Focus mk1 tankissa alipainetta?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mrkossu
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Huhti 2015 17:03

Focus mk1 tankissa alipainetta?

Viesti Kirjoittaja Mrkossu »

Ostin tuossa muutama päivä sitten focuksen (-00 farmari 1.6 Zetec-SE) ja kaikki tuntui pelittävän.
Tankki oli kohtalaisen tyhjä jo kauppoja tehdessä ja menin tankkaamaan polttoainevalon sytyttyä.
Kohtalainen suhahdus tuli korkkia avatessa. Sain vain vähän päälle 30l tankattuaja sen jälkeen pistooli naksui koko ajan.
Mittari näytti yli 3/4, mutta laski kymmenen kilometrin aikana noin puoleen tankkiin.

Menin koittamaan tankkausta uudelleen parin sadan kilsan päästä, suhahdus korkkia avatessa enkä saanut kuin n. 10l tankattua ja taas pistooli napsui.
Nyt mittari näytti täyttä ja laski taas kymmenen kilometrin aikana radikaalisti. Avasin taas tankinkorkin, suhahdus ja polttoainemittarikin alkoi näyttämään realistisempaa lukemaa.

Ilmeisesti tankki ei saa ilmaa korvaamaan kulunutta polttoainetta?
Toisaalta ei luulisi n. 10km matkan kuluttavan niin paljoa polttoainetta, että tankkiin tulee tuollainen alipaine.
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
yritäedes
Viestit: 2155
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus mk1 tankissa alipainetta?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mrkossu kirjoitti:Kohtalainen suhahdus tuli korkkia avatessa.
Lievä alipaine tankissa kuuluukin olla. Bensiinihöyryjen kierrätyssysteemi imee höyryt imusarjalle (ja aiheuttaa siis pienen alipaineen). Venttiili sulkeutuu kun moottori sammutetaan ja alipaine jää tankkiin.
Mrkossu kirjoitti:Mittari näytti yli 3/4, mutta laski kymmenen kilometrin aikana noin puoleen tankkiin.
Se että bensamittari näyttää väärin ja sekoilee, on aika yleistä. Useimmiten vika taitaa olla anturissa, mutta kun se on tankin sisällä ja käsiksi pääsee vain tankin irrottamalla, jää se usein korjaamatta.
Mrkossu kirjoitti:Avasin taas tankinkorkin, suhahdus ja polttoainemittarikin alkoi näyttämään realistisempaa lukemaa.
Voisiko mittari (anturi) reagoida tuohon alipaineen vaihteluun - tuntuu erikoiselta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus mk1 tankissa alipainetta?

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

>>>Lievä alipaine tankissa kuuluukin olla. Bensiinihöyryjen kierrätyssysteemi imee höyryt imusarjalle (ja aiheuttaa siis pienen alipaineen). Venttiili sulkeutuu kun moottori sammutetaan ja alipaine jää tankkiin.

Focus 1.6 -00 hatchback automaatti

Onko minulla sitten jotain vikaa kun en muista koskaan tankin suhahtaneen kun olen mennyt tankkaamaan? Vai polttoainekorkki ei vain sulkeudu täysin tiiviisti vaikka aina suljen sen verran kovaa että kerran naksahtaa kiristäessä (turvatoiminto?). Mitään polttoainemittari sekoilua minulla ei ole ollut. Jos tuo venttiili minulla on kenties koko ajan kiinni, niin en aio korjauttaa jos siitä ei mitään haittaakaan ole? Ilmeisesti sähköttömänä on kiinni?

Aikoinaan minulla oli vw polo -86 ja siinä joskus parkissa ollessani ajolenkin jälkeen autossa istuessani yhtä-äkkiä kuului PAM alustasta, ikäänkuin joku olisi lyönyt vasaralla pohjaan. Ilmeisesti korvausilma tankista oli lähes tukossa ja tankkiin tuli sitten alipaine ajolenkin aikana vetäen peltitankin hieman lyttyyn, kunnes sai taas ilmaa hiljakseen ja polttoaineen paino pamautti sen normaaliksi.
Tuli vain mieleeni että jos muovitankki menee lyttyyn, niin polttoainemittarikin sitten näyttää sen mukaan väärin? Polossa ei tosin näyttänyt...
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus mk1 tankissa alipainetta?

Viesti Kirjoittaja terae »

Kyllä siellä alipainetta kuuluu olla. Se muodostuu kahdesta tekijästä: imusarjaan vietävät kaasumaiset sillon kun moottori toimii pienellä kuormalla ja bensiinin määrän vähentymisestä johtuva alipaine.

Jos ei alipainetta ole niin voi olla korkissa roskaa jousikuormitetun venttiilin välissä, huohotuksessa vuoto tai uudemmissa autoissa imusarjan ja tankin tuuletuksen välisessä venttiiliohjauksessa häiriö. Jos on tuon kaasumaisten kierrätyksen imusarjaan häiriö niin siitä tulee kyllä vikakoodi, mutta sen näkee yleensä vasta Ford-huollon laitteilla. Myös tankin alipaineistamisen häiriöistä pitäisi tulla jollain viiveellä vikakoodi, muttei sekään käyttäjälle asti näy kun ei se mitään mittaristoon kerro. Kyse on auton tankin tiiviydestä esim ympäri ajaessa ja siitä ettei auto saa lyhyellä seisotuksella haista bensalle = ei saa päästää bensahöyryjä huohotuksesta ulos ilman että ne poltetaan moottorissa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Vastaa Viestiin