää vaihtoehtoisia öljyjä (esim 5w-40 ACEA A3/B3), niistä olisi hyvä löytyä MB229.5-laatuluokitus (mikä foorumien mukaan kertoisi laadukkaammasta öljystä).foop kirjoitti:Kaivoinpa vielä tietoja mondeon omasta käyttöoppaasta. Siellä mainittiin, että jos tuon Ford WSS-luokan täyttävää öljyä ei ole saatavilla, voidaan sen sijasta käyttää (lisäysöljynä) ACEA A1/B1 tai A3/B3 -laatuluokitusten mukaista öljyä viskositeetissa 5w-30 tai 5w-40. Pidemmällä aikavälillä ne saattavat laskea moottorin suorituskykyä, lisätä päästöjä tms, muttei silti mainittu niiden mitään tuhoavankaan.
Taidan kokeilla esim Teboil Diamond 5w-40 (ACEA A3/B4) seuraavassa öljynvaihdossa ja vaihto 10-15 tkm välein. Jospa se öljynsyönti sillä vähenisi
MB229.5 laatuluokitus on tarkoitettu pidemmille 20 000 km vaihtoväleille ja ainakin Lubizolin öljyluokitusvertailun mukaan se on jopa tiukempi laatuvaatimus, mitä tuoreet Ford M2C913-C tai -D. Suhteellisessa vertailussa MB229.5 siis olisi tiukempi mm. paksuuntumisen, lietteen, kulumisen, männän karstan estämisessä ja pakokaasulaitteiston yhteensopivuudessa Vain polttoainetaloudessa MB229.5 luokitus jää pykälän jälkeen.
MUOKKAUS
Tässä kun öljynvaihto läheni, niin aloin katselemaan mitä moottoriöljyä kokeilisi Ford Formula F 5w-30 öljyn tilalle... Tuli mieleen mahdolliset riskit, mikäli öljy ei täytä vaadittua laatuluokitusta. Nykyisin tuorein luokitus on taaksepäin yhteensopiva ja laadullisesti vaativa WSS-M2C-913-D. Löysin lopulta joitain 'vinkkejä' mitä ne Ford-luokituksen vaatimukset voisivat olla (tietoa siitä on todellakin vaikea löytää ).
Ford WSS-M2C-913-D perustuu ACEA A1/B1 ja A5/B5 -luokituksiin, mutta ACEA-testien lisäksi öljyn tulee läpäistä Fordin määrittelemiä testejä, kuten:
-Venttiilinpainimien kulumistesti
-Jakoketjun kulumistesti
-TBN arvo yli 10 (liittyy happojen neutralisoimiseen / korroosionestoon)
-Hapettumiskeston testi
-DIN/ASTM-moottoritestejä
-Tiivistetestejä.
Lisäksi moottoriöljyn lisäaineiden kemialla on tutkitusti vaikutusta jakoketjun kulumiseen: mikäli öljyn kemia ei ole kohdillaan jakoketju kuluu nopeammin, mikä tarkoittaa ketjun ennenaikaista venymistä ja eliniän lyhenemistä. Sama pätee myös esim. venttiilinpainimille. Moottoriöljyn kulumissuoja-aineiden ja puhdistusaineiden määrät on siis oltava kohdillaan. Moottoriöljyn laadusta voi varmistua vain ja ainoastaan käyttämällä vaaditut laatuluokitukset täyttävää öljyä. Lähteet Lähde1, Lähde2, Lähde3 ja Lähde4.
Ford M2C-913-A/B/C/D -hyväksytyt öljyt ovat ohuita, matalan HTHS-viskositeetin polttoaineensäästö-öljyjä. Matala HTHS-viskositeetti lienee jo itsessään yksi syy öljynkulutukseen, vaikka mahdollisimman ohuen öljyn käyttö on moottorille muutoin hyödyllistä mm. pienemmän virtausvastuksen & paremman lämmönsiirron vuoksi. Moottorin pitkäikäisyyden kannalta Ford-laatuluokitusten täyttäminen voi olla merkittävää. On siis vaihtoehtoina joko "antaa syödä mitä syö" ja täytellä vähän väliä / kunnostaa konetta jos on aavistusta mitä korjata / kokeilla eri öljyvalmistajien Ford-öljyjä / kokonaan tavanomaisen HTHS-viskositeetin ACEA A3/B4 5w-30, 5w-40 öljyjä ottaen samassa riskin siitä että öljy ei ehkä ole laadullisesti optimaalinen moottorin suojaukselle.
Elikkä sen verran tämän tiedon valossa itse painoin jarrua, että alan kokeilemaan eri valmistajien Ford-913-C laatuluoktituksen täyttäviä öljyjä siinä toivossa että jollain eri merkillä öljynkulutus vähenisi...
Viimeksi muokannut foop, 20 Loka 2016 14:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Öljynkulutus
Kolme autoa tuhonneena ex Mobil 1 miehenä vaihoin Castrolliin ja öljyn syönnit ja tukkeutumiset loppuneet. Tosin vaihtovälin pienensin 10tkm. Moottorikoneistamon heppu ohjeisti ja nyt työ autossa 380tkm ja öljynkulutus 2-4 desiä eli ei lisäystarvetta vaikka joskus menee yli 15 tkm.
Kuulemma tota mobilia tehty piraattina ja testattu . Kuulemma täyttä so.taa. Perheessä 3 autoa jossa yhes Red Linet toisis Castrollit.
Moottoripyöräkin tykkäs castrolleista, tosin myyty 3 viikkoo sitten. Kantsii miettii mitä sotkuu sinne työntää..Halivin vakuutus moottorille.
Kuulemma tota mobilia tehty piraattina ja testattu . Kuulemma täyttä so.taa. Perheessä 3 autoa jossa yhes Red Linet toisis Castrollit.
Moottoripyöräkin tykkäs castrolleista, tosin myyty 3 viikkoo sitten. Kantsii miettii mitä sotkuu sinne työntää..Halivin vakuutus moottorille.
Re: Öljynkulutus
Tärkeää kyllä että öljyt tulee vaihdettua ajallaan. En aio itsekään 20k km vaihtoväliä käyttää, vaan 10k-15k km / vähintään kerta vuodessa saa olla riittävä, varsinkin kun puolet ajoista on pätkäajoa. Seuraan mm. miten tummunutta öljy on tikun päässä ja siitä päättelen kannattaako vaihtaa etuajassa: nyt kun uudet Ford 5w-30 laitoin, niin se on sen verta kirkasta ettei tahdo tikusta edes erottaa Täytyy katsoa tuo öljynkulutus vielä yhden vaihtovälin ajan, että jos näyttää vähentyneen niin ei tarvitse 5w-40 kokeilla.karru68 kirjoitti:Kolme autoa tuhonneena ex Mobil 1 miehenä vaihoin Castrolliin ja öljyn syönnit ja tukkeutumiset loppuneet. Tosin vaihtovälin pienensin 10tkm. Moottorikoneistamon heppu ohjeisti ja nyt työ autossa 380tkm ja öljynkulutus 2-4 desiä eli ei lisäystarvetta vaikka joskus menee yli 15 tkm.
Hiljattain oli uutisissa Mobil öljyn väärennöstapauksesta. Rikollisille on houkuttelevaa korvata laatuöljy jollain halppiksella, niin saavat siitä hyvät rahat välistä. Kuluttaja kärsii loppupelissä, kun auto kuluu / hajoaa nopeasti - millä sitten todistaa öljyn laadun tai osaa edes epäillä sitä, kun auto ei välttämättä edes hajoa "kertarysäyksestä" vaan ehkä kuukausien aikana... Muitakin öljymerkkejä kuin Mobilia väärennetään hyvin varmasti. Kuitenkin, on muistettava että mitä tahansa voidaan väärentää: jopa ruokaväärennöksistä on ollut uutissa! Pistää miettimään ostaako öljyt luotettavasta kaupasta vai ottaako riskin tilatessaan jostain ulkomaan "halpasivulta"...karru68 kirjoitti:Kuulemma tota mobilia tehty piraattina ja testattu .
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Öljynkulutus
Hieman näyttäisi myös tuolle ST:lle öljy maistuvan. Huollossa auto kävi helmikuussa viimeksi ja siellä laitettiin 5W-30 öljyt koneeseen. Huollon jälkeen nyt ajettu 6000km ja litran eilen sain kaataa, mittatikku oli vähän alle puolenvälin.
Eli ihan kohtuulliselta tuntuisi tuo kulutus olevan, autolla ajettu 220tkm.
Eli ihan kohtuulliselta tuntuisi tuo kulutus olevan, autolla ajettu 220tkm.
Corsa opc -16 Azure Blue
Fabia RS Combi -11 Race Blue
Fabia RS Combi -11 Race Blue
Re: Öljynkulutus
Vaihdoin kokeeksi öljyt Mobil Super 3000 Formula FE 5w-30:iin. Se täyttää vaaditut Ford-laatuluokitukset ja on laadukas öljy. Nyt öljynkulutus näyttää jopa puolittuneen: Ford Formula F kului 0,5 l/1000 km vs Mobil Formula FE kului 0,2 l/1000 km (lähes 5000 km nyt takana näillä öljyillä). Mikäli öljynkulutus pysyy Mobililla tuolla tasolla, niin olen tyytyväinen kun öljyä ei tarvitse niin usein olla lisäilemässä
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)