Mk3 mondeo ongelmaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Toden totta, 0.9-1.0mm väli oli. Vaihdoin alkuperäisosat tilalle. Nykiminen hävisi mutta edelleen se jotenkin vähän pompottaa ja jyrkästi kääntäessä parkista lähtiessä tai renkaat linkussa risteyksestä joku edessä muljahtaa ja pamahtelee. Lisäksi jotenkin levoton varsinkin sivusuunnassa. Jouset ehjät ja yläpään laakerit vaihdettu. Vetareilla ajettu 45tkm. Sisemmät nivelet näyttää hieman rasvaisilta.. Ehkä käyn katsastamassa ja katson löytääkö setä mitään.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

luukkak kirjoitti:Toden totta, 0.9-1.0mm väli oli. Vaihdoin alkuperäisosat tilalle. Nykiminen hävisi mutta edelleen se jotenkin vähän pompottaa ja jyrkästi kääntäessä parkista lähtiessä tai renkaat linkussa risteyksestä joku edessä muljahtaa ja pamahtelee. Lisäksi jotenkin levoton varsinkin sivusuunnassa. Jouset ehjät ja yläpään laakerit vaihdettu. Vetareilla ajettu 45tkm. Sisemmät nivelet näyttää hieman rasvaisilta.. Ehkä käyn katsastamassa ja katson löytääkö setä mitään.
No eipä löytänyt. Jos jollain on ideaa niin katsotaan, mutta muuten antaa olla :roll:

Koiranluut vaikutti ehjiltä, eikä esim kolise hidasteissa. Kuoppaisella tiellä joku kolisee hieman.
Montti1
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Maalis 2015 10:19

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Montti1 »

luukkak kirjoitti: No eipä löytänyt. Jos jollain on ideaa niin katsotaan, mutta muuten antaa olla :roll:

Koiranluut vaikutti ehjiltä, eikä esim kolise hidasteissa. Kuoppaisella tiellä joku kolisee hieman.
Koiranluut juuri kolisee kuoppaisella tiellä eikä hidasteissa. Kun ajat suoraan hidasteeseen niin molemmat puolet tekee liikkeen samaan aikaan ja samaan suuntaan mikä ei välttämättä aiheuta kolinaa. Kuoppaisella tiellä renkaat liikkuu eri aikaan eri suuntaan mikä helposti sitten kolahtelee.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Montti1 kirjoitti: Koiranluut juuri kolisee kuoppaisella tiellä eikä hidasteissa. Kun ajat suoraan hidasteeseen niin molemmat puolet tekee liikkeen samaan aikaan ja samaan suuntaan mikä ei välttämättä aiheuta kolinaa. Kuoppaisella tiellä renkaat liikkuu eri aikaan eri suuntaan mikä helposti sitten kolahtelee.
Juuri näin...
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Aivan, kiitos vinkistä. Jospa ne vaihtaisi. Toisella puolella on metallinen ja toisella muovinen, mitkä motonetista tilalle?
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Päivitetäänpä hieman tilannetta:

- Etupään muljahtelu/pamahtelu loppui kuin loppuikin renkaiden vaihdolla. Eli joko Pirelli ei sovi tai sitten ne oli liian loppu!

- Nyt kolisee edessä ja takaa. Takaa kuuluu jopa naksuntaa sivusuunnassa. Paikannettu koiranluihin, eli ne pitäisi vaihtaa joka nurkkaan. Edelleen kysyn, että kun toisella puolella edessä on metallinen ja toisella muovinen, mitkä motonetista tilalle?

- Joku naputtaa kaupunkinopeudessa jossain mittariston/kojelaudan sisällä riippuen nopeudesta ja kierroksista. Ei kuulu mielestäni mistään moottorista, vaan on erilainen ääni. Eilen jopa paikallaan kovemmin. Mikähän ihme tuo on??

- Ilmastointi haisee todella pahalta kun sen käynnistää/sammuttaa. Ja autossa haisee aina sisällä tosi pahalta alkuun kun auto on seissyt. Ilmeisesti uusi raitisilmansuodatin ja ilmastoinnin desinfionti auttaisivat?? Lisäksi huomasin, ettei auton alle taida jäädä ollenkaan lammikko, eli olisiko siellä jokin tukoskin?


PS. EGR venttiiliä en ole vielä viitsinyt koittaa ottanut pois, kun ilmeisesti heittää aina vikavaloa ja -koodia?
Asdleksi
Viestit: 90
Liittynyt: 05 Maalis 2014 18:33

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Asdleksi »

Itellä oli sama homma et eteen oli laitettu muovinen koiranluu. Vaihdon tilalle metallisen, koska tuntui vaan jotenki luotettavammalta.

Puhaltaako ilmastointi kylmää? Jos ei puhalla, niin suodatinkuivain voisi olla tukossa, jolloin kylmäaine ei kierrä tai sitten kylmäaine on vähissä. Epäilen jälkimmäistä. Lämpimällä kelillä höyrystimestä pitäisi tippua nestettä jonkin verran. Joissain kylmäkoneissa höyrystimestä tippuva neste ajetaan kompressorin päälle, josta se haihtuu pois. En tiedä miten mondeossa on tuo asia hoidettu, luultavasti suoraan maahan.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Asdleksi kirjoitti:Itellä oli sama homma et eteen oli laitettu muovinen koiranluu. Vaihdon tilalle metallisen, koska tuntui vaan jotenki luotettavammalta.

Puhaltaako ilmastointi kylmää? Jos ei puhalla, niin suodatinkuivain voisi olla tukossa, jolloin kylmäaine ei kierrä tai sitten kylmäaine on vähissä. Epäilen jälkimmäistä. Lämpimällä kelillä höyrystimestä pitäisi tippua nestettä jonkin verran. Joissain kylmäkoneissa höyrystimestä tippuva neste ajetaan kompressorin päälle, josta se haihtuu pois. En tiedä miten mondeossa on tuo asia hoidettu, luultavasti suoraan maahan.
Kyllä se puskee kylmää, viime kesänä täytetty. Eli ei siinä suhteessa ongelmaa. Veikkaisin, että tuo suodatin ja desinfiointi riittäisivät. Tuosta veden tippumisesta en kyllä tiedä miten tässä tehty...Audi ainakin pudotti lammikon aina sopivasti alle.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja KajS »

luukkak kirjoitti:Päivitetäänpä hieman tilannetta:
...Nyt kolisee edessä ja takaa. Takaa kuuluu jopa naksuntaa sivusuunnassa. Paikannettu koiranluihin, eli ne pitäisi vaihtaa joka nurkkaan. Edelleen kysyn, että kun toisella puolella edessä on metallinen ja toisella muovinen, mitkä motonetista tilalle?...
Muoviset on ainakin '05:ssa olleet alkuperäiset. Laitoin metalliset Motonetista tilalle vuosia sitten. Hyvät.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Voiko muovisen tilalle laittaa minkä vain sopivan metallisen vai käykö vain tuo kalliimpi missä lukee: " vaihdettava pareittain, metallia, korvaa parina myös muovisen mallin" ??
Asdleksi
Viestit: 90
Liittynyt: 05 Maalis 2014 18:33

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Asdleksi »

luukkak kirjoitti:Voiko muovisen tilalle laittaa minkä vain sopivan metallisen vai käykö vain tuo kalliimpi missä lukee: " vaihdettava pareittain, metallia, korvaa parina myös muovisen mallin" ??
Omassa siis oli 3 metallista ja 1 muovinen ja vaihdoin muovisen tilalle sen parikymppiä maksavan metallisen. Ei ole ollut ollut ongelmia. Ainoastaan se kumi, joka pitää rasvat sisällä on kiristetty kumilenksulla tuntuu vähän typerältä. Kun renkaita vaihdoin nii vähän harotti se kumi, joten otin sen kumilenksun pois ja laitoin rautalangan tilalle.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Motonetista jos laita koiranluut ota se HD-maali eli vahvistettu, se halpa kestää vuoden.

Ilmastoinnin desinfiointiin kannattaa käyttää vaahtoa, mutta se on hankala saada oikeaan paikkaan mondeossa, sitä EI saa laittaa sisään siitä mistä puhallin ilmaa imee koska menee suoraan moottoriin ja moottorin laakerit menee kuivaksi ja hajoaa. Paras on ottaa koko moottori irti (neljä ruuvia ja johto irti jalkatilasta) ja sitten työntää vaahto sinne kennojen koteloon.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

hluukkonen kirjoitti: Ilmastoinnin desinfiointiin kannattaa käyttää vaahtoa, mutta se on hankala saada oikeaan paikkaan mondeossa, sitä EI saa laittaa sisään siitä mistä puhallin ilmaa imee koska menee suoraan moottoriin ja moottorin laakerit menee kuivaksi ja hajoaa. Paras on ottaa koko moottori irti (neljä ruuvia ja johto irti jalkatilasta) ja sitten työntää vaahto sinne kennojen koteloon.
Omassa autossa oli käynnistäessä tunkkanen haju, kun ilmastointi lähti päälle. Mulla ei riittäny mielenkiinto noiden vaahtojen kanssa ni
kokeilin tätä http://www.motonet.fi/fi/tuote/606131/C ... nos-200-ml. Purkki sisälsi kasvihuonekaasuja
ja parfyymiä. Olin hyvin skeptinen aineen tehosta, mutta oman auton tunkkasuuden tuo poisti (nyt 3vk pysynyt hyvänä). En todellakaan
tiedä, mutta 1+1 tuo purkki liene tekee mini otsonoinnin autoon(?). Oli ainakin helppo tehdä ja korjasi oman auton pienen tunkkasuuden. Voisin
kuvitella, että ei varmaan tehoa mihinkään suurempiin mikrobimääriin tai kerrostumiin. Ne tarvii sit noita aktiivisia vaahtoja.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Tunkkainen haju on hävinnyt, taisi olla vaan pidemmästä käyttämättömyydestä johtuvaa.

Mutta mikähän on kun oik. takarengas kuluu nopeasti? Tasaisesti kuluu, mutta huomattavasti nopeammin kuin muut. Onko suuntauksissa vikaa vai johtuisko noista kolisevista koiranluista takana (myös eteen pitäisi vaihtaa)?

Tuolle ihmeen naputukselle en ole vieläkään löytänyt selitystä, siihen toivoisin vinkkejä edelleen.

Ja vehje edelleen jotenki pompottaa/nytkähtelee tasakaasulla 30-80km/h. Sytytyspuoli vaihdettu kokonaan ja vuotoja en ole löytänyt. Kylmänä ehkä pahempaa ja toisaalta kun tyhjäkäynti laskee 750, niin vähän rykii tai muuten täristelee. Toisinaan tuntuu pieniä nytkähdyksiä tasakaasulla ajaessa, eli ikäänkuin haluaisi ottaa metrin taaksepäin. Kokonaisuutena ajo ei ole missään tapauksessa mitää nautintoa, ei mene todellakaan kuin "juna" vaan enemmänki vetelee ympäriinsä ja pomputtelee jne.

Turhaan tuota oikein on mihinkää viedä kun menisi kuitenkin arpomiseksi sielläkin...
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

luukkak kirjoitti:Tunkkainen haju on hävinnyt, taisi olla vaan pidemmästä käyttämättömyydestä johtuvaa.

Mutta mikähän on kun oik. takarengas kuluu nopeasti? Tasaisesti kuluu, mutta huomattavasti nopeammin kuin muut. Onko suuntauksissa vikaa vai johtuisko noista kolisevista koiranluista takana (myös eteen pitäisi vaihtaa)?

Tuolle ihmeen naputukselle en ole vieläkään löytänyt selitystä, siihen toivoisin vinkkejä edelleen.

Ja vehje edelleen jotenki pompottaa/nytkähtelee tasakaasulla 30-80km/h. Sytytyspuoli vaihdettu kokonaan ja vuotoja en ole löytänyt. Kylmänä ehkä pahempaa ja toisaalta kun tyhjäkäynti laskee 750, niin vähän rykii tai muuten täristelee. Toisinaan tuntuu pieniä nytkähdyksiä tasakaasulla ajaessa, eli ikäänkuin haluaisi ottaa metrin taaksepäin. Kokonaisuutena ajo ei ole missään tapauksessa mitää nautintoa, ei mene todellakaan kuin "juna" vaan enemmänki vetelee ympäriinsä ja pomputtelee jne.

Turhaan tuota oikein on mihinkää viedä kun menisi kuitenkin arpomiseksi sielläkin...
Siellä on pyöränkulmat väärät tai iskari loppu jos rengas kuluu, eli tarkista eka kaikki puslat ja sitten nelipyörä suuntaukseen. Koiranluut ei vaikuta kulumiseen.
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja foop »

peetu72 kirjoitti:Lisäänpä itse oman kokemuksen nykimisestä. Auto -03 1.8 110hp mondeo. Nykiminen alkoi reilu vuosi sitten, jolloin vaihdoin tulpat ja tulpanjohdot. Väheni hieman ja epäilin puolasta johtuvaksi. Ajelin nyt tähän loppukesään asti jolloin tuli aiheelliseksi kannentiivisteen vaihto. Samassa yhteydessä vaihdettiin jakoketju kiristimeen, ohjaimineen...putsattiin kaasuläppäkotelo, egr-venttiili. Kunnostettiin imusarjan läppiä ohjaava vipusysteemi. Vielä oli nykimistä alakierroksilla, muttakun vaihdoin bensan 95:sta 98:siin niin nykiminen on hävinnyt kokonaan tässä muutaman sadan kilometrin ajon aikana. Ja vetokin parantunut ilmeisesti noiden läppien joihdosta kun nyt taas ovat toiminnassa. Mittarissa kilometrejä tällä hetkellä 320tkm.
Moi,
Mondeo MK3 2001 1.8 duratech minullakin. Jakoketjun vaihto mielessä naapurin kanssa yhteistyönä kun ketjusarja tosiaan maksaisi vain vajaa 150e. Näitä näyttää olevan sarja hammaspyörällä ja ilman hammaspyörää. Eli kumpi kannattaisi ottaa? Onko millainen lisätyö vaihtaa hammaspyörätkin? Mittarissa 460 tkm ja tietääkseni vielä alkuperäinen ketju.

Milloin vaihdetaan hammaspyörät ja milloin ei, eli onko ne vaihdettava joka tapauksessa? Esimerkksi BG Automotive TC0430FK hammaspyörillä ja TC0430K ilman hammaspyörää - eikös se ketju&kiristimet kuitenkin ole tuolla se mikä hajoaa ja riittäisi siis pelkästään niiden vaihto...?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

foop kirjoitti: Moi,
Mondeo MK3 2001 1.8 duratech minullakin. Jakoketjun vaihto mielessä naapurin kanssa yhteistyönä kun ketjusarja tosiaan maksaisi vain vajaa 150e. Näitä näyttää olevan sarja hammaspyörällä ja ilman hammaspyörää. Eli kumpi kannattaisi ottaa? Onko millainen lisätyö vaihtaa hammaspyörätkin? Mittarissa 460 tkm ja tietääkseni vielä alkuperäinen ketju.

Milloin vaihdetaan hammaspyörät ja milloin ei, eli onko ne vaihdettava joka tapauksessa? Esimerkksi BG Automotive TC0430FK hammaspyörillä ja TC0430K ilman hammaspyörää - eikös se ketju&kiristimet kuitenkin ole tuolla se mikä hajoaa ja riittäisi siis pelkästään niiden vaihto...?
Miksi ketjusarja pitäisi vaihtaa?

Toiseksi, vaihtoon tarvitaan ajoitussarja tappeineen, uusi kampiakselin pultti sekä timantti-lukitusprikat (2 kpl).
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja foop »

Ajatuksena olisi tehdä vaihto ennakoivana huoltona ettei auto hajoaisi yllättäen tuon takia, kun tarkoitus on pärjäillä tällä autolla vielä jokunen vuosi. Jakopää ei kolise ainakaan omaan korvaani, mutta km-lukema hirvittää: tiedä sitten miten pitkään ketju vielä kestää? Toki ei viitsis turhaankaan tuota availla, mutta kannattaako availla ellei se kolise? Ajoitustyökaluistakin tulisi lisähintaa noin 150 euroa jos oikein Googletin...

Toinen vaihtoehto on toki olla vaihtamatta ja ajaa tuolla niin kauan että ketju katkee tai alkaa pitämään kolinaa.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

foop kirjoitti:Ajatuksena olisi tehdä vaihto ennakoivana huoltona ettei auto hajoaisi yllättäen tuon takia, kun tarkoitus on pärjäillä tällä autolla vielä jokunen vuosi. Jakopää ei kolise ainakaan omaan korvaani, mutta km-lukema hirvittää: tiedä sitten miten pitkään ketju vielä kestää? Toki ei viitsis turhaankaan tuota availla, mutta kannattaako availla ellei se kolise? Ajoitustyökaluistakin tulisi lisähintaa noin 150 euroa jos oikein Googletin...

Toinen vaihtoehto on toki olla vaihtamatta ja ajaa tuolla niin kauan että ketju katkee tai alkaa pitämään kolinaa.
Onhan ennakoiva huolto tietysti paikallaan mutta Ford ei taida edes ilmoittaa vaihtoväliä ketjulle. Toisaalta tarvikeketjut ovat joskus kelvottoman heikkolaatuisia joten kannattaa tarkkaan katsoa mitä ostaa.

Kun kilometrejä on noinkin paljon on siellä moottorissa paljon muutakin kulunutta joka voi hajota jo huomenna tai kestää vielä kymmenen vuotta lisää.

Kysymyksen tarkoitus oli lähinnä selventää sitä että jos mitään vikaa tai oiretta ei ole, on usein viisainta olla tekemättä mitään. Vaihtaa vaan öljyt säännöllisesti ja jatkaa samalla tavalla kuin tähänkin saakka.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Samaa mieltä; "mutta km-lukema hirvittää" eikös niihinkin löydy joku paja, Virosta tai Forskanneja joilla niitä kilsoja mittarissa vois laittaa alespäin.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja foop »

Saatat olla oikeassa että km-lukeman tieto lisää tuskaa: Ehkä se mittarin ruuvaaminen voisi ollakin se oikea vaihtoehto ja sen jälkeen ajaa niin kauan että "vika tulee ulos" :lol: Vaikka tuon saisikin itse tehtyä, maksanee silti ainakin 300 euron luokkaa+oma aika, eikä silti näkyisi mitenkään jälleenmyyntiarvossa kun auto on jo vanha ja korissakin pintaruostetta siellä täällä (toki katsuri meinas että on vielä umpipuuta, vois kestää sen muutaman vuoden ilman hitsaustarvetta). Noh, ehkä täällä sai vähän selvennettyä ajatuksia, täytynee laittaa vaikka teipinpalalla piiloon toi km-mittari niin pysyy poissa mielestä :lol:
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Vastaa Viestiin