Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jokke_
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:24

Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Jokke_ »

Moro!

Tulin tänne kyselemään viisaammilta vastauksia, neuvoja ja hyviä vinkkejä mistä tapahtunut johtui auto on siis Ford Focus 2.0 tdci 100kw 6 lovinen manuuali sedan vm. 2005 ja ajettu 260tkm. Itse ongelmaan:

Käynnistin auton päivällä pakkasta n. 4 astetta. Viimeksi käynnistetty ja ajettu edellisenä päivänä. Käynnistyi siis ihan normaalisti lähdin ajamaan motonettiin n. 20km toimi moitteetta oireitta, sammutin kävin motonetissä meni n. 15min käynnistin auton moitteetta ajoin n. 3km moitteetta tankille. Sammutin auton tankkasin (dieseliä jos joku keksii kysyä :D ) koitin käynnistää,

auto käynnistyi todella heikosti kierrokset pysyivät siinä 500rpm hujakoilla vähän haki kierroksia, savutti aivan perkeleesti mustaa savua ja haisin kahta kauheammalta. Kaasuun EI vastannut millään tavalla missään vaiheessa missään asennossa. Ei parantunut vaikka piti noin käynnissä hetken. Jokusen 5 kertaa sammutin ja starttasin uudelleen sama homma.

Pakkasta oli tällöin n. 3 astetta

Siinä sitten soiteltiin vähän jokapaikkaan meni n. 10 - 15 min niin lähti käyntiin normaalisti, moitteettomasti ( en tehnyt yhtikäs mitään auto vain seisoi siellä pakkasessa ilman virtaa tms.) pääsin ajamaan kotia moitteettomasti ja ajoin koko loppu illan ilman tätä tai mitään muutakaan ongelmaa / oiretta

Fordin 24h palvelussa veikattiin diesel suodatinta (vettä joka jäätynyt tms.) tai ruiskusuuttimia. Kuulemma jos yksi ruisku ei ihan kunnolla toimi silloin toinen suutin yrittää paikata tätä jolloin kaksi sylinteriä olisi ns. Poissa pelistä kun eivät saa oikein löpöä. Diesel suodatin on vaihdettu 30tkm. Sitten toki siitä on jo yli 2 vuotta? Auto on seissyt kirjaimellisesti todella paljon viimeisen vuoden aikana ainakin. (Itse spekuloin sen verran että ruiskut ei noin vain itsestään lähde toimimaan kun asialle ei tee mitään?)

Tähän väliin sen verran että auto on alusta loppuun aukottomalla historialla huollettu Fordin merkki liikkeessä aina ajallaan.

Tuhannen taalan kysymys kuuluu mistä tämä tämmöinen johtui ja mikä sen aiheutti? Fordin veikkaamat diesel suodatin tai ruiskusuuttimet vaiko jokin muu?

Voinko välttää tämän tulevaisuudessa jollain tavalla?

Onko tämä enne jostain pahemmasta?

Vikakoodit autosta on luettu eikä siellä ollut missään mitään. (Toki vika hetkellä ei ollut testeriä mukana, mutta kun pääsin kotia katsoin testerillä onko mitään ja tyhjä oli.)

Kiitoksia etukäteen jos joku tämän stooriin jaksaa lukea ja vastata.

Jokke_
tuomo.h
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Tammi 2011 09:02
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja tuomo.h »

Tuo dieselsuodin voi hyvinkin aiheuttaa ongelmia pakkasilla.
Jos se on hetken seisottuaan sulanut tms.
Tuon vaihtaminen muutenkin talvea vasten on ihan suositeltavaa, varsinkin kun kyseessä ei ole kallis osa.

Sit joillain tais olla ongelmia kun välijäähdyttimeen kertynyt vettä joka sitten sopivissa olosuhteissa jäätyy. Ellen ihan väärin muista niin ois tehny samantyyppistä oirettakin.
Tuohan on helppo kanssa katsoa kun käyttää sen irti.

Noista lähtisin liikkeelle kun on melko helppo tarkastaa eikä mitään hukkaan mene vaikkei noista johtuisikaan.
Kuga -08 2.0tdci Titanium

Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
tuomo.h
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Tammi 2011 09:02
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja tuomo.h »

Tuskin kuitenkaan enteilee mitään kovin vakavaa. Ei varmaankaan jää vikakoodia ellei vika päällä.
Kuga -08 2.0tdci Titanium

Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fordx2

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Fordx2 »

Egr- venttiilin jumitus aukiasentoon sopisi aika hyvin..
tuomo.h
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Tammi 2011 09:02
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja tuomo.h »

Joo tuohan on tosiaan kanssa yleinen ongelmien aiheuttaja.
Pystyykö ton egr:n toimintaa testaamaan pistoketta irroittamalla tai jotenkin muuten purkamatta?
Kuga -08 2.0tdci Titanium

Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Jokke_
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:24

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Jokke_ »

Kiitoksia neuvoista! Epäilen nytten ettei vika johdu diesel suodattimesta sillä teki eilen saman ja kokopäivän oli reilusti plussan puolella. Auto ehti olla minuutin sammuksissa ja kun käynnistin sen niin teki saman mitä silloin pakkaskelillä eli ei vastannut kaasuun ja savutti paljon mustaa joka haisi helvetin pahalle. EGR venttiilin puhdistus siis luvassa?
Jokke_
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:24

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Jokke_ »

Iltaaa!

Auto teki taas jälleen saman. Alkaa ilmeisesti yleistymään tuo :? Onko muita hyviä ehdotuksia mistä voisi johtua?
Jokke_
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:24

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Jokke_ »

Iltaa! Päivitystä tilanteeseen.

Elikkä Auto on tehnyt sitä samaa tässä aina vähän väliä. EGR venttiili ON nyt puhdistettu (ei ollut läheskään niin paskainen kuin oletin) Mutta ei tuon puhdistus auttanut.

Mikä siis seuraavaksi? Suuttimetkö?

Yhden asian olen huomannut joka kerta kun auto on tehnyt tämän, ilmastoinnin säädöt resetoituu kun auton saa taas vian jälkeen käyntiin. Elikkä keskikonsolissa on siis ne 3 nappia joista ilman saa ohjattua tuulilasiin, jalkatilaan ja sivuille niin ne eivät ole enään päällä, eli ne joutuu painaa uudestaan päälle. Elikkä yksinkertaisesti kun auton sammuttaa ja nuo ilmastoinnin säädöt on päällä ja käynnistää seuraavan kerran ilma käynti ongelmaa ne ovat edelleen niin kuin ne olikin jättänyt, Mutta kun auton sammuttaa ja käynnistää sitten uudelleen n. 20-30min jälkeen ja auto tekee sen "ongelman" odotan joku 15-20 min ja sitten lähtee käyntiin normaalisti, mutta ilmastoinnin säädöt ovat resetoituneet elikkä joudun ne napit painamaan uudestaa mihin haluan ilmastoinnin puhaltavan.

Viittaako tämä sähkö ongelmaan?

Auto ei tee joka kerta tuota ongelmaa kun sen sammuttaa ja käynnistää sitten uudelleen.

Tarkempi kuvaus tämän päivän tapahtumasta:

Kone oli ajettu kunnolla lämpimäksi monta kymmentä kilometriä. Pysähdyin auto oli sammutettuna noin 20-30min. Kun sitten lähdin käynnistyi normaalisti jne. Ajoin n. 4km pysähdyin uudestaan ja sammutin auton n. 5minuutiksi ja käynnistin uudestaan ja ajoin n. 500m (ns. kylärallia) pysähdyin uudestaan ja auto oli sammuksissa noin 20-30min ja kun sitten koitin käynnistää niin ongelma tuli taas. Odotin noin 10min kokeilin uudestaan tuloksetta, sitten odotin tarkalleen 12min ja sitten lähti käyntiin. Olen myös tehnyt sellaisen huomion, että joka kerta kun tuo ongelma lyö päälle moottorin lämpöneula on siinä n. 75 °C kohdalla eli puolen välin n.95 °C ja kylmimmän pykälän 60 °C niiden kahden välissä. Ja kun auton saa kunnolla käyntiin on moottorin lämpöneula taas siellä 60 °C korvilla tai vähemmänkin.

Toivottavasti joku saa tästä hömpötyksestä selvää yritän ehkä vähän liian tarkkaa selittää asiaa ja sitten menee päi p*rsettä, mutta toivottavasti joku ymmärtää ja osaisi neuvoa asian kanssa. Kysyä saa tietenkin jossei jotain kohtaa ymmärrä niin koitan selventää!

Hyvät illan jatkot!

Jokke_
mago
Viestit: 68
Liittynyt: 30 Marras 2010 11:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja mago »

Onko akku vaihdettu milloin viimeksi? 2009 Mondeo 1.8tdci moottorilla alkoi saamaan kummallisia hepuleita kun akku alkoi vedellä viimeisiään. Välillä risteyksessä hävisi kaasuun vastaaminen ja mittariin tuli "Engine malfunction" teksti, ilman että mitään vikakoodeja olisi jäänyt muistiin. Lisälämmitin lähti vähän väliä itsestään pois päältä ja lopulta alkoi antamaan antamaan vikakoodeja satunnaisesti mm. Egr toiminnasta sekä ABS-jarruista ja luistonestosta.

Yhdistävä tekijä vikakoodeilla oli että kaikkiin ratkaisuksi tarjottiin Forscan ohjelmassa joko rikkinäistä johtoa tai virran puutetta muuten vaan. Ei näköjään uudemmat autot kestä odottaa siihen asti ettei pakkasilla jaksa enää lähteä käyntiin, vaan akun heikkous aiheuttaa jo sitä ennen kaikkia kummallisuuksia. Uuden akun myötä tuosta autosta on kaikki outoudet hävinneet.

Tuo ilmastoinnin nollautuminen vähän viittaisi siihen että kannattaa sinunkin autossa akun kunto selvittää seuraavana.
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08
Jokke_
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:24

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Jokke_ »

Teki saman taas tällä kertaa jouduin odottaa reilun tunnin että lähti käyntiin.. Alkaa jo v*tuttaa ihan kunnolla, rahaakaan ei opiskelija budjetilla hirveästi ole lähteä arvailemaan korjaamolle..

Samanlailla kävi eli lähdin ja ajoin noin 16km sammutin ja käynnistin auton uudestaan noin 10min päästä. Ajoin n. 16 km ja sammutin. Käynnistin uusiksi n. 15min jälkeen ja sitten saikin odottaa reilun tunnin ennenkuin lähti käyntiin..

Onko kellään mitään ideaa mistä tämä voisi johtua?
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Moi,
Tarkastamisen arvoinen paikka on kaasuläppäkotelo siinä imusarjan ja välijäähdyttimen putken välissä. Siellä on läppä, joka sulkee ilmavirran koneeseen kun auto sammutetaan. Sen tarkoitus on ehkäistä jälkikäynti.
Läpän on tarkoitus aueta heti koneen sammuttua, siinä on jousi sitä varten. Ajan kuluessa kotelo paskottuu ja elää sen verran, että läppä alkaa jumittamaan. Omassani oireet oli sellaiset, että joko sammui lähes heti käynnistymisen jälkeen tai sitten jäi kuvaamallasi tavalla jurnuttamaan todella vaivalloisesti. Mitään vikakoodeja ei syntynyt ja vika esiintyi hyvin satunnaisesti. Yleensä korjautui parilla uusintastartilla, joskus vaati useita. Tämä vika oli äärimmäisen vaikea löytää kun oli niin outo.
Läppäkotelo on helppo irrottaa ja vian voi helposti todeta työntämällä käsin läpän kiinni. Jos sen saa jumiutumaan sormivoimalla niin se aiheuttaa varmasti vikoja. Itse viilasin läppää väljemmäksi niin, että sitä ei käsin saanut enää mitenkään jumittamaan. Sen jälkeen on aina lähtenyt ensimmäisellä käyntiin.
-05 2.0 tdci Focus oli minullakin potilas.

Polttoaineongelmat on helppo todeta läpinäkyvästä putkesta suodattimen ja pumpun välistä. Jos siinä kulkee kuplia kun auto on käynnissä, jossain on ilmavuoto joka tietää ongelmia.
Jokke_
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:24

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Jokke_ »

Päivitetään tätäkin lankaa pitkästä aikaa..

Startti vaihdettu ja kaasuläppä putsattu ja ne anturit siellä. Kaasuläppä ei ollut mitenkään "suuressa paskassa" yllättävän puhdas eikä sitä läppää siellä saanut itse sormin mitenkään jumittamaan. Startin vaihdettua käynnistyvyys on mallia ero kuin yöllä ja päivällä. Tänään tullut ajettua sekalaista ajoa käynnistetty viidesti joka kerta laakista ja heti.

Katsotaan tässä päivien mittaan mitenkä käy. Korjaantuiko vika vai ei..
Jokke_
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:24

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Jokke_ »

Iltaa! Nyt on menty startin vaihdon jälkeen ilma ongelmaa mutta tänään se teki sen kerran tämän jälkeen ei vaikka tuli sammuteltua ja käynnistettyä useampaan otteeseen päivän aikana. Elikkä vika ei varsinaisesti korjaantunut..

Mikä olisi seuraava? Akku, nokka-akselin asentotunnistin, joku johtosarja konehuoneessa? Jonkin sortin anturi tms?

Ehdotuksia otetaan vastaan. Sähkövikaan tuo kait viittaisi?
Jokke_
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:24

Re: Käynti häiriö? Ford Focus 2.0tdci VM. 2005 260tkm

Viesti Kirjoittaja Jokke_ »

Moro!

Päivitellään taas. Tuli ostettua Delphin vikakoodi testeri mikä on korjaamo käyttöön tarkoitettu, sieltä löytyy vaikka ja sitten mitä, kaikkea maan ja taivaan väliltä. Vian kun sain päälle tuossa autossa niin äkkiä uusi testeri kiinni ja ahaa tämä testeri näyttikin vikaakodeja :thumbup:

P0100 MAF virtapiirin alue / suorituskyky Katkonainen (ilmamassa-anturi)

p0113 IAT piirin korkea syöttö Jatkuva (imuilman lämpötila anturi)

Otin irti molemmat anturit ja putsasin ne tuommosella Valvolinen EGR ja turboille tarkotetulla suihkeella.

Ilmamassa-anturi oli silminnähden puhdas, puhistin silti.

Imuilmanlämpötila anturi taasen oli niin paskanen kun se nyt vain voi olla, muutti väriä silmän räpäyksessä kun suihki sitä ainetta siihen. Pistin anturit takaisin autoon ja auto laakista hörähti käyntiin. Saa nähdä tulevien viikkojen aikana mitenkä käy.

Jos vika tulee takaisin on seuraavat mahdollisia: Anturit itsessään paskat, niiden johtosarja sökö tai älyssä on jotain vikaa..
Mutta nyt on sentään vika saatu paikannettua! Onneksi en ole vielä kerennyt mitään kallista arpomis keikkaa teetättää jossai fordin merkkihuollossa..

Tiedoksi muillekkin jos jollain on samanlaista vikaa esmes kaverilla jne. niin nuo anturit olisi syytä katsoa!

Loppuun spekulointia. Silloin muutama viikko takaperin, kun vaihdoin startin ja avasin kaasuläpän, sekä puhdistin sen imuilman lämpötila anturin, sekä kaasuläpän asentotunnistimen. Siinä, kun sitä imuilman lämpötila anturia sörkin paperilla (en puhdistanut edes läheskään kunnolla) niin sen jälkeen autohan toimi pari viikkoa putkeen. Elikkä paljon mahdollista, että se paperilla sörkkiminen siihen anturiin vaikutti :ugeek:
Vastaa Viestiin