Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Ongelma on seuraava: kiihdytellessä esim. kaupunkiajossa ts. kun kone lämpeää kunnolla antaa vikakoodia po401(EGR flow insufficient) ja po420(Catalytic Converter Problem) tai pelkästään ensimmäistä. Koneesta on tukittu laipalla EGR. Moottorin lämpötila rauhallisella ajolla 87 ja kiihdyttelyn jälkeen 95 elm327:llä katsottuna. Kylmänä ei tee nykimistä ja tuntuu toimivan normaalisti.
Onko 95 astetta normaalia? Lueskelin, että EGR:n tukkiminen saattaa aiheuttaa vikakoodia, mutta onko se juuri tuo po401? Lueskelulla nykimisen aiheuttaja voi olla lähes mikä vaan, mistä lähtisin liikkeelle?
kiitos ajastanne ja avustanne
Onko 95 astetta normaalia? Lueskelin, että EGR:n tukkiminen saattaa aiheuttaa vikakoodia, mutta onko se juuri tuo po401? Lueskelulla nykimisen aiheuttaja voi olla lähes mikä vaan, mistä lähtisin liikkeelle?
kiitos ajastanne ja avustanne
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Vielä tarkennusta: aina koodeja ei nykimisen jälkeen tule. Koneen lämpötila korkeimmillaan 103 astetta. Voiko MAF olla syynä?
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Kylmänä jos toimii ja lämpösenä reistailee ni tulee puola ensimmäisenä mieleen mutta jos ei kerta vikakoodia anna niin...
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
En sanoisi puolaksi kun kerta vika ei ole heti. Mutta mahdollista?
Lämpötilaan kun viittaa niin tuolla sanottiin harvinaisemmaks tapaukseksi " malfunctioning coolant temperature sensor" eli ECT anturi..
Lopettaako se toimintansa kun temppuilee?
Lämpötilaan kun viittaa niin tuolla sanottiin harvinaisemmaks tapaukseksi " malfunctioning coolant temperature sensor" eli ECT anturi..
Lopettaako se toimintansa kun temppuilee?
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
edellinen omistaja oli vuonna 2011 yrittänyt korjata samaa vikaa jolloin seuraavat osat vaihdettu tai tarkistettu : Polttoainesuodatin, tulpan johdot, happianturit, kaasuläpän anturi, ECU:n lämpötila-anturi, TPS-anturi, ilmansuodatin, puolat ja puolanjohdot(onko näissä erillistä puolaa? tarkoitetaanko virranjakajaa?). Myös maf tutkittu ja imusarja, sekä tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu. Sähkötkin oli jossain liikkeessä tarkistettu.
Auton tyhjäkäynti myös seilasi kuumana 500-1200 väliä melkein sammuen, jonka jälkeen nosti 1200 ja laski hitaasti 500 ja sama uudestaan. Tämäkin sai minut epäilemään MAFFIA.
No 3 pv sitten vaihdoin uuden MAFFIN, koska jostain luin, että saattaa näyttää ehjältä vaikka ei ollekaan. Kävin noin 3 tunnin ajelulla ajaen hyvin sekalaista ajoa, ei nykinyt kuin aikaisemmin. Nykiminen ja tyhjäkäynnin seilaaminen on pysynyt poissa ainakin tämän 3 päivää sen jälkeen. En osaa sanoa johtuiko esim. siitä että ilma on ollut tällä viikolla kylmempi tai ECUN nollaamisesta. KUITENKIN auto nykäisee kerran kiihdyttäessä kylmänä ja kuumana kun kierrokset ovat noin 3700.
Jotenkin itse en usko, että vika oli MAFFISSA, kun kerran vieläkin nykäisee kerran kiihdyttäessä. Pari viikkoa kun ajelee niin tietää paremmin... Myös po401 on pysynyt 3 pv poissa, mutta po420 ilmestynyt "avoimeksi". Edelleen myös tuon po401 korjautumisesta en osaa sanoa mitään, kun vasta niin vähän ajellut MAFFIN vaihdon jälkeen.
Jos vika todellakin oli MAFFISSA ja seos on ollut 4 vuotta liian rikas tai laiha, mitä se aiheuttaa koneelle?
Auton tyhjäkäynti myös seilasi kuumana 500-1200 väliä melkein sammuen, jonka jälkeen nosti 1200 ja laski hitaasti 500 ja sama uudestaan. Tämäkin sai minut epäilemään MAFFIA.
No 3 pv sitten vaihdoin uuden MAFFIN, koska jostain luin, että saattaa näyttää ehjältä vaikka ei ollekaan. Kävin noin 3 tunnin ajelulla ajaen hyvin sekalaista ajoa, ei nykinyt kuin aikaisemmin. Nykiminen ja tyhjäkäynnin seilaaminen on pysynyt poissa ainakin tämän 3 päivää sen jälkeen. En osaa sanoa johtuiko esim. siitä että ilma on ollut tällä viikolla kylmempi tai ECUN nollaamisesta. KUITENKIN auto nykäisee kerran kiihdyttäessä kylmänä ja kuumana kun kierrokset ovat noin 3700.
Jotenkin itse en usko, että vika oli MAFFISSA, kun kerran vieläkin nykäisee kerran kiihdyttäessä. Pari viikkoa kun ajelee niin tietää paremmin... Myös po401 on pysynyt 3 pv poissa, mutta po420 ilmestynyt "avoimeksi". Edelleen myös tuon po401 korjautumisesta en osaa sanoa mitään, kun vasta niin vähän ajellut MAFFIN vaihdon jälkeen.
Jos vika todellakin oli MAFFISSA ja seos on ollut 4 vuotta liian rikas tai laiha, mitä se aiheuttaa koneelle?
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Nyt 10 pv ajettu maffin vaihdon jälkeen tyhjäkäynnin seilaus ja po401 siis lähti pois, eli ainoat ongelmat tuo pikku sytytyshäikkä ja po420 "avoimena". Nyt moottorin lämpötilallakaan ei ole nykimiseen vaikutusta. Nykäisy tulee aina samassa kohtaa kun kierrokset ylittävät 3700-3800. Myös paikoillaan kaasua hitaasti lisäten tuolla alueella huomaan äänen hieman muuttuvan. ELM:llä katselin niin mitään "kuollutta" kohtaa tuolla kierrosalueella ei ollut kaasun läpän asennossa ollut. Alkaa itseltä ideat loppumaan mitä seuraavaksi arvata, mutta nyt vika jo aika hyvin määritelty
Onko tuo ECT-anturi sama asia kun imuilman lämpöanturi? Sitä myös seurasin ajaessa. Tyhjäkäynnillä lämpötila noin 34 astetta ja kunnolla kaasuttaessa alimmillaan 19 astetta. Ilmeisesti siis kunnossa...
EDIT. Nyt tajusin ECT=engine coolant temperature? Eli siis vaihdettu.
Onko tuo ECT-anturi sama asia kun imuilman lämpöanturi? Sitä myös seurasin ajaessa. Tyhjäkäynnillä lämpötila noin 34 astetta ja kunnolla kaasuttaessa alimmillaan 19 astetta. Ilmeisesti siis kunnossa...
EDIT. Nyt tajusin ECT=engine coolant temperature? Eli siis vaihdettu.
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Eikös tuolla kierros alueella juuri liiku imusarjan läpät joten olisiko niillä jotain vaikutusta asiaan
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Milläs noiden toimintaa voisi testata? Itsellä ei mitään hajua miten nuo läpät toimii, mutta olisiko niiden jumittuminen tai rikkoutuminen huomattu imusarjaa puhdistaessa 2011?
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Jos en nyt ihan väärin muista, niin V6:ssa on boksi mikä liikuttaa niitä läppiä.Kannattaisko ekaks syynätä se boksi.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
nyt puhutaan ilmeisesti tästä https://www.youtube.com/watch?v=TBlFa_UzI10 ? Pakkohan tuon on toimia kun yläkierroksilla tehot tallella? Vai voiko tuo toimia liian myöhäisillä kierroksilla, lakata toimimasta, eli sulkea läppiä tuossa "kuolleessa" kohdassa olla jotain välystä jossain mekanismissa tms. ? Mitä tuosta kannattaisi tutkailla kun boksin aukaisee? ainakin tietysti katsoa, että pyörii tuosta noin 3500 rpm ylöspäin...
Todellakin tuo IMRC alkaa toimimaan juurikin noilla kierros alueella, joku kun vain kertoisi teorioita mitä tapahtuu
Todellakin tuo IMRC alkaa toimimaan juurikin noilla kierros alueella, joku kun vain kertoisi teorioita mitä tapahtuu
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Tietysti voisi testata että lukitsee läpät auki asentoo ja testaa kiihdyttää että nykiikö vielä vai ei..
Omassa mondeossa jos nostelee kierroksia esim paikallaan niin kuuluu ilmanputsarista sellanen ihmeellinen läpätys kun nuo läpät liikkuu.. ilmeisesti vähän väljät kun läpättää.. Laitan tähän videon jos löydän sen vielä
E: https://copy.com/NVsiKtlUYbiJehwD Tuollainen ääni lähtee aina välillä.. Jännä ettei tee edes joka kerta mutta ääni tulee aina tuolla kierrosalueella jossa läpät rupeaa liikkumaan
Omassa mondeossa jos nostelee kierroksia esim paikallaan niin kuuluu ilmanputsarista sellanen ihmeellinen läpätys kun nuo läpät liikkuu.. ilmeisesti vähän väljät kun läpättää.. Laitan tähän videon jos löydän sen vielä
E: https://copy.com/NVsiKtlUYbiJehwD Tuollainen ääni lähtee aina välillä.. Jännä ettei tee edes joka kerta mutta ääni tulee aina tuolla kierrosalueella jossa läpät rupeaa liikkumaan
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Pitäisi itsekkin testata että ottaisi nuo läpät pois käytöstä mutta osa sanoo että alavääntö katoaa ja osa sanoo ettei ole mitään vaikutusta Mikähän ois tuo tosi sitten
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Ymmärsinkö taas oikein, että tässä videolla https://www.youtube.com/watch?v=elwWMqRW1Eo näkyvät "front ja rear bank" liikuttavat noita läppiä? molemmat liikkuvat kun antaa kierroksia. Ja saanko nuo auki ihan käsin vääntämällä ja lukitsemalla jollain nippusiteillä?
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Juu tuo akseli kääntää läppiä ja ainakin joku oli ne jollain saanut lukittua joten kai ne nippusiteellä tms saa lukittua.. Jos kerkeät ennen mua niin kerro häviääkö alavääntö
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Testasin läpät lukittuina. Itse lukitsin laittamalla tuon säätöboksin rattaisiin nippusiteitä kiiloiksi. Mielestäni alakierroksilla suorastaan munaton, mutta tärkein huomio 3700 kierroksen kohdalla ei tapahtunut "booausta". Varmaankin noin 3500 kierroksesta huomattava tehopiikki.
VAijerissa oli muuten noin 15 mm löysää, mutta tuo kai lienee ihan normaalia . Ei muuta kun romut takaisin paikoilleen ja testamaan milloin läpät aukeaa. Aikalailla tasan 4000 kierroksessa. Läpät auki tunsin tuon tehopiikin jo paljon aikaisemmin. Tässä videolla https://www.youtube.com/watch?v=p3mY2tYR1TY jampalla valo indikoimassa läppien aukaisua. Näyttäisi aukeavan jo enne 3500. Aukeaakohan nuo aina samaan aikaan vai onko riippuvaista rasituksesta.
Itse olen nyt sillä kannalla, että imrc toimii liian myöhään. En sitten tiedä mistä johtuisi...
VAijerissa oli muuten noin 15 mm löysää, mutta tuo kai lienee ihan normaalia . Ei muuta kun romut takaisin paikoilleen ja testamaan milloin läpät aukeaa. Aikalailla tasan 4000 kierroksessa. Läpät auki tunsin tuon tehopiikin jo paljon aikaisemmin. Tässä videolla https://www.youtube.com/watch?v=p3mY2tYR1TY jampalla valo indikoimassa läppien aukaisua. Näyttäisi aukeavan jo enne 3500. Aukeaakohan nuo aina samaan aikaan vai onko riippuvaista rasituksesta.
Itse olen nyt sillä kannalla, että imrc toimii liian myöhään. En sitten tiedä mistä johtuisi...
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Ei mullakaan kyllä noin rivakka tuo "tehopiikki" ole.. tiedä sitten jääkö nuo läpät vähän kiinni tms josta syystä vois myös se "läpätys" kuulua
Pitää huomenna testata eri vaihteilla missä kohtaa piikki alkaa
Pitää huomenna testata eri vaihteilla missä kohtaa piikki alkaa
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Google kertoi, että aukeaa ilman rasitusta 4000 kierroksessa ja on siis riippuvainen rasituksesta koska aukeaa. Tietääkö joku mistä tuo haistelee rasitusta?
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Ei kyllä hajuakaan mistä se tuon tunnistaa.. Onko sulla egr tukittu omasta? omaan on laitettu peitelevy ja ei anna mitään vikakoodejaduratecman kirjoitti:Google kertoi, että aukeaa ilman rasitusta 4000 kierroksessa ja on siis riippuvainen rasituksesta koska aukeaa. Tietääkö joku mistä tuo haistelee rasitusta?
pitäis melkee päästä itseltä putsaa tuo imusarja jollain.. uudet tiivisteet vaan suht kalliit sen takia että hetken käyttäis irti
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Escorteissakin on kartta moiselle läpälle.
Lyhyesti: MAF anturi lukema ja ECUn SARCHG (moottorin iskutilavuus) parametrin kautta.duratecman kirjoitti:Google kertoi, että aukeaa ilman rasitusta 4000 kierroksessa ja on siis riippuvainen rasituksesta koska aukeaa. Tietääkö joku mistä tuo haistelee rasitusta?
"The EEC calculates LOAD based on the airflow into the engine".
Tässähän vielä se että ahtaamisen takia Percent Load Switch vaihtaa 1:lle jos ei ole aikaisemmin niin se normalisoi sen arvon (0, 1 tai 2 vakiona).
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
omassa näyttää läpät aukeavan vaihteesta riippumatta 3800-4000 kierroksen paikkeilla
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Kyllä on egr tulpattu ja tuli muuten tuo po401 takaisin. Nollasin ja uskottelin itselleni, että johtuu tulppaamisesta.
En nyt tiedä miten lähtisi etenemään. Noita imrc-yksiköitä ei taida olla hirveän helpolla saatavisssa, kun yleensä myydään varmaan koko kone kerralla. Pitäisikö sitä vain ottaa mittari käteen ja rueta katsomaan piirilevyä... Tosin siinä ei välttämättä ole vikaa ja vaikka olisikin niin saattaa kuitenkin jäädä huomaamatta. Ecuhan ei taida yleensä hajota? Toisaalta jos kerran maf ja oletettavasti ecu on kunnossa niin ei kai tuossa jää muita vaihtoehtoja kun joku komponentti piirilevyltä rikki tai mekanismissa vikaa Eikös tuo 15 mm klappi vaijerissa ole ihan normaalia, eihän sen ihan viulun kieli tarvitse olla kun säätää vain läpät auki tai kiinni?
Olisiko ideaa vielä mitata, että johdot kulkee maffilta ja imrc:ltä eculle?
En nyt tiedä miten lähtisi etenemään. Noita imrc-yksiköitä ei taida olla hirveän helpolla saatavisssa, kun yleensä myydään varmaan koko kone kerralla. Pitäisikö sitä vain ottaa mittari käteen ja rueta katsomaan piirilevyä... Tosin siinä ei välttämättä ole vikaa ja vaikka olisikin niin saattaa kuitenkin jäädä huomaamatta. Ecuhan ei taida yleensä hajota? Toisaalta jos kerran maf ja oletettavasti ecu on kunnossa niin ei kai tuossa jää muita vaihtoehtoja kun joku komponentti piirilevyltä rikki tai mekanismissa vikaa Eikös tuo 15 mm klappi vaijerissa ole ihan normaalia, eihän sen ihan viulun kieli tarvitse olla kun säätää vain läpät auki tai kiinni?
Olisiko ideaa vielä mitata, että johdot kulkee maffilta ja imrc:ltä eculle?
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Pitäis jaksaa avata tuo säädin kotelo niin näkisi onko siellä väljää vaijerissa.. Toisaalta tuntuis tyhmältä että siellä kuuluisi väljää olla.. jossain tais lukeakkin että se vaijeri viruu/katkeaa yllättävän helposti
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 16 Syys 2015 20:48
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Pistin nippusiteitä vaijerin päähän niin, että klappi poistui. Nyt tuntuisi, että nykäisy on poissa.
Re: Duratec v6 2.5 nykiminen ja vikakoodit
Noh hyvä jos rupeaa toimimaa perkl ku sais tallii tilaa niin vois huviksee purkaa itsekkin tuon boxin.. Tuolla pakkasessa laitto innostus on täys 0