2300 16V (y5a/y5b) ja Scorpio tekniikanluovuttajana

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jonke
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Kesä 2009 21:03

2300 16V (y5a/y5b) ja Scorpio tekniikanluovuttajana

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Pohdiskelen tässä eri moottorivaihtoehtoja Sierraan. Illan näitä selanneena tuo 2,3 litranen Scorpion 16v kuulostaisi periaatteessa hyvältä, mutta vähän huonosti sitten kuitenkaan löysin siitä tietoa. Onko nämä kuinka kestäviä koneita (kansineen) ja onko näissä jotakin kompastuskiviä? Onko kellään kokemusta ahtokäytöstä, onko jotain syytä olla ahtamatta? Lohkossa on ilmeisesti tasapainoakselit ja sen myötä syvempi öljypohja, vaikuttaako Sierraan asennettaessa haittaavasti? Mitä nyt luin, niin niiden poistamisesta ei olisi mitään haittaa, mutta kai ne sinne hyvästä syystä kuitenkin on laitettu? Spekseiltään vaikuttaa ainakin hyvältä, kun tehoa on 145hv ja vääntöä 210Nm litraväännön ollessa ~91Nm, mikä on oman mäkemykseni mukaan "ihan ok" määrä markettikoneissa.

Ja saako näihin edes enää varaosia, kuten esimerkiksi kampuran laakereita tai kannen osia? Jostakin olen kuullut, että esim. -03 koppaseen Mondeoon ei enää (ja se trendi nykypäivänä varmaan onkin) saisi juurikaan yksittäisiä moottorin sisäisiä osia, vaan käytännössä jos kone leipoo, niin tilalle vaihdetaan kokonaan uusi mylly?

Moottorinohjaus eikä imusarjat tai mikään muu moottorin ulkopuolella oleva ei aiheuta ongelmia, jos vaan itse kone kestää :mrgreen:

Mites tommosen 2,3 16v mulkosilmäscorpparin voimansiirto sitten? Kestääkö manulaatikko tai perä vääntöä ja onko noita varustettu lukkoperillä? Ei tässä nyt mitään 600 hevosvoimaa olla hakemassa, mutta olisi se mukava ettei ihan heti antautuisi.
Nykyään:
Sierra '87 2.0i OHC [Ajossa]
Toyota Starlet KP60 '80 1.0L [Projektiaihio]
Mazda 626 SS '90 GTi [Ei raaski luopua]
Chevrolet Caprice '87 Sedan 305cid [Harrastepeli]

Entisiä:
Sierra '89 2.0 OHC ABS [Meni puuhun]
Sierra '90 2.0 CLX DOHCi [Jääauto]
Sierra '91 2.0 DOHCi
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: 2300 16V (y5a/y5b) ja Scorpio tekniikanluovuttajana

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ainakin 2.3 -95 mallisen taka-akselin ponnistin vajaalla 600Nm voimalla ja antautuihan se murikka lopulta lähdössä kun suojatien päältä tuli asltille. Ja paukulla oli lähtö otettu :roll: 7,5" murikka siellä majailee
gti golo palloilija
Kreivi
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Maalis 2013 16:12
Paikkakunta: Salo

Re: 2300 16V (y5a/y5b) ja Scorpio tekniikanluovuttajana

Viesti Kirjoittaja Kreivi »

Aksu kirjoitti:Ainakin 2.3 -95 mallisen taka-akselin ponnistin vajaalla 600Nm voimalla ja antautuihan se murikka lopulta lähdössä kun suojatien päältä tuli asltille. Ja paukulla oli lähtö otettu :roll: 7,5" murikka siellä majailee
Kaiken saa rikki. Mun nähdäkseni tuo on vielä helvetin hyvä tulos, kun miettii millasille tehoille tuo murikka on suunnattu :roll:

Kommentoin aiheesta lisää kun jaksan.. Alotetaan nyt vaikka siitä, että dokit on mahtavia moottoreita :thumbup: :ford:
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: 2300 16V (y5a/y5b) ja Scorpio tekniikanluovuttajana

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Omistin Scorpion tällä moottorilla ja manuaalilla 85 - 260 tkm välin. Auto on edelleen näköpiirissä ja sillä on nyt ajettu yli 300 tkm.

Imusarja vaihdettiin kun se muovisena tuppaa halkeamaan termostaatin tienoilta. Sytytyspuolat vaihdoin ja uusin pätkiä niiden johdotuksesta. Nämä tehtiin 260 tkm nurkilla. Johtojen eristeet hapertuvat kuuman kannen vaikutuksesta.

Edellisten lisäksi vain tavalliset huollot on tehty. Öljyä ei syö vieläkään. Vaihdot tein aina 10 tkm välein vaihtovälin ollessa 15 tkm.

Moottori oli niin hyvä että ostin sellaisen Venäjälle menossa olleen tehdasuuden paketin kun eteen sattui. Se odottaa nyt tallissa, en vaan tiedä mitä :mrgreen:

O
Jonke
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Kesä 2009 21:03

Re: 2300 16V (y5a/y5b) ja Scorpio tekniikanluovuttajana

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Sehän vaikuttaa siis ihan kelvolliselta elinten luovuttajalta :mrgreen: Mikäs sieltä Aksu petti?
Nykyään:
Sierra '87 2.0i OHC [Ajossa]
Toyota Starlet KP60 '80 1.0L [Projektiaihio]
Mazda 626 SS '90 GTi [Ei raaski luopua]
Chevrolet Caprice '87 Sedan 305cid [Harrastepeli]

Entisiä:
Sierra '89 2.0 OHC ABS [Meni puuhun]
Sierra '90 2.0 CLX DOHCi [Jääauto]
Sierra '91 2.0 DOHCi
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: 2300 16V (y5a/y5b) ja Scorpio tekniikanluovuttajana

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Jonke kirjoitti:Sehän vaikuttaa siis ihan kelvolliselta elinten luovuttajalta :mrgreen: Mikäs sieltä Aksu petti?
Pikkurattaat meni murusiksi. Se niissä aina repee on sit tavallisesta tai cossusta kyse. Jossain uudemmissa oli hieman vahvistettu niitä rattaita mut ei muista mistä asti ne tuli käyttöön.
Ja tuo pinnan muutos varmasti vaikutti siihen että se räjähti palasiksi. Ensin liukasta ja sit pitävää pintaa renkaan alle niin poks.
Ilman paukkua ei omassa käytössä perä viellä antautunut vaikka aikas paljon sitä murjoin. Paikaltaan ei kytkin repäisyjä ja kaasu heti ylös jos alkoi takapää pomppimaan sutiessa. Nimimerkillä yksi T9 räjähti palasiksi kun pompotti 1:llä liian pitkään.

On tuota 2,3:sen ahtamista itsekin miettinyt monesti,niitä ei ole monia ainakaan suomessa liikenteessä. Ja vaparinakin ne on osoitautuneet hyviksi pikku vireillä piristyneeksi,väännön kanssa huomattavasti eri maailmasta kuin pienemmät veljensä.
gti golo palloilija
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2300 16V (y5a/y5b) ja Scorpio tekniikanluovuttajana

Viesti Kirjoittaja emax »

Tasapainoakselien poisti ei käytännös vaikuta juuri mitään. Ehkä tulee vähän kierrosherkemmäksi, kun pyöritettävät massat pienenee. Jossain tärinäntutkimuslaboratoriossa ne saattaa näyttää tietokoneella mahtavia tuloksia, mutta ei sitä tavallinen pulliainen perseeseensä tulle.
Kesto vain paranee, kun on vähemmän osia mitkä voi mennä rikki.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Kreivi
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Maalis 2013 16:12
Paikkakunta: Salo

Re: 2300 16V (y5a/y5b) ja Scorpio tekniikanluovuttajana

Viesti Kirjoittaja Kreivi »

emax kirjoitti:Tasapainoakselien poisti ei käytännös vaikuta juuri mitään. Ehkä tulee vähän kierrosherkemmäksi, kun pyöritettävät massat pienenee. Jossain tärinäntutkimuslaboratoriossa ne saattaa näyttää tietokoneella mahtavia tuloksia, mutta ei sitä tavallinen pulliainen perseeseensä tulle.
Kesto vain paranee, kun on vähemmän osia mitkä voi mennä rikki.
No on niillä tasapainoakseleilla yksi pikku juttu.. Nimittäin se, että hyväkuntosen, hyvinkäyvän 2.3 dokin päälle voi asetella kolikon ja se pysyy siinä hievahtamattakaan tyhjäkäynnillä. Ero tasapainoakselittoman ja tasapainoakselisen 2.3 dokin välillä on sama kun vertailisi tasapainoakselillista dokkia vaikkapa Sierran 2.0 8v koneeseen. Ei se niitä tarvi, mutta mukavan "herrasmiesmäisen" vaikutelman antaa moottorista, kun se ei todellakaan värise, kolise tai rämise.. eikä konehuoneesta todellakaan kuulu kuin pieni tikitys tyhjäkäynnillä.

Jos haluaa mennä isoihin kierroksiin(yli 6000rpm) niin ennen 7000rpm kannattaa sijoittaa rahaa kampuraan ja vaihtaa se pellistä puristettu "triggeripyörä" vähän tyrneempään koneistettuun versioon, tai se alkuperäinen päätyy mutkalle kampuran ympärille.. Samalla todennäköisesti tuhoten koko koneen. Tasapainoakselit kannattaa myös pudottaa pois kun aletaan rajoitinta nostamaan.

Tasapainoakselien poistaminen(eli Sierran 2.0 8v tai Scorpion 2.0 16v öljypohjan vaihtaminen alkuperäisen tasapainoakselillisen tilalle) ei ole mitenkään erityisen helppo homma, tai on.. mutta helpoimmalla pääsee, kun toimittaa lohkon ja (esim) kasinaulasen öljypohjan koneistamolle ja pyytää tekemään tiivistyspintaan jäävään reikään täytepalan. Muutenhan se onkin ihan bolt-on, mutta tarvit kaikki öljypohjan sisällä olevat öljynkiertoon liittyvät kikkareet tasapainoakselittomasta moottorista ja öljypohjan/lohkon väliset "puolikuut". :thumbup:
Vastaa Viestiin